Gå til innhold
Øystein_S

Kovea booster +1

Anbefalte innlegg

Prøver å vekke tråden og legge den lengre fram i postrekka. Da kan fjellfolk som vurderer Brunton Lander til spottpris på Felleskjøpet enkelt lese om hva slags primus dette er.

Altså;

Kovea Booster +1 = Brunton Lander (= Markill Phoenix)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt kjøp på Brunton Lander! Jeg kjøpte to stykker som gaveidé på Felleskjøpets Sommermarked på årets jakt og fiskedager på Elverum. Betalte som deg 700 kroner (X2 selvfølgelig) Dette er Kovea sin tvillingbror sammen med Markill Phoenix og skal ikke forveksles med kopier nå trukket fra markedet. Har brukt Kovea lenge og innen gitte forutsetninger er denne primusen kjempegod. Som snøsmeltemaskin på store kjeler er dette best blant alle slangeprimuser. Småkok og finjustering blir en støtvis og ustabil skuffelse. Smør O-ringer jevnlig! Pass på sprut fra flasker med trykk når du skrur av slangen! Dette er skikkelig "plata på 6"-primus som fungerer best på full fres. Ikke pump for hardt. Da blir det gule tunger ytterst i det blå flammebildet. Det betyr kullos, sviende øyne og svært høyt bensinforbruk. Kjøp forressten all drivstoff på samme sted. Gressklipperbensin fra Fellesskjøpet er enkel og real alkylat til fornuftig pris. Lykke til med Testvinner under annet navn enn Kovea!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til "Vianvang" kan jeg anbefale å lese hele denne Kovea-tråden! Der blir styrker og svakheter omhyggelig omtalt. Kovea er bra den, men må tåle ktritikk for et primitivt brennerkonsept - bare et bøyd stålrør med dyse. Pumpa er bra - så lenge man kan leve med slangeprimusopplegget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom Coleman 442 ikke faller i smak, har du et lite problem. Jeg kjenner ikke til noen gode slangeprimuser med ekte stillebrenner. MSR omtalt, er kjent for svak kvalitet på pumpa. Kort slange gjør ikke saken bedre...

"DSK" vet alltid hva han snakker om og derfor skal du lytte til råd fra den kanten. Coleman har tydeligvis noe annet spennende til deg. Snart kommer nok "Runegutt123" på banen her. Da blir det enda mer Colemanprat.

Bluewater Stove Restoration har laget botemiddel for folk som bruker hørselvern fra elgjakta inne i teltet når de fyrer primus...

Bluewater diskuteres ivrig i ulike forum og har egen hjemmeside. Søk rundt på Google.

Ombygging av Kovea Booster +1 til stillebrenner ved hjelp av sivekopp er visstnok umulig siden Kovea ikke har noen brenner i klassisk forstand.

Forvarmerbøyla står i veien.

Du har altså et valg på å kjøpe deg Optimus Nova eller Primus Omni og legge til sivekopp. Fungerer dette, vil du selge din Kovea før sesongen er slutt... Forøvrig tilhører jeg den lille menigheten som er generelt skeptisk til slangeprimuser, men har altså endt opp med sånt likevel...

Skal du ha en stillebrenner for sommerbruk, kan du også vurdere Svea 123r med Bluewater sivekopp. Ser tøft ut, men jeg har ingen erfaring! Følg med på hva "Petri brødre" har å si om Svea 123r generelt. Det ender kanskje med kjøp, det har blitt sånn for mange i alle fall...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det siste først, Hancock...

Bensinbrenner etter dine ønsker er Coleman Feather Stove 442, event. modell 533. Jeg har en 442. Den gir litt sånn...."campingfølelse" hvis du skjønner hva jeg mener. Spesielt pumpa virker ikke solid. IKKE VÆR REDD!

Jeg har brukt den ganske mye med Felleskjøpets Statoil-alcylat med MEGET godt resultat. Den brenner dønn stille! Driftsikkert og greitt. Helt herlig med oppstartprosedyre uten forvarming. Pump og fyr... Fin på lett tur uten ekstreme utfordringer. Fin å lage mat på sammen med andre der du skal høre hva folk sier rundt deg...

Men:

Forsvaret gjorde en test i sin tid av ulike apparat. Coleman (400B...?) ble da kjent for å utvikle noe farlig CO under koking med kjele, dette kan RUNEGUTT123 kommentere mer kompetent enn meg. Spør ham!

Forøvrig veldig mye interessant det du skriver om Kovea Booster. Opplever selv støyen som et problem, men vekten synes helt akseptabel. Jeg er villig til å dra på litt gods for å få konstruksjonen solid.

