Gå til innhold
  • Bli medlem

Bæremeistur til Jonsknuten (904) 20.10.2007


Nils

Anbefalte innlegg

En av toppene som jeg tenkte kunne være en fin rusletur for ei som ennå ikke har fylt 3 år (mangler 3 mnd fortsatt), var Jonsknuten (904 moh) vest for Kongsberg. Jeg har begynt å plukke ut noen fine familieturer i nærheten av Drammen, og nå når det endelig var en helg med brukbare værutsikter og vi ikke hadde alfor mye planer, var det endelig tid for en tur til denne toppen som man ser godt fra deler av Drammen.

Kone og yngstebarnet (4 mnd) ble igjen hjemme, mens Julie og jeg dro avgårde for å nyte utsikten fra den godt utbygde Jonsknuten, beliggende 1 time unna i kjøring. Jeg fikk roet toppabstinensen noen hakk :evil: , mens hun som tidlig skulle krøkes forhåpentligvis fikk roet sin nysgjerrighet og brent unna litt energi. Det har de mye av, 2-åringene!

Vi parkerte ved Knutehytta, og derfra er det to veier opp. En blåmerket sti som ender opp med oppstigning fra sør, og en som går opp fra nord/nordøst. Vi tok runden, dvs gikk vestover og forbi Jonstjern, og opp en Besseggen-aktig rygg fra sør. Ned igjen gikk vi mot nord, etterhvert nordøst og under en taubane før veien ble fulgt noen hundre meter tilbake til bilen.

Dette er jo ikke rare runden for de fjellvante, men viste seg å være akkurat passe for Julie. Av og på med bæremeisen, litt kasting av stein ut i skogen, studering av barnåler og røtter, krabbing i gjørme og testing av hvor glatt is egentlig er, var noen av pauseinnslagene og innholdet på turen. Omtrent slik det skal være for ei i den alderen. Hun var nok mer opptatt av sjokoladen og velting av kakaokoppen enn utsikten fra toppen, men utsikten var ihvertfall fin den. Noe disig dessverre, men langt til snøen foreløpig, selv om den plutselig kan være der selvfølgelig.

En fin liten tur til en artig topp, som far satte pris på, og viktigst av alt, 2-åringen så ut til å være fornøyd og litt stolt over å ha vært på fjelltur med pappa. :lol:

post-42-133474502089_thumb.jpg

post-42-133474502102_thumb.jpg

post-42-133474502115_thumb.jpg

post-42-133474502127_thumb.jpg

post-42-133474502159_thumb.jpg

post-42-133474502174_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har du noen andre tips på gode turer i drammensområdet??

Har selv en datter på snart fire som elsker å være med ut på tur.

Tja, har ikke rukket å få så mange egenerfarte turer ennå, har kun samlet opp tips fra andre foreløpig. På ”panda” sin hjemmeside ( http://www.cultureit.no/bjorn/fjell/fjelloslo.html ) ligger det veldig mange gode turtips som jeg akter å prøve ut de nærmeste årene.

Ellers har mine svigerforeldre kommet med en del barnevennlige turtips, blant annet i Finnemarka. Et eksempel er å gå sørover fra Eiksetra, til Måneskinsheia og Tverråsen. Sistnevnte med stup mot vest og følgelig god utsikt i samme retning. Øst for de to nevnte høydene ligger Storsteinsfjell (540 moh), som byr på flott utsikt over Lier og mot Drammensfjorden. Storsteinsfjell har jeg vært på et par ganger selv, med utg.punkt fra nord, fra veien som går inn til Eiksetra. Parkering ved Kleivdammen.

Lenger nord i Finnemarka, nordvest for Sylling, har du Hørtekollen. Sti opp fra Poverudbyen (boligfeltet under toppen).

Vil du gå i juv, kan Kjøsterudjuvet anbefales. Det ligger vest for skianlegget ovenfor Åssiden i Drammen. Et annet juv, Asdøljuvet, har vi prøvd selv med bæremeis:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5810&highlight=asd%F8ljuvet

I Nordmarka har vi god erfaring med blant annet Gyrihaugen (682), øst for Steinsfjorden. Enkelt tilgjengelig på vei og sti fra nord, eller mer spennende rute er å gå opp fra vest, gjennom Mørkgonga (ikke prøvd selv ennå). Mer om den ruten her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1930&highlight=m%F8rkgonga

Tror Ringkollen er en passe tur når man er omtrent tre år. ca 100 høydemeter fra Ringkollstua.

