Gå til innhold
  • Bli medlem

Tre deilige dager i Jotunheimen (27-29.09)


morten

Anbefalte innlegg

En lei forkjølelse hadde barrikadert seg i kroppen og ville ikke ut, men en slike værmelding som var i slutten av forrige uke kan man ikke la være å handle etter, så lenge man greier å stable kroppen på beina.

Med svært moderate turplaner i bagasjen dro jeg med fullpakket bil til fjells tidlig torsdags morgen. I Lom møtte jeg Coni og sammen kjørte vi til Spiterstulen.

27.09.07 - et Breventyr!
Spiterstulen var fylt opp med leirskoleelever som denne dagen skulle få en drømmedag til Galdhøpiggen. Håper virkelig at alle koste seg og at dem ikke gikk og ergret seg over slitne bein, såre føtter, manglende mobildekning, fravær av MSN e.l. Naturen hadde i alle fall lagt alt til rette, med melisglasur på toppene, fyr i dallyngen, nesten vindstille og sol fra skyfri himmel.

Vi lot leirskoleelevene få ha Galdhøpiggen i fred og ruslet alene opp mot Svellnosbreen hvis nedre brefall også er kjent under navnet Eventyrisen, et fullt fortjent navn. I sommer har jeg i "yrkes" embed besøkt en god del av Jotunheimens brefronter, og ingen av dem er i nærheten av Eventyrisen hva spennende formasjoner angår. Legg på litt nydrysset hvitpudder og beinhard blåis etter en streng natts frost. Vi brukte 2-3 timer i brefallet, lette opp et par formasjoner og jeg knipset noen bilder mens vi rett og slett storkoste oss.

Videre hadde vi ikke noen store planer. Coni ville på Midtre Tverråtinden. Jeg innså etter hvert under heftige hosteanfall og lunger som vrengte seg etter mer luft at dette ikke var dagen for fysiske utskeielser for mitt vedkommende. Jeg satt på Solskinnstoppen i strålende sol mens Coni tok en avstikker opp på Midtre Tverråtinden. Deretter tok vi på tauet, ruslet opp på fjellet rett sør for Svellnose, bare sånn for å få førstehåndskjennskap til en vanlig oppgang fra Svellnosbrean når man vil kombinere denne med Galdhøpiggen.

Turen ble avsluttet med en overraskende flott avstikker ut fjellryggen over brefallet. Her kunne alt av tårn og skulpturer betraktes i fugleperspektiv.

28.09.07 - Tverrbytnede, en bortgjemt idyll
Kvelden i forveien reiste vi til Leirdalen og slo opp teltet og etter å ha våknet til nok en strålende dag var vi på ny klare for tur. Som den begrensende faktor fikk jeg gjennomslag for en kort tur, og valget falt på en liten og variert rundtur med Leirvassbu som utgangspunkt.
Vi gikk gjennom Kyrkjeglupen, snublet nærmest i Lemen rett som det var, før vi rundt Tverrbytthornet og entret Tverrbytnede.
Coni syntes dette var vel langt for lite, og det er ganske drøyt når man tenker på at i luftlinje er det bare noen solide steinkast unna Leirvassbu.
Tverrbytnede er en bortgjemt botten utenfor allfarvei. Et dypgrønt brevann er selve juvelen her inne. For øvrig er denne "blindveien" omgitt av bratte fjell og mindre breer i en halvsirkelformasjon. Tverrbytthornet, Tverrbottinder og Bukkeholstinder.

Ved et islagt vann, under en lettpenslet stripehimmel, med en varmende sol i ansiktet koste vi oss med verdens beste pause. Følte meg ganske glad og fornøyd der og da ja!

Turen fortsatte opp via morenerygg inn i bassenget under Midtre Bukkeholstinden og videre på snøfonner opp og bort til venstre mot bandet der Søre Illåbrean hviler på motsatt side. Østryggen opp til Midtre Tverrbottinden var målet, og Coni strålte når han så en tilsynelatende kvass snøkam høyt der oppe. Vi tok på sele, tau, stegjern og la i vei. I etter tid viste det seg at utstyret knapt var nødvendig. Turen var temmelig grei, en smule bratt helt øverst (pga. Conis trang til å oppsøke litt mer enn minste motstands vei), men så fin! Sånn en flott tur i morsomme omgivelser.
Når vi stakk hodet over snøkammen tittet vi inn i en varde 30 cm unna. Ikke fordi dette nødvendigvis var øyeste punkt, men fordi vardebyggekåte personer hadde overøst topplatået med en serie større og mindre varder. (Nei det ble ingen varderiving på undertegnede i dag).

Returen gikk over nabotoppen i sør og ut vestryggen.