Brenneren er forøvrig primitive greier omhyggelig omtalt på denne tråden. Koveaen har jo ikke skikkelig brenner - det er jo bare en bøyd stålslange med en dyse på... Coleman derimot, er ekte vare. Brenneren gir bensinen stor fordampningsflate. Godset virker tynt og sårbart, men gir altså den flotteste blåflamme jeg vet om uten annet enn en stille hvisken.

Skal jeg på skikkelig tøff vintertur, velger jeg Kovea uten å blunke. Jeg har faktisk det privilegium å kunne velge mellom Coleman og Kovea allerede.

God tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen, Stein!

Takk for klok tilbakemelding. Vi vet at all gul flamme handler om ufullendt forbrenning. Sotutvikling og skumle avgasser. Min erfaring med Kovea handler om en smal sone for optimal forbrenning. Jeg kan ikke koke for smått - da blir det hakkete og støtvis tilførsel av drivstoff. Disse småkokeproblemene vedvarer til du fyrer ganske skikkelig. Pumper du for ivrig nå blir det fæle gule flammer konstant ytterst i blåskjæret og følelsen av å bli solblind kommer snikende... På Nova han du jammen sende et gulstøt rett i sårbar teltduk, men du har fått mange forvarsler. Novaen er MYE BEDRE på småkok og du hadde her tidligere en kjempe god ide om årsaken. Godset i brennerhodet på Novaen forblir varmt tross mindre tilførsel av drivstoff.

Egentlig tror jeg hele stasen fra Kovea egentlig er en gassbrenner som har fått en dyse liten nok til å passe til bensin også. Dette med forvarmingsbøyle er en LPG - greie! Bare se hvor god gassbrenneren for Trangia stormkjøkken har blitt. Der kan forvarmerbøyla holde gassen i drift til minus 10! (Kommer rett fra snøhuletur med speidere og så gassdrift i minus 8 til 12 gjennom hele helga med slik brenner.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Stein!

Kan love deg at Kovea virker liten og lett etter å ha brukt Optimus 111 bråk i femten år! Du har en god teori på hvorfor den trenger så mye forvarming. Likevel tror jeg for min del at at konseptet med varmebøyle over brennerhodet er en dårligere patent enn den Nova bruker der selve godset rundt dysa blir opphetet. Når det blåser litt, er det lang avstand mellom spritskål og varmebøyle på Kovea. Varmt gods i brennerskål og chassis har liten eller ingen effekt på forgassingsprosessen. Hadde Nova fått orden på hurtigkoblingene sine, hadde den vært en drømmeprimus - hvis vi absolutt må holde oss til slangebrennere da... Nova-folket må jammen passe på å få ut trykket i flaska før de begynner å demontere dette her! Jeg har sett stygge ting med Nova i kombinasjon med bensin.

Glemte å si i første innlegg her at jeg IKKE bruker Kovea som teltvarmer lenger. Den bråker noe så helt inni granskauen og jeg blir rød i øynene og fattig av fyring på maks trykk. Årsaken til at jeg vurderer renesanse på den gamle haugen, Optimus 111 bråk blant venner, er meget ren og stabil forbrenning, driftsikkerhet og fyringskostnader. Da får jeg heller ta med hørselvern til skogs...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter nesten tre vintersesonger med Kovea Booster +1 i meget aktivt bruk, er det på tide med brukererfaringer her på forumet. Primusen er bare brukt med alkylatbensin fra Statoil/Felleskjøpet. Forbruk i perioden; 18 liter. Har brukt gass ved test og på en eneste, kort motorsykkeltur i fjor sommer.

Har aldri brukt rensenålen, men smurt pumpa med CRC 5-56 og WD40 ganske jevnlig.

O-ringene viser tydelig tegn til slitasje. Pumpa bør ikke stå med trykk over lengre tid. Tidlig tendens til lekkasje gjennom flasketopp og pumpepakning. Sammenliknet med Svea 123r krever den svært mye forvarming. Byttet derfor ut orginal veke med stor glassvattpakning. Gikk svært tidlig over til forvarming med rødsprit grunnet sotutvikling med miljøbensin.

Fungerer svært dårlig til småkok samtidig med høyt trykk i tanken. Vanskelig dosering med regulering kun ved flasken. Høy effekt, men blåser ut blåflammene til gule tupper ytterst i flammebildet. Derfor mistanke om CO utvikling og benzenutslipp.