Ja, den står på lista over fine og lette turmål. :D

Jonsknuten var visst 200 høydemeter, skulle jeg finne ut halveis. :o:shock: Blingset kraftig på kartet ved start, trodde Knutehytta lå på rundt 800. Ved Jonstjern passerte høydemåleren på klokka 900 moh, og toppen lå der ennå godt over oss. En liten justering måtte da til, og vi var ”like langt”. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se en slik turrapport fra en 2000-metersamler. Denne toppen har jeg faktisk hatt i kikkerten selv et par ganger, men har aldri vært der oppe. Vet du om den er like lett tilgjengelig vinterstid? I så fall kunne det vært et bra turmål i juleferien.

Hehe, ja 2000-meterne får nok en del mindre fokus fra min side i årene framover. Andre prioriteringer nå! :shock:

Er lite kjent med området vinterstid (også), men her er bilder og rapport fra en som var der en januardag:

http://www.kjentmannsmerket.org/Jonsknuten.htm

Løypenettet i området finner du på disse sidene:

http://kart.kongsberg.kommune.no/lite/default.cfm?lat=6606822&lon=542214&bredde=53000&kart=Grunnkart

I rammen øverst til venstre velger du ”Natur, kultur og fritid”.

En ny liste dukker opp, og derfra klikker du på ”Stier og løyper”.

I neste ramme, velger du så ”Jonsknuten”.

Fint at du tar med barnet ut på tur, Nils. Ikke at det kom som noen overraskelse, men jeg tror det er veldig bra for barn (og voksne). Det må være koselig å ha en liten datter man kan ta med seg.

Ja, det er kjempestas å ta med egne barn på tur, helt klart! :D Det gir turen en helt ny verdi, og turopplevelsen blir ganske annerledes enn de heseblesende rangleturene høyt til fjells som jeg har hatt en del av de siste 15 årene. Blir to helt forskjellige måter å nyte fjellet og naturen på, som jeg begge setter meget stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna er blitt voksne, vil en huske turene med barna mens de var små som noen av de fineste turminnene en har. Derfor er det så fint at dere som har småbarn, tar dem med på tur. Etter hvert som turene blir lengre, opplever en stoltheten hos barna for å ha klart utfordringen. Jeg husker da minstemann som åtteåring var med pappa på ski fra Mylla til byen. Det var en stolt liten kar som gikk på trikken på Sognsvann og det var ikke fritt for at pappa var litt stolt han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har mine svigerforeldre kommet med en del barnevennlige turtips, blant annet i Finnemarka. Et eksempel er å gå sørover fra Eiksetra, til Måneskinsheia og Tverråsen. Sistnevnte med stup mot vest og følgelig god utsikt i samme retning. Øst for de to nevnte høydene ligger Storsteinsfjell (540 moh), som byr på flott utsikt over Lier og mot Drammensfjorden. Storsteinsfjell har jeg vært på et par ganger selv, med utg.punkt fra nord, fra veien som går inn til Eiksetra. Parkering ved Kleivdammen.

Jonsknuten har jeg utsikt til fra stuevinduet hjemme på Åssiden i Drammen. Antagelig flytter vi litt lenger opp i gata etter jul og da forsvinner Jonsknuten, men til gjengjeld dukker Blefjell på 1342 moh opp i stuevinduet. Det er så langt borte at man ikke blir målløs akkurat.

Den eneste gangen jeg har gått til Jonsknuten startet vi sommerstid i bunnen av skisenteret på Kongsberg og brukte anslagsvis 6 timer tur/retur. Fin tur det også, men ikke så veldig barnevennlig for Nils og datter ennå.

I Drammensmarka kan jeg anbefale både Storsteinsfjell og Tverråsen pga utsikten slik som andre har nevnt. Selv går jeg ofte både sommer og vinter til Skimten som er den høyeste i det området, men der er ikke utsikten så god. Jeg starter helst ved stuedøra hjemme, men turen kan gjøres kortere med start fra Landfalltjern i Drammen eller Eiksetra i Lier.