29.09.07 - Familien kom, og så kom gråværet
Hadde egentlig bare planlagt tur 2 dager, men værmeldinger kunne tyde på at været skulle holde seg litt lenger. Ordnet det derfor slik at Julia og Linn Thersese kom over på fredag kveld, for å ta en tur på lørdagen, og tur ble det. Linn Therese syntes kanskje teltnatta i Leirdalen var kald, men sov seg tappert gjennom. Med den nye dagen, var også godværsfølelsen borte. Riktignok var det sol og blå himmel, men en ilter og isnende vind kjølte voldsomt. På Leirvatnet dannet det seg skumtopper og innen vi nådde Langvatnet var det helt tydelig at det kom en truende front fra sør. Den hadde allerede "spist opp" Knutsholstinden. Vi snudde, men rakk ikke helt tilbake til Leirvassbu før vi ble spist vi med, men det var også en tur som hadde sine øyeblikk. Linn Therese strålte dessuten av glede da hun kunne spasere over skaresnøen som lå flekkvis og spredt over landskapet.


Lemen - merkelige kamikazevesener
I Leirdalen er det utvilsom Lemenår i år. Dem piler hit og piler dit, spretter opp fra hull og forsvinner i hull. Greit nok det, men litt mer uforståelig er tilsynelatende meningsløse vandringer. Noen som har gått på isbre her? Hva er det man gjerne finner der? Lemen, lemen, lemen, lemen, lemen og kanskje et reinsdyr. På toppen av Tverrbottinden var snøflata perforert av små lemenspor - så man skulle tro det var tusenvis av dem. Hva skal de dit å gjøre? Det samme innover på breflata ved Søre Illåbrean. Ved fronten på Svellnosbrean gikk et lemenrikt spor rett inn i breisen. Sporet gikk innover på snøen og rett ut på steile, blanke blåisen. På Tverrbottinden gikk sporene omtrent utenfor skavlkanten mot øststupet. Ingen høydeskrekk her nei! Er dem så dumme? Ser liksom for meg et lemen på full fart inn i brefallet, plutselig kommer det ut på isen. Ops! Skli. Og vips nedi en kald, våt, dyp, mørk sprekk. Men det er kanskje ikke så farlig om man blir fuglemat eller brefyll? Utsiktene er sikkert ganske dystre lell når man er høyfjellslemen i et lemenår.


Kommer et par bilder etter hvert.

post-3-133474496875_thumb.jpg

post-3-133474496883_thumb.jpg

post-3-133474496893_thumb.jpg

post-3-133474496903_thumb.jpg

post-3-133474496911_thumb.jpg

post-3-133474496919_thumb.jpg

post-3-133474496932_thumb.jpg

post-3-133474496941_thumb.jpg

post-3-133474496949_thumb.jpg

post-3-133474496958_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhh- jeg blir mer og mer forbannet fordi jeg ble sjuk den avsatte turdagen 28/9!

Satt hjemme med knall hodepine og gremmes, stirret olm ut i finværet, og leser turrapporter her inne i ettertid

som ytterligere terger meg opp. :lol:

Sjelden de gjør det, men dette var kanskje årets siste fottur-helg der inne.

Så gjett om jeg nå er fjellsjuuuuk - men da på rette måten! :lol:

Men takk lell - det trøster å se så flotte bilder som dette! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du fikk visst flere dager med finvær enn meg du morten. ser forøvrig ut som du hadde noen fine turer og...

er helger som gjelder for meg, men godværet lørdag formiddag fikk vi utnytta godt! en liten gjeng fra ntnui ski og fjell traverserte søre smørstabbtindan, med en avstikker på gravdalstinden, før vi gikk ruskeværet i møte på storebjørn... kommer vel en turrapport imorgen når eg får roa meg ned på jobb, men i mellomtiden kan dere se de to beste bildene fra godværet, og et fra leirdalen på fredag på www.flickr.com/photos/jarle_ekanger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hadde du tenkt deg Erik, om jeg får lov til å spørre?

Jeg hadde egentlig en litt "eksotisk" tur på tapetet, ihvertfall hva gjaldt lyset og døgnet:

Avgang Spiterstulen 0200 - opp Heillstugubreen under fullmånen - til Memurutind V2 med soloppgang/fullmåne nedgang på toppen,

videre nordover Memurutind V1, V0, kanskje avstikker St. Memurutind, Leirhøe m/ sekundærtopper, Spiterhøe m/ sekundærtopper - Spiterstulen.

Alt etter tidsforbruk, muligens også solnedgang/måneoppgang et sted på himmelranda rundt Spiterhøe.

Ser liksom for meg månenedgangen i mitt indre øye ennå - en lav fullmåne over lakserøde melisstrødde Bukkeholstinder i gryet... :lol:

Bittert, men den gang ei, da den iflg. avisene "internasjonale hodepinedagen" slo til for fullt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser liksom for meg månenedgangen i mitt indre øye ennå - en lav fullmåne over lakserøde melisstrødde Bukkeholstinder i gryet... :lol:

Dumt og synd ja! Skulle nok tatt det med ro på torsdag og ladet opp til den store turen. Reist til Spiters og kulan i teltet fra kl. 18 om kvelden. Vet ikke hvordan det var med månenedgang i forhold til soloppgang på fredag morgen, men på lørdag morgen blei månen hengende på himmelen i vest / nordvest / nord halve formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det var med månenedgang i forhold til soloppgang på fredag morgen, men på lørdag morgen blei månen hengende på himmelen i vest / nordvest / nord halve formiddagen.

