Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste kjøp av vintersovepose


Hugo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har etterhvert oppdaget at det er litt å hente på å kjøpe utstyr fra USA. Er på jakt etter en vintersovepose av dun til bruk på hardangervidda på vinterstid. Er vel litt frossen av meg, så vil helst ha en pose med konf. temperatur på - 20 til - 30 grader C. Har lest litt her på forumet og andre steder om forskjellige merker og typer, men ikke bestemt meg for noen spesielle.

Er i grunnen ute etter så bra pose som mulig til en billigst mulig penge. Jeg regner med at det er flere her inne som har samme preferanse og som har gjort en del research hos ulike nettbutikker. Er det noen som kan hinte om noen gode dealer på poser som oppfyller mine krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar.

Jeg har det tykkeste Exped-underlaget og er sånn sett godt rustet på den fronten. Min gamle sovepose er ikke noen dedikert vinterpose, og blir derfor litt kald selv om jeg har et kongeunderlag.

Har lenge vudert Tyin-posen. Ser ut til å være en meget god pris på denne. Jeg har i grunnen mest lyst til å gå for dun, men dersom prisen på dunpose blir for høy blir det nok Tyin på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge dataene med forholdet komforttemperatur/vekt var ikke Isbjørn noe jeg ville kalt sykt bra. 3 kg på en pose med komforttemperatur på -22 er ikke noe å skryte av. Gjør heller som sam86 sier, så får du en rå pose som med vekt/isolasjonsforhold som få (hvis noen) kan matche. Synes man det fortsatt er for dyrt hadde jeg heller spart litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pose på 3 kilo er vel greit nok til camping osv. Men det er litt drøyt hvis man skal på fjellturer der man fra før har med seg mye som skaper vekt. Man kan få en utrolig lett og behagelig ryggsekk hvis man tenker vekt på alt man tar med seg. Noen liker kanskje å bære tungt og slite mye på tur, jeg synes lett utstyr gir mye større frihetsfølse, men dette er smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange syn på dette.

Sovepose er det første jeg pakker på alle overnattingsturer vinterstid.

Hvis "man fra før har med seg mye som skaper vekt" er det nettopp dette som er hovedproblemet og ikke i særlig grad soveposen.

Pri 1 for meg ved en vintersovepose er at den er varm og tåler tøff behandling.

Å betale tusener ekstra for å spare noen hundre gram utgår med skyhøye kneløft.

Sovepose er noe av det viktigste man har med seg, og om sekken veier 25 eller 26kg spiller absolutt ingen rolle for meg.

Og nei Alek, jeg sier ikke dette fordi jeg bevisst går inn for å slite på tur.

Jeg må være trygg på at jeg overlever under ekstreme forhold.

Da blir vekten på posen nesten irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hei, jeg har etterhvert oppdaget at det er litt å hente på å kjøpe utstyr fra USA. Er på jakt etter en vintersovepose av dun til bruk på hardangervidda på vinterstid. Er vel litt frossen av meg, så vil helst ha en pose med konf. temperatur på - 20 til - 30 grader C. Har lest litt her på forumet og andre steder om forskjellige merker og typer, men ikke bestemt meg for noen spesielle.

Er i grunnen ute etter så bra pose som mulig til en billigst mulig penge. Jeg regner med at det er flere her inne som har samme preferanse og som har gjort en del research hos ulike nettbutikker. Er det noen som kan hinte om noen gode dealer på poser som oppfyller mine krav?

Jeg kjøpte en REI kilo expedition -20(f)/-29© mens jeg bodde i upstate New York, men stolte ikke helt på at den ville holde i de temperaturene man får der (30 kuldegrader og nedover). Grunnen jeg kjøpte den var at den var utrolig billig (USD 350?) sammenlignet med Marmot, Western Mountaineering og Feathered friends (alle godt over USD 650). Har ikke prøvd den i skikkelig kaldt vær enda, men har lest flere gode anmeldelser. For det, tror jeg ikke den ville holdt i under 15-20 kuldegrader (og da med ekstra lag, kanskje dunjakke stappet inni osv.) Den veier forresten 1,7 Kg. En 3kg's dun pose må vel holde for opphold i Antarktis? :) Hope that helps..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra pose til billigst mulig penge kan ikke bli annet en Jan Mayen fra Isbjørn.

Har denne selv og min pose funker!

Prøvde flere ulike poser og ble skuffet over manglende kvalitet, Jan Mayen var den som funket best for meg.