Den er meget liten og lett og pakkes ned i den beste vesken jeg har sett på markedet. Brenneren er hjelpeløs primitiv som gourmetkoker der suppa skal småputre seg ferdig, men varmer opp vann til kokepunktet på rekordtid. Selve brenneren har enkel og solid konstruksjon og pumpen er laget av metall. Med unntak av alle 0 - ringene, synes konstruksjonen stabil og driftsikker.

Konklusjonen er:

Kovea Booster +1 solgt i friluftsmagasin, messer og sportsbutikker til 15-16 hundre kroner er en helt grei handel og vil ikke utmerke seg sett i forhold til andre slangeprimuser av typen Optimus Nova og Primus Omnifuel.

Jeg mener derimot tvillingproduktet Brunton Lander solgt på Felleskjøpet til en tusenlapp er et skikkelig røverkjøp!

Når sommeren kommer er jeg tilbake til min gode, gamle og fremdeles beste Svea 123r. Vurderer fremdeles å restaurere min gamle Optimus 111 med bråkebrenner for vinterbruk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden jeg skrev på forumet, men her kommer var det en diskusjon jeg vil være med på.

Har nylig kjøpt seks gamle Optimus 111 med bråkebrenner som skal brukes i speidergruppa vår fra www.radiv.no. Nå har samtlige patruljeførere fått helgekurs i primusfyring. I tillegg har speidere helt nede i 13 - års alderen lært vedlikehold og deleskifte. Dette har vært meget vellykket. Med solid forvarming, rett parafintype og korrekt pumpeteknikk er det ingen primus på kloden som er bedre enn den gamle bråkebassen til Optimus. Men, tabbekvoten er liten og konsekvensene ved gal bruk er store. Jeg anbefaler alle et solid og grundig kurs på disse primusene før bruk. Jeg har laget et forslag til "primusfyrer" som eget ferdighetsmerke for Norsk Speiderforbund. "Vidar-Falken" med Kovea-agentur og speiderskjerf blir sikkert glad nå... Vi kan nå bevisstgjøre ungdom på at vi ikke trenger tenne farlige bål i knusktørr utmark. Primusfyring er en fasinerende aktivitet for alle speidere med typiske pyromantendenser og vekker interesse for primitiv matlaging.

Jeg ville vært litt på vakt mot alle andre 111 - typer enn den gamle bråkebassen. Tross brukbar kompetanse på primuser, har jeg ikke god erfaring med stillebrenner 111C. Selv tenning på flammefordeler på toppen etter forvarming (for å unngå underburning), skjer det rare ting med den modellen. Forøvrig har jeg sett amerikansk 111B for alkylatbensin på ferie i USA. Snåle greier... Ikke noe for meg. 111A (alkohol)med vidåpen dyse synes jeg er bare tull. Dyrt og sotete. Jeg vet at folk har blanda inn vann i drivstoffet når de har fyrt med 111A for å komme sota til livs. Nei, la oss holde oss til de gamle, orginale 111 med noen flasker med tennveske eller renset fritidsparafin. Bruk hørselvern og fyr til krampa tar deg... Du må olje pumpelæret litt, men er ellers vedlikeholdsfri ved rett betjening. Dette har ungdom i Furnes Speidergruppe klart med glans. Da skal det være håp for voksne folk med turkompetanse og teknisk innsikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Importør og forhandler av Bison telt og kano har fått agentur på Kovea også. Kjenner selv Turut midt i Stange sentrum som har solgt Kovea omlag et år. Både importør og detaljforhandler har nettbutikk; Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den

Kovea Booster +1 koster 1890,- Brenneren er dyr, men verdt prisen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Falken taler varmt om Kovea booster +1. Dette er ikke bare kremmerpreik. Kovea har jeg selv sett i bruk. Dette er bra saker. Konstruksjonen er både solid og lett på en gang. Jeg har stor sans for pakksekken og hvordan brenneren legges sammen. Pumpa fungerer jo faktisk, noe som ikke er noen selvfølge... Forvarming er kortvarig og effektiv. Videre er koblinger mellom flaske og slange av det bedre slaget. Veksling mellom gassboks og bensinflaske er det beste jeg har sett. Denne Jamboree-turen der Koveaen gikk på vanlig bilbensin, har jeg hørt mye om. (Jeg er selv aktiv speiderleder.) Det som egentlig skulle være en nødløsning med stank og sot, ble meget vellykket. Skulle jeg ha en slangeprimus i dette sortimentet, ville jeg kjøpt Kovea booster +1.

Det bør gjøres kjent at denne primusen ikke fungerer med parafin. Da er vi midt i diskusjonen om eksplosiv bensin i teltene våre..! CO - utslipp er viktig faktor som ennå er ukjent!!

Lykke til med salget, Falken! Vær beredt!

Trond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.