Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottefella NTN


skaufant

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med det nye NTN-systemet (New Telemark Norm) til Rottefella? Jeg har bare sett på bindingen og støvler i butikken.

Snart er det på tide med ferskere utstyr på meg, og jeg har lyst til å prøve dette. Synes det ser veldig bra ut, men har ennå ikke snakket med andre som har førstehånds erfaring. Vil vite litt mer før jeg brenner av sju tusen...

Har sett tester og testkjører-rapporter, de er positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bindingen veier nok litt mer enn vanlige wirebindinger, men ikke avskrekkende mye. I tillegg til G3 som Alek nevner har i hvert fall Black Diamond lignende motstandsfrie løsninger til 75 mm, som er en lettere og noe rimeligere løsning.

Leos:

Bindingen ble solgt i fjor også, og brukt av utvalgte testkjørere for snart to år siden. Oslo Sportslager hadde nettopp tilbud på bindingen til kr 2399, så det er ikke utenkelig at en kan få den til en overkommelig pris om en passer på. Men støvlene koster jo også mer enn vanlig 75 mm.

Foreløpig har Rottefella monopol på systemet, og jeg antar at de satser stort på det. I tillegg til Scarpa og Crispi er Garmont på trappene med en støvel for NTN, så det er tydelig at skoprodusentene har trua. Fordelene er blant annet at støvlene er kompatible med step-in stegjern og randonnebindinger, om en skulle ønske å prøve det. Likevel tror jeg det er veldig lenge til 75 mm for kjøring/toppturer forsvinner fra markedet, om det gjør det i det hele tatt. Det avhenger nok av hvordan systemet er når det blir enda mer utprøvd og forbedret. Det er derfor jeg lurer på om noen har prøvd det, er ikke lysten på å kjøpe et slikt system om det har mange barnesykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg titta på det i butikken i fjor, og jeg likte ikke inntrykket jeg fikk.. Det ser ut som det er masse steder som kan pakke seg opp med snø og is, og systemet ser vanskelig ut å få på seg i løssnø. Hele greia ser ut som den verste slalåmbindingen, og går litt i mot KISS (keep it simple stupid) og "Free your heel, free your mind" filosofiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D2 - det nye lørdagsmagasinet til DN (Dagens næringsliv, ikke direktoratet for naturforvaltning som dette vel assosierer til når undertegnede skriver) hadde en lengre sak i sin første utgave: http://www.dn.no/d2/article1212224.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_readmore

Men mye om kampen mellom fabrikkene og mindre om åssen greia virker.

Se også http://www.telemarktips.com/TeleNews92.html, http://www.telemarktips.com/TeleNews80.html

Må si jeg også tenkte på det der med is og snø som klabber seg innimellom masse finurlige deler ja...

Neppe tingen for 51-åringer som er fornøyd med en tur på Dronninga den vanlige veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil bruke masse penger på NTN nå og har is i magen, så kan det hende at neste generasjons av NTN om noen år vil være bra vidreutviklet. Men mange må jo ha det nyeste og hippeste uansett. Slik NTN ser ut nå så er det noe jeg ville stort sett brukt i alpinbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D2 - det nye lørdagsmagasinet til DN (Dagens næringsliv, ikke direktoratet for naturforvaltning som dette vel assosierer til når undertegnede skriver) hadde en lengre sak i sin første utgave: http://www.dn.no/d2/article1212224.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_readmore

Men mye om kampen mellom fabrikkene og mindre om åssen greia virker.

Se også http://www.telemarktips.com/TeleNews92.html, http://www.telemarktips.com/TeleNews80.html

Må si jeg også tenkte på det der med is og snø som klabber seg innimellom masse finurlige deler ja...

Neppe tingen for 51-åringer som er fornøyd med en tur på Dronninga den vanlige veien.

Interessante artikler, har ikke lest de før. Det virker ganske klart at store ting er i ferd å skje med telemarkutstyret, etter at det i prinsippet har vært uforandret i aldri så mange år. Black Diamond kritiserer Rottefella for å være lite innovative, det blir spennende å se om satsingen deres lønner seg. I mine øyne ligger de godt an...

