Gå til innhold
  • Bli medlem

Skarddalseggje (2159m) i juli 2007


Mitandi

Anbefalte innlegg

Fra parkeringen på Leirvassbu tok Bjørn og jeg beina fatt i retning Gjendebu. Etter nedre Høgvagltjønn (1400m) tok vi av på stien mot Olavsbu, men tok så til venstre langs sydsiden av Langvatnet. To karer fisket på vannet med robåt - det så riktig så idyllisk ut. Vi regnet med at de holdt til på den vesle hytta som ligger utpå tunga som stikker ut i vannet - den vi nettopp hadde passert.

Det var grått i været, men humøret var på topp. Endelig skulle vi få tatt denne toppen! I 2006 satt vi nemlig sammen med Langbein Rise og Rødtopp på en steinhylle like under toppen (på vestsiden under toppen) og hutret i gråværet. Svartmosen var sleip og vi hadde ikke tatt med taustumpen (også kalt 5-meter'n). Stemningen for å fortsette var da altså ikke like ivrig i teamet. Blondies febrilske argumentasjon om at det bare var å klyve litt sånn...og litt mot høyre...og vips! så var vi oppe...ble avbrutt av et utbrudd fra Rødtopp: "Oooops! Et regndrypp! Hun hadde til og med fanget det i hånden og så fornøyd på det. Retur-argumentet var uomtvistelig, og det bar til Olavsbu...

Men ei denne gangen, nei! Nå skulle vi til topps. En kort stund gikk vi i kanten på breen under Skarddalstinden - men vi snodde oss raskt opp på nordryggen av eggje i ura. Husk - det var juli måned - men mot toppen hang istappene og nysnøen lå mellom steinene. Litt morsom småklyving og så sto vi ved toppvarden.

Dette var virkelig en flott egg - vi fulgte den videre ned mot øst og svingte så tilbake mot Langvatnet - og så tråkket vi tilbake til Leirvassbu.

Dagen etter gikk vi opp på: Store Rauddalseggje


Se turbilder fra begge turene på www.mitandi.com

Klem - Christin

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

Skarddalseggje er en flott tur. Gikk den fra Olavsbu for noe år tilbake men en kar jeg traff på hytta. Først opp Skarddalstind og ned i skaret.

Deretter opp mot Skarddalseggje. Det var flere utsatte klyvepunkter på veien opp. Traverserte heile eggen mot Ø og tok meg ned i austenden.

Det var mye sva der :wink:

Flott utsikt fra toppen ned mot Langvatnet :wink:

Skarddalseggje har vært diskutert flerr ganger her på FF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fra Skardalstinden og videre over Skardalseggje er en virkelig morsom tur.

Hvordan det ser ut der vet jeg ikke (4 m sikt forrige uke), men holder man seg midt oppe på eggen ut østryggen så unngår man svaene Bjarne :wink:

Vel nede ved Langvatnet lettet det noe, så alle svaene i nordflanken og var tilfreds med vurderingen "Følg rygg vær trygg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, er keen på en skikkelig rundtur. Olavsbu-St. Raudalseggje-M. Raudalseggje-Skarddalseggje-Skarddalstinden-Olavsbu. Er spent på klatringa opp til Raudalseggje fra øst! :D

Lettest opp Raudalseggje er fra sørsida av Skarddalsvatnet, opp mot Østtoppen (1936m) :wink:

Viss du kommer fra Olausbu, så gå inn Skarddalen om punkt 1764, og ikke syd om punkt 1812, da du i så fall kommer til en glatt bre, som krever stegjern :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, er keen på en skikkelig rundtur. Olavsbu-St. Raudalseggje-M. Raudalseggje-Skarddalseggje-Skarddalstinden-Olavsbu. Er spent på klatringa opp til Raudalseggje fra øst! :wink:

Fra øst er det jo ikke klatring til Store Rauddalseggi (hvis du går opp i skaret mellom midtre (2016) og store (2168)). Eller mener du fra vest? For i så fall er det fin klatring opp vesteggen. Gikk den sammen med Morten og Ragnar i 2005:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3386&highlight=rauddalseggi

http://breogfjellsport.no/articles.php?articleID=410&s_id=77

Viss du kommer fra Olausbu, så gå inn Skarddalen om punkt 1764, og ikke syd om punkt 1812, da du i så fall kommer til en glatt bre, som krever stegjern

Forholdene kan variere på den breen ja, men når den er dekket med snø er det greit å krysse den. Vi gikk der 24. juli uten stegjern, og hadde ingen problem med breen sør for høyde 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdene kan variere på den breen ja, men når den er dekket med snø er det greit å krysse den. Vi gikk der 24. juli uten stegjern, og hadde ingen problem med breen sør for høyde 1812.

