Gå til innhold
  • Bli medlem

Art. om Mont Blanc


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175231

Denne sto i papirutgaven tidligere i sommer.

For det første synes jeg det er mildt sagt merkelig å fremstille det som om det er "normalt" å gå Mont Blanc på 1 dag.

Jeg vet ikke om journalisten var akklimatisert på forhånd eller bare veldig høydesterk, men høydesyke er omtrent ikke nevnt med ett ord.

I en artikkel som når allmennheten på den måten denne gjør synes jeg det er på grensen til uforsvarlig å hevde det holder med "seige lårmuskler og flaks".

For det andre måtte jeg le av dette; "Guiden blir ikke lenger overrasket når han ser folk komme gående med tauet i sekken i stedet for mellom seg, men nevner det likevel.

- Det ramler mye stein her. Får de en stein i hodet, hjelper det ikke å ha tauet i sekken, sukker han."

Omtrent ikke en eneste guide bruker hjelm der nede - noe jeg mistenker har sammenheng med forfengelighetsgrunner eller machofaktor. Jeg skulle gjerne likt å se hvordan tauet hjelper om guiden får en stein i skallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175231

Denne sto i papirutgaven tidligere i sommer.

For det første synes jeg det er mildt sagt merkelig å fremstille det som om det er "normalt" å gå Mont Blanc på 1 dag.

Kommer an på hva mener med en dag. Man reiser hvertfall ikke opp om morgenen og kommer ned om kvelden.

Mitt absolutte inntrykk er at folk flest går Mt. Blanc på mindre enn ett døgn.

Opp på ettermiddagen, sove, avgang 02-03 om natten, oppe til morgengry og nede til lunch.

Med alle de konsekvenser et slikt push fører med seg for de som ikke tåler det..

Og jeg ser overhodet ikke noe galt med å ha tauet i sekken på Gouter routen, med mindre det er tversoversprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt absolutte inntrykk er at folk flest går Mt. Blanc på mindre enn ett døgn.

Opp på ettermiddagen, sove, avgang 02-03 om natten, oppe til morgengry og nede til lunch.

Jøss. Det er definitivt ikke mitt inntrykk etter å ha vært der nede 3 år på rad nå. De aller fleste guidene anbefaler 2 døgn på turen opp - nettopp fordi det er omtrent 10 % sjanse for å dra en klient til toppen i løpet av ett døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være bastant. Det var bare mitt inntrykk. Absolutt sådan 8)

Vi tok en ekstra akklimatiseringsdag, og det var bare en håndfull mennesker ved Refuge Gouter

om morgenen. Hadde folk flest brukt to døgn ville det krydd av folk der.

De var heller ikke oppe ved Dome du Gouter, for opp dit gikk vi denne morgenen.

Mot lunch og ettermiddag kom det et hundretalls (eller mer) folk

ned fra fjellet (i alle mulige stillinger), samtidig med at neste "batch" kom opp fra dalen.

Jeg skal ta et forbehold: Vi så jo ikke hva som skjedde nede ved den nederste hytten.

Kanskje det var flere der.

Men det var MYE folk i øvre teltleiren og i hytten på 3900m, og der var det tomt om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man akklimatisert kan det gå fint. Er man ikke det så er det ganske optimistisk å forvente å legge bak seg 3000 høydemeter og toppe ut på nesten 5000 moh i løpet av et døgn.

Jeg synes kanskje journalisten burde nevnt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.