Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø-Skuter i fjellet igjen.....


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Setesdøler er uniont for snøskuter. Kommunestyrene

og skuterfolket er livredde for innstramningen

i kjøringen som er under oppseiling frå sentralt hold.

Salg av skutere og vedlikehold har blitt ein vekstnæring.

Hyttefolk hiver seg på bølgen og må ha skutere for å kunne

besøke hytta. Skigåer som meg blir uglesett.

Håper på effektive innstramninger i skuterbruken.

Ikkje kjekt å overnatte ute under open himmel med

fulle skuterkjørere som dundrer forbi.

Det er ikkje tvil om at det er mye "festkjøring" som

foregår i helgene. Ikkje bare nyttekjøring det nei.

Jeg forstår godt at folk ikke vil ha strammet inn sin rett til å bedrive denne typen friluftsliv.

Det at du blir uglesett skyldes nok ditt ønske om at dette skal skje, den egoistiske holdningen, og evnen til å dra alle under en kam som du tydeligvis innehar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg forstår godt at folk ikke vil ha strammet inn sin rett til å bedrive denne typen friluftsliv.

Det at du blir uglesett skyldes nok ditt ønske om at dette skal skje, den egoistiske holdningen, og evnen til å dra alle under en kam som du tydeligvis innehar.

Dimex fra Rognan utbrøt:

Jeg forstår godt at folk ikke vil ha strammet inn sin rett til å bedrive denne typen friluftsliv.

.

Dette kommer ikke inn under kategorien friluftsliv.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimex fra Rognan utbrøt:

Jeg forstår godt at folk ikke vil ha strammet inn sin rett til å bedrive denne typen friluftsliv.

.

Dette kommer ikke inn under kategorien friluftsliv.... :)

Friluftsliv er det liv som assosieres med frivillig utendørs fysisk aktivitet i naturen. Mer spesifikt, er det anvendelse av egen fritid i friluft.

Man er fysisk aktiv når man kjører scooter. Tro det eller ei. Dessuten så stopper de aller fleste når de på tur, der de fisker, eller gjør andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimex,om snøskuterkjøring er positiv friluftsliv, kjem i alle tilfeller ikkje fram i Stortingsmeldinga no. 39, dersom ein ikkje er alvorlig handicappet da.......

St.Meld. 39 - Friluftsmeldinga 9.4.2 Motorisert ferdsel

Løyve til å nytte motoriserte hjelpemiddel kan gjere naturopplevingar tilgjengelege for personar som elles ikkje vil vere i stand til å ta seg fram i naturen. Aukande fritidsbruk av motoriserte hjelpemiddel inneber likevel ei utvikling med negative konsekvensar for befolkninga si helse og for ei berekraftig utvikling; ei utvikling i retning av ein stadig meir passiv livsstil med lite fysisk aktivitet og bruk av ikkje fornybare ressursar framfor muskelkraft. Samstundes skapar motorisert ferdsel støy og kjem derfor i konflikt med dei viktigaste kvalitetane ved friluftslivet som er fred og ro.

Størst konflikt er knytt til bruk av motorkøyretøy som snøscooter og til dels fly og helikopter i dei store samanhengande (inngrepsfrie) naturområda og i dei by- og tettstadsnære markaområda. Konflikten er størst her fordi fred og ro har større verdi dess meir urørt eit område er. Motorbåtane er blitt fleire og større og med stadig større motorar. Med dette er òg motorbåten i ferd med å bli ein trussel mot naturen og andre delar av friluftslivet og då særleg i områda rundt Oslo og langs Sørlandskysten. Det er grunn til å følgje denne utviklinga nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skigåer som meg blir uglesett.

Håper på effektive innstramninger i skuterbruken..

Det er vel ikke så merkelig.

Hvis du er kjent for de ekstreme holdningene dine lokalt, så må du regne med å bli "uglesett"..

Det er mange scooterkjørere som er inne på denne siden og jevnlig rister på hodet av de egoistiske/ekstreme holdningene til selvutnevnte scootermotstandere som jevnlig pumper ut sine usaklige angrep på "ukorrekt" bruk av naturen..

Men, det er ufattelig mye dere ikke vet/forstår.. (sukk)

- scooterkjøring er ikke friluftsliv. Hvem har oppnevnt deg til å definere hva som er friluftsliv...

- scooterkjøring er latmannsliv. Fører til økt fedme!!! (antydet et eller annet sted inne på fanatikerforum)

HAH! De såkalt tøffeste av dere hadde ikke klart å være med de første dagene med å lage SCOOTERvei!

- vi skremmer dyra. TØV! Mennesket skremmer dyra, ikke motorlyd (over 25 års erfaring).

- vi ødelegger naturen... Ja, mye!! Etter neste snøfall er sporet borte.

