Gå til innhold
  • Bli medlem

Dynafit


Valencia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt meg lette ski (172cm, 112-78-102 (jeg er ca 70kg tung)), og lette dynafit-støvler (TLT 4 Evo TF). Jeg trenger nå bindinger og lurer på hvilke jeg burde kjøpe?

Hadde vært kjempefint om noen med erfaringer eller tanker om dette kunne svare meg.

I utgangspunktet står det mellom:

a) Dynafit TLT Speed

8) Dynafit TLT Speed Lite

1) Er det noe særlig forskjell på disse bindingene? Begge to har i gå-modus selvfølgelig muligheten til å IKKE ha på hælløfter ikke sant? Tror førstnevnte binding har to nivåer på hælløfteren.., og at den har en viss mulighet for justering av skostørrelsen etter at bindingen er montert. Jeg er litt tiltrukket av å spare de 120 grammene som er fordel alt. 2)

2) Klarer jeg å montere Dynafit selv, eller er det smart å sette det bort til noen? Ser for meg at det er få sportsbutikker som har greie på dette i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har TLT speed, og er veldig fornøyd. Bra å ha to nivåer på løfteren.

Hvis du er litt nevenyttig skulle du vel greie å sette dem på selv,

hvis ikke er UTE butikken behjelpelig med sånnt.

Butikken ligger i Kjøpmannsgata 10, like ved gamle bybro.

Allan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg vil anbefale å levere inn dynafit- bindingene for montering fordi det er veldig lite som skal til for at man monterer litt skjevt. Siden for- og bakdelen av bindingen ikke henger sammen så vil en bitte liten feil på fremdelen gjøre at skoen ikke treffer bakdelen av bindingen riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, og flere kamerater er meget fornøyd med Völkl Snowwolf. Dette er en lett ski som likevel har ganske gode kjøreegenskaper. Jeg har blitt fortalt at problemet med lettvektsski er at de ofte er relativt stive i lengderetningen. En relativt tynn ski som er stiv i forskien suger både i løssnø og gjennomslagsskare. I Snowwolf har de imidlertid klart å kombinere tverrstivhet med en relativt myk forski. Har personlig opplevdt å "komme oppå" mens turkompiser med stive lettvektsski "pløyer". Når det gjelder virkelig gode flyteegenskaper, stabilitet i høy fart, evne til å knuse gjennom skavler o.l. finner du ikke dette i en lettvektski uansett, men jeg liker Snøulvene mine veldig godt den latterlig lave vekten tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ski har du kjøpt Valencia ? Er på utstyrsjakt selv, lett toppturutstyr.

Andre som har noe å anbefale ?

Jeg kjøpte Tormod Granheims Everest-ski, Atomic Deviant 05-06modell. De var latterlig billige, derfor ble det dem. Har bare testet dem én gang på dårlig snø, så vet ikke hva de er gode for. De er ihvertfall lette, og er vel 120mm brede ved tuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynafitskiene SR 8.0 som veier fra 750 til 950 gram etter som hvor lange du vil ha dem, kombinert med Dynafitbindingene Low Tech Race på 160 gram + telemrakstøvelen Terminator X Thermo (NTN), virker som en rå og lett samensettning. NTN skoen passer til Dynafitbindinger men har 2 store fordeler. De kan også brukes til telemark og Tåen flekser ved gåing. Fleks i tåen har til nå bare vært forbeholdt Scarpa F1 innen rando sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynafitskiene SR 8.0 som veier fra 750 til 950 gram etter som hvor lange du vil ha dem, kombinert med Dynafitbindingene Low Tech Race på 160 gram + telemrakstøvelen Terminator X Thermo (NTN), virker som en rå og lett samensettning. NTN skoen passer til Dynafitbindinger men har 2 store fordeler. De kan også brukes til telemark og Tåen flekser ved gåing. Fleks i tåen har til nå bare vært forbeholdt Scarpa F1 innen rando sko.

Det gir jo ingen mening å velge ultralette ski og bindinger, og så fleske til med en blytung (4kg) telemarkstøvel. Scarpa sin ultralette støvel heter F1 Race, og den er en av tre rene randosko Scarpa leverer med flex i tåen: F1, F1 Race og F3. Ulempen med randostøvler med tåflex er at du trenger egen avstiverplate for å ikke løse ut på vei nedover.

Selv har jeg Dynafit FR 6.0 Carbon, TLT Vertical FT og Scarpa Spirit 4, og for min del er dette et fint kompromiss mellom lett vekt opp, og helt greie kjøreegenskaper nedover igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpa F1 er laget spesielt med tanke på TLT Speed, og denne kombinasjonen brukes av veldig mange proffe randoløpere. De passer hverandre som hånd i hanske, og veier utrolig lite.

