Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt: Marmot Thor 2P


svas

Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte Thor 2P i fjor sommer for 4999,- på mx-sport i bergen. Desverre har jeg ikke hatt så mye tid til å teste det. Brukte det i fjord høst på noen 3-4 dagers turer, og noen dager ute i snøen i vinter. Erfaringsmessig så har jeg ikke mye å si om det, siden det merkelig nok alltid blir fint vær når jeg har med meg dette teltet :wink: . Derfor har jeg ikke fått testet hva det tåler av vær og vind. Teltet er enkelt å sette opp. Kan brukes uten ytterduk som er konge på varme dager.Det er romslig for to personer, og det skulle gå greit å være tre i det. Ulempen er vekten og at for-teltet er nokså lite. Det blir i trangeste laget å mekke mat der i tillegg til å ha utstyr for to lagret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen er vekten

I forhold til hva du får igjen for vekten vil jeg ikke si meg helt enig her, bare litt enig. Teltet har tross alt 6 stenger, og forteltet kan stå vha kun 2 av disse!

I tillegg så er dette et 2-mannstelt som det faktisk er plass til 2 personer i. Og, som du skriver, til nød 3. (på sommerturer regner jeg med dette skal gå greit, hvertfall med 2 voksne og et barn) Hvis du fordeler 3,7 - 3,8 kg kg på 2 voksne på en vintertur, så er det under 2 kilo pr person å bære. Det er ikke lett å finne tilsvarende lett telt for 1 person til vinterbruk. På soloturer om vinteren blir det riktignok i tyngste laget, men mtp hvor godt dette teltet synes å være, så mener jeg det er verdt den ekstra vekten man må bære på.

Jeg fikk brukt det 3 netter, 2 på fjellet med snøunderlag, og 1 natt nede i dalen på barmark.

Så litt om de tankene jeg har gjort meg med teltet:

Positivt:

Det står vanvittig stabilt, regner med du må passere orkan vindstyrke og vel så det hvis du skal få dette teltet til å blåse bort. (forutsatt at det er bardunert og festet skikkelig)

God ventilasjon. Totalt 4 lufteåpninger i innerteltet, pluss 2 lufteåpninger i taket på ytterteltet. I tillegg skal det jo være lufting under ytterduken. Kan ikke se at det vil bli problematisk å bruke dette teltet om sommeren heller.

Mange oppbevaringsmuligheter til div. utstyr på duken i innertelteltet. I tillegg er det laget et slags "tørkeloft", + at det er en ring i hvert hjørne av taket, der det er mulig å feste tau etc. for å tørke klær o.l.

Lett å slå opp. Det tar liten tid, og har du gjort det noen ganger er det ikke noe problem å huske hvor de forskjellige stengene skal stå.

God takhøyde! Nå husker ikke jeg takhøyden i farten, men den er ganske høy i forhold til størrelsen på teltet. Sideveggene på teltet er også ganske vertikale, så totalt volum innvendig føles stort. Teltduken blir skikkelig stram, så sammenlignet med f.eks Savlbardteltene fremstår Thor 2 som et mye bedre telt på dette punktet.

Pluggene som fulgte med er jo ikke til bruk på snø, men på barmark var de veldig bra. De er på en måte 3-kantet (sett ovenfra), og det går fint å bruke føttene for å trykke de hardt ned i bakken. For å sammenligne med f.eks Helsport har Marmot laget en god patent her.

Til å være et 2-mannstelt er forteltet stort! Det er en ekstra stang som "vippes" fremover for å strekke ut duken på forteltet. Sammenlignet med f.eks Helsport Trollspiret får du et stort fortelt her. Og hvis det blir fullt av sekker og utstyr der, så har man en inngang i andre enden av teltet som også går greit å bruke.

Negativt:

Bardunstrammerne som fulgte med var rett og slett latterlige. Laget av plastikk som var litt bøyelig. Jeg fikk ikke brukt de, men det gikk jo greit å stramme opp bardunene likevel. I tillegg kommer teltet levert uten bardunene montert, kun en kveil som man kapper til ønsket lengde + 4 bardunstrammere (som i tillegg til å være dårlige, var det også for få av de.) Men ekstra barduner kan ikke være hverken dyrt eller vanskelig å få fatt i, Helsport har jo skikkelige som jeg regner med kan kjøpes seperat?

Dette var det eneste negative jeg kom på i farten, jeg har bare et par kommentarer til som ikke er så lett å se hverken det positive eller negative i:

1. Teltet har ikke stormklaffer. Nå er det sikkert nok stormklaffdiskusjoner her på FF allerede, så jeg gidder ikke lage en ny diskusjon. Med stormklaffer ville sikkert dette teltet også fått litt dårligere ventilasjon.

2. Det er mange justeringsmuligheter på ytterteltet, duken kan "trimmes" opp og ned etter behov. Det kan virke litt uoversiktlig og merkelig i begynnelsen, men regner med dette bare er en vanesak, og at det går fort og greit etterhvert.

3. Vekten. Som nevnt tidligere er det ikke en skikkelig lettvekter, men du får igjen utrolig mye sikkert telt i forhold til vekten!

(men skal du på alenetur og er en gramjeger er sikkert ikke dette teltet førstevalget)

4. Prisen. Koster 5500. Hverken avskrekkende dyrt eller veldig billig. men det er jo mye billigere å kjøpe det i USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser nå at dette teltet er å få helt ned i 3000,- for 2p og 3250,- for 3p.

Vurderer dette opp mot Fjellheimen 3 Camp.

Noen som har flere erfaringer?

Er forteltet stort nok til matlaging ved dårlig vær?

Vi er bare to stykk som skal på tur, men liker å ha god plass.

Teltet bør fungere som et slags allround/helårs telt, med vekt på sommer og vår, men med muligheter for litt vintercamping i skog.

Mest vil det nok bli brukt på Hardangervidda om høsten.

Dette vil være det eneste teltet vi har, har til nå brukt et eldre Børgefjell 4 Camp, men det har blitt morkent i duken og mangler en stang.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger et Marmot thor 2p - telt. Nytt - ubrukt. Kun satt opp i stua.

2500,-

Teltet har bedre plass enn alle andre tomannstelt jeg har sett.

SALG SKAL IKKE POSTES I DETTE FORUMET; MEN UNDER "KJØP OG SALG"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! plz

Bedre for alle, deg også. Da er tråden også på førstesiden lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.