Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrliste for innkjøp?


finfyr

Anbefalte innlegg

Hei. Har planer om å drive litt med enkel klatring sammen med barna i barnehagen hvor jeg jobber. Kunne dere skrevet opp en komplett liste med det jeg trenger, så jeg kan skaffe meg tilbud på dette hos ulike butikker?

Det jeg til nå kommer på selv:

- Tau

- Sele for barn

- Sele for voksen

- Taubrems

- Hjelm for barn

- Slynger?

- Karabiner

Kom gjerne med konkrete tips på hva slags tau jeg trenger, samme med slynger osv. Skal ta Bratt-kurs hos den lokale klatreklubben, men kunne tenkt meg en liste over utstyret med tanke på prisoverslag.

Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risikoen ved at uerfaren voksen sikrer barn på topptau tror jeg er heller liten. Det er vanlig praksis i klatrehallen det, og de voksne skal ha kurs før de får lov til å sikre. Det fins mange gode klatrere som er elendige sikrere for å si det mildt, tror ikke dette har noen sammenheng.

Det er kjempemessig at dere får barna til å bli vant med tauarbeid og henging i sele fra tidlig alder. Tryvann Skiskole har en aktivitetspark om sommeren hvor barn i den alderen får være med i tauskogen. Ta kontakt og hør om du kan få lære litt om hvordan de har gjort det. Tauparken på Hunderfossen er også helt suveren å ta som utgangspunkt.

Hvis det er klatringen som står i fokus, så stusser jeg litt på hvorfor dere velger tau egentlig. Klatremessig er det vel enklere med buldring? Så lærer de også hvor høyt det er gøy/skummelt å hoppe ned fra. Denne leken vil uansett bli utøvd når barnehagen er stengt for dagen, så området under bør være bra å falle på (sand, matter, sand?). Det er nok en del anleggsarbeid som skal til for at noe sånt blir godkjent. Her fins det også flere bøker om emnet - vet utebutikken (ute.no) har en.

En klatrebutikk får satt sammen pakke til dere med alt dere trenger. Tror det er lurt å ta med å ta inn litt konsulenthjelp for å sikre at dette blir godt gjennomført. Forsikringsselskapet skal jo gå over dette før det taes i bruk, og da er det som regel dyrere å ikke ha ting i orden enn å ha innleid "ansvar". Tror også det er lurt å ha "kjøpt" inspeksjon/vedlikeholdsprogram for veggen da dette fort kan skli ut og bli farlig.

For tau som skal brukes på veldig små barn på topptau, vil jeg ikke anbefale heltau. De er beregnet på voksne personer vektmessig, en barnehageunge veier vel en fjerdedel av dette max. Spør om du burde bruke enkelt tvillingtau eller halvtau. Ikke klatre på dette utstyret med voksne utenom arbeid! Selene bør også være av kroppseletypen for så små barn.

Akkurat hvilket utstyrsmerke som er best å velge ønsker jeg ikke gå inn på. Stole heller på butikken, og gå til flere butikker for råd og priser. Barn er ikke akkurat utfordrende å sikre for en voksen, så her er det nok mer den daglige tæring på utstyret og enkelthet i bruk som bør vektlegges mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill så langt.

La meg utdype dette litt. Jeg har selv erfaring med sikring av både barn og voksne på topptau. Både på klatrevegg, men også ute i naturen gjennom skolen da jeg tok utdannelse som førskolelærer. Saken her er at jeg ønsker å la barna få lære å stole på utstyret, utendørs. Det er ikke snakk om å bygge en buldrevegg i barnehagen, men heller la barna få klatre med utstyr på plasser som de idag får lov å leke seg på, uten hjelm og tau....

Dette betyr at jeg ikke har sett for meg verken forsikringsselskap eller noe i den duren, ettersom vi allerede bruker områdene. Vi har jo klatretau (hamp eller noe) som allerede henger der jeg ser for meg at vi skal klatre. Tanken min med dette er som nevnt, å la barna få lære seg å stole på at utstyret holder. Jeg ønsker at de skal lære seg at den voksne som sikrer har kontroll på det de gjør, så de senere i livet vil ha lyst til, og erfaring med klatring.

Om dere mener at jeg er helt ute på viddene når det gjelder mine mål angående dette, så for all del, si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres ut som et flott tiltak!

Det er morsomt å sikre barn. Her har vi boltet toppfester i et lite juv her hvor barn og ungdom får prøvd seg på litt topptauklatring og rappell.

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på positivtet rundt dette:)

Men, jeg ønsker fremdeles en "smørbrødliste" på hva jeg trenger. Dette pga. pristilbud fra den lokalebutikken. Budsjettet må leveres inn til sjefen, derfor trenger jeg en oversikt over hva som trengs i første omgang.

Kom gjerne med innspill rundt listen jeg har skissert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du. Som nevnt så skal jeg på et BRATT-kurs før jeg kommer til å begynne denne klatringen med barn. Ikke pga. at jeg ikke tror jeg klarer det uten kurset, men for min egen del, som et bevis på at jeg kan det.

Poenget med denne listen over utstyr er at økonomiske hensyn. Jeg skal innhente tilbud, som jeg så legger fram for min sjef. Klatringen skal ikke skje enda, men budsjettet for 2007 avsluttes snart, og derfor haster dette litt.

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med knadne. Om du ikke selv kan sette opp en liste over det du trenger bør du ikke påta deg ansvaret. Som forelder ville jeg opplagt forutsette at den som setter i gang et slikt tiltak - som jeg synes er kjempepositivt - har så mye kunnskaper at han vet hva som trengs av utstyr. Jeg vil foreslå at du tar kontakt med en lokal klatreklubb og sammen med dem går i gjennom planen din. Da vil du helt sikkert også få hjelp til å sette opp en liste over det utstyret du trenger - tilpasset det stedet klatringen skal finne sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Synes du har kommet på en genial plan for en aktivitet i en barnehage. Håper du får dette til å fungere. NÅr det gjelder ustyrs lista de ganske bra ut når det gjelder selve klatringen. Kanskje en hjelm til barna.

Det som er problemet med å gi deg en god utstyrsliste er at du ikke sier noe om hvordan du har tenkt å feste tauet i toppen på knausen du skal bruke. Dette er vel kanskje den mest vesentlige delen av sikkerheten, og det bør overhode ikke læres over ett forum på internett. Du har mange mulige løsninger, men hvilke som passer best for dere er håpløst å si noe om for meg. Da må man komme på stedet å se på hvilke muligheter man har. Hvilken løsning som velges vil også være avgjørende for hvilket utstyr du trenger.

Du nevner Bratt kurs. På dette kurset vil du ikke lære noe om hvordan du rigger ett topptaufeste eller noe sånt. Bratt kortet går kun ut på å lære hvordan du bruker allerede tilrettelagte anlegg. Du lærer mye om hvordan du gjennomfører sikker klatring på tilrettelagte annlegg men ikke noe mer.

Som mange har sakt før meg ta kontakt med aktive klatremiljøer i nærheten eller innhent ekspertise fra NKF. De vil sikkert stille opp på ett sånt tiltak.

Håper du kommer igang, gi gjerne tilbakemeldinger på forumet hvordan det går! Lykke til

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.