Kikket gjennom soveromsvinduet og vestover en snau time før soloppgang på torsdag, og da lå'n nesten helt nedpå horisonten.

Next time! :lol:

Tabellene sier dette for Jotunheimen:

26.09.2007:

Månenedgang: 0534

Soloppgang : 0619

27.09.2007:

Månenedgang: 0724

Soloppgang : 0622

Månen forsinkes mao. nær 1 t 50 min pr. døgn, så det gjelder å være der på det rette tidspunkt!

Og det hadde vel vært torsdag denne gangen, med flatt rødt sollys på fjella, og månen fortsatt duvende på fløyelsputa si der vest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner man slike tabeller på nettet? Vet du det?

Ja, du kan gjøre det som beskrevet nedefor.

Siden tidspunktene vi variere med geografisk plassering, må du vite lengde/breddegrad for stedet.

Gjør da slik:

Steg 1:

* Gå først til Norgesglasset

* Søk eller zoom til ønsket sted.

* Klikk på "Transformasjon" i nedre venstre

* Klikk på ønsket sted i kartet. Koord. i EUREF89 kommer da opp, og "Fra referansesystem" settes automatisk til "22 EU89-UTM sone xx"

* I feltet "Til referansesystem" velger du "50 ED50-Geografisk"

* Klikk knappen "Transformer"

* Lengde- og Breddegrad beregnes da i de nedre feltene.

Eksempel vist i nedenstående bilde "Norgesglasset.jpg".

Steg 2:

* Gå så til Hamar og Hedemarkens Turistforening sin side for tidsberegning av sol og måne.

* Husk der å angi ønsket dato, samt riktig tidssone (1 time Ø for Greenwich)!

* (feltet for stedsnavn er bare fritekst, og har ingen påvirkning på matematikken)

* Tast så inn lengde- og breddegrad beregnet i Steg 1 (rund av til hele min), og klikk knappen "Søk".

Eksempel vist i nedenstående bilde "HHT.jpg".

E voila!

Så gjenstår bare å stå opp tidsnok! :lol:

post-51-133474497456_thumb.jpg

post-51-13347449746_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet fra Midtre Tverrbottinden var herlig, det får fram godfølelsen!

Høsten gir fjellet en dimensjon som sommeren mangler uavhengig av om det er 2007 eller ikke.

Fikk i det minste en tur på Vestre Austabotntind på fredag mens været enda var bra. Store var for farlig uten sikring med de nærmest påskeforholda som rådet, men orka ikke å tenke bittert, det var utrolig fantastisk å oppleve Jotunheimen sånn igjen! Suset, friheten, landskapet og høsthimmelen...

Masse lemen der jeg var også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27.09.07 - et Breventyr!

Var visst ikke bare breen som så ut til å ha vært et eventyr disse dagene Morten! :wink: Så fantastisk herlig ut! Sånne knallfinværsdager i sept/okt ER eventyrlige. Og med slike flotte bilder til å formidle herligheten, blir jeg en tanke misunnelig må jeg si. Man nærmest kjenner den kjølige, friske septemberlufta sive ut av skjermen…

Forholdene så helt optimale ut til å være slutten av september, med en passe dose nysnø som pynt! Godt å se at vinteren tok en pause, og lot høsten få slippe litt til.

Turen ble avsluttet med en overraskende flott avstikker ut fjellryggen over brefallet. Her kunne alt av tårn og skulpturer betraktes i fugleperspektiv.

Avstikkeren til denne 1900-toppen tok bordern og jeg også etter Galdhøpiggen-turen vår i 1993. Husker også at det var litt stas og kikke ned på Svellnosbreen og Eventyrisen, og se på alle taulagene som ormet seg innimellom alle sprekker og tårn.

Jeg hadde egentlig en litt "eksotisk" tur på tapetet, ihvertfall hva gjaldt lyset og døgnet:

Ingen småtur du hadde planlagt der eaa! Kjipt at du ikke fikk til denne, men fjellene står der heldigvis til neste gang. :wink:

Du skriver ”kanskje avstikker St. Memurutind”. Hadde du da tenkt hele store Memurutind, med travers tur/retur østtoppen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen småtur du hadde planlagt der eaa! Kjipt at du ikke fikk til denne, men fjellene står der heldigvis til neste gang. :wink:

Du skriver ”kanskje avstikker St. Memurutind”. Hadde du da tenkt hele store Memurutind, med travers tur/retur østtoppen også?

Jepp - "Dei gamle fjell i syningom"...

Og en dag skal også mine fotspor stå der en stakket stund. Får trøste meg med det så lenge.

Ellers ingen travers østover der på en slik tur, nei. Langt nok som det er, ihvertfall så her års.

Kun Store/2364 - hvis avstikker i det hele tatt. Er vel mer naturlig ifbm. komplett travers over alle Austre vil jeg tippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.