Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør kiting forbys?


Disip

Anbefalte innlegg

Fikk lyst til å kite litt i vinter jeg :P Kan få lånt kite av en jeg kjenner. Praktisk og fin måte å komme seg rundt på fjellet på. Dessuten ser det gøy ut. Kitere virker også som trivelige og hyggelige folk. Miljøvennlig er det også. Eneste man trenger er vind.

Og om en og annen bygdetulling triller av scooteren sin i rent raseri så lommelerka knuser, så er det egentlig bare til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

En eller anne beskyldte deg i en annen tråd for å ha for vane å slenge udokumenterte påstander, Fuglehunden. Begynner å tro han / hun hadde rett.

Hadde du undersøkt, ville du funnet ut at Dovrefjellrådet (myndighetsutøver i Dovrefjell-Sunndalsfjella NP) ga blankt avslag på den søknaden - selvsagt. Men mulig produsenten fikk sleipa de 250 flaskene de garanterer har vært på toppen med en av Forsvarets flyginger (dvs fraktet opp og ned for våre skattepenger). Er ikke alle der i gården som er så nøye på formaliteter...

Da bør du kunne dokumentere at flaskene aldri har vært på toppen av Snøhetta. Om det så var forsvaret som fraktet de, så er det greit? Ser ikke at det har noen betydning. Helikopter er helikopter.

Du kommer med mye påstander, blant annet her. Da er det kanskje på tide at legger ved flere dokumentasjoner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd Panda har slak læringskurve i fht villrein, Kryk.

Hehe.... Jeg trodde kanskje Panda hadde tatt ett dypdykk i litt aktuelt villreinstoff, bl.a. "ViSa"-rapporten nå. Rapporten som han først omtalte som en generell brosjyre... :P:lol:

Ellers så er det verdt å si at det er naturlig å sette restriksjoner på nye og oppblomstrende aktiviteter (f.eks. kiting), før en gjør noe drastisk med tradisjonelle virksomheter. Omlegging av turiststier er nevnt som tiltak som er gjennomført flere steder for å hensynta spesielt viktige områder for reinen.

Men det er forøvrig mange andre saker som i praksis berører villreinen mye mere enn kiting. Turistforeningens overtakelse og storstilte planer for Snøheim er jo en katastrofe av uante dimensjoner, og vitner om en utrolig dobbeltmoral. Villreinargument brukes som hovedargument ifbm. privat næringsutvikling i disse villreinområder, samt i saken om snøheimvegen. Det er politisk vedtatt at villreinen skal vektlegges på øverst plan og være premissleverandør for bruken av fjellet. Men argumentet har fullstendig falt bort når det gjelder Snøheim som turisthytte. Jeg fatter ikke at det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiting er en naturlig og sunn form for friluftsliv hvor man kun bruker vind som framkomstmiddel. I fremtiden tror jeg flere og flere vil bruke kite. I Osloområdet er det i hvertfall ganske populært hvor man gjerne kiter på vannene om vinteren.

Alt nytt virker jo skremmende til å begynne med for noen, men når man venner seg til det går det gjerne greit for etternølerne også. En så sunn aktivitet som kiting har helt sikkert kommet for å bli.

Har forresten allerede avtalt å kite med noen kompiser på Maridalsvannet i vinter. Det blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder forslaget om forbud for hele Rondane nasjonalpark og hele Dovre nasjonalpark, eller bare utvalgte områder ? Jeg har forstått det som at det gjelder hele nasjonalpaken.

Er det egne områder innenfor nasjonalparkene der villreinen bør få være i fred ? Hvor er disse ?

I Rondane er det merkede sommer- og vinterruter som blir brukt av turgåere/skiløpere hele året. Disse rutene er relativt utbredt. I tillegg er det en del trafikk fra hyttene, særlig Rondvassbu og Dørålseter til de høyeste toppene. Det samme gjelder til en viss grad i Dovrefjell nasjonalpark, men jeg har inntrykk at det er noe mindre trafikk og litt lengre mellom rutene her.

Det er bra med ferdselsrestriksjoner eller oppfordring til forsiktiget i enkelte områder der reinen skal kunne være i fred, uavhengig om man har kite eller ikke. Men dette er ikke nødvendig i hele nasjonalparken. Ta f eks det åpne området mellom Mysuseter, Rondvassbu og Smuksjøseter/Høvringen, jeg kan tenke meg dette er et fint sted å kite. Det går merkede ruter mellom alle disse hyttene og er det er relativt sett mye trafikk uten at noen som sier noe på det. Noen kitere ekstra her spiller ingen rolle. Det er heller ikke et ønske fra det offentilge om at det skal være færre på tur i nasjonalparkene, tvert i mot.

Mitt poeng er at det blir galt å stoppe en aktivitet (kiting) for et helt område der det er helt godtatt med lignende aktiviteter (skigåing). Det er ikke kiten som forstyrrer reinen. Man får heller ha like ferdselsrestriksjoner/oppfordringer, med eller uten kite, i de områdene der det virkerlig gjelder at reinen bør få være i fred.

Jeg kiter ikke selv, men har tenkt til å melde meg på kurs, derfor dette engasjementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er forøvrig mange andre saker som i praksis berører villreinen mye mere enn kiting. Turistforeningens overtakelse og storstilte planer for Snøheim er jo en katastrofe av uante dimensjoner, og vitner om en utrolig dobbeltmoral

Ikke skal folk kunne bruke skiseil, og nå er det jammen galt at DNT driver hytter også for det er dobbeltmoralsk. Hva skal folk få lov til da da ?

Kanskje du burde komme deg ut litt selv i stedet for å sitte hjemme sofakroken og surmule over at andre er på fjellet og koser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo håpløst å diskutere med deg Panda, når du ikke evner å sette deg inn i underlagsmaterialet for diskusjonen.