Her er en grei artikkel å lese for de som vil vite mer om F1, http://www.wildsnow.com/articles/scarpa_f1_boot/f1_review.html Jeg tror også det er noen her på forumet som har eller har hatt F1, som kanskje kan fortelle om sine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir jo ingen mening å velge ultralette ski og bindinger, og så fleske til med en blytung (4kg) telemarkstøvel. Scarpa sin ultralette støvel heter F1 Race, og den er en av tre rene randosko Scarpa leverer med flex i tåen: F1, F1 Race og F3. Ulempen med randostøvler med tåflex er at du trenger egen avstiverplate for å ikke løse ut på vei nedover.

Selv har jeg Dynafit FR 6.0 Carbon, TLT Vertical FT og Scarpa Spirit 4, og for min del er dette et fint kompromiss mellom lett vekt opp, og helt greie kjøreegenskaper nedover igjen.

Vet ikke hvor du har 4kg i fra. Det er ikke summen av paret engang, de veier 3480gram for et par, så jeg vil ikke kalle 1740gram pr. støvel for blytungt. Samenlignet med de mest stabile randoskoene er dette ganske likt. Dine Spirit 4 er faktisk tyngre med sine 1788 gram pr støvel. En kamerat av meg bruker Scarpa F1 og synes de er alt for myke, men at flex i tåen er suverent. Derfor tenker jeg at Terminator X Thermo må være et godt valg og at det nok er en mye stivere sko til å kjøre med, og sammen med de lette skiene og bindingene jeg nevnte blir det hele en ganske så lett pakke. Dette med avstiverplaten er ikke noe problem, den er såre enkel å montere og veier ingenting. At man kan bruke skoene på telemark er også kult.

Mitt forslag: Dynafit SR 8.0 170cm 950gram, Low Tech Race 160gram, Scarpa Terminator X Thermo (NTN) 1740gram pr støvel= vekt pr ben, 2850gram

Ditt utstyr: Dynafit FR 6.0 Carbon 170cm 1390gram, TLT Vertical FT 500gram, Scarpa Spirit 4 1788 gram pr støvel= vekt pr ben, 3678gram

Dermed så drar du med deg nesten 1 kg mer på hvert ben, og på bena så merkes tyngdeforskjeller svært godt på skikkelige toppturer.

Selv bruker jeg Scarpa Laser, men savner en mer naturlig gange som man får på f.eks F1. For de som ikke bryr seg om muligheten til å bruke samme sko til telemark men ønsker flex i tåen, ser F3 til å være en stødigere konstruksjon enn F1.

Her er en link som viser Terminator X i bruk til Dynafit og NTN samt litt om F3 http://pistehors.com/news/ski/comments/0693-new-boots-and-liners-from-scarpa/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bruker Dynafit TLT Speed og syns de er veldig bra. Noen sier de løser ut litt for lett. Tviler ikke på det, men til mitt bruk (80 kg og kjører nesten utelukkende på topptur) har det ikke vært noe problem. Hadde Fritchi tidligere og var fornøyd med dem, men nå er jeg frelst på Dynafit. Bruker Garmount Megaride støvler som skal være de letteste fireklyperne i handel.

Et lite kjøpetips: Kjøp utstyret i Paris på Au Viex Campeur. Det er så billig at mellomlegget finansierer en hyggelig helg i Paris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bruker Dynafit TLT Speed og syns de er veldig bra. Noen sier de løser ut litt for lett. Tviler ikke på det, men til mitt bruk (80 kg og kjører nesten utelukkende på topptur) har det ikke vært noe problem. Hadde Fritchi tidligere og var fornøyd med dem, men nå er jeg frelst på Dynafit. Bruker Garmount Megaride støvler som skal være de letteste fireklyperne i handel.

Et lite kjøpetips: Kjøp utstyret i Paris på Au Viex Campeur. Det er så billig at mellomlegget finansierer en hyggelig helg i Paris.

Billigere enn nettbutikker á la Sport Conrad / Telemark Pyrenees?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bruker Dynafit TLT Speed og syns de er veldig bra. Noen sier de løser ut litt for lett. Tviler ikke på det, men til mitt bruk (80 kg og kjører nesten utelukkende på topptur) har det ikke vært noe problem.

Har du stoppere ? Bør en ha det til toppturbruk ? Eller er det greitt med fangreimer ?

Billigere enn nettbutikker á la Sport Conrad / Telemark Pyrenees?

Har hørt mye bra om Telemark Pyrenees. Hvordan er erfaringene Sport Conrad ? Andre gode nettbutikker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoppere er jo fint dersom en blir tatt av snøskred. Da slipper man at skiene eventuelt trekker deg ned i massene. Stoppere er jo selvfølgelig fint dersom en ikke ønsker å ha skiene flagrende rundt ørene dersom en faller kraftig :lol:

Det blir jo et dilemma mellom vekt/funksjonalitet. Tror stoppere veier rundt 200gram per par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.