//Etter å ha lest artiklene Carl linker til må jeg visst korrigere mitt forrige innlegg: Garmont er i gang med en ny type støvel, men til Black Diamonds system, ikke NTN.//

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Jeg har tidligere Brukt Scarpa T1 Thermo & Rottefella Cobra R8, på Volkl Gotama. Gikk til anskaffelse av NTN (Crispit Evo støvler) for to dager siden, så jeg er relativt fersk, men har rukket å gjøre meg noen interessante erfaringer.. Jeg veier 95kg, skostørrelse 28.5 og kjører 190cm Gotama.

For det første virker det ikke som personalet i butikken jeg kjøpte hos hadde tilstrekkelig kunnskap om systemet. Det er jo fem forskjellige "powertubes", eller fjærer på godt norsk... Selgeren mente at det var mer en nok med de grønne fjærene (soft) til meg i starten, så kunne jeg eventuelt øke kraften etter hvert. Etter monteringen bar det rett i bakken for å prøve, hvor jeg opplevde at bindingen løste ut i hver sving og at støvelen "fløt" i bindingen. Ikke så positivt med andre ord.

Jeg ringte rottefella direkte og fikk beskjed om at jeg med min vekt, skostørrelse, kjørestil og tidligere utstyr (hadde de stiveste fjærene til R8 ) burde minimum ha blå fjær (medium) innstilt på 5. Etter litt selvransakelse dro jeg i butikken og bytta til røde fjærer (hard), innstilt på 5 (maks). Det var en helt annen opplevelse i bakken! Støvlene sitter som sveiset fast i bindingen, og kantkontrollen er ekstrem... Overgangen fra R8 er enorm og det føles nesten som jeg er tilbake til nybegynnerstadiet (mye skyldes nok også de nye og foreløpig stive Crispi støvlene). Det er veldig mye press på "bakski" og det er svært mye respons fra den minste bevegelse man gjør.

Praktisk sett så er NTN bindingene en drøm... klikk inn og ut er svært enkelt, gåfunksjonen er glimrende (skal prøves ordentlig på fjellet i helgen) og alt kan opereres med staven hvis man er støl i beina…

Det gjenstår bare å se om jeg er like fornøyd på slutten av sesongen! Men foreløpig virker det glimrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! Flott å få førstehånds erfaringer.

Jeg synes det virker som bindingen kan "butte imot" i forkant når den er i gåmodus, er dette et problem? Altså at ikke bindingen kan bøyes så langt forover. Dette kan du sikkert svare på etter helgen.

Jeg har ennå ikke tatt mot til meg og investert. Det frister, men er fryktelig mye penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest på forumet på fri flyt at Crispi skoen er mye stivere enn scarpa, og at Crispi derfor egner seg best til de virkelig gode telemarksjørerene som ønsker å dra på, for de mer anminnelig dødlige er vist Scarpa et bedre valg (hvis den passer foten din da) Garmont kommer ikke med sin verson før i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det virker som bindingen kan "butte imot" i forkant når den er i gåmodus, er dette et problem? Altså at ikke bindingen kan bøyes så langt forover. Dette kan du sikkert svare på etter helgen.

Jeg har ennå ikke tatt mot til meg og investert. Det frister, men er fryktelig mye penger!

Gikk på Gaustatoppen lørdag med det nye utstyret, i snødrev og tåke. Bindingene fungerte utmerket, klarte ikke å fremprovosere det du skriver om, med mindre jeg la støvelen i en unaturlig bratt vinkel fremover. Det kan jo diskuteres om at det å gå i en veldig (!) bratt bakke vil få skoen til å "butte imot" når du går, men skifellenes friksjonskoeffisient vil nok gjøre at du aldri går rett på i så bratt terreng... Da tar du heller av deg skiene, eller krysser.

Ellers så var det en positiv opplevelse på fjellet med NTN, gåfunksjonen var upåklagelig, "step-in" funksjonen er luksuriøst og fremkaller mange misunnelige blikk fra folk som knoter med fangreimer og bindinger i løssnøen...

De nye Crispi Evo støvlene produserte heller ingen gnagsår! Jeg har rett og slett vært veldig heldig med passformen tror jeg (til tross for at jeg ikke har formstøpt innersålen enda...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg bestilt nytt utstyr! Har ikke fått det ennå, skia skal være på vei fra lageret.

