Gå til innhold
  • Bli medlem

Et par tverrfjell, ei kirke og et snøras


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Fikk endelig dratt på tur igjen, og dette trengte jeg! Var en herlig tur med vinterlige omgivelser.

Blei litt spennende situasjoner på den løse snøen og ikke for å snakke om slitsomme oppoverbakker dette utgjorde, slettene var nesten de verste.

Tok også en liten vri på rapportstilen denne gangen, så for den som vil:

http://mineturer.net/jotunheimen/2007/leirvassbu.html

Håper alt funker som det skal, blir litt sånn hastejobb på sida for tida pga litt nedprioritering grunnet de forbanna studiene :wink:

Jeg vil også takke så mye folka på Leirvassbu for deres gjestfrihet, dette satt jeg skikkelig pris på! Hadde belaget meg på en telttur, men så ender jeg opp med å bo på hotell i 3 døgn, slettes ikke dumt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg!!! Det var nok en mer spenstig tur du fikk ja!!! Glad vi kom avgårde helgen før....Ikke spesielt trivelig å forsere den hammeren den dagen der!! :wink: Er man tent på fjelltur så må man bare avgårde..bra det gikk bra ned fra Tverrbytthornet! Kjempefine bilder i spenstig vær og natur!!!

Håper på mildvær så kanskje muligheten til nok en tur byr seg. :D Sitter og lager en foreløpig liste for topper neste år...tror det blir mange!!!!! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!! Vil gjerne ha mildvær slik at snøen komprimeres og at det fyser på igjen!! Tungt å vasse i løsnø dersom man skal på langtur...ski er jo ikke aktuelt ennå! Tenkte da spesielt på en tur til Hestbrepiggene... :wink:

Hehe, sånn sett ja, skjønner. Får satse på bra føre, det var jammen meg tungt nå med løssnøen! Har også et par kuler på leggene etter å ha banka inn i noen steiner etc. Ekstra deilig er det å gå oppover når skaren akkurat ikke bærer, slik at man tar i, nesten opp, detter ned igjen.. da går det trått ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vinterlig ja! Selv så lett tilgjengelige topper som Tverrbotntindene og Tverrbytthorna så ut til å ha vært mer enn nok utfordrende i det været. Er nok ikke mange som lister seg over den luftige eggen mellom de to toppene på vestre Tverrbotntind (2110 & 2113) under slike forhold. Og når du, Mayhassen, må krabbe på ryggen mellom vestre og store Tverrbytthornet, ja da er været ufyselig! :wink:

Bildene blir jo flotte også! Stemningsfullt og magisk lys på mange av de. Interessant å se kjente trakter på denne tiden av året, hvor vinteren har festet et godt grep om tindene.

Og godt du er snarrådig Mayhassen! Det raset så ikke bra ut. :? Bruddkanten så høy ut, dvs snømassene som raste ut må ha vært store. Har du noen formening om hvor høy bruddkanten var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freske fraspark dette ja!

Skikkelig tungt å gå i sånn grunnlendt kartongsnø, med ura glefsende under...

Har liksom ikke helt slått meg til ro med at fottursesongen er over ennå, men jeg ble litt i tvil nå.

Et par snøfall til, og man må bare vente på at snøen setter seg før skia kan tas med.

Vi får sjå, kanskje jeg rekker en til, kanskje ikke - men jeg er skikkelig sugen nå! :D

Ellers er snø et rart dyr.

Kan være temmelig så uberegnelig, men man lærer seg jo å lese/tolke snø og signaler med åra.

Med all respekt - men ung som du er, så mangler du vel fortsatt noe vintererfaring fra terreng som dette.

Det er mye å lære, og bare vit at fullært blir man aldri!

Ingen fasit finnes, så man skal aldri bli bråkjekk og belærende på slikt.

Men en del ferdselsteknikker og vurderinger lærer man jo, slik at de verste brølerne blir ihvertfall unngått!