Ellers mener jeg at Hovlandsfjell er det flotteste utsiktspunktet i Finnemarka. Det ligger lengre vest, sånn cirka opp fra Åmot. Utsikten mot Skrim, Gaustatoppen, Blefjell og Norefjell er aller best her. Utsiktstårn er det også på Hovlandsfjell. Om alt dette er noe for 2-3 åringer vet jeg ikke. Området fra Spiralen mot Landfalltjern og Tverken eller området rundet Eiksetra og Solvang er vel like greit da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi lovpriser fedre og mødre som har tatt oss med ut på tur. Min far tente fjellinteressen i meg da vi snudde oppunder Bispen i Isterdalen, fordi det ble så bratt og skummelt. Jeg lovte meg selv å komme tilbake, og siden ble det også klatrekurs i Romsdalen, og etter det har det gått slag i slag. (Bispen er besøkt minst 8 ganger siden det, med stadig nytt turfølge.)

Har selv en sønn som er helt vill etter fjell- og klatreturer nå - og hadde ingen problemer med å motivere ham for - og underveis på - Skagastølsryggen. 15 timers tur gikk glatt - og han vil gå den igjen også, i bedre vær! Og så snakker vi om mangt og meget underveis også, ikke helt uten betydning det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers mener jeg at Hovlandsfjell er det flotteste utsiktspunktet i Finnemarka. Det ligger lengre vest, sånn cirka opp fra Åmot. Utsikten mot Skrim, Gaustatoppen, Blefjell og Norefjell er aller best her. Utsiktstårn er det også på Hovlandsfjell.

Takk for tips der Erling! Den må prøves en gang. Hovlandsfjellet ser jo ikke så ”toppete” ut på kartet. En del myrer og småvann og ingen ordentlig topp, men nå vet jeg at den kan være verdt et besøk. :) Lønner seg å kjøre opp mot Urdvatnet da, eller Sponevollen? Eller er den best fra nord, ved å kjøre opp ved Vikersundbakken?

Har du (eller noen andre) forresten vært på Lokkeråsen (607)? Ser det går sti over denne toppen fra litt ovenfor Krokstadelva. Solbergsfjellet med Knabben ser jo også fine ut. Nedenfra ser det ut til at sistnevnte må ha bra utsikt retning Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste-jenta vår på 5 år stor-overrasket sine foreldre med å gå hele vegen opp og ned på Bitihorn i sommer :) Vi hadde nå egentlig ikke tenkt å gå helt opp, men hun langa i veg. På vegen ned fant hun ut at hun måtte komme ned til bilen før noen eldre barn hun hadde sett på toppen, og nærmest småløp det siste stykket. Turen tok ca 2,5 timer opp og totalt 5 timer med en pølsegrilling på veg ned.

Så det tar nok ikke lang tid før turene kan utvides Nils!

Ang. tips i Drammensområdet:

Storsteinsfjell (540 meter) - På vestsiden av Lierdalen. Parker langs vegen inn til Eiksetra. Antageligvis kjempefin utstikt ut over Lierdalen, Drammen og Drammensfjorden. Vi var der i tåke.

Ellers byr Glasåsen ved Tranby på flott utsikt. Dette er en meget kort tur (kveldstur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips der Erling! Den må prøves en gang. Hovlandsfjellet ser jo ikke så ”toppete” ut på kartet. En del myrer og småvann og ingen ordentlig topp, men nå vet jeg at den kan være verdt et besøk. :) Lønner seg å kjøre opp mot Urdvatnet da, eller Sponevollen? Eller er den best fra nord, ved å kjøre opp ved Vikersundbakken?

Har du (eller noen andre) forresten vært på Lokkeråsen (607)? Ser det går sti over denne toppen fra litt ovenfor Krokstadelva. Solbergsfjellet med Knabben ser jo også fine ut. Nedenfra ser det ut til at sistnevnte må ha bra utsikt retning Drammen.

Jeg har vært på Hovlandsfjell 3-4 ganger på ski. Enten har jeg gått på ski fra Kanada i Lier eller hjemmefra (Åssiden, Drammen). Til fots har jeg bare gått opp dit en gang, og jeg husker ikke akkurat hvor jeg startet. Men i nærheten av Åmot i Modum må det ha vært. Området er jo perforert med skogsbilveier, men mange av veiene er stengt med lås.

Solbergfjellet er sikkert helt greit for den eldste jenta di. Fin utsikt mot hele Drammensdalen er det også. Lokkeråsen er en lengre tur med videre utsikt, men Drammensdalen blir litt fjernere og det var litt for mange trær på toppen. Jeg mener å huske at turen er en god del lengre enn Solbergfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det tar nok ikke lang tid før turene kan utvides Nils!

