Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til krevende vinterbruk


halvvill

Anbefalte innlegg

Jeg har lett med lys og lykt etter et nytt vintertelt, har brukt Helsport Svalbard 3 tidliger, men syns det blir for trangt og lavt. har kikket på litt forskjellige typer og har vel blitt enig med meg selv, om at jeg liker tradisjonelle telt med stormklaffer bedre en den "amerikanske" filosofien med bedre lufting.

eg har funnet et som heter Exped pegasus 4 er det noen som har prøvd? eller har tanker erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Sjekk ut teltene til Holmeslet. Har utelukkende positive erfaringer med Holmeslet riverside. Her er det takhøyde nok til å koke mat og tørke klær innendørs samtidig. Teltet har gode stormmatter og står tross sin høyde og omfang meget godt i sterk vind. Både pris og vekt på disse teltene er virkelig verd hver eneste øre og gram da drittværet setter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Otto Støver

Overskriften på tråden her er telt til krevende fjellbruk. Det spørs om man mener høyfjell eller lavere områder som er skogkledd. Jeg er enig med thpaulsen som anbefaler et tunnel-telt, for jeg ser for meg snaufjell og vindstyrken der. Selv de lave (ca 100 cm) tunnellteltene har problemer. Jeg tør ikke tenke på hva som ville skjedd i et to meter høyt telt.

Generellt er alle telt kompromisser. Hvis du har råd så kjøp ett telt for sommerbruk, og ett for vinterbruk. Selv har jeg i 30 år klart meg med et av de tidligste tunnelteltene (Ravneskar hvis noen som husker det). Nå fikk jeg penger i bursdagsgave i vår, og investerte i et Hilleberg Nallo3 GT, for dette oppfylte mine ønsker i størst grad. På vinteren går jeg med pulk som hunden trekker, og da får jeg hele pulken inn i forteltet, i tillegg til at sekker og koking kan foregå der. På sommeren må jeg selv bære teltet, og det veier godt under 3 kilo.

Jeg har ikke brukt det på sne enda, men det var helt suverent på barmark. Gleder meg til vinteren, da skal det være med i pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om man ikke må inngå noen kompromisser ved valg av telt til krevende fjellbruk ja. Et spørsmål er selvsagt komforten, og her vil da faktorer som vekt øke i takt med graden av komfort og høyde vil utvilsomt ha sitt å si for vindstabilitet. Min Holmeslet Riverside har stått på snaufjellet i så sterk vind at "naboer" i lavvo har måttet fjerne både ett og to stangledd for å unngå at boligen forsvant i vinden, men jeg har aldri vært bekymret for at Riverside`en skulle ta skade. Når det gjelder Wildwind fra Holmeslet er jo dette tunnelteltet faktisk tyngre enn Riverside som har ståhøyde. Er man derimot ikke fullt så opptatt av den komforten man får i "store" telt, kan jo også "Antarktis" fra Bergans være et alternativ å vurdere. Er nok adskillig trangere i dette teltet, men trangboddhet i kulda kan jo hjelpe til å holde varmen for de som ligger som sardin i boks :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Bergans antarktis er et alternativ så burde vel Hilleberg Jannu også tas med i vurderingen.

Jeg sitter med fingeren på avtrekkeren og har veldig lyst til å bestille Jannu.... Tror det tåler ALT. Veier lite. Ser ut til å være grei plass til 2 (til vinterbruk) og leste et sted at man kunne skvise inn 3 (til sommerbruk) Det man mister ved å velge Jannu eller Antarktis er stort fortelt.

Forteltene på disse teltene kan imidlertid "utvides ved¨å "klipse" vekk noe/første del av innerteltet.

Det er nettopp dette som hinder meg i å trykke på avtrekkeren....jeg er usikker på hvordan dette fungerer i praksis.. Hvordan er det å smelte snø/lage mat i Jannu om vinteren? Vil evt. Staika være bedre egnet...

Noen som har forsøk og vet?

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt svalbard en del, men da jeg skulle ha eget vintertelt ble det nammatj fra HB.

Har sjeldent følt meg så sikker i sterk vind som i svalbard fra helsport. Og det er nok ett av de bedre vinterteltene jeg har prøvd. Det jeg synes er negativt er at teltet er noe lavt, og så synes jeg at tunneltelt er MYE enklere å sette opp i sterk vind. spesielt om man er alene. Svalbard er også noe tyngre enn andre i samme klasse. Omtrent uegnet som sommertelt.

Siste åra har jeg brukt nammatj 2gt, og er stort sett fornøyd. Minus er mangel på stormklaffer og noe blafring i teltduken når vinden tar seg opp. Men har til gode å ligge i et tunneltelt uten dette problemet. Ellers er duken utrolig sterk, og teltets konstruksjon er enkel og oversiktelig, noe som gjør det lett og fikse ting om man må.

