Gå til innhold
  • Bli medlem

Skagsnebb og Bakerste Skagsnebb


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Annonse

Du satser på å drøye fjellsesongen maksimalt skjønner eg...

Var over Skagsnebba på tørt føre i siste halvdel av august, sjå turrapport her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9665

Uten å skulle vere skråsikker trur eg at det sjølv med litt snø er enklaste og sikraste rute slik vi gjekk. Følgte då ruta ca slik den er tegna i Morten sin fjellbibel. Det er mykje laus stein oppover, så forsiktigheit oppover rennene er naudsynt uansett føre....

Oppe på egga bortover mot bakarste er det tidvis smalt, men fastare enn steinura opp mot Skagsnebb. Svapassasjen forbi dei karakteristiske bratthamrane du ser i reportasjen er nok det verste punktet på vått og glatt føre, men er ikkje så eksponert. Litt smak og behag, var sjølv glad for at det var tørt når eg gjekk der...

Mhp tidsbruk så gjekk vi rundtur over nebba til Loftet og tok oss god tid i finveret. Ser av bilda at vi brukte ca 3,5t inn til bakarste Skagsnebb.

God tur om du prøver, Skagsnebba er definitivt ein klassiker 8)

Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigbjørns tips om å gå opp fra sør/sørøst er nok et godt forslag. :shock: Den langt mer skyggefulle nordflanken vil mest sannsynlig ha mer nysnø, og har du finvær, er det jo mest behagelig å gå i sørflanker nå, for å nyte det lille sola gir av varme.

Vi parkerte bilen lenger opp i Leirdalen enn Geitsætri, som Sigbjørn gjorde. Mer om det her:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=75283&highlight=skagsnebb#75283

Uansett havnet vi omtrent i samme spor som Sigbjørn gjorde oppe i bratta.

Fra der hvor vi parkerte ved Breabakkan (ca 1130 moh), brukte vi drøyt 3 timer til Skagsnebb (2003). Det gikk ikke spesielt fort oppover for oss, med mange pratepauser og tekniske hviler (skifting av klær, stramming av skolisser, litt mat og drikke etc). Så 3 timer er absolutt ikke noe stresstempo.

Vi nøyde oss med kun 2003-toppen dengang, pga regn som kom inn utpå dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er tilhenger av nordflanken. Brebassenget som ikke er tegnet inn som bre på kartet. Man passerer forbi ved et par sprekker på hovedbreen, men det er vel primært snakk om en snøvandring. Hammeren opp til Bakarste blir vel knapt verre med nysnø, snarere lettere.

Apropos rennene mot sør, er vel kun nysnø i øvre del - og sola tærer hardt om dagen. Kom et dryss over ca. 18-1900 moh. i helga, men under dette er det tilnærmet bart.

Snøgrensa var noe lavere rundt Leirdalen dog.

Du er ganske på hugget om dagen Atomsilda må jeg si :D Det er bra, det er jo en nydelig tid i fjellet de dagene været spiller på lag. Man kan bare ikke somle altfor mye, for dagene er ikke allverden lange. Overnattet på toppen av Glittertinden natt til i går, og la meg før kl. 20:00 og stod ikke opp før 06:45, enda jeg fotograferte både sol opp- og nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Takker for tips fra dere. Har planer om å reise på lørdag sammen med "askogvoll" og vi to får vurdere litt fram og tilbake hvilken rute vi velger! :D Høres jo ikke som om toppene er veldig vanskelige å bestige selvom det er noe snø. Hadde ekstremvær på Tjønnholstind og Steinflytind på lørdag fra kl.11.30 og ønsker ikke det en gang til.... :D Håper vi endelig kan få ei flott helg! Det er jo så vakkert med den klare høstluften og litt pudder på toppene, men nå er det vel snart ubønnhørlig slutt for sesongen! Da er det bare å sette seg ned med "Bibelen" og planlegge neste års turer!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

! :) Høres jo ikke som om toppene er veldig vanskelige å bestige selvom det er noe snø. Hadde ekstremvær på Tjønnholstind og Steinflytind på lørdag fra kl.11.30 og ønsker ikke det en gang til.... ;) Håper vi endelig kan få ei flott helg! Det er jo så vakkert med den klare høstluften og litt pudder på toppene, men nå er det vel snart ubønnhørlig slutt for sesongen! Da er det bare å sette seg ned med "Bibelen" og planlegge neste års turer!! :D

Nei de er ikke det, men blir fort verre ved ugunstig veivalg. Spesielt hammeren ved Bakarste er det kjekt å vite på forhånd hvor ruta går. Men det fikser dere. Ofte fint med litt snø på middels vanskelige ruter. Løse steiner fryser fast eller blir mer stabile og sånt. Blir spennende å se ev. rapport fra den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.