Personlig er jeg rystet over holdningene til enkelte av dere - at det er mulig?!?

Det er da f... så merkelig at disse bortoverskikarene ikke tåler en scooter - for de er da veldig ivrig til å gå i scootersporet.....!

Bilder kommer utover vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes flere har gode poeng i denne tråden; både scooterfolket og motstanderne.

Må selv innrømme å ha endret litt syn på snøscooter i løpet av noen år. Fra et veldig konservativt naturvernrettet ståsted til et kanskje mer realistisk syn (?) Snøscooteren er jo et glimrende hjelpemiddel for mange i form av person- og varetransport til hytta. I tillegg til nødvendig bruk til redningsformål, oppsyn og annet.

Kan legge til at jeg ikke snøscooter selv, men bor i et område der det er relativt vanlig. Og dermed et ganske hett tema.

Vi lever i et moderne samfunn og da tror jeg det blir mer og mer utbredt med motorisert ferdsel; også i utmarka. Men det er viktig å sette klare grenser og - Vi kan ikke tillate at folk kjører som de vil i skog og hei med snøscooterne sine.

Rundt mine trakter kan det være ganske mye villmannskjøring, spesielt blant ungdommer. Det er akkurat disse som ødelegger mest! (Dette tror jeg virker ganske ødeleggende på de som faktisk overholder regelverket.) Slike villmannskjørere har ingen respekt for gjeldene regelverk. Kjører overalt med scooterene sine; snø eller ikke snø. Vernet område eller ikke. Løyve eller ikke løyve. Registret eller ikke-registret scooter. Det er disse folkene som er problemet..

Hadde aktuelle kommuner laget en scooterløype i utmarka tror jeg mye av problemet ville vært løst. Da konsentrer man kjøringen til et lite område og får samtidig store scooterfrie områder. Kanskje kunne arrangerte scooterturer være en binæring for noen.

Samtidig tror jeg hadde vært lurt å øke mengden oppsyn i de mest aktuelle områdene. Viss politiet er et ukjent begrep er det ingen som følger reglene. (Uten fartskontroller av politi på veiene våre ville få holdt fartsgrensene)

Til slutt mener jeg at snøscooter burde vært tillatt å kjøre der biler kan kjøre sommerstid; for grunneiere (For eksempel ubrøyta stengte bomveier)

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dette er idealet er jeg mer enn gjerne en skutermotstander i Norge.

2010-Yamaha-FX-Nytro-M-TX-SE-162-action-01_prv_tcm35-298808.jpg

For at skuterkjøring skal bli allment akseptert må farten og støyen ned, og de som er med på å male bildet av skuterkjøring (blader, forhandlere, filmer) må ta ansvar for at bildet er akseptabelt også for de som ikke driver med det. Alpene, Canada og Norge er veldig forskjellige områder. Skal man fise rundt i endeløs villmark uten å forstyrre en sjel så må man nesten være et sted med endeløs villmark. Det jeg liker med Norge er at den som får kjøre pudder har fortjent det. Det innebærer timesvis med blodslit for å komme opp, mot at det er helt urørt når du er der. Vil du dele fjellet med 20 andre og et helikopter så fins det andre steder i verden for det. Vil du dele fjellet med 2000 andre og skiheiser så ligger alpene ikke langt unna heller.

Og når det kommer til skuterkjøring til hytta så tror jeg det er noe jeg aldri har forstått. I mine øyne drar du på hytta for å få hjemmeluksus i så fall. Jeg er heller ikke enig i at hytter og villmark skal tjene som eldresenter for de som er for dårlige til fots. Da tar man heller til vett og blir hjemme.

Jeg er forøvrig enig i at redningsetater skal ha rett til å bruke scooter i sitt arbeide, og støtter forslaget til at 3 uker av vinteren kan settes av til hytte- og øvelseskjøring. Fortrinnsvis 3 uker i januar, når skigåere likevel ikke orker å dra ut, og slik at erfaringene er ferske til kommende sesong, og slik at forsyningene er der før gjestene.

Med fri sivil skuterkjøring står man i mye større fare for at kjørere i trøbbel ikke kan få hjelp, siden hjelpen også skal komme med skuter dersom det ikke er flyvær. Dessuten er belastningen på snølagene mye større slik at skred lettere løses ut. Og til sist, på grunn av en fundamentalt forskjellig betydning av villmark, vil en canadisk modell være helt utelukket for Norge.

Så har du denne turistkjøringen alpene er så kjent for, og som også praktiseres i nord. Her opplever lokalbefolkningen en enorm urettferdighet fordi de ikke har samme rettigheter som turistene. Men hvordan skulle dere likt å vært del av en sivilisert guidet gruppe, og ha lokale "rånere" på skuter kjøre i ring rundt dere?

