Gå til innhold
  • Bli medlem

pulsklokke


Furuskogen

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har en AXN 300 og er godt tilfreds. Udseende og holdbarhed er klart bedre end Suunto. Dog synes jeg, at Suuntos højdemålerfunktion er nemmere at betjene.

Alt i alt foretrekker jeg dog Polar frem for Suunto (har haft både X6HR og Vector)

Vh. JHR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Forerunner, og er også fornøyd med den. Men den eignar seg betre til trening enn til lengre fjellturar pga batterikapasiteten. Litt avhengig av temperatur etc. varer batteriet mellom 5-10 timar. Batteri kan ikkje skiftast ut, men må ladast opp med straum (via pc eller støpsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei! koselig at du spør.

jeg bruker en polar S725X (Sykkelmonitor)(3500,-) forde jeg har sett at div toppidretsutøvere benytter seg av denne klokken. Samtidig er det en god følelse å bere den på hånden og at andre ser på deg og tenker, WooW!! han må være sprek!! ellers kunne jeg være forunten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei! koselig at du spør.

jeg bruker en polar S725X (Sykkelmonitor)(3500,-) forde jeg har sett at div toppidretsutøvere benytter seg av denne klokken. Samtidig er det en god følelse å bere den på hånden og at andre ser på deg og tenker, WooW!! han må være sprek!! ellers kunne jeg være forunten 8)

Jaja.... ;) .

Jeg skal kjøpe meg pulsklokke, men det blir en billig -og enkel modell.

Så en test i ett eller annet blad nå og an trenger ikke kjøpe den dyreste...

Jeg skal bruke den til trening, altså får å vite at jeg trener riktig, slik at jeg komme i enda bedre form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hei! koselig at du spør.

jeg bruker en polar S725X (Sykkelmonitor)(3500,-) forde jeg har sett at div toppidretsutøvere benytter seg av denne klokken. Samtidig er det en god følelse å bere den på hånden og at andre ser på deg og tenker, WooW!! han må være sprek!! ellers kunne jeg være forunten :roll:

Hehe ja kjøtt...

Stæsj, elektroniske duppedingser etc er digg og skal slettes ikke undervurderes.

Artig er de også, men som regel blir gleden, ihvertfall for min del, noe kortvarig.

Dog, når Tiri sier at det hjelper henne til å trene riktig??

Det syns jeg er blåøyd! Her snakker man jammen om å bite på all verdens, etter mitt syn meningsløse, markedsføringsteknikker.

Stikk 2 fingre i halsen, tell pulsslag i 15 sek og multiplisèr med 4!

Da har man pulsen.

Langtur:

130-150 slag pr min er passende tempo, dvs prate uanstrengt under langturen.

Intervall:

Intill 180 slag pr min rett etter at draget er unnagjort (dog utenfor surhet i muskulaturen)

Tempo (en sjelden gang):

Gå hjem etter du spyr for 3. gang = som regel ei god økt :wink:

Så enkelt er det Tiri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en billig pulsklokke uten all verdens blipp blipp funksjoner gjør det de aller fleste vil ha fra en slik klokke.. men vi er slikt annlagt vi mennesker,at vi gjerne vil ha noe bedre.. så derfor finnes det 3000 modeller og 40000 funksjoner, som -de fleste- verken vil ha, kan bruke eller trenger.

Håvard: Ville nok kanskje holdt to fingre PÅ halsen istedet, ellers blir ikke øktene så lange;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, oki PÅ da;)

Forstår jo også nysjerrigheten veldig godt mtp pulsklokke/skritteller etc...

Kult når man kommer hjem er det også, laste over på pc'n og få kule kurver fra "dagens treningskultur".

Dog dèn timen bak tastaturet hadde nok gitt bedre form i jogge- eller sykkelskoa:)..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja kjøtt...

Stæsj, elektroniske duppedingser etc er digg og skal slettes ikke undervurderes.

Artig er de også, men som regel blir gleden, ihvertfall for min del, noe kortvarig.

Dog, når Tiri sier at det hjelper henne til å trene riktig??

Det syns jeg er blåøyd! Her snakker man jammen om å bite på all verdens, etter mitt syn meningsløse, markedsføringsteknikker.

Stikk 2 fingre i halsen, tell pulsslag i 15 sek og multiplisèr med 4!

Da har man pulsen.

Langtur:

130-150 slag pr min er passende tempo, dvs prate uanstrengt under langturen.

Intervall:

Intill 180 slag pr min rett etter at draget er unnagjort (dog utenfor surhet i muskulaturen)

Tempo (en sjelden gang):

Gå hjem etter du spyr for 3. gang = som regel ei god økt :D

Så enkelt er det Tiri...

Hei Håvard!

Høres enkelt ut det du sier Håvard, men jeg synes det er mye enklere å bare gløtte på armen :wink: .

I skisport (er et blad for de som ikke vet det) så var det noen tester på pulsklokker nå, og de trenger ikke å koste skjorta.

Jeg skal iallefall ha en :wink: , så får de som vil telle pulsen uten på halsen gjøre det :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Dog, når Tiri sier at det hjelper henne til å trene riktig??

Det syns jeg er blåøyd! Her snakker man jammen om å bite på all verdens, etter mitt syn meningsløse, markedsføringsteknikker.

Stikk 2 fingre i halsen, tell pulsslag i 15 sek og multiplisèr med 4!

