Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonne ski


Larshestdahl

Anbefalte innlegg

Annonse

Ta gjerne en tur innom Telemark-pyrenees.com før du kjøper på Sportslageret.

Eg hadde ikkje betalt 6000 for dei skia!

Völkl mountain 07/08 264 €

frakt ski m/binding 26 €

med moms blir det ca. 2775 Nkr for ski+frakt , så blir det nokre hundre på fortollingsgebyr.

ca. 1000lapp for et par gode feller.

Sjå gjerne på ski fra Black Diamond, G3 eller litt breiare frikjøringski fra Völkl.

Völkl - Gotama er lette ski

Amplid -infrablack er veldig lette ski og ganske dyre...

10cm på midten er kanskje meir en du hadde tenkt, men det gir flyt...

Black Diamond har ski i alle bredder.

mi erfaring er att alt randoutstyr er billligare på nettet fra utlandet.

Telemark-pyrenees har eg hatt null problemer med..

Handla der 3 ganger.

-Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer og kjøpe meg nye ski som kan brukes på toppturer.

Noen erfaringer om:

Völkl Mountain, randoneeski m/feller? (Disse skiene brukte 71 grader nord 2006)

Pris: 5999 kr (Oslosportslager)

Kom gjerne med andre annbefalinger av ski.

vurderte disse selv i fjor faktisk, da jeg fikk tilbud om å kjøpe brukt fra nevnte tvserie. tror prisen var like under 3000 med binding, jeg slo i fra meg tilbudet men har angret meg litt i etterkant, virket som meget gode ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har gått endel toppturer hjemme siste årene men nå også begynt med de litt mere 'vertikalt utfordrende' turene i alpene. Etter å ha slitt livet av meg opp til Dufourspitze (4600moh) fant jeg ut at tyngde virkelig var noe som hadde betydning. En kg spart på føttene sier de tilsvarer 4 kg spart i sekken.

Uansett, poenget mitt er at du burde se også på andre bindinger enn Fritcshi som av en eller annen grunn er enerådene i norge. I alpene er det mye mere lette bindinger det går i. Jeg kjøpte Dynafit bindinger som jeg er veldig fornøyd med. Veier 'fuck all' og er veldig solide likevel. Var en fantastisk forbedring å spare nesten en kg på dette pluss at jeg byttet til lettere ski samtidig (Movement) og sparte en kg der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vekten er ikke alt, men en viktig faktor for de som synes mindre slit gir mer turglede og for de som ikke føler seg topptrent i lår og hofter. Jeg skulle ønske randoutstyret var like lett som fjellskia mine som er som lek i oppoverbakkene i forhold, og det er gøy. Men selvsagt må man kompromisse hvis man skal ha det gøy nedover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kommet i tvil... :x

Jeg hadde bestemt for meget lett utstyr:

Jeg er i samme situasjon som deg, og har - basert bestemt meg for å bestille helt nytt utstyr bla på innspill fra Alek på denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9902&highlight=

Jeg har bestemt meg for de nye Dynafit 8.0 (170 cm) med Scarpa F3 (Thermo) støvler. Bindinger Dynafit Low Tech Race. Staver Leki Mountain, feller BD Glidelite Mohair Mix STS. Dette er utstyr jeg skal bruke på toppturer primært i Norge, Jotunheimen, Hurrungane mm

Jeg er 190 cm høy, veier 90 kg netto og er en ok skikjører, men ikke en ekspert, så for meg er det viktig at utstyret er lett oppover og til hjelp og glede hjemover. Som du sier er dette ganske kostbare saker og jeg kommer nok til å bestille alt ferdig montert på nettet fra Telemark Pyrenees. Eller er det andre som har bedre forslag?

Kontaktet et av de kjente firmaene og fikk tilbakemelding:

To be honset, you have choosen a true ski race equipment , we don´t recommend this for your suggested use. The skis are too weak, especially with your weight and height. The absolutely minimum for a ski for you is the Fischer X-Tralite and you will need a minimum length of 175 cm (even this is too short in our opinion).

