Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten rift i dunpose - lappe?


tonymakkaroni

Anbefalte innlegg

har en vinter sovepose av dun, og det er jo ikke så mye de tåler før det kan bli et lite rift eller hull.

har fått et lite rift nå, bare noen millimeter, men ønsker jo ikke at skal bli større, eller at skal det skal komme fuktighet inn.

noen som har tips for hvordan jeg fikser dette for at det skal holde varig??

blir glad for noen kloke svar.. ser jo for meg at det kan dukke opp flere rifter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det beste er vel og sende det til sying hos noen kompetente..

hvis det ikke er ett alternativ,så ser jeg for meg att en bekjent med kjennskap til symaskin og tilgang på ålreit tråd fikser biffen lett?

evt lappesaker til sykkel, sølvteip etc, men er noe griseri som bør unngås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Enig med deg Jakobsen. Det finnes reparasjonslapper i forskjellige farger, så lappen ikke er så synlig.

Ellers har jeg alltid med meg Aquasure og aksellerator på tur. Aquasure er et lim som brukes til å lime våtdrakter kant-i-kant og det er for meg et all-round middel til en masse. Har limt teltrifter, skorifter, hundeutstyr, kokesaker.

For å lime soveposeriften ville jeg bare tatt en tannpirker med litt Aquasure på slik at det ikke dekkte mer enn akkurat kantene på riften og litt utenfor. La posen ligge i ro ett døgn, så kan du glemme riften. Hadde jeg vært på tur ville jeg gjort det samme, men brukt aksellerator og kanskje litt tape over limet inntil det var herdet.

Fantastisk nyttig stoff det der. Det er helt elastisk og har et vedheft til nesten alle materialer som er utrolig bra. Eneste ulempe er at hvis du får litt lim mellom tuben og korken, så kan det være et he... å få åpnet tuben uten at den er vridd rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
det ble nevnt å dekke med Aquasure på akkurat rundt hullet.

hva slags tøystykke eller lapp legger man da over? det er jo utrolig tynt det som er yttertrekket på posen i dag, men sånne lapper fås kanskje kjøpt i sportssjappa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Seilmaker tape elle spinnaker tape fås i mange farger i sjøsportbutikker!! Har lappet dunjakke med dette og det holder i mange år om du klipper hiørnerne av lappen, slik som på lapper til gummibåt sykkel mm.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man om man har fått et diiigert hull i soveposen da? Noe slikt som 10 gange 10 cm... Veltende gasskoker - it happens.. :D

Min foreløpige reparasjon med sports tape har funket utmerket lenge, men nå må det fikses skikkelig for posen trenger rens. Har vurdert sying men er i tvil om det blir noe greie på det. Dunene trenger frem over alt.. Noen som har prøvd å søm i slikt tynt stoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg var uheldig å brant hull i dunjakka mi.

Har du rift, brent hull, revet opp jakken kan du prøve dette.

Det fungerer på alle typer jakker uansett stoff.

Produktet heter Aquasure og er nevnt tidligere

Tipset mitt er at hvis du ikke har stoff til jakka, bruk innerstoff eller stoff fra lommer som du klipper ut.

Erstatt dette med noe annet. Jeg brukte oppbevaringposen som fulgte med.

På Helsport Fimbul jakka mi var det to blå nyanser. Jeg tok det jeg hadde.

Ha på Aquasure, som du finner hos en del sportsbutikker, og klin lappen på.

La det tørke 12- 24timer.

Kontakta Helsport og de var behjelpelige med å skaffe meg denne.

Så jeg må rose kundeservicen deres.

Jeg var litt kjapp siden det har vært kaldt i par uker, så jeg tok oppbevaringposen.

I følge en del forums skal dette funke veldig bra. Produktet er testa fra -50 til 200C.

Gjerne de som selger fiskeutstyr og båtutstyr kjenner til dette. Et søk på nettet og jeg fant 5 butikker.

http://www.mmfiske.no

http://www.xxl.no

http://www.sportsnett.no

http://www.komplettfritid.no

Jeg kjøpte Aquasure (28ml tube) på xxl på alnabru. Der fikk jeg hjelp i "villmarksavd.". De unge jentene på tekstil er helt blanke(regnet med det). Aquasure kostet 89 kr.

Han jeg snakket med var kjent med dette og roset Aquasure. Fiskere bruker det til vadere, dykkere til våt/tørrdrakter.

Fant også lappesett fra Ajugilak/Mammut til 59 kr som har en del lapper små runde lapper i grått, gult, blått, grønt med diameter 4cm(2 av hver) og to stykk grå firkanta 13*9cm. Dette settet inneholder også en limtube.

post-3848-133474673774_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.