Ellers kan den som er interessert følge med på NRK-Østnytt ikveld kl 1840, der denne saken tas opp i ukens magasinutgave.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/gudbrandsdalen_og_lillehammer/1.3714559

Det blir nok servert argumenter av type "Panda-argument", men det bør tas med en klype salt :lol::lol:

Lokalsendingen kan nok også sees på nettet for de som ikke får inn NRK-Hedmark-Oppland.

Ikke skal folk kunne bruke skiseil, og nå er det jammen galt at DNT driver hytter også for det er dobbeltmoralsk. Hva skal folk få lov til da da ?

Har ikke sagt noe om at DNT er dobbeltmoralsk (for de eier ikke moral idet hele tatt)

Men staten viser sin dobbeltmoral tydelig.

Kanskje du burde komme deg ut litt selv i stedet for å sitte hjemme sofakroken og surmule over at andre er på fjellet og koser seg!

:lol::lol: Og du burde kanskje sette deg ned å lese litt villrein-litteratur :P . Har du noen gang sett en ekte vill rein, Panda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder forslaget om forbud for hele Rondane nasjonalpark og hele Dovre nasjonalpark, eller bare utvalgte områder ? Jeg har forstått det som at det gjelder hele nasjonalpaken.

Er det egne områder innenfor nasjonalparkene der villreinen bør få være i fred ? Hvor er disse ?

Forslaget gjelder innen nasjonalparkene ja, både Dovrefjell og Rondane. Villreinen i disse områdene er opprinnelig den samme ville reinen.

I Rondane er det merkede sommer- og vinterruter som blir brukt av turgåere/skiløpere hele året. Disse rutene er relativt utbredt. I tillegg er det en del trafikk fra hyttene, særlig Rondvassbu og Dørålseter til de høyeste toppene. Det samme gjelder til en viss grad i Dovrefjell nasjonalpark, men jeg har inntrykk at det er noe mindre trafikk og litt lengre mellom rutene her..

Det er bra med ferdselsrestriksjoner eller oppfordring til forsiktiget i enkelte områder der reinen skal kunne være i fred, uavhengig om man har kite eller ikke. Men dette er ikke nødvendig i hele nasjonalparken. Ta f eks det åpne området mellom Mysuseter, Rondvassbu og Smuksjøseter/Høvringen, jeg kan tenke meg dette er et fint sted å kite. Det går merkede ruter mellom alle disse hyttene og er det er relativt sett mye trafikk uten at noen som sier noe på det. Noen kitere ekstra her spiller ingen rolle. Det er heller ikke et ønske fra det offentilge om at det skal være færre på tur i nasjonalparkene, tvert i mot.

Det har allerede vært en omfattende omlegging av turiststiene i mange år, både sommer- og vinter- ruter. Nettopp dette området, Høvringen-Mysuseter-Rondvassbu er jo det mest groteske inngrep i Rondane. Og klok av skade fra masseturismen i Rondane, så eksploderer Turistforeningen videre med kjempeinvestering på Snøheim. Investeringen i bygningsmassen på Snøheim er i størrelse på minst 15 mill. kr. Og det forventes 3-4000 overnattinger årlig. Det er jo lett å forhåndsdømme dette.

Mitt poeng er at det blir galt å stoppe en aktivitet (kiting) for et helt område der det er helt godtatt med lignende aktiviteter (skigåing). Det er ikke kiten som forstyrrer reinen. Man får heller ha like ferdselsrestriksjoner/oppfordringer, med eller uten kite, i de områdene der det virkerlig gjelder at reinen bør få være i fred.

Jeg kiter ikke selv, men har tenkt til å melde meg på kurs, derfor dette engasjementet.

Som sagt er det helt naturlig å hindre ny bruk/endret bruk av aktuelle område, før en gjør noe drastisk med tradisjonel bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har allerede vært en omfattende omlegging av turiststiene i mange år, både sommer- og vinter- ruter. Nettopp dette området, Høvringen-Mysuseter-Rondvassbu er jo det mest groteske inngrep i Rondane.

Etter det jeg ser går det ruter i dag mellom alle disse hyttene. Og det går turister der (med turist mener jeg en som går på tur). Dette var et eksempel på eksisterende bruk av fjellet i de to nasjonalparkene. Mitt poeng er at det er et utstrakt friluftliv i disse nasjonalparkene. Friluftsliv er et gode og offentlige myndigheter ønsker ikke redusert friluftsliv i nasjonalparkene. Om man først er der plager man reinen like mye/lite om man har en kite eller om man har et par skistaver i hendene.

Og klok av skade fra masseturismen i Rondane, så eksploderer Turistforeningen videre med kjempeinvestering på Snøheim.

Ta heller Snøheimdebatten i en annen tråd, da blir det så mye ryddigere diskusjon.

Som sagt er det helt naturlig å hindre ny bruk/endret bruk av aktuelle område, før en gjør noe drastisk med tradisjonel bruk.

At det er en ny aktivitetsform kan ikke være et argument for å gjøre den ulovlig. Det er ikke kiten som plager reinen.

Lag heller restriksjoner/oppfordringer for både skiløping, vandring og kiting de spesifikke områdene der reinen skal få gå i fred. Det må da virke mye bedre enn at skiløperne og vandrerne går hvor som helst.

Jeg har gått endel i Rondane før, både langs og utenfor rutene. Kanskje jeg gikk i områdene der reinen burde være i fred, det vet jeg ikke for jeg så ikke noen informasjon om dette i form av skilt eller noe sånt. Det er et stort potensiale mht opplysning. De fleste friluftinterreserte vil respektere at områder er 'fredet' pga villrein dersom man blir opplyst om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken er et kaldt gufs fra verneplanen på Hallingskarvet. Vi kitere reagerer på forbud/regulering i områder hvor ferdsel og aktivitet (fottur/ski/jakt militær aktivitet etc) normalt aksepteres.

Hvilke forhold gjør at vi blir en særgruppe som må behandles spesielt?

Vennligst del svaret inn som følger:

Kiteren

Forhold som gjelder en kiters personlige holdninger til lover og regler. Forhold som gjelder oss som gruppe sin manglende respekt for dyreliv eller andre som ferdes i fjellet. Sett oss gjerne opp mot andre relevante grupper friluftsfolk som slipper forbud/regulering fordi de er bedre enn oss.