Jeg tror skuterkjørerne overvurderer gleden vår av å få gå i oppkjørte spor. Gleden blir nemlig totalt spolert av dødsangst og eksos som ligger i flere minutter.

Dere liker å dra paralleller til båtliv. Jeg drar heller parallellen til lystkjøring. Råning er et stort problem for bygdesamfunn, følg for eksempel med i Firda - avisen for Sunnfjord. Ungdom og menn i midtlivskrisa vett ;) Oppfører seg som om de eier veien. Mer liberal skuterkjøring vil forårsake dette problemet også for hyttegrender! Og da må dere enda lenger for å få fred, og da blir det enda mer skuterkjøring. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøscooteren er jo et glimrende hjelpemiddel for mange i form av person- og varetransport til hytta. I tillegg til nødvendig bruk til redningsformål, oppsyn og annet.

Synspunkter?

Du må nesten forklare hvorfor hytteeieres rekreasjonskjøring er mer verdifull enn tilsvarende kjøring foretatt av folk som ikke eier en hytte.

I dag kan en bråkete ungdomsgjeng med loven i hånd bestille frakt av ølkasser og seg selv opp til en hytte midt oppå snaufjellet. Barnefamilier som ønsker å dra på rekreasjonstur og oppleve naturen i nøyaktig det samme området nektes muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimex,om snøskuterkjøring er positiv friluftsliv, kjem i alle tilfeller ikkje fram i Stortingsmeldinga no. 39, dersom ein ikkje er alvorlig handicappet da.......

St.Meld. 39 - Friluftsmeldinga 9.4.2 Motorisert ferdsel

Løyve til å nytte motoriserte hjelpemiddel kan gjere naturopplevingar tilgjengelege for personar som elles ikkje vil vere i stand til å ta seg fram i naturen. Aukande fritidsbruk av motoriserte hjelpemiddel inneber likevel ei utvikling med negative konsekvensar for befolkninga si helse og for ei berekraftig utvikling; ei utvikling i retning av ein stadig meir passiv livsstil med lite fysisk aktivitet og bruk av ikkje fornybare ressursar framfor muskelkraft. Samstundes skapar motorisert ferdsel støy og kjem derfor i konflikt med dei viktigaste kvalitetane ved friluftslivet som er fred og ro.

Størst konflikt er knytt til bruk av motorkøyretøy som snøscooter og til dels fly og helikopter i dei store samanhengande (inngrepsfrie) naturområda og i dei by- og tettstadsnære markaområda. Konflikten er størst her fordi fred og ro har større verdi dess meir urørt eit område er. Motorbåtane er blitt fleire og større og med stadig større motorar. Med dette er òg motorbåten i ferd med å bli ein trussel mot naturen og andre delar av friluftslivet og då særleg i områda rundt Oslo og langs Sørlandskysten. Det er grunn til å følgje denne utviklinga nøye.

Selvsagt vil du ikke få like mye trening av å kjøre scooter som hvis du hadde gått samme distansen. Det blir for dumt å si at man ikke skal få lov til å kjøre scooter fordi du får mer trim av å gå på fjellet, og fordi man er redd du skal bli feit, i dårlig form og evt syk. Alle har ansvar for sin egen helse.

Likevel er det mange som kjører snøscooter som også er veldig fysisk aktive på fritiden under andre aktiviteter. Det at man kjører scooter henger ikke nødvendigvis sammen med at man er lat, eller i dårlig form.

Når det kommer til støy er dette også noe som faller mere og mere bort nå som 4takts motorene er kommet.

Bare for å si det med en gang, jeg og du kommer ALDRI til å bli enige i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dette er idealet er jeg mer enn gjerne en skutermotstander i Norge.

2010-Yamaha-FX-Nytro-M-TX-SE-162-action-01_prv_tcm35-298808.jpg

Huff!

Enda mere uvitenhet / antagelser...

Hvor har du det fra at dette er "IDEALET"......???

De aller aller fleste jeg vet om som kjører scooter er familiefolk som drar på tur med scooteren.

Men, du vet vel denslags bedre enn undertegnede (som både kjører scooter og ski...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten er den største grunneigaren og det er fritt fram for å køyre på eiga innmark.

Liten notis; I forslaget til ny motorferdselslov ble det spesifikt åpnet for å forby scooterkjøring på egen snølagt innmark. Når snøen smeltet var det selvsagt fritt frem. Samtidig jobbes det hele tiden for å utvide allemannsretten på innmark, slik at grunneier ikke kan nekte noen å slå opp telt på jordet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det er for mye skader på naturen, og det bråker for mye med skutere kan vi jo bare forby det helt. Mens vi er i gang kan vi jo også forby bruken av bil. Sist jeg sjekket var det nødvendig med vei for å kjøre, og det ødelegger nok litt mer av naturen enn en snøskuter. Asfalt/grus mot spor i snøen..