Høres bra ut Torbjørn! :arrow: Vi skal prøve å være bevisste på at turene med barn skal gå på deres premisser, og ikke pushe på for mye. Kommer til å utvide turene sakte med sikkert, og kanskje er Bitihorn et fint turmål når vår er 5 år også. :arrow: Virker som dere har lykkes bra med å dyrke turinteressen hos deres jente.

Ellers har jeg også vært på både Glasåsen og Storsteinsfjell. Begge gir god utsikt over Lier ja, fra hver sin side av dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokkeråsen har jeg vært på mange ganger. Den vide utsikten er fin der, men det er endel trær som kan sperre. Gaustatoppen har jeg aldri sett derfra selv om det hevdes å være mulig, så det tror jeg ikke på lenger. Solbergvarden mellom Solbergfjellet og Lokkeråsen har flottere utsikt over dalen i begge retninger. Det er en radiomast (eller hva det nå kan være) der, så man får ikke helt godfølelsen der, men terrenget er jo fint med masse svaberg og glissen furuskau. Enkelt å følge blåmerka sti derfra over ryggen til Lokkeråsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut Torbjørn! :lol: Vi skal prøve å være bevisste på at turene med barn skal gå på deres premisser, og ikke pushe på for mye. Kommer til å utvide turene sakte med sikkert, og kanskje er Bitihorn et fint turmål når vår er 5 år også. :evil: Virker som dere har lykkes bra med å dyrke turinteressen hos deres jente.

Lillesøster på 2,5 år var også med, men hun satt mye på nakken og i bæremeisen. Det er viktig å være forsiktig og ikke pushe for mye ja! I tillegg kan det være utfordrene å legge til rette for begge to. Heldigvis er ikke aldersforskjellen så stor, og den blir jo mindre merkbar etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster på 2,5 år var også med, men hun satt mye på nakken og i bæremeisen.

Da har dere samme aldersforskjell på jentene deres som vi har. Bare at vi ligger 2-3 år bak i løypa… 8)

Solbergvarden mellom Solbergfjellet og Lokkeråsen har flottere utsikt over dalen i begge retninger. Det er en radiomast (eller hva det nå kan være) der, så man får ikke helt godfølelsen der, men terrenget er jo fint med masse svaberg og glissen furuskau. Enkelt å følge blåmerka sti derfra over ryggen til Lokkeråsen.

Så bra! Jeg har nemlig lurt litt på hvordan det er å gå videre til Lokkeråsen fra Solbergfjellet. Da blir det tur over der til sommeren kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dere samme aldersforskjell på jentene deres som vi har. Bare at vi ligger 2-3 år bak i løypa… :D

Ganske akkurat 2,5 års forskjell hos oss ja. I vårt tilfelle har de stor glede av at aldersforskjellen ikke er for stor. De leker mer og mer med hverandre både hjemme og på tur :D Det får dere forhåpentligvis også merke om noen år :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Takk for tips der Erling! Den må prøves en gang. Hovlandsfjellet ser jo ikke så ”toppete” ut på kartet. En del myrer og småvann og ingen ordentlig topp, men nå vet jeg at den kan være verdt et besøk. :P Lønner seg å kjøre opp mot Urdvatnet da, eller Sponevollen? Eller er den best fra nord, ved å kjøre opp ved Vikersundbakken?

Har du (eller noen andre) forresten vært på Lokkeråsen (607)? Ser det går sti over denne toppen fra litt ovenfor Krokstadelva. Solbergsfjellet med Knabben ser jo også fine ut. Nedenfra ser det ut til at sistnevnte må ha bra utsikt retning Drammen.

For å komme seg til hovlandsfjellet,så lønner det seg nok å kjøre opp ved vikersundbakken. har gjort det sommerstid,og det er kanskje finnemarkas flotteste og mest lettgådde område.

Var på knabben sist helg faktisk med sønn på 6 år,og det også er en passe tur med tanke på å ha med barn osv. Og så gå videre til lokkeråsen fra knabben(godt skiltet)Er det klarvær,så er lokkeråsen en veldig flott utsiktspost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om Hovlandsfjellet "mortenaron"! :D

Knabben var jeg på i fjor høst med kone og en unge på 4 år. Det var passe tur ja, men greit å være litt på vakt med barn som vimser rundt der oppe. Er litt bratt mot sør... Forøvrig suveren utsikt mot Drammen!

Underskriver også på det du skriver om Lokkeråsen:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.