Utstyret

Hvilken innvirkning har det på villreinen å se ett seil eller en kite i horisonten? Hvilke andre forhold er problematiske? Sett oss gjerne opp mot andre relevante grupper friluftsfolk som bruker utstyr som reinen ikke bryr seg om. Dersom det er lukten av oss, og ikke utstyret som er et problem vil jeg gjerne få det klarlagt.

Fart og utbredelse

Hva er riktig fart og hva er for høy fart? Det er mest sannsynlig å treffe rein når en er på tur. Vennligst forklar hvor fort en kan kite på langtur med oppakning i sekk eller i pulk og fortell gjerne hvorfor denne hastigheten er et problem. Kiting har stor utbredelse for tiden, uten at jeg har eksakte tall for meg nå. Hvilken utbredelse har øvrige brukere av fjellet og i hvilken sammenheng er vår utbredelse og antall relevant for ideer om regulering/forbud?

Poenget mitt er at vi ikke er noen særgruppe. Vi har de samme forutsetninger som andre til å respektere bestemmelser og vise hensyn. Vi er en gruppe som har blitt HAKKET på i flere år nå og vi er provosert da mye av hakkingen har hatt vikarierende motiver eller baserer seg på feilt faktagrunnlag.

De fleste kitere viser i dag ekstra mye hensyn til rein da vi har lært mye om reinen de siste årene samt at vi vet at det er mange som vil oss til livs. Jeg og andre kitere ringer å sjekker hvor reinen står på hardangervidda slik at turen kan legges utenfor. Vi samarbeider og utøver sporten uten å skade miljøet rundt oss. Vær snill å respekter oss for det vi er, ikke det dere tror vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg ser går det ruter i dag mellom alle disse hyttene. Og det går turister der (med turist mener jeg en som går på tur). Dette var et eksempel på eksisterende bruk av fjellet i de to nasjonalparkene. Mitt poeng er at det er et utstrakt friluftliv i disse nasjonalparkene. Friluftsliv er et gode og offentlige myndigheter ønsker ikke redusert friluftsliv i nasjonalparkene. Om man først er der plager man reinen like mye/lite om man har en kite eller om man har et par skistaver i hendene.

Jeg må igjen bare vise til rapporten " Villrein og Samfunn", der er det tydelig å lese om skepsisen til oppblomstring av ny bruk av fjellet, deriblant kiting. Og det er åpenbart for den som fjerner skylappene og tar seg tid til å lese denne omtalte rapporten.

Ta heller Snøheimdebatten i en annen tråd, da blir det så mye ryddigere diskusjon.

Det er bare ett apropo til denne debatten. Kite-debatten forsvinner egentlig i støvet av Snøheimsaken :wink: .

At det er en ny aktivitetsform kan ikke være et argument for å gjøre den ulovlig. Det er ikke kiten som plager reinen.

Lag heller restriksjoner/oppfordringer for både skiløping, vandring og kiting de spesifikke områdene der reinen skal få gå i fred. Det må da virke mye bedre enn at skiløperne og vandrerne går hvor som helst.

Jeg har gått endel i Rondane før, både langs og utenfor rutene. Kanskje jeg gikk i områdene der reinen burde være i fred, det vet jeg ikke for jeg så ikke noen informasjon om dette i form av skilt eller noe sånt. Det er et stort potensiale mht opplysning. De fleste friluftinterreserte vil respektere at områder er 'fredet' pga villrein dersom man blir opplyst om det.

Det blir det samme argumentene opp igjen her. Det er gjort mye med tradisjonell turisttrafikken og kanalisering med omlegging av T-ruter etterhvert som trafikken har økt opp gjennom årene. De store massene følger disse stiene, og det er forsåvidt bra. Ferdselsforbud kan sikkert også komme på tale i framtida. Turistforeningen er også pålagt å stenge hyttene sine i perioden på våren da villreinen kalver. Dette er eksempler på tiltak som er gjennomført, men om det er godt nok for all framtid er det vel ingen som vet.

Skepsisen til en kiter er jo selvsagt. Hva om det er 1000 skiløpere i Rondane, så kommer det en gjeng med 5 kitere. Helt åpenbart er det at summen av negativ påvirkning på villreinen plutselig er mye større enn om det bare hadde vært 1005 skiløpere og ingen kitere.

At de fleste kitere er hårsåre og ikke vil forstå dette, forteller meg bare at de ikke har satt seg inn i villreinens status i aktuelle område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hører ikke hjemme noensteder dette hær..

man blir bare oppgitt og sint når man hører om slike forslag...

jeg gikk inn på google og skrev inn søkeord "skuddpremie" første alternativ som kom opp for meg var: http://www.fjellstyrene.no/dovre/skuddpremie.htm

på denne siden kom d fram dette

http://www.fjellstyrene.no/dovre/skuddpremie.htm

SKUDDPREMIE I DOVRE KOMMUNE

Det er innført skuddpremie på følgende arter i Dovre kommune:

Rev

Mink

Mår

Kråke

Måke

Dovre fjellstyre står for administrasjonen av skuddpremien. Dette innebærer at felt vilt som det ønskes utbetaling for,

må forevises fjelloppsynet. Dette skal skje ved oppmøte på fjellstyrekontoret ved Dovre fjellsenter.

Fjellstyrekontoret er vanligvis betjent fire dager i uka (man-tor).

Jakt og fangst av nevnte rovviltarter på statsgrunn, kan bare gjøres mot innløsing av rovviltkort fra Dovre fjellstyre.

For utbetaling av skuddpremie må:

dyret/fuglen fremvises for fjelloppsynet og

dyr; høyre framfot kappes

fugl; begge beina kappes

ved eventuelt ønske om utstopping skal klo fra høyre (bak-)fot klippes

Skuddpremie:

Rev 250,-

Mink 200,-

Mår 150,-

Kråke 20,-

Måke 20,-

etter min menig mangler d 2 punkter på denne sida..

