Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken vintersovepose?


Mimmi

Anbefalte innlegg

Skal omsider gå til innkjøp av vintersovepose og lurer da på om det er noen som kan hjelpe meg litt.

Jeg vil ikke ha dunpose ettersom det er fare for at den blir våt på enkelte av turene jeg skal på fremover.

Jeg er en skikkelig frysepinne, så jeg vil helst ha en pose som har komforttemperatur på minst -35.

Posen vil bli brukt på alt fra to dagers turer og opp til et par uker. Skal hovedsakelig på skogsturer, men også noen fjellturer og en uke i Finnmark i februar/mars.

Har lett litt på nettet og vurderer Helsport Arctic eller Helsport Arctic Super. Er det noen som har erfaringer med disse posene?

Tenker på en pose til rundt 2500, eventuellt litt mer.

Håper på raskt svar, for jeg må kjøpe den i løpet av denne uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme båt som meg du...

Ser at The North Face sine poser kan være aktuelt, har en lav komforttemperatur og prisene på posene er ikke halvgærne, bestiller fra USA. Non som kanskje har non erfaringer med disse posene?

Isbjørn sine poser skal visst være dugelig også, men har ingen førstehåndskunnskap her heller.

Et annen pose kan være Nanok, hvor jeg har testet litt via forsvaret, og er en bra pose på det jeg har prøvd. Dog om den/de duger til slike kulder og litt mer hardgarva bruk er uvisst.

Nok en gang, etterlyser folk med erfaringer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isbjørn jan mayen, og helsport tempelfjorden er vel poser til dette bruket..

men husk at hvis du vil ha en såpass varm ikke-dun pose, så blir den svær og tung!

15-20L er ikke å ta i..

Vil bare anbefale disse posene til folk som går med pulk, og ikke sekk..

betterman: husk at tempmerkinger osv er forskjellig fra produsent til produsent, sjekk med EN standardtallene for å få en mest riktig sammenligning;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :D Men jeg må innrømme at jeg fortsatt er skeptisk til dunposer, tror jeg heller vil bære litt ekstra enn å ta sjansen på at posen klapper sammen...

Etter å ha revurdert kriteriene mine, ser jeg at de kanskje var litt høye i forhold til EU-standarder osv, og tenker nå litt på Ajungilak Tyin 5 season. Noen som har erfaringer med denne? Har hørt mye bra om Tyin Arctic som var "forgjengeren", men er denne like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tyin 5 season og er veldig fornøyd med den. Stor, god og varm. Det eneste store minuset med den er at den er gigantisk og veier mye.

Anbefaler deg å kikke på den og se om du syns den blir for stor. De har den på oslo sportslager til en fornuftig pris.

Gleder meg til å bruke den igjen i vinter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-season er knallbra pose. Synes den er for varm nå om dagen!

Dersom du er kvinne (antar det) samt ikke over 180 anbefaler jeg sterkt å gå for 180 lengden.

Ingen grunn til å danne kuldegrop nederst.

Jeg er selv 180 og har god plass i 180 lengden.

I tillegg slipper du at posen "sklir borti" en evt. fuktig teltduk/gapahuk el.

Når det gjelder "stor og tung" må jeg bare si følgende:

2,6kg./16l. er ikke mye å betale for en god natts søvn.

Å få i seg nok væske samt god søvn er det absolutt viktigste i livet (og spesielt på tur).

Blir sekken din alt for tung får du heller droppe noe annet mindre nødvendig drit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei igjen, takker så mye for svar og beklager at jeg ikke har skrevet noe svar før nå.

Jeg var helt innstilt på å kjøpe Tyin 5 season, men ettersom jeg var ute i litt dårlig tid og bare hadde tid til å dra til xxl ved jernbanetorget, der de ikke hadde den inne, så ble ikke det noe av...

I stedet ble jeg anbefalt Helsport Raudfjorden, og kjøpte den.

Brukte den på en ukes elgjakt-tur i lavvo og synes den var veldig bra. Nå sov jeg riktignok med ullteppe i soveposen og på begynnelsen av kvelden hadde vi fyring i lavvoen. Men det som kanskje imponerte meg mest var det at jeg satt 4 timer ute i fullt snøvær med den og frøs ikke, enda posen ble våt. Riktignok litt kjølig akkurat når jeg snudde meg og sånn, siden lufta ble presset ut, men alt i alt veldig greit! Nå hadde jeg heldigvis mulighet til å få tørket den etterpå, så jeg slapp å sove med våt sovepose om natten, men jeg tror faktisk det kunne gått greit likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.