Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sekk (90 -130l) Hva bør jeg kjøpe?


kjøtt

Anbefalte innlegg

Annonse

arc´teryx lager gode storsekker..

det beste tipset jeg har er og dra i en sportsbutikk og prøve så mange som mulig i riktig sjanger (90 - 120L).. med vekt i.. se om det er noen løsninger du faller for eller misliker som gjør det lettere og velge mellom de som sitter godt på ryggen din..

ikke kjøp sekk pga noen andre sier den er god, alle med en storsekk liker den stort sett nok til og ikke selge den;)

det bør også sies att det meste av sekker fra kjente produsenter i en saklig prisklasse er gode sekker, så det gjelder bare å finne den som er best for DEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha stor sekk (100l+) virker Bergans Viking (Bergans Alpinist hvis du har veldig lang rygg) som en veldig bra sekk. Vel og merke er den priset deretter også...

Skal du ha en litt mindre (rundt 90l) synes jeg personlig at Fjällräven Råstu 90 virker som en veldig bra sekk. Jeg liker i alle fall detaljene på den (se kommentaren min om denne under emnet "Fjällräven Råstu 90??").

Har prøvd begge sekkene i innendørs med vekt i, men ikke på tur. Ta derfor ikke det jeg sier her automatisk for god fisk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Har en Bergans Alpinist på 130 liter, og er slett ikke misfornøyd med den. Den har holdt seg godt i 5-6 år uten nevneverdige slitasjeskader. Har plass til alt du trenger og veldig mye mer, og har derfor en tendens til å bli veeeeldig tung. Lett å pakke med alt som bare er litt kjekt å ha. Godt bæresystem, som takler 35 kilo uten problemer.

I våres kjøpte jeg en Bora 95 fra Arcteryx, og det er også en knallsekk. Fikk fjorårets modell, som virker mer robust enn 2007-modellen. I allefall tilsynelatende. Bæresystemet er godt nok til 30-35 kilo, men med 35 liter mindre plass enn i Alpinist'en blir ikke sekken så tung :P Sekken i seg selv veier jo endel mindre også!

En ting var veldig merkbart når jeg måtte bruke Alpinist'en en liten tur etter 2 mnd med Bora på ryggen; Bergans og Arcteryx tenker ikke helt likt når der kommer til bæresystem. Berganssekken har mykere, men bredere hoftebelte og skulderremmer, og ligger mye tettere inntil ryggen. Bora'en virker derfor luftigere, men hoftebelte og skulderremmer kan virke harde og stive ved første test. Det går seg til!

Men som noen kloke hoder har skrevet over her, sekk må testes med vekt i før kjøp. Spør gjerne om du kan få låne med deg sekken hjem og gå litt i trapper og sånt med utstyret ditt i den. De fleste sekker av annerkjente merker til en litt høyere pris burde holde såpass høy kvalitet at det blir bærekomfort og praktiske løsninger som burde være utslagsgivende for deg.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har recon pack ( gammel modell) og er kjempegodt fornøygd med den. Har testa den skikkelig med tunge bører (60 kilo). Brukte den under militærtjeneste, og har siden brukt den sivilt på reisndyrjakt og når eg skal på tur med tung bør. Kan anbefale denne på det varmeste viss du skal bruke den til samme formål som meg. Tunge, uhandterlige bører. En annen ting som og kan være nyttig på denne sekken er at du kan fjerne hele sekken og kun bruke ramma til å bære med, viss du f.eks skal bære en kalv eller simle ned igjen uten å partere dyret først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har recon pack ( gammel modell) og er kjempegodt fornøygd med den. Har testa den skikkelig med tunge bører (60 kilo). Brukte den under militærtjeneste, og har siden brukt den sivilt på reisndyrjakt og når eg skal på tur med tung bør. Kan anbefale denne på det varmeste viss du skal bruke den til samme formål som meg. Tunge, uhandterlige bører. En annen ting som og kan være nyttig på denne sekken er at du kan fjerne hele sekken og kun bruke ramma til å bære med, viss du f.eks skal bære en kalv eller simle ned igjen uten å partere dyret først.

+1

Hehe, du kan også "rulle opp" sekkeposen fra bunnen, og sette f.eks en kasse med glasscola(ehe)

fast på den lille "knekken" i bunn med ett par vanlige reimer. Funker med andre kasser også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmmmmmm tenk deg veeeeldig godt om før du kjøper så stor sekk kjøtt.

Du skal jammen bære mye kjøtt hjem :D , før behovet for så stor sekk er nødvendig, etter mitt syn!

Nesten så jeg har lyst å selge deg min RP (5,2 kg :cry: ) veldig billig, for den årlige jaktturen inn til teltplass er eneste gangen jeg benytter den nå..

Sekker over 3 kg egenvekt er, etter mitt syn, voldtekt av egen kropp såfremt det ikke er snakk om jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.