Politiker ?,-

Byråkrat ?,-

(jeg beklager dette utsagnet men nå har jeg bare fått nok av idioti fra slike folk)

det er lov å fyre av et våpen på fjellet i enkelte perioder av året! et sabla høyt smell som kan hørest flere km unna. bombing har også tiligere vært nevnt her.

hvor mye dyr (ikke bare rein) blir skremt avgårde av dette??

så ka e da galt med en liten mann med drage(kite) som er opp til rundt 20m2 som svinger borti 30m over bakken og ikke lager en eneste lyd og kan komme susende i hastigheter oppimot kanskje 100km/t ved rette føre/vær/vind forhold??

skal denne sporten forbys bør det så absolutt legges ned lovforslag for fjerning av alle politikere og byråkrater som ikke har tid å fordype seg 210% i det forslaget dem kommer med.

OPPFORDRING TIL ALLE POLITIKERE OG BYRÅKRATER!!!

lett på rævva og kom deg til fjells og prøv f.eks. kiting, sykling eller noe slikt i disse områdene!

det er helt sikkert en naturopplevelse det er verdt å få med seg! en erfaring rikere også kanskje???

-BJohan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hører ikke hjemme noensteder dette hær..

man blir bare oppgitt og sint når man hører om slike forslag...

jeg gikk inn på google og skrev inn søkeord "skuddpremie" første alternativ som kom opp for meg var: http://www.fjellstyrene.no/dovre/skuddpremie.htm

på denne siden kom d fram dette

http://www.fjellstyrene.no/dovre/skuddpremie.htm

SKUDDPREMIE I DOVRE KOMMUNE

Det er innført skuddpremie på følgende arter i Dovre kommune:

Rev

Mink

Mår

Kråke

Måke

Dovre fjellstyre står for administrasjonen av skuddpremien. Dette innebærer at felt vilt som det ønskes utbetaling for,

må forevises fjelloppsynet. Dette skal skje ved oppmøte på fjellstyrekontoret ved Dovre fjellsenter.

Fjellstyrekontoret er vanligvis betjent fire dager i uka (man-tor).

Jakt og fangst av nevnte rovviltarter på statsgrunn, kan bare gjøres mot innløsing av rovviltkort fra Dovre fjellstyre.

For utbetaling av skuddpremie må:

dyret/fuglen fremvises for fjelloppsynet og

dyr; høyre framfot kappes

fugl; begge beina kappes

ved eventuelt ønske om utstopping skal klo fra høyre (bak-)fot klippes

Skuddpremie:

Rev 250,-

Mink 200,-

Mår 150,-

Kråke 20,-

Måke 20,-

etter min menig mangler d 2 punkter på denne sida..

Politiker ?,-

Byråkrat ?,-

(jeg beklager dette utsagnet men nå har jeg bare fått nok av idioti fra slike folk)

det er lov å fyre av et våpen på fjellet i enkelte perioder av året! et sabla høyt smell som kan hørest flere km unna. bombing har også tiligere vært nevnt her.

hvor mye dyr (ikke bare rein) blir skremt avgårde av dette??

så ka e da galt med en liten mann med drage(kite) som er opp til rundt 20m2 som svinger borti 30m over bakken og ikke lager en eneste lyd og kan komme susende i hastigheter oppimot kanskje 100km/t ved rette føre/vær/vind forhold??

skal denne sporten forbys bør det så absolutt legges ned lovforslag for fjerning av alle politikere og byråkrater som ikke har tid å fordype seg 210% i det forslaget dem kommer med.

OPPFORDRING TIL ALLE POLITIKERE OG BYRÅKRATER!!!

lett på rævva og kom deg til fjells og prøv f.eks. kiting, sykling eller noe slikt i disse områdene!

det er helt sikkert en naturopplevelse det er verdt å få med seg! en erfaring rikere også kanskje???

-BJohan

Jakt på rev, mink, mår, kråke og måke foregår som regel helt andre steder enn der det finnes villrein.

Du vet vel ikke hvorfor det er skuddpremie på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken er et kaldt gufs fra verneplanen på Hallingskarvet. Vi kitere reagerer på forbud/regulering i områder hvor ferdsel og aktivitet (fottur/ski/jakt militær aktivitet etc) normalt aksepteres.

Hvilke forhold gjør at vi blir en særgruppe som må behandles spesielt?

Vennligst del svaret inn som følger:

Kiteren

Forhold som gjelder en kiters personlige holdninger til lover og regler. Forhold som gjelder oss som gruppe sin manglende respekt for dyreliv eller andre som ferdes i fjellet. Sett oss gjerne opp mot andre relevante grupper friluftsfolk som slipper forbud/regulering fordi de er bedre enn oss.

Utstyret

Hvilken innvirkning har det på villreinen å se ett seil eller en kite i horisonten? Hvilke andre forhold er problematiske? Sett oss gjerne opp mot andre relevante grupper friluftsfolk som bruker utstyr som reinen ikke bryr seg om. Dersom det er lukten av oss, og ikke utstyret som er et problem vil jeg gjerne få det klarlagt.

Fart og utbredelse

Hva er riktig fart og hva er for høy fart? Det er mest sannsynlig å treffe rein når en er på tur. Vennligst forklar hvor fort en kan kite på langtur med oppakning i sekk eller i pulk og fortell gjerne hvorfor denne hastigheten er et problem. Kiting har stor utbredelse for tiden, uten at jeg har eksakte tall for meg nå. Hvilken utbredelse har øvrige brukere av fjellet og i hvilken sammenheng er vår utbredelse og antall relevant for ideer om regulering/forbud?

Poenget mitt er at vi ikke er noen særgruppe. Vi har de samme forutsetninger som andre til å respektere bestemmelser og vise hensyn. Vi er en gruppe som har blitt HAKKET på i flere år nå og vi er provosert da mye av hakkingen har hatt vikarierende motiver eller baserer seg på feilt faktagrunnlag.

