Gå til innhold
  • Bli medlem

J****g lei av å finne søppel og tom hermetikk!


Mr. Cool

Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig lei av å finne søppel, haglepatroner og tom hermetikk i fjellheimen.

Alle jeg møter sier det samme så hvor i huleste er synderene?

Er folk så late at de ikke gidder å rydde opp etter seg selv og forlater stedet som de fant det?

Hunden fikk et stygt kutt på snuten når den stakk snuten ned i en tom snurring boks under høstjakta, det gikk heldighvis bra men andre dyr kan også skade seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er like nedslående her og. Siste tur i mot Børgefjell fant jeg både tomme gassbokser og Real turmat og hermetikk. Til en viss grad har jeg brukt å ta med meg skrammel ut, men i de mengdene som er begrenser det seg. På en topptur her fant jeg 10 haglpatroner! De tok jeg selvsagt ut

Men det er også mange gamle synder i fjellet. Begynner man å titte under steiner og se seg litt omkring finner man ofte flasker og glass og hermetikk som tydeligvis har ligget svært lenge..

Synes også det er skuffende at de som virkelig bruker fjellet mye forsøpler mye. Dvs uvørne grunneiere og enkelte av de samiske brukerne. Ønsker ikke å skjære alle over en kam, men kanskje noen har samme opplevelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske imponerende å glemme igjen sykkelhjula sine !

Det viste seg å tilhørte tidligere oppsyn på Loenechenbua, han hadde en kano han trillet mellom vatna. Han ble litt sur, men etter SNOs og min vurdering var dette søppel. Hadde en hissig diskusjon med ham først på 80-tallet. Vi var 4 som kom sent en kveld, og hyget oss med mebragte langpils (oppsynet fikk også). Stemningen ble dårlig da vi pakket tomflaskene ned igjen i sekkene (vi skulle videre til Åmotsdalen) og han sa "bare gå å hiv dem i ura bak hytta". Da fikk han høre hvor Adam panta ølflasken sine...

Dessverre symtomatisk for i alle fall hvordan deler, inkl lederen, av KNT ser på søppelhåndtering på hyttene. Åmotdalshytta er et skrekkeksempel, har vært det siden mitt første besøk i 1978. Og etter at SNO hadde bedt dem pent om å rydde opp i flere år og Oppdal kommune i fjor ga dem pålegg etter forurensningslova om å rydde opp kom følgende reaksjon: Lederen bærer seg til Opdalingen om at KNT blir forfulgt av forvaltninga! Fortsatt ser det likdan ut (siste bilder jeg så av søppel/søppelforbrenningsplassen var tatt i slutten av reinsjakta.)

For ordens skyld: KNT er en frittstående medlemsforening i DNT. DNT kan (dessverre) ikke ta dem i nakkeskinnet og si rydd opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner som regel mange tomme oljekanner etter snøscootere, til og med høyt på en fjelltopp hvor det ikke skulle vært en grunn til å kjøre scooter. Jeg hater dette.

Men det verste er at utrolig mange tenker for lettvindt om søppel. De etterlater plastpakninger etter kjøttpålegg på bålplassen i håp om at neste man som bruker bålplassen skal fyre det opp. Man brenner tomme makrell i tomatbokser på bål og regner med at det er nok. Det er det ikke! Det ligger alltid minst en boks igjen. Det er også mange som stapper tomme hermetikkbokser i en plastposer i en fjellsprekk i håp om at det er ute av synes og derfor greit.

Jeg er dessverre lite motivert til å rydde opp etter andre. Jeg plukker opp en brusflaske eller andre ting fra stien iblant, hvis det er det eneste søplet i området, men jeg gidder ikke å rydde opp leirplasser etter andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av søppel i fjellet kommer også av sterk vind. Plastkanner, plastikk og lettflyvende søppel kan vinden dra med seg langt inn i fjellet.

Også rev og åtselfugler kan dra med seg søppel langt inn i fjellet.

Men jeg er helt enig. Menneske er nok den eneste synderen til forsøpling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Synes også det er skuffende at de som virkelig bruker fjellet mye forsøpler mye. Dvs uvørne grunneiere og enkelte av de samiske brukerne. Ønsker ikke å skjære alle over en kam, men kanskje noen har samme opplevelsen?

Har sedd utrolig mye søppel langs fjellfinnenes atv traseer og leirplasser.

Plastkanner, spritflasker og hermetikkbokser går igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.