En del som har prøvd/kjøpt utstyret har kritisert enkelte ting med støvler og/eller binding, men mange er også veldig fornøyd. Kritikken går stort sett på innstilling av fjærene, slark mellom binding og sko (gjelder særlig Crispi EVO), at bindingen utilsiktet hopper over i gå-modus under kjøring og i overkant stive støvler (Crispi EVO).

Til tross for dette har jeg valgt å "investere", fordi stort sett alle som har blitt kjent med utstyret og fått stilt det inn forteller at det er en stor forbedring i kantgrep, vridningsstabilitet og brukervennlighet enn det "gamle" 75mm systemet.

Nå er jeg spent på å få prøvd utstyret. Det går nok ikke mange dager fra jeg får det i hende til jeg ligger og kaver i bakken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også begynt å invistere. Skokjøp er i boks. Crispi fant jeg ut etter mye tester og forumprat har en håpløst stiv fleks, noe som vil bli endret på framtidige modeller. Scarpa TX er langt mykere i fleksen, men også den er vistnok for stiv, og ny modell kommer neste sesong med enda mykere fleks. Fant etter hvert ut at den med den beste fleksen var demomodellen av TX som det ble produsert et svært lite antall av. Så etter masse leting fant jeg et par av demoskoen i min størrelse på Jesting sport til kr 3600. Mer om disse forskjellene kan dere lese på denne linken http://www.telemarktips.com/RevNTNprod0708.html Jesting sport har forøvrig fast lavpris på Scarpa telemarksko, så her er det mye penger å spare. Det var forøvrig merkelig å teste demoskoen opp mot produksjonsmodellen som kommer med den nye innerskoen. Den gamle innerskoen i demoversonen hadde en mye tightere og bedre passform. En kamerat kjøpte nye Scarpa spirit randosko og sier det samme :D Hovedproblemet er at det er for mye tomrom over foten. Mulig de nye innerskoene eser ut og blir bedre ved baking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt demoversonen med perfekt passform og forige generasjons innersko. Forslaget om nye såler har jeg stilt når det gjelder kameratens Scarpa spirit. Problemet her er at det ikke skal brukes såler i de nye innerskoene i følge forhandler (såler følger heller ikke med) Men ser ikke noe problem at man ikke kan gjøre dette. De som har dette problemet bør iallefall prøve såler.

Når det gjelder NTN så kan det nok lønne seg å ha litt mer is i magen, for det er en del barnesykdommer både med sko og bindinger som nok vil bli rettet på allerede til neste sessong. En annen ting som NTN får litt pepper for i en test i fri flyt nr 55 er hvordan den fungerer som toppturbinding. Det står som følgende:

Om gåposisjonen er det to ting å si: Bevegelsen er ikke helt fri, og du får ikke løftet hælen særlig høyt. Mens du kan løfte de andre telemarksbindingene opp mot 90 graders vinkel (i gåmodus) , kommer du bare opp i 40 grader før det sier stopp med NTN. Det er så lite at det føles som en reell hindring, selv i relativt slak motbakke. Med hælløfter blir det svært merkbart.

Men når NTN-prosjektet vidreutvikles, burde det ikke være noe i veien for å lage svært gåvennlige utgaver.

Vinneren av testen for toppturbindinger (telemark) var Voilè Switchback som fungerte bedre og er lettere enn både Targa ascent og Black Diamond 01og Rottefella NTN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få erfaringer fra folk som har brukt NTN ja :lol:

Jeg bestilte NTN (Scarpa TX m/bindinger + ski) rett før jul, men pga. kommunikasjonsfeil med butikken ble det forsinket og jeg fikk se kommentarene om at skoene er for stive nå, og at det ble lansert nye på ISPO med mye mykere belg. Dette fikk meg til å vente litt, og sammen med dette videoklippet som bl.a. viser neste års TX pro (T1 for NTN med ekstra spenne):

ble jeg overbevist om å vente på neste modell; TX pro'en ser temmelig mye mykere ut enn årets TX..

Angående gåmodusen:

Fri Flyt testet vel NTN i sommer på Stryn så jeg regner med at de hadde prototypbindinger. Jeg mener å ha sett at produksjonsutgaven skulle ha mulighet for å løfte hælen noe høyere i gåmodus, men klarer ikke å finne igjen det så det kan hende jeg tar feil.