Da jeg spurte hva de ville anbefale svarte de:

We would recommend a set of the Fischer X-tralite (175 cm) with the Dynafit TLT Speed (this binding is very lightweight also, but it still has a full touring functionality).

If the ski even can be a little bit heavier, we are recommending the Fischer X-Calibur.

Jeg ser at det utstyret de anbefaler ikke koster mer enn det jeg tok ut, så de vet kanskje de vet hva de snakker om.. :oops: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de sier at skien er for ettergivende så ville jeg tatt det for god fisk. Dynafit 8.0 er ei altfor smal ski og måler bare 88-61-74, blir mer fjellskibredde syns jeg. Selv har jeg de siste 4-5 årene brukt ei ski med målene 107-73-94, og det opplever jeg som en fin all-round bredde for telemark. Litt dårlig flyt (for mye motstand) i tørrtørr løssnø på 40-50cm eller mer, men med parallellsving vs å svinge med mye større del av trykket på en fot vil du flyte bedre på samme skibredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem: Dynafit SR 8.0 i lengde 170 har målene: 97-63-83.

De Fisher skiene jeg har fått anbefalt har målene 106-69-92, så det er nesten identisk med de skiene du har brukt ;

Fischer X-tralite Hans Kammerlander 07/08 Für Profitourer. Entwickelt von Hans Kammerlander für Extreme. Sagenhaft leicht dank Air Carbon Chassis und mit hervorragenden Fahreigenschaften. (Det lyder jo bra, men det gjør stort sett reklame... )

Vekten er oppgitt til 2.28 kg/par med skilengde 165cm mot Dynafit SR 8.0 160 cm 1.75 kg / par. Det er en del vektforskjell, men det får man forhåpentligvis igjen for nedover/hjemover med stivere ski som flyter bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Dynafit SR 10 og er veldig godt fornøyd med dem. Har brukt dem både i alpinbakke, på fjelltur med lang anmarsj og på rene toppturer.

I preppa løyper er skiene litt blafrende, men det er kanskje naturlig med denne typen ski?

Jeg er ingen god skikjører, men har inntrykk av at skiene flyter godt i løs snø, selv om jeg er rimelig tung. På lang anmarsj med tung sekk er skiene alt for tunge og jeg vil ikke bruke annet enn fjellski til det bruket og heller ha med Randoskiene i pulk e.l.. Jeg bruker Rando sko Dynafit Aero TF og bindingen Dynafit TLT Comfort. (For øvrig samme binding som Gjelsten brukte over sydpolen).

Jeg har "bakt" innerskoene til min fot, men de er akkurat de noen millimeter for små for meg og det irriterer. Så et råd er å kjøpe sko som passer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok etter deres utspill så gir jeg meg når det gjelder skiene. Men Low Tech Race og Scarpa Terminator X bør holde. Er denne Fisher skien noe som duger greit på både pudder og hardt føre tro? Skal man på toppturer i Jotunheimen trenger man en ganske allsidig ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem: Dynafit SR 8.0 i lengde 170 har målene: 97-63-83.

Vekten er oppgitt til 2.28 kg/par med skilengde 165cm mot Dynafit SR 8.0 160 cm 1.75 kg / par. Det er en del vektforskjell, men det får man forhåpentligvis igjen for nedover/hjemover med stivere ski som flyter bedre.

Stemmer, jeg blingset når jeg kikket.

Vektforskjellen er liten, 2,28kg/par er fortsatt svært lette ski. Jeg har også et par Vôlkl Mountain, de har omtrent samme vekten. De skiene jeg har gått med siste 4-5 årene veier til sammenligning 4,8kg inkl binding..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fischer X-tralite Hans Kammerlander 07/08 Für Profitourer. Entwickelt von Hans Kammerlander für Extreme. Sagenhaft leicht dank Air Carbon Chassis und mit hervorragenden Fahreigenschaften. (Det lyder jo bra, men det gjør stort sett reklame... )

Det lyder dritbra, særlig pga tysken!

Prøvde forresten mine Dynafit-bindinger for første ordentlige gang i dag. Fy f... så bra utstyret virker å være!!

Jeg kan ikke skjønne at jeg ikke har oppdaget Dynafit før nå i 2007...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.