For meg blir et nammatj gt med stormklaffer et optimalt vintertelt. Mener også at svalbard er noe mer vindstabilt, men at nammatj er lettere å reise under slike forhold. Begge er nok dønn solide, og kvalifiserer begge som noe av de beste som fåes i denne kategorien..

(kapt11 vil fraråde vintertelt uten fortelt. Har kun ligget i telt uten på sommeren og kan lett forestille meg flere problemer på vinteren. Snøfyk, plassmangel for utstyr, kondensproblemer, null kuldegrop, do osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du har erfaring med både hilleberg og helsport, er det noen stor forskjell i ventilasjon her?

helsport er jo fryktelig stolte av airflow systemet sitt, mens hilleberg har 2 store ventiler oppe, i både inner og yttertelt,

er det noe forskjell?

trenger ett telt som kan gjøre dual duty, og da er ventilasjon viktig for trivselen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes begge teltene ventilerer godt. Men det er noe forskjell. Begge teltene har to store ventiler på "kortsidene". I tillegg har svalbard en liten i tillegg på langsiden. I hardt vær kan du banne på at den ventilen mot vinden snør igjen. Da sitter du igjen med 1 på nammatj og 1,5 på helsport. Om det utgjør noen forskjell er vanskelig å si, men sannsynlig.

Ellers liker jeg bedre det "snurpe" systemet i innerteltet hos helsport. Mye enklere enn å operere de små glidelåsene hos HB som stadig fryser litt til eller bare er generelt vanskelig.

En ting som er bra med ventilene til nammatj, er at de er utrolig sterke og har godt hold. Det er i disse man strekker bardunene fra (på begge telt). Bardunfestet som skal opp mot vinden bør være sterkt, og her er nammatj bedre enn svalbard. Siste detalj fra min side er at noe lavere ventiler og kuppelkonstruksjonen (svalbard) holder litt bedre på varmen...

Hvis man skal tenke ventilasjon, så tror jeg ville ha gått for helsport svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du har erfaring med både hilleberg og helsport, er det noen stor forskjell i ventilasjon her?

helsport er jo fryktelig stolte av airflow systemet sitt, mens hilleberg har 2 store ventiler oppe, i både inner og yttertelt,

er det noe forskjell?

trenger ett telt som kan gjøre dual duty, og da er ventilasjon viktig for trivselen;)

Det er en del forskjell på teltmodellene når det gjelder lufting.

Noe av de beste teltene jeg har hatt mhp lufting er dome-telt fra Hilleberg. (F.eks Hilleberg Saivio) De har lufting i taket og det fungerer bra med matlaging inne i teltet. Har stekt ørret i disse telta mellom 30 og 40 kuldegrader. Og det er mildt sagt imponerende at det ikke blir noe problem da!

Både Hilleberg og Helsport har sine fordeler og bakdeler, men når det kommer til lufting har Hilleberg sine modeller vist seg å være bedre . Det er min ytterst subjektive mening :)

Lykke til.

Jan-Eilert

PS: Her er en teltleir under 30 kuldergrader med bruk av Hilleberg Saivio: http://foto.no/bruker/portfolio/10036.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg påstå. Når det kommer til lufting er disse bygd opp på samme prinsipp og det finnes knapt bedre telt mhp dette. ( I alle fall som jeg kjenner til)

Eneste jeg personlig syns er litt dumt er at det må brukes to barduner på forteltet på hilleberg teltene. (I motsetning til modeller der forteltene går ut i en spiss). Du bør også vurdere stormmatter (leveres ikke som standard).

Du må imidlertid vurdere fordeler/ bakdeler med tunelltelt og kryssende stenger. For min del kommer det an på turen hvordan type telt jeg bruker mhp dette.

J-EP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forteltene på disse teltene kan imidlertid "utvides ved¨å "klipse" vekk noe/første del av innerteltet.

Det er nettopp dette som hinder meg i å trykke på avtrekkeren....jeg er usikker på hvordan dette fungerer i praksis.. Hvordan er det å smelte snø/lage mat i Jannu om vinteren? Vil evt. Staika være bedre egnet...

Noen som har forsøk og vet?

Kapt11

Jeg vil si at det blir hipp som happ på disse modellene. Begge er best egnet for å smelte snø/ lage mate inne i selve teltet og ikke i forteltet. Begge har meget god lufting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Jannu og kjøpte den først og fremst fordi den er sannsynligvis den letteste 2-manns, 4-sesongstelt, to-dukstelt fra en fabrikant med en viss troverdighet. Jeg fant ingen andre som er like lette.

