Gå til innhold
  • Bli medlem

Kovea booster +1


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Mer et spørsmål enn en påstand:

Er det utelukkende en fordel å slippe dyseskift? Vil ikke gass, bensin og parafin under samme arbeidsforhold ha en forskjellig ideell dyseåpning. Vil ikke ei "kombidyse" da være et kompromiss - med de fordeler og ulemper et kompromiss alltid gir.

Parafin trenger større dyseåpning enn bensin og gass. De brennerne jeg har prøvd som tar både gass og bensin gjør det på samme dyse uten problemer. Jeg ser det ikke som noe kompromiss i det hele tatt når det fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mange som bruker flere typer drivstoff på en og samme tur?

Ser ikke problem med dyseskift, så lenge brennern brenner blått og fint på det drivstoffet jeg bruker.

Kan ingen skrive en heftig teste av Kovea både med bråke- og stillebrenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin trenger større dyseåpning enn bensin og gass. De brennerne jeg har prøvd som tar både gass og bensin gjør det på samme dyse uten problemer. Jeg ser det ikke som noe kompromiss i det hele tatt når det fungerer utmerket.

Parafin/tennveske fordamper dårligst av de tre, og skal vel ikke ha større men mindre dyseåpning enn bensin og gass. Parafin har en høyere brennverdi (kWh/dm3) enn bensin. Man får derfor omlag samme effekt med mindre dyse, men forbruket av parafin vil være lavere. Teoretisk sett skal da parafin på bensindyse gi flammekaster, mens bensin på parafindyse skal fungere men gi redusert effekt. At det virker er altså en sak, men at det dermed gir 100% av den effekten det kunne gitt - det er en annen.

Problemet blir når gassen kommer inn - det er da jeg blir litt mer usikker. Normalt bruker gass en større dyseåpning enn både parafin og bensin (ref feks Omnifuel). Dersom man kjører gass gjennom ei "kombidyse", så vil jeg gjette på at denne dysa er mindre enn ideell. Tipper videre at dette blir som å kjøre bensin gjennom ei parafindyse - altså at det virker, men gir en redusert effekt sammenlignet med om man hadde byttet dyse. Er det noen som har prøvd? Det er jo en og annen entusiast her inne :)

En annen side av saken er at praktiske forhold, driftsikkerhet, vekt, konstruksjon, osv er betydelig viktigere enn kilowatt. En må for all del ikke isolert bruke denne type kvasi-resonnement til hverken å velge eller velge bort et kokeapparat. Hadde vært veldig interessant med en Koveatest - enig runegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har Kovea kun vært med i en stor test:

http://www.bisontelt.no/kovea/filopplast/filer/Primustest1.jpg

http://www.bisontelt.no/kovea/filopplast/filer/primustest2.jpg

Beklager formatet. Jeg har ikke fått laget en nedlastbar PDF ennå, men det kommer.

Jeg har nå gjort en del egne og svært positive erfaringer med denne selv, men som Kovea-forhandler blir det jo helt feil å legge ut disse presentert som objektiv informasjon. Hvis noen av dere brukere har fått gjort noen erfaringer er det jo fint om dere vil dele disse. Kort oppsummert så har jeg personlig gått bort fra parafin/diesel, som jeg tidligere "brant" for. Det er enklere logistikk med bensin pga forvarmingen, hvis man bare får tak i bensin der man bor. Ikke alle sport- og fritidsforretninger har bensin ennå, dessverre. Men det vil komme på plass de fleste opplyste steder ganske fort vil jeg tro. Innkjøpsprisen på bensinen har dessuten gått ned med ti kroner pr liter i år, og vil sikkert komme ytterligere ned med økende volum. Og det er jo deilig å slippe svarte buser i nesa da... Gass er "kjekt å ha", men ikke noe jeg bruker på lengre turer. For andre kan dette sikkert bety mere, for det er enkelt å tenne opp og bruke sommerstid. Jeg syns ikke det er noen stor forskjell på flammen mellom bensin og gass på Kovea. Etter som gassen jo blir forvarmet i samme sløyfe som bensinen, så snur jeg boksen slik at jeg får "flytende gass" gjennom røret. Jeg kan ikke se at skifte av dyse vil kunne gi noe bedre forbrenning for hverken bensin eller gass.

For hva det er verdt så har jeg demobrenner som kan fyres opp på trappa til butikken, om noen her vil kikke på den og fikle litt.

