Gå til innhold
  • Bli medlem

Goretex impregnering - spray eller i vask?


tonymakkaroni

Anbefalte innlegg

hoy

Noen som vet hva som funker best?? Det viktigste er tross alt at man holder seg tørr fra regnet syns jeg. Pustende er også viktig, men du kan tross alt lufte ut den veien, men vannet må jakka stoppe.

Bør jeg kjøpe spray eller vaskemiddel for impregnering, og event hvilken type?

Er det også et triks å impregnere stoffbukser for å gjøre de (mer) vantette? Funker alle typer impreg for dette?

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes impregneringsspray funker bedre enn innvaskingsmiddel. Helt klart. Det vet jeg etter å ha prøvd begge deler. Men de fleste sprayer eller innvaskemidler må aktiveres i tørketrommel ved middels varme i en bestemt tidsperiode, f.eks. 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at GTX jakken min blir mest vannavvisende i ytterstoffet når jeg sprayer den med Nikwax. Jeg vasker jakken uten å sentrifugere og sprayer på når jakken har hengt til tørk og fortsatt er godt fyktig. Jeg lar det tørke ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Jeg har brukt Spray fra Nikwax, nå har jeg prøvd litt wash-in, og det er definitivt mye enklere å bruke i vaskemaskinen. Jeg tror resultatet blir bedre faktisk.

I følge norrøna kunne man bruke wash-in så lenge der er beregnet på Goretex.

I føle ett engelsk forum, kommenterte en som jobbet for Nikwax at de alltid bruker og anbefaler Wash-in. Kun på spesielle plagg bruker de spray.

Jeg har både spray og wash-in hjemme, og spurte Nikwax om jeg kunne bruke den som wash-in. Samtidig spurte jeg om dette tynne fóret i en 3-lags goretex som er laminert til membranet er det som kalles "wicking liner". Her er svaret jeg fikk:

Hi, the wash-in and spray-on are different formulas. Washing with the spray will not provide the performance you're looking for I'm afraid! Both provide the same results, but cannot be applied in the same way. I hope that helps! The inside of most Gore-Tex or hardshell rain jackets jackets do not have a wicking liner. That thin, sometimes, soft layer is to prevent the inside of the jacket form clinging to your skin and feeling clammy. A wicking liner usually is fleece-like. You can absolutely use TX.Direct Wash-in on a 3 layer Gore jacket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste du kan gjøre er å jevnlig vaske gore-tex med et egnet vaskemiddel (finnes mange, jeg synes Grangers er helt topp) og kjøre det i tørketrommel etterpå. Varmen i tørketrommelen "gjenoppliver" DWR'en igjen som gjør at vannet preller godt av. Man trenger ikke å impregnere plagget hver gang, men hvis du først skal impregnere igjen har jeg egentlig like gode erfaringer med både wash-in og spray. Wash-in er mye mer lettvint dog :)

Endret av gin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/11/2017 at 5:31 PM, Mareng said:

I følge norrøna kunne man bruke wash-in så lenge der er beregnet på Goretex.

 

Norrøna skriver dette på nettsidene sine:
"For water repellency treatments, we recommend the use of this environmental friendly spray or other environmental friendly water repellents. Spray re-impregnation ensures that only the outer side of the garment will be water repellent, which optimizes the moisture transportation of the product."
De anbefaler altså spray-impregnering fordi det gir bedre fukttransport (impregnert innerstoff hindrer fukt fra kroppen å slippe ut).

Edit: Også Arcteryx anbefaler kun spray-impregnering: "We do not recommend using a wash-in DWR."

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Norrøna skriver dette på nettsidene sine:
"For water repellency treatments, we recommend the use of this environmental friendly spray or other environmental friendly water repellents. Spray re-impregnation ensures that only the outer side of the garment will be water repellent, which optimizes the moisture transportation of the product."
De anbefaler altså spray-impregnering fordi det gir bedre fukttransport (impregnert innerstoff hindrer fukt fra kroppen å slippe ut).

Edit: Også Arcteryx anbefaler kun spray-impregnering: "We do not recommend using a wash-in DWR."

Og spør du Norrøna direkte, slik jeg har gjort og fått skriftlig tilbakemelding på, sier de at du kan bruke både wash-in og spray, det du foretrekker.

Spør du Nikwax sier de at deres wash in IKKE vil redusere pusteevnen til noen 3 lags Goretexklær. Jeg brukte 3-lags goretex som Arcteryx Alpha og Beta i eksempelet da jeg skrev til de.

Det at den impregnerte innsiden ikke puster like bra er en påstand. Kanskje det gjelder noen produkter, men ikke eks. Nikwax, og jeg vil anta det også gjelder moderne anerkjente merker som lager wash-in beregnet for slike klær.

En evt. vannavisende effekt på innsiden av 3-lags goretex klær vil uansett bli neglisjerbar i forhold til "gnikkingen" fra klær og hud på innsiden, hvis det var det du har redd for. (Ifølge nikwax-ansatt og forumbruker på ett engelsk friluftsforum).

Jeg anbefaler heller å prøve selv. Etter min tur i går i regn, vind, yr og sludd, var innsiden av plagget (Norrøna falketind) akkurat like fuktig som vanlig. Den "vannavvisende" effekten på innsiden av plagget vises kun ved prøving av nyimpregnert jakke under vann i vasken, det fantes ikke en eneste "avvist" vanndråpe inni jakken under noen av pausene eller etter turen. Alt var like fuktig som vanlig.

Argumentet fra produsentene av impregneringsmidlene er at "Klesprodusentene lager klær, ikke inpregneringsmidler". Og for alt jeg vet finnes det (eller fantes) det jo kanskje noen wash-in som faktisk var elendig.?

Men bruk det du er fornøyd med, så enkelt er det. Jeg har brukt masse Nikwax spray, og er inntil videre mer fornøyd med Wash-in :) Slike ting som dette, med mye motstridende informasjon på nettet, finner man ikke ut av uten å prøve selv.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.