De fleste kitere viser i dag ekstra mye hensyn til rein da vi har lært mye om reinen de siste årene samt at vi vet at det er mange som vil oss til livs. Jeg og andre kitere ringer å sjekker hvor reinen står på hardangervidda slik at turen kan legges utenfor. Vi samarbeider og utøver sporten uten å skade miljøet rundt oss. Vær snill å respekter oss for det vi er, ikke det dere tror vi er.

Jeg føler meg egentlig ikke kallet til å svare på dette her, for svarene gir seg sjølv fra tidligere i debatten. Det er jo ikke at f.eks. kitere er noe som helst miljøsvin. Da har dere misforstått. Poenget ligger på ett helt annet plan, rett og slett, at jeg personlig er overbevist om at evt. forbudet er til det gode for villreinen i området. Masseturismen er så enorm, at det er mere enn nok for reinen. Det er diskutert mye større ting en kiting iforhold til villreinforvaltningen, f.eks. E6/jernbanen over Dovrefjell, stegning av rv. 7 over Hardangervidda osv....

En liten diskusjon om kiting blir blåbær i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklest å finne ut den avstanden er å gå inn på www.naturbase.no. Nasjonalparkene ligger for det meste et stykke unna bilvei,

På "Dovre" er det to nasjonalparker - Dovrefjell-Sunndalsfjella NP (for det meste vest for E6) og Dovre NP (øst for E6 og sør for Folldal). Hvilken av dem tenker du på. I begge tilfelle er det for det meste landskapsvernområder mellom parkene og bilvei. I disse er det vel ike snakk om å forby kiting.

Mener jo ellers at det mest hensiktsmessige ville vært at man ike har forbud i en hel NP mot kiting etc, men der hvor det er problemtisk i fht de vernet skal beskytte. Reinens bruk endrer seg over tid i 20-30-40 års sykluser. Så en foskrift for NP bør hjemle forbud som fastsettes gjennom en forvaltningsplan - denne bør rulleres og forbudssonene flyttes ved behov.

En informasjonsufordring blir selvsagt dette. Men med en slik odning vil jeg tro de fleste kitere etc. vil følge opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, konstruktivt forslag. Men ville nok aldri fungert i praksis.

Men hvordan utføres egentlig kiting? Tidligere i tråden her var det sagt at de driver nært vei osv.

Hadde jeg dratt på kite-tur så hadde jeg siktet på noen toppturer, eller dratt med vinden over store fjellvidder og avtalt med evt. transport.

En fin tur hadde vært å startet på Fokstua og sust gjennom hele Rondane på en dagstur med nordvesten i ryggen. Men ja, er jo bra at dette bare blir med drømmen...

Er det ikke det som er det fine med kiting? Å nå over store områder/avstander? Samtidig få opp god fart og gjøre noen sprell og luftig hopp?

Kan noen erfarne kitere fortelle om kiting i praksis kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du kunne dokumentere at flaskene aldri har vært på toppen av Snøhetta. Om det så var forsvaret som fraktet de, så er det greit? Ser ikke at det har noen betydning. Helikopter er helikopter.

Du kommer med mye påstander, blant annet her. Da er det kanskje på tide at legger ved flere dokumentasjoner :)

Når vernemyndigheten har avslått søknad om å fly opp flaskene på Snøhetta er det dokumentert at det ikke er greit å fly helikopter over villreinområdene for de jeg oppfatter du er ute etter å angripe - dvs vernemyndighetene. Korriger meg i tilfelle om angrepet hadde en annen adresse.

Jeg har ikke påstått at flaskene ikke har vært på toppen. Men at Frich ikke fikk lov å lande på Snøhetta med flaskene, hvilket jeg om nødvendig kan dokumentere med svaret på søknaden (desverre ikke tilgjengelig på nett).

Produsenten påstår de har 250 flasker som har vært på toppen. Her er da flere muligheter:

1 - produsenten juger (tviler, det ville vært for pinlig om det ble avsørt).

2 - produsenten har fått dem båret opp og ned. Ville krevd minst 10 personturer. Selvsagt mulig. Ville blitt med mot en av flaskene... Konjakken er visst av de bedre.

3 - forsvaret (rettere: FLO) har jo legitime flyginger til linken og har tatt med flaskene ved ledig kapasitet. (250 flasker er mye i fht ledig kapasitet, men i dette tilfelle har det ikke skjedd noe som er så fryktelig galt. En smule korrupsjon, kanskje.)

4 - FLO har fløyet en ekstra tur under dekke av at de hadde annet ærend. Dette er i så fall like ulovlig som 5:

5 - produsenten ga f... i at han ikke fikk lov og fløy like vel.

Hverken du eller jeg kan vel dokumentere hva av 1-5 som har skjedd. Så her er vi vel like gode i udokumenterte påstander. Kan du dokumentere ha som foregikk, så er det jo svært interessant. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Kryt, et sammesatt problem bør ha en sammensatt løsning, en strategi som gjelder over hele fjøla slik at en får resultater, enig? Du er persolig overbevist om at å forby kiting er til det beste for reinen i området mens du påpeker at det er masseturismen som er det egentlige problemet. Skjønner du ikke at jeg blir hårsår og forbannet av dette? En liten gruppe som oss er et piss i havet i en store sammenhengen, det vet du, men vi må ta trøkken for at villreinen har det vanskelig NOK EN GANG. Har dere ikke baller nok til å slåss mot turistforeningen, folk og fe, statkraft, forsvaret, allemannsretten etc og må bruke oss uorganiserte kitere som hoggestabbe for å få de generelle argumentene deres frem i lyset? Er det virkelig slik det er?

Vi er ikke uenig i at en skal verne om villreinstammen, tvert imot. MEN Vi nekter på å bli fremstilt som fæle fugleskremsler som fliser over vidda i 100 mens vi tygger partydop, og har i denne argumentasjonen som mål å bli behandlet på linje med en skiløper, noe vi faktisk er. Jeg ønsker dere all lykke med en fornuftig forvaltning og håper at en kommer frem til gode løsninger som folk vet om og forstår.