Kovea Booster +1 koster fra nå av kr 1.590,- inkludert flaske, veske og rep.sett de fleste steder der den selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin/tennveske fordamper dårligst av de tre, og skal vel ikke ha større men mindre dyseåpning enn bensin og gass. Parafin har en høyere brennverdi (kWh/dm3) enn bensin. Man får derfor omlag samme effekt med mindre dyse, men forbruket av parafin vil være lavere. Teoretisk sett skal da parafin på bensindyse gi flammekaster, mens bensin på parafindyse skal fungere men gi redusert effekt. At det virker er altså en sak, men at det dermed gir 100% av den effekten det kunne gitt - det er en annen.

Problemet blir når gassen kommer inn - det er da jeg blir litt mer usikker. Normalt bruker gass en større dyseåpning enn både parafin og bensin (ref feks Omnifuel). Dersom man kjører gass gjennom ei "kombidyse", så vil jeg gjette på at denne dysa er mindre enn ideell. Tipper videre at dette blir som å kjøre bensin gjennom ei parafindyse - altså at det virker, men gir en redusert effekt sammenlignet med om man hadde byttet dyse. Er det noen som har prøvd? Det er jo en og annen entusiast her inne :D

En annen side av saken er at praktiske forhold, driftsikkerhet, vekt, konstruksjon, osv er betydelig viktigere enn kilowatt. En må for all del ikke isolert bruke denne type kvasi-resonnement til hverken å velge eller velge bort et kokeapparat. Hadde vært veldig interessant med en Koveatest - enig runegutt.

Jeg har faktisk ikke målt dyseåpningen på noen brennere, så jeg skal ikke utelukke at du har rett! Dog bygget jeg min mer eller mindre antakelse på sveisen til min medsoldat som klarte å fylle 98 oktan på en av Forsvarets primuser, eller rettere sagt mangel på hårsveis etterpå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å fylle bensin på 111???

Det går bare godt, så lenge man ikke har i Alco dysa.

Vel, min kollega fikk i allefall en skikkelig kort afro, med panneluggen bak i nakken. Og 2. grads forbrenning i halve ansiktet med på kjøpet. Som trøst fikk han helikopterskyss ned fra fjellet, mens vi andre satt igjen oppi Tanadalen i minus 20.

Du får nesten utdype hva "alco-dyse" er for noe. Det er lenge siden jeg fikla med 111, og da kun med Forsvarets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å fylle bensin på 111???

Det går bare godt, så lenge man ikke har i Alco dysa.

Tipper denne dysa er ganske stor - alkohol fordamper enda lettere enn bensin. Gjennomløpshastigheten på bensin vil bli så stor at den ikke rekker å forgasse seg og dermed har man flammekaster ....med bensin. Var det rett Runegutt?

Har aldri prøvd bensin på 111, men prøvde en gang i mine glansdager å borre opp dysa på en 111 med et drillbor (??) og samtidig kjøre araldit i sikkerhetsventilen. Den undommelige og noe naive tanken var 'dobbelt trykk + dobbel tilførsel av fuel = dobbel guffe'. Testen foregikk på toppen av det hele innendørs på kjøkkenbenken. Tjue år senere vet fortsatt ikke foreldrene mine hvor nært vi var et oppgjør med forsikringsselskapet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alcodysa er for fyring med sprit (noe som prinsippielt bør forbys)

Den er gjerne merka A, og har kjempehull.

Alle 111 som forsvaret har, og har hatt, kan fyres med bensin slik de står.

Får man flammekaster med bensin, får man flammekaster med parafin.

Og, bare sånn for ordens skyld:

Forsvaret har 111, 111T, 111C og 111D

Pumpene er en blanding av O-ring og lær.

Det sistnevnte er det som fungerer.

Dysene i forsvarets brennere er K, G eller M dyse. Alle tre fungerer fint med bensin og parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teori: Kan det hende at bensintøffingen slurvet med forvarming? Hvis brenneren ikke er varm nok, vil ikke fordampning skje = flammekaster når man prøver å fyre. Eller... :lol:

Er det forskjell på bensin og parafin med tanke på hvor store og farlige flammekasterflammer kan bli? Ser for meg at bensin er en smule mer lett antennelig og aggresivt når ting går galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er ingen brennere som liker seg på gass, bensin og parafin med samme dyseåpning. Gass og bensindysen på Kovea derimot fungerer svært godt.