Jeg har kun brukt teltet på senvinteren, og da man lager mat utendørs. Teltet virker noe spinkelt i forhold til tyngre telt fra Hilleberg og jeg kan vanskelig tro at den tåler røff behandling. Forteltet er for øvrig en vits. Er såvidt plass til sekken. Men alt dette er prisen å betale for et sinnsykt lett telt.

Den er derimot ypperlig til den type turer som jeg liker best: toppturer opp til 4-6000 meter i litt varmere strøk der man som oftest lager mat utendørs, og streng talt ikke trenger noe annet enn en lett tresesongstelt unntatt de få dagene man er oppe i skikkelig høyde, men teltet må likevel tåler masse vind og vinterlige forhold. Jannu virker egentlig som et lett 3-sesongstelt som likevel tåler vinterlige forhold, men man har det ikke komfortabelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften på tråden her er telt til krevende fjellbruk. Det spørs om man mener høyfjell eller lavere områder som er skogkledd. Jeg er enig med thpaulsen som anbefaler et tunnel-telt, for jeg ser for meg snaufjell og vindstyrken der. Selv de lave (ca 100 cm) tunnellteltene har problemer. Jeg tør ikke tenke på hva som ville skjedd i et to meter høyt telt.

Overskriften var "Krevende vinterbruk" jeg driver som hundekjører og er mye ute i all slags vær, hovedsaklig om vinteren. for sommerbruk har jeg ok telt. vekt er ikke hovedtemaet, men selvfølgelig en faktor. høyden er viktig, for trivselen. men det må være greit å sette opp i vind, og tøfft nok for storm.

Jeg var på hardangervidda i slutten av påsken i år, og det er ikke kult å ligge 3 dager med teltduken i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Ja bekalger Halvvill, min feil å bytte ord der. Men jeg tror at du får problemer med to meters høye telt i storm på fjellet. I påsken i år var jeg på tur fra Saltfjell til Umbukta, og kom opp i den stormen som var da. Kona ble kastet i bakken to ganger av vindkuler, ikke sjans å holde seg oppreist da. Skulle likt å se et to meter telt klare seg. Det er ganske tøfft når du hører vinden langt unna som et vræl av høy styrke før den treffer deg. De som ikke har opplevd STORM på fjellet vet ikke hvilke enorme krefter det er.

Du sier du bruker hunder, men ikke om hundene er av polartypen og kan ligge ute i all slags vær. Traff for fire år siden et svensk ektepar som hadde 6 polarhunder og som lå en uke i fjellene før de tok et par dager i sivilisasjonen. Så var det ny uke ute i fjellet. Tilsammen var de to måneder ute hver vinter. De skrøt svært av sitt Hilleberg Keron 3 GT, som de hadde hatt i flere år. Visstnok vært ute i full storm på snaufjellet også, uten problemer. Sjekk ut dette, og sørg for at du får se teltet oppslått. Det forteltet er enormt. Gir deg god plass til matlaging og pulk og hunder. Eneste minus er at du må få Hilleberg til å lage teltet spesiellt for deg hvis du vil ha med stormmatter.

http://arken.umb.no/~dagnly/npl/utstyrrapp.htm#sove gir deg erfaringer fra et jeng NPL-ere jeg traff i Sverige. De var fornøyde med tunnellteltene fra hilleberg, men de typene de brukte har ikke utgang i begge ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda hunda ligger ute. de har vært ute ei vinternatt før de, det har forsåvidt jeg også. Og jeg er ikke ute etter et 2 meters telt, men jeg orker ikke de telta som det ikke engang går an å sitte oppreist i.

http://www.oslosportslager.no/?page=modules/brandview&id=7778&brand=Exped

Dette teltet ser på papiret ok ut, men jeg har ikke lykkes å finne noen erfaringer med det. jeg tviler overhodet ikke på at de nevnte telt er topp produkter, men jeg ønsker litt mer takhøyde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaargh!!! Blir helt sinnsyk av å vurdere telt.

Greier altså ikke å ta beslutningen; skal jeg gå for Jannu eller skal jeg gå for Staika..?

Skal bruke det til alt mulig, men det bør være egnet til Hardangervidda i januar.

Bør være mulig å smelte snø/lage mat uten altfor krevende arkobatikk.

Tidligere i tråden er det kommet noen nyttige synspunkter ang. Jannu.

Noen som har noen innspill ang. Staika?

Noen som har hatt/har begge?

På forhånd takk for hjelpen!

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen innspill ang. Staika?

Noen som har hatt/har begge?

På forhånd takk for hjelpen!