Jeg syns det bråker for mye når jeg er ute og lufter meg. Bilene pumper ut eksos og støyen er irriterende..

Tenk på det når du faktisk KJØRER bil flere mil for å gå på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste jeg vet om som kjører scooter er familiefolk som drar på tur med scooteren.

Men, du vet vel denslags bedre enn undertegnede (som både kjører scooter og ski...)

Nei hva vet vel jeg :? Jeg har aldri kjørt skuter i Norge, men i Canada og alpene er det nå sånn. Reaksjonene dine til et argument er mildt sagt barnslige. Jeg er jo med en gang satt i skutermotstander-båsen, og er per def ufornuftig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye bra stoff på nettsidene til skooterfolkene. Denne videoen skal visst være kanonbra, suuper, osv. http://www.ridersofcoldkingdom.com/rock_thedream.html

Heihei, takk for at du linket til en fin video med mange flotte scener!

Når du nå er så godt i gang med å prøve å rakke ned på "scooterfolkene" så kan du jo fortelle hvorfor dette er verre enn de som kjører ekstremt på ski ?

Lykke til :]

OT: Ser frem til å snart hente scooteren på lager, sette den i den nyinnkjøpte hengeren å kjøre til våre gode naboer for å brenne av litt bensin i fjellet!

Men rypejakta må jo selvfølgelig slutte først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye bra stoff på nettsidene til skooterfolkene. Denne videoen skal visst være kanonbra, suuper, osv. http://www.ridersofcoldkingdom.com/rock_thedream.html

Meget bra film, fikk lyst på skikkelig løssnekjøring, akkurat som i gamle dager.

Argumentet med skader på naturen er jo omtrent borte etter en sånn film. Jeg så to trær som fikk litt medfart, og det er jo ikke mere enn man hiver på bålet i løpet av en kveld. Ingen dyr eller fisker måtte bøte med livet.

Det er nok kun støyen av scooteren som merkes der og da, men skiløpere støyer de også, særlig flere i lag på skareføre feks. Så da blir det jo en subjektiv vurdering av hva som er for mye støy.

Men det var jo en del sne som fikk uopprettelige og livsvarige skader..... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp finnmarks_odelen

Dette var bare ett par gutter over ett par dagers tid, tenk deg 20,000 andre kåte unggutter med bensinleketøy i norsk høyfjell og skogsområder, det ville blitt mer enn "ett par båltrær" med stygge skader langs stammene.

Det gleder meg å lese innlegget til Dag. G., da staten virker å være av samme oppfattning som meg ang. scooterens gevinst blant befolkningen, men, jeg synes nøyaktig det samme om bålfolket der de suser rundt i svindyre båter for å forlenge diverse kroppslig utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hva vet vel jeg :( Jeg har aldri kjørt skuter i Norge, men i Canada og alpene er det nå sånn. Reaksjonene dine til et argument er mildt sagt barnslige. Jeg er jo med en gang satt i skutermotstander-båsen, og er per def ufornuftig. 8)

Du har satt deg selv i "skutermotstanderbåsen"..

Det har du slått fast i teksten (over bildet på ditt eget innlegg)....!

Når argumentasjonen tidvis er direkte feil, og tidvis er basert på følelser/antagelser så skriver jeg hva jeg mener om det!

btw..

(..i Alpene er det nå sånn."

Hva mener du med det?

Jeg har vært i Alpene noenogtjueganger, og ALL scooterkjøring jeg har sett er relatert til JOBB i skiområdene. - frakt av mat&drikke til div skihytter, sjekk av skiområdet, redningstjeneste etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alt bråket rundt scooterm her er noe som man virkelig bør bekymre seg over:

Områder som ligger mer enn 5 kilometer fra tekniske inngrep, såkalt villmarkspregede områder, er redusert fra 48 til 11,7 prosent i løpet av de siste hundre årene. I Sør-Norge er det nå bare 5 prosent igjen. Hvor lenge skal vi fortsette å bygge ned den norske villmarka, spør Naturvernforbundets landsstyre i denne uttalelsen.

På tross av politiske miljøambisjoner bidrar utbygging av skogsbilveier, vind- og vannkraft samt kraftlinjetraseer til en årlig reduksjon av de inngrepsfrie områdene. I løpet av 15-årsperioden 1988-2003 mistet vi 4,4 prosent. Landbruksveier, særlig skogsbilveier, sto for hele 71 prosent av bortfallet mens utbygging av energi, særlig vannkraft og linjetraseer, sto for 22 prosent. I sin rapport fra 2007 stiller Riksrevisjonen seg sterkt kritisk til nedbyggingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.