Nå er det tre brennere på markedet som heter Booster+1 - se til at det står KOVEA sammen med dette merkenavnet Booster +1

Nå er det tre Booster+1 å få kjøpt på nett og i butikk hvor de to "kopiene" har deler fra andre kjente leverandører. Den ene har også kopiert deler av grafikken fra KOVEA Booster+1.

Denne er ikke testvinner og ikke CE merket, og har ikke tilfredstillende isntruks.

Helt greit for meg, og ikke minst moro, at det selges mange brennere på markedet, men jeg ville følt meg litt lurt om jeg som kunde kjøpte en Booster+1 som ikke var det jeg trodde/"best i test".

www.bisontelt.no eller [email protected] for de som ønsker seg en brenner til "sommerpris"!

God tur alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært i felt kontinuerlig siden tidlig på 80 tallet har jeg rukket over en del brennere. Jeg har så klart også stiftet bekjentskap med flere 111 modeller, og vet at de kan brukes med bensin. Det har jeg forsøkt kun en gang, og det førte til en uke ca på plastikkkirurgisk på Ullevoll.

Bensintanken på denne primusen er ALT for nærme varmekilden. Når det er litt bensin igjen på tanken blir denne kokende. Hvis noe av denne dampen slipper ut så er det flammer nok til at det brenner ute av toppen av en 16 manns lavvo. Hvis man skal bruke bensin på dette apparatet så håper jeg dere er svært forsiktig - særlig om det er barn/speidere innvolvert.

Grunnen til at jeg var så teit for mange år siden er fordi jeg trodde den gikk på parafin, om jeg husker rett. Men jeg unner ingen 2. gradsforbrenninger langt inne i villmarken - så vær forsiktige/kjøp slangebrenner som er CE merket/bruk parafin.

God tur2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært i felt kontinuerlig siden tidlig på 80 tallet har jeg rukket over en del brennere. Jeg har så klart også stiftet bekjentskap med flere 111 modeller, og vet at de kan brukes med bensin. Det har jeg forsøkt kun en gang, og det førte til en uke ca på plastikkkirurgisk på Ullevoll.

Bensintanken på denne primusen er ALT for nærme varmekilden. Når det er litt bensin igjen på tanken blir denne kokende. Hvis noe av denne dampen slipper ut så er det flammer nok til at det brenner ute av toppen av en 16 manns lavvo. Hvis man skal bruke bensin på dette apparatet så håper jeg dere er svært forsiktig - særlig om det er barn/speidere innvolvert.

Grunnen til at jeg var så teit for mange år siden er fordi jeg trodde den gikk på parafin, om jeg husker rett. Men jeg unner ingen 2. gradsforbrenninger langt inne i villmarken - så vær forsiktige/kjøp slangebrenner som er CE merket/bruk parafin.

God tur2

Godt du kan dele slike erfaringer. Mange orker ikke det.

CE -merking er verdiløs!!!!" i mange tilfeller.

Det er ingen som regelmessig kontrollerer om CE merkingen er noe mer enn en klistrelapp.

CE merkingen baserer seg på egenkontroll fra produsent (evt importør av produkter fra ikke EU/EØS)

Jeg har jobbet med CE merking i et par firmaer, og selv om vi tok det alvorlig så ble det ikke kontrollert.

Unntaket var når vi satte bort jobben til seriøse kontrollorganer som Nemko, og Veritas. Da kontrollerte de ordentlig.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fortsat få problemer med bensin. Men... man må selvfølgelig ta hensyn til at bensin er lettantelnnelig.

Bensin på 111T er direkte genialt. Krever liten forrvarming, og brenner rimelig reint.

Den gamle bråkebrennern er fortsatt den eneste parafinbrennern som ikke avgir en forferdelig parafinos i teltet.

Nu skal jeg ikke undervurdere Nova, den har jeg knapt prøvd, og aldri fyrt med den i telt.

Stillebrennere ihvertfall, fungerer ikke tilfredsstillende på parafin.

Et eller anna gjør at noe parafin ikke forbrenner, og jeg blir sjøsjuk av den parafinosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lenge siden jeg skrev på forumet, men her kommer var det en diskusjon jeg vil være med på.