Det nærmeste vi har vært til nå er denne :( :

http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=2873

Takker for atter en spennende rapport fra det hvite kongerike! :)

PS.

Er D350'n i orden igjen, og har du kjøpt deg vidvinkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruddkanten så høy ut, dvs snømassene som raste ut må ha vært store. Har du noen formening om hvor høy bruddkanten var?

Det varierte litt bortover, men snittet var vel på en halv meter tipper jeg. Var endel snø som forsvant nedover ja, gikk jo et stykke i selve "raselva", men måtte ut etterhvert da jeg sank ned til livet hele tida. Nok til å fått en kjølig grav der..

Har liksom ikke helt slått meg til ro med at fottursesongen er over ennå, men jeg ble litt i tvil nå.

Er vel ikke å tvile det, fint å gå på snø også, ifølge meg selv er det fotføre uansett årstid.

Med all respekt - men ung som du er, så mangler du vel fortsatt noe vintererfaring fra terreng som dette.

Kan vel si det sånn ja, men lærer stadig! Har jo aldri vært i Jotunheimen på denne tida før, ei heller ikke månedene fremover til april. Hadde jo min første topptur på snø nå i mars i rondane.

Er D350'n i orden igjen, og har du kjøpt deg vidvinkel?

Kom over et tilbud på 400 og da brukte jeg opp stipendet mitt på det (mye tunfisk og ris til middag de to siste mnd). Jeg var så heldig å få låne et 10-22mm objektiv av min bror nå. Det sto på hele tiden, men det ga litt uønsket vignette-effekt, kanskje pga pol-filteret som står på.

Var digg med et skikkelig kamera igjen! En annen ting med vidvinkelen var at jeg ikke får like gode panoramaer, men til enkeltmotiver var den jo helt konge, fikk jo med utrolig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha veldig tynt filter på 10-22'n ja. Jeg lager panoramabilder på 14mm og ca 30% overlapp i Autostitch. Prøver du deg på 10-12mm kan du nok få trøbbel, men fra 14mm er det 100% rettegnende. På 13-14mm med beskjæring i topp og bunn får har du ferdige panoramabilder som viser ca 80 grader :( Jeg syns kvalitetstapet mot kantene er uakseptabelt stort på 10-12mm på landskapsbilder som skal vise detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel si det sånn ja, men lærer stadig! Har jo aldri vært i Jotunheimen på denne tida før, ei heller ikke månedene fremover til april. Hadde jo min første topptur på snø nå i mars i rondane.

Da får du være forsiktig framover.

Jeg ser jo fx av oversiktsbildet ditt fra Kyrkja at ditt vegvalg ned fra fra egga på Tverrbytthorna

ikke var noe godt valg! Vedr. rasfare og snøforhold er det så mange parametre inne i bildet at en utredning ikke

skal gjøres i denne tråden. Men sånn helt basalt er det gamle munnhellet en god veileder:

"Følg rygg - vær trygg!"

Kom over et tilbud på 400 og da brukte jeg opp stipendet mitt på det (mye tunfisk og ris til middag de to siste mnd). Jeg var så heldig å få låne et 10-22mm objektiv av min bror nå. Det sto på hele tiden, men det ga litt uønsket vignette-effekt, kanskje pga pol-filteret som står på. Var digg med et skikkelig kamera igjen! En annen ting med vidvinkelen var at jeg ikke får like gode panoramaer, men til enkeltmotiver var den jo helt konge, fikk jo med utrolig mye!

Hehe, kjenner meg igjen her!

Sjøl brukte jeg halve studiestipendet på teleoptikk en gang, og levde heller "fra hånd til munn" resten av året...

Men jeg angret ikke. Da junioren var skibums/student i Canada for et par år tilbake, brukte de også stipendene

til annet enn studier, for å si det slik. Standardmiddagen deres de 2 siste mnd. var pasta m/ ris! :D

Ellers kan du trygt fjerne pol-filteret på vidvinkelen uten å tape stort.