Det blir spennende å se hvordan systemet blir etterhvert, men det høres allerede temmelig bra ut. Black Diamonds "rosa hest med englevinger og forgylt hår" blir også spennende, men muligheten til å bruke BD skoene i gamle telemarksbindinger er ikke så fristende som mulgiheten til å bruke NTN i randonee. Vi får se hva som blir lansert etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul den nye Scarpaen ja. I linken jeg postet står det jo at det optimale for en NTN sko er at selve skoen er stiv som en slamomsko og at fleksen bør være nesten like myk som på de gamle lærskoene. Det er først og fremst NTN bindingen som skal bestemme bøyemotstanden og ikke skoen. Så her har iallefall Crispi bommet stort.

Mer om de nye Scarpa modellene her http://www.telemarktips.com/TeleNews100.html

Sitat fra linken:

Scarpa is moving to a triple injection and softening the bellows flex of its NTN boots is very welcome news. Inexplicably, Scarpa stiffened the Terminator X production boots significantly from the demo series boots we enjoyed so very much last season . This gave the production boots a far too stiff bellows flex, overriding the binding springs and drastically affecting downhill performance in a most negative way. Unfortunately, the Crispi Evo NTN boots turned out to be even worse in this regard.

Videoklipp av Scarpa ekspert som forteller om de nye NTN skoene:

http://www.telemarktips.com/Interview15bShows08.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg to dager i bakke med nytt utstyr. Det er ikke nok til å lære det skikkelig å kjenne, men jeg har gjort meg noen erfaringer:

Jeg ba om blå fjærer (medium), men fikk grønne da butikken ikke hadde flere blå igjen. Dette var for lite for meg og mitt utstyr; den første turen løste jeg ut hele veien på hakk 3. Jeg stilte opp til 5 og tok ut den midtre fjøra som skal dytte ut "kloa" når en løsner bindingen (den virker motsatt vei av fjørene som spennes når foten bøyes). Det hjalp veldig, men jeg fortsatte å vri skoen i bindingen.

Jeg fikk byttet til blå fjører i butikken, og dag to var ting som de skulle. Fikk mye fin kjøring denne dagen, helt til jeg vridde ankel/legg i skoen. Jeg er litt skuffa over dette i og med at det er i akkurat denne bevegelsen bindingen skal løse ut, men synes likevel det er bedre enn å vri skoen i bindinga under kjøring. Så nå går jeg og halter...

De dagene jeg har brukt sakene har jeg eksperimentert veldig. Har fokusert på forskjellige kjørestiler og justert fjørene, og jeg er veldig fornøyd med hvordan bindingene føles. Bøyemotstanden gir skikkelig trykk på framskien, bindingene er stabile sideveis og selv på mine brede storfjellski kommer jeg raskt fra kant til kant og kan ta fine hoppsvinger. Skistoppere (ingen fangreim), semi step-in og gåmodus gir veldig fin brukervennlighet. Jeg håper bare at utløsningen virker bedre når jeg får kjørt det inn mer, jeg er forberedt på å bruke opptil åtte-ti skidager før jeg har vent meg skikkelig til utstyret.

Støvelen jeg har er Crispi Evo, og veldig mange synes den er i overkant stiv. Derfor helte jeg kokende vann over belgen og bøyde den en del ganger før første dag med ski på, og jeg synes de er blitt veldig gode. Før denne tilpasningen klarte jeg såvidt å bøye tærne med all kroppsvekt på tuppen av skoen. Støvlene passer godt til foten min, men sitter foreløpig litt for stramt. Håper og tror at også dette vil gå seg til etter flere dagers bruk.

Jeg har foreløpig ikke ødelagt noe, men en del andre kjørere har blant annet opplevd at hælklossen har blitt knust (etter høye hopp/dropp), låseskiva på "akslingen" har falt av, samt at en må bruke litt tid på å finne riktig fjær og innstilling.

Forumet på Fri Flyt har også en lang tråd og mye stoff om NTN: http://friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=188736.

Dette er ikke utstyr en lærer å kjøre telemark på, til det er det for stivt og brutalt. Prisen ligger også en del over 75mm.

De som vil satse på dette må også belage seg på mye tilvenning og tilpasning (skrutrekker er et must å ha med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.