Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensin vs parafin på Optimus Nova


kjellhar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk nylig en Optimus Nova (ikke plus) som ble behørlig paret med mitt trangia stormkjøkken.

Etter å ha pløyd det som fantes av tips både her på forumet, og andre steder, så virket det som om miljøbensin var det beste alternativet. Siden jeg er en utålmodig sjel, så kjøpte jeg med en flaske Coleman fuel i sportsbutikken i stede for å finne en Statoilstasjon, men bortsett fra prisen burde vel resultatet være det samme.

Men for å komme til poenget.

Jeg var litt skuffet over ytelsen. Det tok godt over 7 minutter å koke opp en liter vann, og når det først kokte så fikk jeg det ikke til å koke i hele kjelen, kun fra en ring der flammen traff bunnen av kjelen.

Jeg slepte så fram litt parafin fra Esso, av den sorten man heller på lamper og slikt, og fyrte opp. Først brukte den litt lenger tid til å komme opp i arbeidstemperatur. I denne perioden blaffet flammen litt gult av og til hvis jeg skrudde effekten for høyt, men etter et par minutter var det bare å pøse på. Flott blå flamme. Og koketiden skvatt ned til 4:30 minutter samt at vannet fosskokte.

Brenneren brant jevnt og fint på begge drivstoffene, men det virket som om parafinflammen sto en del høyere. Like blå og fin, men altså høyere. I begge tilfellene sto jeg på verandaen i 2-3 plussgrader og varmet det kaldeste vannet springen min kan levere.

Dette henger ikke helt på greip. Det burde være like mye varme fra bensin som fra parafin. Er det noen som har liknende erfaringer?

Ellers kan jeg jo nevne at jeg totalt sette er svært fornøyd hittil, men så har jeg kun brent en halvliter av hvert drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

merkelig det der, ettersom brennverdien til parafin skal være lavere enn for bensin i følge energilinks kalkulator.. Følgelig er det tre forklaringer jeg ser for meg:

- Dysen er ikke laget for bensin, dårlig virkningsgrad (feil lufttilførsel)

- Mengden fuel man får gjennom røret avhenger av viskositeten. Kanskje det kom mer parafin gjennom røret enn bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet med at tilfeldighetene spiller litt inn her ja. Det virker ikke som om dette er systematisk for Novaen da det er mange som rapporterer lik effekt.

Har tenkt å prøve tennveske. Parafin lukter uggent, men utrolig nok så soter det ikke noe mer enn bensin når den brenner på arbeidstemp.

Uansett er jeg som sagt fornøyd med brenneren. Den brenner jevnt og støtt på både bensin og parafin, bare litt forskjellig effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennverdien på parafin og bensin er nesten lik. (http://www.hydrogen.no/hydrogen/tekniske-data-og-sammenlikningstabeller-for-hydrogen)

Sammen ligner vi pr vektenhet spriker det en vei, pr volumenhet en annen.

Min Nova brenner greit på begge deler, men har lett for å pulsere på bensin. Dette er typisk for mange bensinbrennere.

Jeg har testet flere brennere, og lagt merke til at den ene hadde hengslet flammespreder, (en nyere modell) og denne gikk best på parafin.

Nå er ikke det noe stort problem da jeg foretrekker parafin, en lekkasje medfører mer kliss, lukt og ubehag, men alternativet bensin er jo nermest eksplosivt så jeg føler mest for parafin.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det er forskjell, men er av samme oppfatning som Rune, multifuel betyr ikke at det går like bra på på alle dristoffer, bare at det virker.

Forøvrig er jeg også tilhenger av tennvæske, men det advarer Optimus mot, og jeg skulle like å vite grunnen.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

energiinnholdet i bensin ER litt høyere enn parafin, men det er ikke snakk om mye, og det betyr ikke automatisk at en MF brenner vil utnytte det..

Høres ut på flere med nova som om det egentlig er en parafinbrenner som lar seg kjøre på diesel og bensin, ikke en superovn som spiser alt ute å mukke.

svar til førsteposter; hvis den går så mye bedre på parafin, er det ikke noe å lure på, bare å kjøre på!

bruk tennvæske, den er tilnærmet luktfri og soter ikke;)

faktisk mye bedre enn "vanlig" parafin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar.

Brenneren min er med hengslet flammespreder, lik den som blir nevnt over.

Ellers må jeg si det var mer underholdning i den vesle tassen enn jeg hadde forestilt meg. Utrolig hvor mye morro en voksen mann kan ha det med å se på en blå parafinflamme. Og som bonus på det hele, så kan den til og med gjøre noe nyttig (varme vann og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.