Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda: Hvilket kort?


Jakob

Anbefalte innlegg

Kære Alle

Kan I anbefale mig et kort eller to eller tre til at dække Hardangervidda? Jeg vil meget gerne have at det er i 1:50.000, men kan ikke blive klog på, hvilke kort som er gode.

Vi prøver at planlægge en ski-tur i marts og vil gerne have nogle gode kort. (De topografiske kort har vist ikke DNT´s ruter indtegnet??)

(Jeg er ikke synderligt interesseret i Hardangervidda 1:100.000.)

Med venlig hilsen

Jakob

Ps. hvis I har nogle links til kortene vil det være herligt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen gode 1:50000 kart som dekker hardangervida i sin hlehet veken som et eller 2.3 kart.

Hvis du går for 1:50000 kart og skal forflutte deg litt ennder du opp med 711 kartserien og fra 4-10 kart. Ellers er 1:100000 kartene et godt anernativ sommerstid. Har altid brukt disse uten nevneverdig problemer. Vinterstid foretrekker jeg 1:50000

De 1:50000 kareten som er er i utkantsområder av vidden: Finse, Haukli, Geilo og noen fler jeg ikke kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen plasser kan det være noe bratt og vanskelig og lese.

Men det kommer an på hvor god du er til å lese kart

Det er vanskelig og vurder hvor bratt det er på 1:100000 kart .

Allikevel vil jeg si at 1:100000 kartene burde dekke behovet ditt til å bevege deg på det meste av øst vidda og fra Haukli til Finse

Det finnes et 1:50000 Hardanger vidda vest (turkartserien) hvis du skal gå vest rundt Haglaskaret!

Eventuelt supplerer med Finse 1:50000 (turkartserien) og (1:50000) turkartserien for Halingskarven hvis du skal vider nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge www.scanmaps.dk er Turkart Hardangervidda Vest og Hurkart Hardangervidda Øst udsolgt fra forlaget. Jeg har altid gået efter M711-kartene (det hedder de strengt taget ikke mere). Jeg synes, at turkartene, som dækker meget større områder i samme målestok, bliver så uhåndterlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Lars og Thomas

Ok, det lyder fornuftigt. Men vi har fundet ud af at ruterne (Finse->HaukelisÆter (er det med E eller Æ????) ) ikke er kvistet før påske (DNT: har54v Haukeliseter-Hellevassbu - Kvistet: 31.03.07 - 09.04.07 ) - og det vil nok sige, at vi vælger en anden rute fra nord til syd.

Vi vil gerne følge de kvistet ruter idet vi aldrig har gået på Hardangervidda før. De giver os noget ekstra sikkerhed.

Istedet overvejer vi fx Ustatoset -> Kalhovd.

Er det god tur? Og er der gode kort til denne rute?

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når du vil følge en rute når den er kvistet, holder det med 1:100.000 kart. Jeg anbefaler at du i hvert fall kjøper turkartet slik at du kan se hvor kvisteruten går. Det er nemlig fornuftig å følge de samme rutene uansett, selv om de ikke er kvistet ennå, fordi de pleier å følge trygge ruter. Da behøver du ikke å være like bekymret for skreddfare.

Ruten fra Ustaoset mot Kalhovd er helt kurant. Jeg har gått en del av denne ruten (bortsett fra siste del mellom Mårbu og Kalhovd). Terrenget for det meste lettgått og godt egnet også for nybegynnere (vet ikke om du er det). Ikke noe skreddfare heller.

Det er bratt opp fra Ustaoset (fiskebein), men det er en preparert løype helt til Tuva og av og til også videre til Heinseter. Det er et par bratte bakker, men ikke så bratt at man ikke klarer det fint.

Ingen ruter blir kvistet før påske såvidt jeg vet.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng fra Linda, det skader ikke å ha et kart "for mye" med. Spesielt hvis du ikke har gått i området tidligere.

Jeg vil også kommentere på ruten Geilo/Ustadoset - Kalhovd, jeg personlig synes det er en meget flott tur. I tillegg synes jeg terrenget er en anelse "snillere" eller tryggere her om du vil dersom du skulle komme ut av kurs sammenlignet med vestsiden av vidda. Altså, dersom du kommer ut av kurs her (på østsiden) skal det mindre til for å hente seg inn igjen enn på vestsiden med mer kuppert terreng og trangere daler.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ustaoset - Kalhovd var min første rigtige skitur på fjeldet. Det var i 1982, og det var Skiklubben Løjpen fra Odense, der arrangerede turen. Jeg boede på det tidspunkt i københavns-området og havde sådan set ikke noget at gøre med Løjpen, men turen blev også annonceret i andre klubblade o.lign., så andre havde mulighed for at koble sig på. Det var en OK tur, som i hvert fald ikke skræmte mig fra senere at tage på andre fjeld-skiture i lidt mere spændende og krævende terræn - uden at det dog er blevet til det helt vilde. Den østlige del af Hardangervidda må kategoriseres som moderat terræn.