Kapt11

Vel jeg har både Staika og Saivio. (Ganske lik Jannu). Det er bare du selv som kan avgjøre om du vil gå for den ene eller andre.

Når man kommer til telt av Hilleberg og Helsport sin kvalitet går det litt på smak og behag. Det meste funker. Jannu er veldig lett og har litt dårligere kvalitet på duken enn Staika. Den har også hempesystem som er ganske fint på dome-telt. Ingen av disse teltene egner seg for bruk av primus i fortelt. Men det er god høyde i innerteltet så dersom du har erfaring med fyring innendørs funger begge bra.

Begge disse modellene er vel en mannstelt vinterstid. to - mannstelt sommerstid .

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men..... dersom disse teltene kun har plass til 1 person på vintertur og 2 på sommertur, og forteltene uansett ikke kan brukes til matlaging, kan man vel NESTEN like gjerne gå for Unna...

Unna har vel god plass for 1 person og dårlig plass for to, veier bare 2 kg og er endel billigere.

Tåler dette teltet "Rock and roll vær"?

Tør man bruke Unna på tur alene i januar på Hardangervidda...?

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute noen måneder sist vinter på solo-tur og da brukte jeg Fjelheimen Xtrem 2-camp. Jeg hadde pulk, så vekten var ikke avgjørende, om enn av betydning. Da våren kom gikk jeg over til å bruke Unna. Jeg hører til blant dem som ikke kunne tenkt meg å basere meg på Unna i høyfjellet om vinteren.

Jeg syns at den største fordelen med tunell-teltet er størrelsen på forteltet (som mange andre også nevner) kombinert med at det er forholdsvist lett å sette opp alene, selv i mye vind. Jeg hadde tapet sammen stangleddene, slik at stengene besto av to eller tre store deler. Da jeg pakket sammen teltet tredde jeg det innpå stengene, brettet halve stanga over og rullet teltet sammen rundt stengene, og puttet hele rullen i pulken. Syns dette fungerte greit. Lett å ha kontroll også når teltet skulle settes opp i vind; la rullen på bakken satte ned et par snøplugger og en ski, rullet ut og spente opp de tre buene én etter én.

Som de fleste andre gravde jeg en grop i forteltet slik at jg kune stå med litt bøyd rygg, og slik at jeg fikk en "kjøkkenbenk". Her satt jeg og smeltet snø ((Nova montert i Trangia). Inne i innerteltet hadde jeg en Coleman 533 som "ovn". Mye kos.

Nå har jeg nettop kjøpt et Staika. Har også (etter mange vurderinger frem og tilbake) bestilt stormmatter til teltet fra Hilleberg. Får dem påsydd på en systue her i Norge. Også dette teltet er beregnet som solotelt på høyfjellsturer om vinteren (i tillegg til at det forhåpentlig vis også blir med med på noe to-manns turer i sommerhalvåret også). Det jeg er aller mest spent på er om jeg kommer til å finne meg til rette med de små forteltene på Staika. Sist vinter hente nok at jeg savnet et selvstående telt, særlig når det begynte å bli vår med lite snø enkelte steder. Det hendte også at etter en lang dag at jeg gjerne skulle hatt et telt som var enda raskere å sette opp enn tunell-teltet (med graving av snøgrop). Særlig hvis jeg kom meg sent i ro og ville bare drikke, spise og sove før neste dag. Jeg syntes også etterhvert at kunne vært fint med et telt som er litt høyere enn Fjellheimen Xtrem 2-camp.

Jeg fyrer primus også i innerteltet, men vanligvis har jeg smeltet snø bare i ytterteltet. Med Staika tror jeg at jeg prøver smeltet snø i innerteltet (høyst under taket der). Er spent på om jeg blir fornøyd med denne løsningen, om det blir mye søl med snø, og om jeg kommer til å savne forteltet i et tunell-telt.

Interessant å høre erfaringene om Keron her, har alldri prøvd dette. De beste tunell-teltene har nok etterhvert blit såppas bra og sikre at de tåler veldig mye. Likevel hente det sist vinter (én gang i mer enn 20 sekundmeter, og en annen gang i langvarig stort snøfall kombinert med mye vind) at jeg tenkte et kuppeltelt ville vært enda tryggere. I det verste været satte jeg opp en snømur, og da skal det mye til for at man ikke har det komfortabelt i teltet. Men dette krever litt tid og krefter, og er mildvær blir man gjerne søkkvåt. Jada, akurat dette er nok luksusproblemer.

Syns alltid det er artid å se andres vurderinger av telt, så derfor slang jeg bare på disse betraktningene.

Gleder meg til å prøve Staika'n (med stormmatter) til vinteren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.