Bikker det ned til 20 minus og enda verre skal du jaggu meg ha god pose for og trives ute.

Vekt kommer man vanskelig unna, og selvsagt er dun og foretrekke om man jager vekt.

På vinterturer bruker jeg som oftest pulk, og da spiller det litt mindre rolle hva soveposen veier.

Mvh

kJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra pose til billigst mulig penge kan ikke bli annet en Jan Mayen fra Isbjørn.

Har denne selv og min pose funker!

Prøvde flere ulike poser og ble skuffet over manglende kvalitet, Jan Mayen var den som funket best for meg.

Bikker det ned til 20 minus og enda verre skal du jaggu meg ha god pose for og trives ute.

Vekt kommer man vanskelig unna, og selvsagt er dun og foretrekke om man jager vekt.

På vinterturer bruker jeg som oftest pulk, og da spiller det litt mindre rolle hva soveposen veier.

Mvh

kJ

Helt enig! Jeg var innom websiden og var imponert (ok sammenlignet med sportsnetts priser da). Den veier da 3 kg, med komfort-temperatur av -22C. Jeg skulle gjærne vitet hvor mye dun blir brukt (i vekt) og om vannavisende stoff eller DWR blir brukt. Jeg må si det er litt skuffende at de bruker 'ekstrem termperaturer' så synilig på sin webside (der man holder på å omkomme fra nedkjøling istedenfor 'komfort temperaturen'. Det virker også veldig mye (i vekt) for å være en -20 sovepose. Problemet er at det er umulig å sammenligne med andre produsenter m.m. de ikke oppgir hvor mye dun posene har (i fyll-vekt) og andre detaljer (og loft etc.) (jeg spurte REI og fikk bare vite det var 'comfort' termperaturen' - derfor jeg var for chickenshit å ligge ut i NY da det var -20F med sterk kuling).

De virker ighvaertfall betylig rimeligere enn Ajungilak (nå del av Mammut.ch). Et siste innleg - jeg opplevde at enkelte nordiske produsenter (frisport bl.a.) produserte noe skikkelig søppel som ikke holdt løftene sine - soveposen min fra sistenevnte skulle være god til -5? men dette måtte omgjøres til +2 senere etter EN ble gjennoført...etter 10-12 turer er den nå kun dugbar i sommer vær (over 10 varmegrader). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt oppdatert på disse modellen dere snakker om her men har litt erfaring fra feltlivet.

Et godt liggeunderlag som nevnt over her er veldig viktig. Deretter har jeg brukt et (grevling yttertrekk tror jeg det heter ). Yttertrekket isolerer for flere grader samt at det sparer posen for slitasje. Tror et slikt yttertrekk veier ca. 400gr. Syns det er en bra kombinasjon. Lag på lag er jo det som gjelder ved isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt oppdatert på disse modellen dere snakker om her men har litt erfaring fra feltlivet.

Et godt liggeunderlag som nevnt over her er veldig viktig. Deretter har jeg brukt et (grevling yttertrekk tror jeg det heter ). Yttertrekket isolerer for flere grader samt at det sparer posen for slitasje. Tror et slikt yttertrekk veier ca. 400gr. Syns det er en bra kombinasjon. Lag på lag er jo det som gjelder ved isolasjon.

Blir ikke soveposen fuktig på utsiden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er umulig å sammenligne med andre produsenter m.m. de ikke oppgir hvor mye dun posene har (i fyll-vekt) og andre detaljer (og loft etc.)
Dette er syntetiske poser og ikke dunposer (om du mente Isbjørn). Jeg er ikke så imponert over prisnivået egentlig. Slike syntetiske tunge poser har rast i pris de siste årene og f.eks. Ajungilac sin Tyin 5 har jeg sett til rundt 1400,-. Den har omtrent de samme tempgrensene og veier 300 gram mindre. Tempgrenser er ellers noe herk og ikke så mye til å stole på.

Jeg hadde en Tyin selv men den er ikke mye brukt de senere årene.