Jeg har lige bladret lidt i min kortsamling. 1515 IV Hein, 1515 III Lågaros og 1515 II Kalhovd er tilstrækkeligt til at dække denne tur.

Om det hedder "..seter" eller "..sæter"? Der er mange ord, som på dansk staves med "æ", og som på norsk staves med "e". Der findes mange norske stednavne, der ender på "..seter". Jeg ved ikke, om der også findes nogle, der ender på "..sæter". Derimod ved jeg med sikkerhed, at "Sæther" findes som et norsk familienavn med "æ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du en oversikt over Norge 1:50 000 I sør norge:

http://www.omnimap.com/cgi/graphic.pl?images/ind-for/nor-50s.jpg

( http://www.omnimap.com/catalog/int/norway/nor-topo.htm#p2 )

Hvilke kart du trenger er selvføgelig helt avhengig av ruten.

Finse-Haukeliseter skulle kunne bli dekket av:

1416 II Hardangerjøkulen

1415 I Bjoreio

1415 II Nordmannslågen

1415 III Hårteigen

1414 I Sognavatnet

1414 IV Haukeliseter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldrig selv gået Finse - Haukeliseter, hverken på ski eller til fods. Jeg er alligevel sikker på, at det er en mere interessant men også mere krævende tur end Ustaoset - Kalhovd. Hvis I skal bruge en hel uge på turen, bliver det nok svært at strække den kortere og lettere tur Ustaoset - Kalhovd så langt. Hvis I har en hel uge til rådighed og er friske på at skulle have højst en enkelt overliggerdag, vil jeg anbefale Finse - Haukeliseter.

trulte: Hvis man går nogenlunde direkte Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter, kan jeg ikke se, hvad man skal bruge 1414 I Sognavatnet til.

Jakob: Jeg skal gerne forsøge at uddybe, men min tur ligger et kvart århundrede tilbage, så jeg kan nok ikke huske alle detaljer. Så vidt jeg husker, var der lejet en dansk bus til os, som kørte os direkte til Ustaoset og hentede os igen ved Kalhovd nogle dage senere. Der var forskellige grupper, som skulle følge forskellige ruter. Da det var min første tur på ski i fjeldet, havde jeg meldt mig til den gruppe, som skulle gå den korteste og letteste tur. Så vidt jeg husker, blev vi sat af ved Ustaoset lørdag midt på dagen. Lørdag eftermiddag brugte vi på at gå op til Tuvaseter (og her skal "op" forstås helt bogstaveligt!). De følgende dage gik vi Tuvaseter - Heinseter - Raudhellern - Mårbu - Kalhovd, hvor vi var fremme onsdag eftermiddag. Jeg tror, nogle af de andre grupper gik nogle længere dagsetaper og kom ind omkring den centrale del af Hardangervidda, men jeg ved ikke hvilken rute de fulgte. Den centrale del af Hardangervidda er næsten endnu fladere end den østlige del, så turen bliver ikke mere krævende af det rent teknisk - kun længere. Jeg ved heller ikke, om der er mulighed for offentlig transport fra Kalhovd, men det har du måske allerede selv undersøgt.

Jeg vil gerne bedrage med mine erfaringer. Hvis det er noget, der har almen interesse, kan vi tage det her på det åbne forum. Ellers kan du evt. sende mig en PM med yderligere spørgsmål - så må vi se, om jeg kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, vi sov inde på de betjente hytter. Vi startede turen lørdag før palmesøndag og kørte hjemad igen aftenen før skærtorsdag, så der var fuldt hus! Der var mindst et sted - måske flere - hvor vi sov på madrasser på stuegulvet. Hvis man skal have telt, proviant, kogegrej og brændsel med, bliver oppakningen temmelig meget tungere. Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtigt har erfaring med overnatning i telt i fjeldet om vinteren eller med at bære så tung oppakning på ski, men jeg går ud fra, at oppakningen har betydning for, hvor hurtigt man kommer frem også på ski - ligesom til fods. Så kommer man også ud i diskussionen: rygsæk eller pulk, og der har jeg ikke noget erfaringsgrundlag for at anbefale det ene eller det andet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.