Har nylig kjøpt seks gamle Optimus 111 med bråkebrenner som skal brukes i speidergruppa vår fra www.radiv.no. Nå har samtlige patruljeførere fått helgekurs i primusfyring. I tillegg har speidere helt nede i 13 - års alderen lært vedlikehold og deleskifte. Dette har vært meget vellykket. Med solid forvarming, rett parafintype og korrekt pumpeteknikk er det ingen primus på kloden som er bedre enn den gamle bråkebassen til Optimus. Men, tabbekvoten er liten og konsekvensene ved gal bruk er store. Jeg anbefaler alle et solid og grundig kurs på disse primusene før bruk. Jeg har laget et forslag til "primusfyrer" som eget ferdighetsmerke for Norsk Speiderforbund. "Vidar-Falken" med Kovea-agentur og speiderskjerf blir sikkert glad nå... Vi kan nå bevisstgjøre ungdom på at vi ikke trenger tenne farlige bål i knusktørr utmark. Primusfyring er en fasinerende aktivitet for alle speidere med typiske pyromantendenser og vekker interesse for primitiv matlaging.

Jeg ville vært litt på vakt mot alle andre 111 - typer enn den gamle bråkebassen. Tross brukbar kompetanse på primuser, har jeg ikke god erfaring med stillebrenner 111C. Selv tenning på flammefordeler på toppen etter forvarming (for å unngå underburning), skjer det rare ting med den modellen. Forøvrig har jeg sett amerikansk 111B for alkylatbensin på ferie i USA. Snåle greier... Ikke noe for meg. 111A (alkohol)med vidåpen dyse synes jeg er bare tull. Dyrt og sotete. Jeg vet at folk har blanda inn vann i drivstoffet når de har fyrt med 111A for å komme sota til livs. Nei, la oss holde oss til de gamle, orginale 111 med noen flasker med tennveske eller renset fritidsparafin. Bruk hørselvern og fyr til krampa tar deg... Du må olje pumpelæret litt, men er ellers vedlikeholdsfri ved rett betjening. Dette har ungdom i Furnes Speidergruppe klart med glans. Da skal det være håp for voksne folk med turkompetanse og teknisk innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg vil definere mat lagd på primus som veldig primitiv...

Kom til å tenke på en ting, hva slags parafin tenker dere her inne om hva slags parafin som er å anbefale til 111/111C?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråkebrenner - enig! Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange er opptatt av LYDEN fra en primus, og at den skal være så stille. For meg blir dette en helt uinteressant egenskap. Når den marsjen er over, teltet er slått opp og lukta av nykokt kaffe kommer samtidig som primusen durer i bakgrunnen - hallo! - dette er jo koselyd og det er TUR-lyd. Primuslyden hører helt naturlig hjemme sammen med vindsus og rypekakling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråkebrenner 111 går på alle parafinkvaliteter, inklusiv Diesel.

På stillebrennere anbefaler jeg tennveske eller white spirit.

Spesielt tennveske er billig og bra.

Parafin i løsvekt soter og lukter noe helt j.....

Lyd:

Jeg liker endel stillebrennere, dog ikke Optimus.

Whisperlight, Coleman, Enders m.fl lager stilebrennere som er bra.

Optimus siner tåler lite vind, og har lett for "underburn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at du kunne forklare meg hva du mener med "underburn"? Ikke noe uttrykk jeg har vært borti tidligere, men tror muligens jeg har møtt på problemet flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underburn er når du får fyr på den forgassede parafin/bensinen under brennern.

Du hører det på lyden (wrooom)

Ved underburn skal du ha flaks for at ikke indre og ytre brenneskall slår seg.

Resultat: Ikke mere blå fin fyr, uten å bytte nevnte deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå lanserer G-Sport sin "Booster Mulitfuel" kvalitetskokeapparat til kun kr 999,- :)

-Det er vel ikke til å stikke under en stol at dette IKKE er testvinneren KOVEA Booster +1, men at de gjerne surfer på navn og tilsynelatende utseende. Jeg syns det er vel drøyt, spesielt med tanke på muligheter for tap av omdømme når dette treffer vifta og får omtale i fagpressen. Men slik er det vel bare, når blårussen slipper til på innkjøpsavdelinga... ;)

Notis: Poster er Kovea-forhandler, selvsagt. Informasjon bør i enhver sammenheng belyses fra flere sider. I tilfelle noen ønsker å bestride mine påstander er de hjertelig velkommen til det så lenge de forteller hvem de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.