Jeg bruker en lett dunpose som mellomlag og har silke innerst og en Ajungilac Mikro Upgrade som ytterpose i ekstreme fall ved temp ned mot minus 30. Det er svært fleksibelt for ofte har man varierende forhold. I hvertfall på høye fjell der man starter i varmen og kommer opp i kaldere strøk etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du må bestemme deg for om vekt er viktig, eller ikke. og om du skal være lenge på tur. en dunpose er lett, god og varm de par tre første nettene. men så må den tørkes, ellers er varmen betydelig redusert. Syntetiske poser er tunge, hvis de er varme. men holder isolasjonsevnen noe bedre enn dun over en lengre tur uten tine/tørke muligheter.

jeg har selv en ajungilak denali som veier 4,3 kg men den har jeg soveet under åpen himmel med et par reinskinn som underlag i 45 blå. trengte ikke mere under enn å beholde longs og trøye på da.

for litt mere moderate turer bruker jeg en lettere pose, en ajungilak compakt Winter på 17oo gr, og vindsekken som yttre lag. holder fint til 25-30 blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt oppdatert på disse modellen dere snakker om her men har litt erfaring fra feltlivet.

Et godt liggeunderlag som nevnt over her er veldig viktig. Deretter har jeg brukt et (grevling yttertrekk tror jeg det heter ). Yttertrekket isolerer for flere grader samt at det sparer posen for slitasje. Tror et slikt yttertrekk veier ca. 400gr. Syns det er en bra kombinasjon. Lag på lag er jo det som gjelder ved isolasjon.

Jeg bruker en Black Diamond winter bivvy (ekstremt lettvekt pustende greie) og har ikke hatt problemer foreløbig - men har bare testet den i lettere skur i Stavanger så langt . Vannet skrellet rett av, og jeg merket ingen kondens. Jeg skaffet også en silke 'liner' dings, men jeg tviler på at man blir noe særlig varmere - mest for å holde soveposen ren. Jeg ville bare nevne det fordi jeg har en fjellsport sovepose-trek, og om noen har erfaringer i med den i Bergens-vær e.l.? Den veier ganske mye mere, men puster sikkert bedre enn min bivvy bag. Any ideas? Det finnes også Big Agnes overtrekks-soveposer -og Ajungilak overtrekks insulasjon - jeg måtte nøye meg inntil nylig med mine to dritt-poser (Frisport posen og en syntetisk pose sammenlagt). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke den testen som SINTEF gjorde for isbjørn skal telle negativt. Man kan ikke sammenligne en slik test med det andre soveposeprodusenter oppgir for sine egne poser. Alle som har ligget i jan mayen, vet at den klarer mer enn 20 blå.

Det er en grunn til at et så lite og anonymt merke er så kjent og har så høy status. Kan ikke huske å ha sett noe reklame fra den gjengen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips : Ser at noen anbefaler pustende og vanntett ytterstoff, det blir som gore-tex i kulde, kropp/pustedamp vil bli til is på innsiden av posen. Vurder heller en pose som "lufter" bedre, kondensslag vil da vises mot underlag eller grevlingtrekk, og vil være lettere å skrape/børste/tørke bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips : Ser at noen anbefaler pustende og vanntett ytterstoff, det blir som gore-tex i kulde, kropp/pustedamp vil bli til is på innsiden av posen. Vurder heller en pose som "lufter" bedre, kondensslag vil da vises mot underlag eller grevlingtrekk, og vil være lettere å skrape/børste/tørke bort.

Enig i det! Pusteevnen til gore-tex drastisk jo kaldere det blir. Resultatet er at ved rundt -20 (anslagsvis) så vil gore-texen holde all fuktigheten inntil soveposen og det vil dannes et rimlag. Det skjer på klær som er under gore-tex i kulde, og det er ingen grunn til å tro at det ikke vil gjøre det for en sovepose. Resultatet blir en unødvendig fuktig pose som dermed isolerer dårligere.

Personlig ser jeg heller ingen grunn til å ha en grevling eller liknende heller når man er ute i kaldt vær. De gir ikke noe særlig økt isolasjon og så vidt jeg vet så puster heller ikke de spesielt godt, de er jo laget for å være vanntette! På turer der det er risiko for å bli våt kan grevlingen forsvares, særlig om man skal sove under åpen himmel. På turer der temperaturen ligger godt på minussiden og tykke soveposer er nødvendig, så er ikke fuktighet noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turer der temperaturen ligger godt på minussiden og tykke soveposer er nødvendig, så er ikke fuktighet noe stort problem.
Ikke helt enig. På morgenene er alt dekket av rim. Om denne rimen legger seg på en tynn syntesisk sovepose spiller det ikke så veldig stor rolle, men om den legger seg på en dunpose kan det være mer problematisk. Derfor er 3 lags prinsippet i kulde veldig kjekt. Men det er vel etter som man blir vant til..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.