En såpass kraftig vidvinkel gir oftest en pol-liknende effekt i seg selv, fx ved at blå himmel blir mørkere og sterkere...

Vignettering som her er ihvertfall pyton. Normalt pådrar du deg et lite skarphetstap også, og denne glugga er jo ikke den

råeste på skarphet fra før heller, ihvertfall ikke mot bildekant/hjørner.

Grunnet ovennevnte pol-effekt samt vignettering/skarphetstap mot hjørnene, egner ikke vidvinkel seg til panorama.

Ved stitching av slike bilder vil metning/fargeforskjeller, skarphetsforskjeller, vignettering og ikke minst fortegning

helt ødelegge en sømløs stitch.

Gjør heller slik før panoramaopptak:

Lås eksponering (etter måling et sted midt imellom mot- og medlys langs panoramaet - mao. "middelverdi")

Lås hvitbalanse

Benytt middels brennvidde (FF ekvivalent 35-70 mm)

Bildeoverlapp ca. 20-30%. (jo mer vidvinklet, jo større overlapp)

Dette gir flere bilder å sy sammen, men skjøtene blir dønn usynlige, og fargebalanse/lys forblir ensartet i hele panoramaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står på :)

Enig med de andres superlativer!

Fotograferingen kan sikkert perfeksjoneres, ref ekspertene her, jeg har ikke snøring på det, men faktum er at du fortsatt tar spenstige turer og vakre bilder, nå fra en årstid som de færreste av oss oppsøker. Rapporter som jeg leser med stor glede.

Nå som du har hatt en "i skredet opplevelse", kanskje på ett sted hvor du i utgangspunkter ikke trodde det skulle rase, anbefaler jeg boka til Markus Landrø "Snøskredfare". Tror den vurderingsmessig står seg også idag.

Nevner kort :

Fersk vindtransportert snø.

Vindavsetning

Skavler

tidligere skredfar pga naturlig utløste skred

Bratthet

Nysnø, mengde, tidsintervall.

Temperatur.

Stabilitet.

Ut ifra dine bilder og beskrivelse vil med utgangspunkt i 3X3 modell og skredfiltervurdering i nevnte bok tilsi at du på toppryggen av din tur befant deg i sone oransje/rød - dvs høy risiko. Om risikoen er akseptabel og eventuelle mottiltak er jo som alltid opp til den enkelte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for tipsene eaa. De samsvarer bra med hva jeg har erfart selv også når det gjelder pano. Eneste er at jeg sjelden låser hvitbalansen.

Takk for boktips også PTG, jeg må nok sette meg litt mer inn i dette emnet hvis jeg skal vare ut vinteren. At jeg var i en slik sone hadde jeg aldri trodd pga snømengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lekre bilder, ja, så jeg nesten fristes til å sette meg mer inn i fotograferingens verden.

I forbindelse med det du skriver ble jeg minnet om en tidlig tur i 90-åra på samme sted, Tverrbytthornet. Jeg og broderen gikk tidlig i juni, og sleit litt med å komme ned forbi en snøskavl her, etter et besøk på toppen (der vi hadde gått opp eggen fra vest, med noen krumspring). Det var nok langt bedre forhold, men jeg husker jeg opplevde det som ganske ubehagelig å forsere snøkanten, mest pga brattheten, men også pga mulig rasfare - men i juni er den vel ikke særlig stor, kanskje. Husker ikke om vi gikk ned rett sør, eller om vi fulgte østeggen ned - tror kanskje det siste. Ikke kart - ikke kamera - ikke lest om fjellet på forhånd - hørte ikke på værmelding! Joda, det var tider, det - overraskelsens tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kart - ikke kamera - ikke lest om fjellet på forhånd - hørte ikke på værmelding! Joda, det var tider, det - overraskelsens tider.

:?

Er morsomt å få noen overaskelser, men det kan fort bli for mye av det gode! Har hatt noen turer som jeg ikke har gjort mye, eller noe forarbeid på, noe som har resultert i ymse situasjoner og masse morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.