Jeg har sett breen uten snø. Det var blåis heil uten sprekker, og den heller ca 25º

I 2006 traff jeg en kar, som gikk med isøks på Olausbu. Han snudde på den breen fordi han ikke hadde stegjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul film om motbakkeløping! Inviterer dere til Mitandi i Uganda. Motbakkene varer helt til Mt.Karangura på 3014m. Det eneste dere må se opp for underveis er skog-elefanter, kjempe-kameloner og apekatter.

Bildene viser et lite utvalg av motbakker - og hyttene man kan bo i. Se flere bilder og info her: www.mitandi.com

Mvh

Christin

post-1765-133474580472_thumb.jpg

post-1765-133474580478_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Christin! Alltid morsomt å lage noen amatørvideoer, selv om det er onkelen min som står bak de fleste ideene :wink:

Har vært innom hjemmesiden deres, mye bra! Mange fine videoer å kose seg med på en dag hvor det ikke skjer altfor mye :D

Ja, en tur til Uganda hadde jo fristet, og jeg og gutta må vel få med oss Kilimanjaro en gang i fremtiden 8)8) Rwenzori virker spennende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 8)

Ja, en tur til Uganda hadde jo fristet, og jeg og gutta må vel få med oss Kilimanjaro en gang i fremtiden 8):wink: Rwenzori virker spennende også.

Ikke et vondt ord om Kili, altså. Men Rwenzori (5109m) er en mer unik opplevelse. Reis nå før breene smelter og toppene blir mer utilgjengelige - se info og film om klimaendringene her:

http://mitandi.com/mitandi---uganda/planlegg-turen/vaerogklima/

Klem C

post-1765-133474580485_thumb.jpg

post-1765-133474580489_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Viss du kommer fra Olausbu, så gå inn Skarddalen om punkt 1764, og ikke syd om punkt 1812, da du i så fall kommer til en glatt bre, som krever stegjern

Forholdene kan variere på den breen ja, men når den er dekket med snø er det greit å krysse den. Vi gikk der 24. juli uten stegjern, og hadde ingen problem med breen sør for høyde 1812.

Jeg har sett breen uten snø. Det var blåis heil uten sprekker, og den heller ca 25º

I 2006 traff jeg en kar, som gikk med isøks på Olausbu. Han snudde på den breen fordi han ikke hadde stegjern.

Dette gælder lidt om at komme ned i Skardalen fra Olavsbu, som der her er lidt meninger om og at forholdene kan være forskellige.

Lørdag den 25.juli i år (2009) var det halvgodt vejr med toppene i skyer og lidt regn og her besluttede jeg at se lidt på sagen. Jeg havde hverken stegjern eller isøkse med.

Først gik jeg ind syd for 1812 og lidt ned af breen. Der var pænt med sne på breen, men den blev alligevel for stejl for mig og jeg vendte om.

Derefter førsøgte jeg nord for 1812 og det samme gentog sig - jeg synes at snefanen blev for stejl, og jeg vendte om. Det var faktisk svært at se hvor stejl den ville blive... Måske havde jeg vovet de nedgange med både isøkse og stegjern.

Og igen nord for 1764 var der igen en snefane ned. Den var også for stejl for mig. Men med isøkse havde jeg gået ned her. I stedet valgte jeg at gå et stykke op ad æggen mod Skardalstinden og udenom snefanen - se foto 1. Det går fint og uden fare på den måde. Samtidig fik jeg et par foto af snefanen (lille bre) nord for 1812, hvor man ser en sprække, og jeg gætter på, at der er ca. 5 m lodret ned - se foto 2 og 3. sprækken kunne ikke ses ovenfra. Så med dårligt vejr og blot lidt uopmærksomhed vil det være skummelt at gå ned dér.

Senere på dagen kom en kort opklaring, hvor jeg bl.a. fik det sidste foto og gik på vej op mod Skardalstinden - men kort efter skyede toppene til igen, så jeg vendte om og gik tilbage til Olavsbu.

Måske er jeg lidt forsigtig med snefaner - specielt når man går alene. Jeg har engang måttet være med at redde en person, som fik brækket foden efter at have gledet ud på en lille snefane og ramlet ind i sten nedenfor.

post-693-13347464041_thumb.jpg

post-693-13347464042_thumb.jpg

post-693-13347464043_thumb.jpg

post-693-133474640436_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.