Jeg har ikke førstehånds kjenskap til behandlingen av hallingskarvet men vet at mye av problematikken der hadde rot i total missoppfaning av snøkiting. Etter at vi kom skikkelig i samtale løste ting seg og forslaget til forbud ble fjernet. Mener du at de gjorde feil der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må igjen bare vise til rapporten " Villrein og Samfunn", der er det tydelig å lese om skepsisen til oppblomstring av ny bruk av fjellet, deriblant kiting. Og det er åpenbart for den som fjerner skylappene og tar seg tid til å lese denne omtalte rapporten.

Kiting er kun nevnt i et avsnitt her, og dette har vi debattert tidligere. Eneste bekymring i rapporten er rekkevidden, ikke kiten i seg selv. Som en annen har nevnt er det et fåtall av kiterne som beveger seg utenfor allfarvei, på samme måte som vanlige skiløpere.

Kan du referere mer spesifikt til momenter i rapporten som gjelder mer for kitere enn for 'vanlige' turister ? At man skal ta hensyn til villreinen er vi enige om.

Det er gjort mye med tradisjonell turisttrafikken og kanalisering med omlegging av T-ruter etterhvert som trafikken har økt opp gjennom årene. De store massene følger disse stiene, og det er forsåvidt bra. Ferdselsforbud kan sikkert også komme på tale i framtida. Turistforeningen er også pålagt å stenge hyttene sine i perioden på våren da villreinen kalver. Dette er eksempler på tiltak som er gjennomført, men om det er godt nok for all framtid er det vel ingen som vet.

Dette er bra tiltak. De store massene blir ledet med hensyn til sted og tid, mens noen (av skiløperne, av fotturistene og av kiterne) vil gå sine egne veier.

Skepsisen til en kiter er jo selvsagt. Hva om det er 1000 skiløpere i Rondane, så kommer det en gjeng med 5 kitere. Helt åpenbart er det at summen av negativ påvirkning på villreinen plutselig er mye større enn om det bare hadde vært 1005 skiløpere og ingen kitere.

Den nevnte rapporten viser ingen bekymring mht kiten i seg selv. Kiten bråker ikke og den er ikke så stor. Gitt at du var inne på noe her må forskjellen være minimal. Får kiteren vite hvilke områder som er ok vil det hvertfall ikke være noe problem. Jeg tror en ivrig fjellskiløpet med lange dagsturer eksponerer seg mye mer for reinen enn en gjennomsnittelig kiter, selv gitt at kiten i seg selv skulle ha en innvirkning (som du mener).

Husk at vi diskuterer totalforbud i et område med grenser som ikke er trukket opp etter villreinens revir.

På "Dovre" er det to nasjonalparker - Dovrefjell-Sunndalsfjella NP (for det meste vest for E6) og Dovre NP (øst for E6 og sør for Folldal). Hvilken av dem tenker du på. I begge tilfelle er det for det meste landskapsvernområder mellom parkene og bilvei. I disse er det vel ike snakk om å forby kiting.

Interresant spørsmål, hva er det egentlig vi diskuterer?

Mener jo ellers at det mest hensiktsmessige ville vært at man ike har forbud i en hel NP mot kiting etc, men der hvor det er problemtisk i fht de vernet skal beskytte. Reinens bruk endrer seg over tid i 20-30-40 års sykluser. Så en foskrift for NP bør hjemle forbud som fastsettes gjennom en forvaltningsplan - denne bør rulleres og forbudssonene flyttes ved behov.

Balansert syn - BRA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke forhold gjør at vi blir en særgruppe som må behandles spesielt?

Kiteren

Forhold som gjelder en kiters personlige holdninger til lover og regler. Forhold som gjelder oss som gruppe sin manglende respekt for dyreliv eller andre som ferdes i fjellet. Sett oss gjerne opp mot andre relevante grupper friluftsfolk som slipper forbud/regulering fordi de er bedre enn oss.

Ingen knyttet til de gruppene det er snakk om.

Utstyret

Hvilken innvirkning har det på villreinen å se ett seil eller en kite i horisonten? Hvilke andre forhold er problematiske? Sett oss gjerne opp mot andre relevante grupper friluftsfolk som bruker utstyr som reinen ikke bryr seg om. Dersom det er lukten av oss, og ikke utstyret som er et problem vil jeg gjerne få det klarlagt.

Du blir mye større med kite. Effekter av dette for reinen er ikke sjekket så vidt jeg vet. Ta kontakt med Egil Reimers, UiO, han har gjort forsøk med skiløpere og snøscootere (og funnet at reinen er like redd for scootre som for skiløpere...) Se og neste.

Fart og utbredelse

Hva er riktig fart og hva er for høy fart? Det er mest sannsynlig å treffe rein når en er på tur. Vennligst forklar hvor fort en kan kite på langtur med oppakning i sekk eller i pulk og fortell gjerne hvorfor denne hastigheten er et problem. Kiting har stor utbredelse for tiden, uten at jeg har eksakte tall for meg nå. Hvilken utbredelse har øvrige brukere av fjellet og i hvilken sammenheng er vår utbredelse og antall relevant for ideer om regulering/forbud?

Farten er en hovedinnvending. Fordi lenger tilbakelagt avstand per tidsenhet gir mulighet for å treffe (potensielt skremme) flere rein. Dette er også relevant med pulk eller sekk. Videre fordi økt fart gir økt loomingeffekt - reinen skvetter mer om du kommer over en åskam i 40 enn i 5 km/t. Utbredele av kiting i fht andre brukere har nok ingen tall på i dag - hverken i mengde eller utbredelse i terrenget.
Poenget mitt er at vi ikke er noen særgruppe. Vi har de samme forutsetninger som andre til å respektere bestemmelser og vise hensyn. Vi er en gruppe som har blitt HAKKET på i flere år nå og vi er provosert da mye av hakkingen har hatt vikarierende motiver eller baserer seg på feilt faktagrunnlag.
Enig. Men - og mulig du ikke liker det - er aktivitetsnivået i et område nær kanten av hva området tåler, er det de sist ankomne/oppfunne aktiveteter som bør vike.

