Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs - rutevalg de første dagene nord for Lindesnes


Erik

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gå NPL etappevis over noen år med en blanding av ski, sykkel og labbe på bena sommerstid. Forhåpentligvis blir det også mulig å legge inn en kajakketappe :lol:

Første etappe blir på 4-7 dager nå i høst fra Lindesnes og til snøgrensen. Så kommer jeg tilbake til vinteren for neste etappe gjennom Setesdalsheiene.

Jeg vil gjerne ha noen innspill om rutevalg fra Lindesnes og til et sted man normalt tar på seg skiene. Om skituren går via vest- eller østheiene er ikke så farlig. Jeg har vært en del på østheiene så det kan være artig å gå der, men aldri vært på vestheiene. Jeg skulle gjerne sluppet asfalterte veier, eller ihvertfall velge den minst trafikkerte veien.

En annen sak: er første etappe å regnes som en uninteressant transportetappe slik at den burde gjøres den unna på sykkel for så å spare gå-etappene til senere?

(Før dere protesterer på at dette ikke er en ekte NPL-tur så må jeg si at jeg gjør dette KUN for min egen del. Jeg skal uansett ta noen lange turer her hjemme det neste året i.f.m. test av utstyr og trening før lange utenlandsturer, så da tenkte jeg det kunne være like greit å få en påbegynt NPL-tur ut av det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange NPL-folk velger å spasere langs veien den første etappen fra Lindesnes og nordover. Hvor du ønsker å "spenne på skia" kan selvsagt variere etter snøforholdene som kan være vanskelig å spå.

Mange spaserer til LJOSLAND i Åseral kommune, og krysser Setesdalsheiene herifra. BORTELID i Åseral er også en grei plass å starte.

Også fint mulig å gå opp til KNABEN i Kvinesdal kommune. (Ca 2 mil sørvest for Ljosland)

Finnes ingen fasit her :wink:

Jeg skulle gjerne sluppet asfalterte veier, eller ihvertfall velge den minst trafikkerte veien.

Å unngå asfalt fullstendig er nesten ikke mulig. Mange velger å gå fra LINDESNES til KONSMO via VIGELAND, og deretter fortsette nordover mot BYREMO, og deretter ÅSERAL. Selv om du på denne strekninga går på en "hovedvei", så ikke forvent stor trafikk (I innlandet):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur eg ville tatt veg 460 opp til Rema (Ca 16 km). Så vegen over til Fardal ved E39 (8 km). Fulgt E39 vestover til Optedal (10 km). Så tatt vegen opp til Markland og Moi (13 km). Kryssa Lygna her og gått i terrenget nord-nordvestover, over Kvinesheia og truffet på riksveg 42 på Haddelandsheia (35 km). Totalt 82 km ++.

Går du så 2 mil til nordover til Knaben (dersom snøfritt) er du oppe i 10 mil. Frå Knaben har du eit fint startsted for seinare skitur nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.