Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag, New Zealand


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal til New Zealand (Palmerston North) i forbindelse med jobb, og tenkte å kombinere det med en liten ferie. Kunne tenke meg å dra på en 3-5 dagers fottur, gjerne med telt.

Er det noen her som kjenner forholdene der nede og kan komme med noen tips til hvilke områder jeg bør sjekke ut? Ønsker i utgangspunktet en tur med mye natur og lite folk. Kan godt ha lange dagsmarsjer, men jeg drar alene så det bør være teknisk lett. Kan ikke involvere klatring eller bre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på NZ i begynnelse fra året,kan bare sie at du kan glede deg på et flott land!

I området fra Palmerston North vet jeg ikke noe spesiellt, men nord fra der finns Tongario Natjonalpark.Den er veldig kjennt, og det er sikkert mange som er på tur i dette området.

For mer info prøv http://www.nationalpark.co.nz/

Så er det nordvest fra Palmerston North New Plymouth med Egmont Nationalpark.Den er mindre kjennt en Tongario,men som jeg har hørt fra andre,lønner det seg!

http://www.doc.govt.nz/templates/PlaceProfile.aspx?id=38419

Det finns bussforbindelser mellom disse steder, men det er også mulig å få en "hik" hvis du henger opp en lapp på de forskjellige backpackers osv.

Lykka til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Palmerston North er det ikke langt til sørøya.

Båten fra Wellington går til Picton,trivelig sted synes jeg! Der har du Marlborough Sounds med Queen Charlotte Walkway www.qctrack.co.nz

Eller litt lengre mot øst er den velkjennte Abel Tasman Nationalpark http://www.abeltasman.co.nz/

Har gått en dagsetappe på costal track,men var litt skuffet. Var for mye folk, og jeg utstyrt med fjellsko var litt feil på plass,mange hadde bare slippers på seg...

Kanskje jeg hadde litt for høye forventninger... Trivdes bedre i Marlborough Sound!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Zealand er virkelig flott, var der i 2003.

Flott natur og fine turmuligheter, jeg tror vel nesten at NZ er verdens nest flotteste land.

Vet du hvilket som er flottest? Landet vårt. Ingenting kan slå Norges villskap, variasjon, uberørte områder og DnT´s fantastiske rutenett. Det skjønner du når du er rundt på de andre av verdens naturperler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

NZ er et kjempeflott land - og variert. Ikke uten grunn at det kalles "hele verden i ett land".

Reis opp til Tongariro National Park hvis du har mulighet til det. Jeg vil anbefale en tur til toppen av Mt. Ruapehu! Jeg tok stolheis halvvegs opp, så det var ikke noen tung tur. Fantastisk utsikt !!! Uansett er det masse å oppleve "down under".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå allerede tatt turen. Var der slutten av november/begynnelsen av desember. Etter at konferansen var over og jeg ikke hadde mer jobb å gjøre, dro jeg til Tongariro. Hadde en uke fri og tok derfor 5 dager på en hytte-til-hytte-tur i nasjonalparken.

Gikk motsols rundt Ruapehu og videre rundt Ngaruhoe over Tongariro crossing. Fikk derfor med meg både den frodige vestsiden, ørkenen på østsiden og de flotte vulkanene i nord. Hørte Kiwi på natta i den ene hytta. Ingen ekstremtur, men fint likevel. Rundt Ruapehu var det nesten folketomt og strålende vær. Tongariro crossing gikk jeg mot strømmen og var derfor alene nesten helt til jeg var nede på andre siden og møtte de enorme folkemengdene som gikk andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.