De fleste kitere viser i dag ekstra mye hensyn til rein da vi har lært mye om reinen de siste årene samt at vi vet at det er mange som vil oss til livs. Jeg og andre kitere ringer å sjekker hvor reinen står på hardangervidda slik at turen kan legges utenfor. Vi samarbeider og utøver sporten uten å skade miljøet rundt oss. Vær snill å respekter oss for det vi er, ikke det dere tror vi er.

BRA :wink: - dvs at dere tar hensyn. Jeg tror ikke så mye om dere jeg. Bortsett fra at dere trolig har mer lårmuskler enn det jeg p.t. har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Kryt, et sammesatt problem bør ha en sammensatt løsning, en strategi som gjelder over hele fjøla slik at en får resultater, enig? Du er persolig overbevist om at å forby kiting er til det beste for reinen i området mens du påpeker at det er masseturismen som er det egentlige problemet. Skjønner du ikke at jeg blir hårsår og forbannet av dette? En liten gruppe som oss er et piss i havet i en store sammenhengen, det vet du, men vi må ta trøkken for at villreinen har det vanskelig NOK EN GANG. Har dere ikke baller nok til å slåss mot turistforeningen, folk og fe, statkraft, forsvaret, allemannsretten etc og må bruke oss uorganiserte kitere som hoggestabbe for å få de generelle argumentene deres frem i lyset? Er det virkelig slik det er?

Vi er ikke uenig i at en skal verne om villreinstammen, tvert imot. MEN Vi nekter på å bli fremstilt som fæle fugleskremsler som fliser over vidda i 100 mens vi tygger partydop, og har i denne argumentasjonen som mål å bli behandlet på linje med en skiløper, noe vi faktisk er. Jeg ønsker dere all lykke med en fornuftig forvaltning og håper at en kommer frem til gode løsninger som folk vet om og forstår.

Jeg har ikke førstehånds kjenskap til behandlingen av hallingskarvet men vet at mye av problematikken der hadde rot i total missoppfaning av snøkiting. Etter at vi kom skikkelig i samtale løste ting seg og forslaget til forbud ble fjernet. Mener du at de gjorde feil der?

Debatten her er egentlig noe misforstått ifra første innlegg, av forskjellige grunner.

Jeg er forøvrig ikke en innen forvaltingen, jeg er bare "litt over middels" interessert i villrein :D . Har aldri gitt noen innspill til forvaltningen, utenom saken om Snøheim-turisthytte(der har miljøvernministeren fått en klar og skarp melding pr. epost :) ).

Men mitt engasjement her inne har nok kommet godt fram allerede, og gjelder egentlig Rondane-Dovre-regionen spesielt. Jeg hadde ikke hensikt å hakke på kitere som gruppe, mener også at jeg har argumentert redelig for dette uten å virke støtende på kitere. Kan jo godt komme til å prøve ordentlig kiting engang selv, og jeg har en bror som garantert har prøvd noen stunt med kite :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar utfordringen og skriver litt fritt om kiting. Da snakker vi om noe hyggelig :)

Kiting i praksis

(OPPDATERER POSTEN ETTERHVERT SOM DET DUKKER OPP UBESVARTE SPØRSMÅL OK KITING)

Kite

En kite er det mest effektive ”seilet” som finnes. Grunnen til dette er at i tillegg til vinden som dytter i duken har kiten også en vingeprofil. Jo mer fart kiten har jo mer vil vingen løfte. Vingen, eller kiten som den egentlig heter står som oftest på høykant og løftet i vingen vil derfor føre til ytterligere trekkraft. Kiten er festet i 25 meter lange liner noe som også muliggjør å hente vinden høyere oppe ved behov.

Styresystem

ozone07_barreavBC.jpg

Styresystemet til kiten og kitens retning, fart og posisjon gjør at en stort sett har meget god kontroll på både kraft og retning når det blåser jevnt. Kastevind rokkerer en del på dette og medfører noen ganger at du slenges ufrivillig medvinds eller krasjer kiten i bakken. Med erfaring tar du fort inn kontrollen igjen. Kontrollbaren festes på en trapes du har rundt kroppen slik at du slipper å håndtere all kraften med armene.

Seiling

Kite_2_1136740638_1137179870.jpg

Vi får stor fart på kryss av vinden, passelig fart medvinds og noe sakte på kryss opp mot vinden (vi seiler sikk sakk mot vinden akkurat som en seilbåt). Dette betyr at vi kan seile fra A til B og tilbake til A, uansett vindretning så lenge det blåser mer enn 4 meter pr sekund. Der er ikke noe problem å seile i oppoverbakke og vi kan seile brattere enn folk klarer å gå. Om vinden skulle dø ut går vi på skia. Mange oss har randone bindinger som muliggjør at hælen kan løses ut. Det er ikke komfortabelt å gå med, men en overlever.

Seiling er ikke bare avslapping. Karen på bildet seiler mot høyre mens kraftvektoren går opp langs linene til kiten, altså nesten 90 grader feil. kroppen må være stiv nok til å lede kraften ned til skiene som fungerer som kjøl da du kanter skia hele tiden. Samtidig skal beina fjære av underlaget mens armene styrer kontrollbaren.

Hopping

De fleste finner det mest artig med kiting er hopping. En hopper ved å kanalisere den horisontale energien du har vertikalt ved å svinge kiten tilbake slik at du pendler fremover mens du røskes kraftig opp fra bakken. Er du tøff og forholdene ligger til rette kan du hoppe 5 til 10 meter opp, mens de fleste hoppene i fjellheimen er på et par meter. Hoppene kompletteres med triks som rotasjoner og grabs.

Utstyr

De fleste har 2, 3 kiter og alpinski, telemarkski eller snowboard. Størrelsen på kitene ligger oftest mellom 5 og 15 kvadratmeter.

Eliten

10445.jpg

Eliten konkurrerer om fete triks. De har kule klær, stygge luer og utstyr som ikke egner seg for fjelltur. De holder seg alltid nær vei. Her finner vi også majoriteten av kiterne. Eliten er muligens trekkplasteret til de nyankomne kiterne vi ser nå.

De fleste

Det er ikke mange som tør eller har nok utstyr med seg til å dra innover fjellet og en og annen dristig kiter våger seg kanskje 3 km fra veien. 3 km er langt når du har alpinski eller snowboard på beina og det er mye svette og tårer for å komme hjem dersom vinden gir seg. Det sosiale, å vise seg frem samt å lære av hverandre er en viktig del. Derfor ser en ofte klynger med kitere nært vei.

Områder som benyttes

For de fleste er småkuperte områder og frossne fjellvann er ofte en gjenganger. Helst i avstand fra større fjell som bare roter til vinden. Hardangervidda regnes som en av de beste plassene i verden da terrenger er småkuppert (forholdsvist jevnt men med tuer og åser å leke seg med) og vinden er temmelig sikker. Turseileren velger terreng etter ferdigheter og mot. jo mer fjell jo mer endring i vinden. Noe som fungerer dårlig er områder med trær eller høyspentmaster.

Turseileren

Noen få av oss bruker mesteparten av tiden som ”de fleste” men tar en tur av og til. En slik tur er gjerne planlagt, sekken eller pulken full av kiter, telt og overlevelsesutstyr, værmeldingen og reinposisjon er sjekket nøye og adrenalin og frihetsfølelsen oser når vi seiler innover terrenget. Med motvind kan en slik seilas være fysisk krevende. Vi opplever også ofte sterkt nedsatt sikt grunnet snødrev og veldig skiftende vind og værforhold forskjellige steder i terrenget. Seiler du over en fjeltopp blåser det ofte dobbelt så mye som i dalføret. Sammen med is og stein og nedsatt sikt er det ofte en nervepirrende utfordring. Vi overnatter i telt eller på DNT hytter. Alle bruker GPS da vind stort sett alltid betyr nedsatt sikt og stikketløyper kan ikke alltid følges da vi tross alt seiler. Fra tid til annen opplever vi også episk blå himmel sammen med vind. Noen ganger klarer vi å seile tilbake til utgangspunktet, mens andre ganger søker vi til nærmeste sivilisasjon dersom værforholdene krever det. Turseileren liker vind og snødrev og kan ikke fordra blå himmel og vindstille (møkkavær).

Det er åpenbart at det er selvmord å dra på en slik tur uten riktig utstyr. Seiler du 2 mil inn på vidda, som du klarer på under en time under gode forhold, med snowboard i puddersnø og vinden gir seg er du død dersom du ikke finner ly. Du kan glemme å gå. Tilsvarende problem har du med alpinski uten randonee bindinger, eller dersom du har glemt feller. Eller varme klær osv. Det er derfor ganske åpenbart at turseiling ikke er hverdagskost for alle. Folk som ikke har så god greie på kiting plasserer desverre ofte alle kitere i denne kategorien mens de fleste kiterne verken har utstyr eller interresse for turkiting.

Alderssammensetting

De fleste nye er unge mellom 15 og 25 år. Personlig er jeg 38 år og har tenkt å kite til jeg dør. Jeg kjenner mange i miljøet som er over 60. Aldrer er ingen hindring og kiting er ikke så ekstremt som mange skal ha det til. Du kan velge bort mye av det ekstreme når du velger størrelse på kite, vind du seiler i og hvor du seiler.

Du da?

Kiting er vanskelig å forklare og må prøves. Normal fysisk form og normale skiferdigheter er eneste forutsetningen du trenger. Kiting er fantastisk og gir deg mye nytt hver gang du forsøker deg. De fleste som starter med kiting slutter aldri. Du er herved advart :wink:

Mer om kiting

http://www.kite.no

http://www.kiter.no

post-3385-133474500713_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer og mer OT... Du får benytte anledningen til å slå lens på isen da :wink:

(Oslos drikkevannskilde...)

Jeg måtte jo sjekke om noen var så tette i potta at de trodde det var ferdselsforbud på Maridalsvannet om vinteren. Det er det selvsagt ikke.

Nei Carl, la oss håpe du vet mer om villrein enn om alt det andre du tror du er verdensmester i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiting er kun nevnt i et avsnitt her, og dette har vi debattert tidligere. Eneste bekymring i rapporten er rekkevidden, ikke kiten i seg selv. Som en annen har nevnt er det et fåtall av kiterne som beveger seg utenfor allfarvei, på samme måte som vanlige skiløpere.

OleG:

Jeg tviler sterkt på denne påstanden om at bare et fåtall av kiterne som beveger seg utenfor allfarvei. Etter min oppfatning av kiting vil nettopp dette være i kanskje mye større grad enn for skiløpere. Kitere må f.eks. bruke vinden, kan ikke kite mot vinden heller da. Dette gjør at de ikke følger nøye fastlagte ruter.

Slik jeg ser for meg en kiter så vil han utfolde seg med fart og hopp i terrenget, hvor som helst, men han er avhengig av vindretning. Se forøvrig mitt spørsmål om kiting over her:

Men hvordan utføres egentlig kiting? Tidligere i tråden her var det sagt at de driver nært vei osv.

Hadde jeg dratt på kite-tur så hadde jeg siktet på noen toppturer, eller dratt med vinden over store fjellvidder og avtalt med evt. transport.

En fin tur hadde vært å startet på Fokstua og sust gjennom hele Rondane på en dagstur med nordvesten i ryggen. Men ja, er jo bra at dette bare blir med drømmen...

Er det ikke det som er det fine med kiting? Å nå over store områder/avstander? Samtidig få opp god fart og gjøre noen sprell og luftig hopp?

Kan noen erfarne kitere fortelle om kiting i praksis kanskje?

Er det noen drevne kitere som kan gi litt innblikk i hva kiting går ut på? Tenker på hva slags område som brukes, avstander som tilbakelegges, avhengighet av vind-styrke/retning osv....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.