Da har man pulsen.

Langtur:

130-150 slag pr min er passende tempo, dvs prate uanstrengt under langturen.

Intervall:

Intill 180 slag pr min rett etter at draget er unnagjort (dog utenfor surhet i muskulaturen)

Tempo (en sjelden gang):

Gå hjem etter du spyr for 3. gang = som regel ei god økt :D

Å bruke pulsklokke er mye enklere enn å ta pulsen manuelt, spesielt dersom man holder på med økter med varierende intensitet og hendene er opptatt. Jeg syntes i hvert fall det ga en atskillig bedre forståelse for hvordan kroppen jobber enn sporadiske manuelle pulstagninger etter øktene.

Jeg hadde en polar ett-eller-annet selv, men den tok kvelden etter andre gangen i vaskemaskin på 90 grader. Så det anbefaler jeg ikke :shock:

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt AXN 300 nå i litt over et års tid. Kan ikke si meg annet enn storfornøyd. Til mitt bruk hadde nok AXN 500 passet hakket bedre, så det blir nok en liten oppgradering når den tid kommer. Solid klokke som tåler en støyt.

Jeg skal ikke si at denne klokken er bedre enn andre lignende klokker på markedet for jeg har hverken sjekket suunto eller gramin, men jeg er stodfornøyd i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pulsklokke kan brukes til så mangt. Det er et nyttig verktøy for å trene riktig ja, og nei, det er ikke "bare" å slenge to fingre opp på halsen etter endt intervall. Det er pulsen underveis i intervallen (hvertfall en langintervall) som er interesant. En presser seg som regel litt ekstra på slutten, så det vil være et tall som ikke kan identifisere seg med hva en nettopp gjorde i selve intervallet.

Hvorfor kjøpe pulsklokke?

Jo, det skaper motivasjon. Hvem som helst jeg spørr, sier de trener mer etter at de skaffet seg pulsklokke. Hvorfor? Jo, det er enklere å se fremgang med en pulsklokke, ikke bare tar den pulsen, men den tar jammenmeg tida også gidt! Noe hvilken som helst annen stoppeklokke kan gjøre. Hva mer gjør den? Jo, (dette avhenger selvfølgelig av modell) den regner oftest ut max og gjennomsnittspuls, samtidig som de fleste modellene tar vare på de ti femten siste treningene en har gjennomført, med all data. Som en slags treningsdagbok. En pulsklokke erstatter for all del ikke en trening, og den gjør ikke at en trener riktig, MEN den hjelper deg TIL å trene riktig. Hvordan gjør den dette? Jo, en kan hele tiden justere seg underveis i treningen ved å ta en titt på klokka, fremfor å ta en pause hvor en først må stoppe, ta handa opp på halsen (evt pulsåra på handa), sjekke klokka, telle, ta tida og regne - med andre ord, ting en IKKE vil bruke energi på når en vil trene, nettopp riktig.

Det å si at en pulsklokke er svada å eie, rett og slett "[...]blåøyd! Her snakker man jammen om å bite på all verdens, etter mitt syn meningsløse, markedsføringsteknikker[...] (Håvard, fjellforum.com lest 22 oktober 2007)" mener jeg er noe av det, ja, rett og slett blåøyde en kan si. Hvorfor har du nettopp lest.

For all del, tren som du vil, jeg gjør det med pulsklokke, om det er en basisøkt, svømmeøkt, joggeøkt, sykkeløkt eller andre former for økter. Hvorfor, for jeg vil ha kontroll underveis i treninga, ikke miste fokus på det arbeidet jeg gjennomfører. En pulsklokkes relevans på en fjelltur dog, ser jeg meg mer spørrende til. jeg lar nå hvertfall pulsbeltet ligge hjemme før jeg pakker sekken og setter avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pulsklokkes relevans på en fjelltur dog, ser jeg meg mer spørrende til. jeg lar nå hvertfall pulsbeltet ligge hjemme før jeg pakker sekken og setter avgårde.
Bra innlegg.

Pulsklokke har for meg relevans i fjellet i høyden for best mulig akklimatisering. Det er etter hvert svært mange som går med pulsklokke under en akklimatisering rett og slett for å passe på at man ikke får for høy puls. Høy puls under akklimatisering kan medføre større risiko for høydesyke.

Kombinasjonen pulsklokke og høydemåler er derfor genial i så henseende synes jeg. Vi snakker da ikke om våre hjemlige 2000 metringer. Likeledes kan det være kjekt å se hvordan hvilepulsen endrer seg etterhvert som man kommer opp i fjellet...

Tillegg: Kunne gjerne vært kjekt å visst hvor mange gram de der Polar AXn klokkene er. Har ikke vært kar om å finne vekten på de enda...:shock:

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt klokka i noen år, og er ikke fornøyd med pulsmåleren på klokka. I tillegg suger batterikapasiteten. Jeg forsøkte å reklamere på klokka rett etter kjøpet fordi jeg mener de lyver når de sier batterikapasiteten er på 10 timer. Min må lades etter 3-4. Klokka holder altså ikke ei god økt i langrennsporet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjiver: Har aldri tenkt på bruken til det du skriver der, men når du skriver det slik, virket det som noe jeg virkelig vil prøve. Kanskje pulsbelte får bli med på tur neste gang likevel? Kan jo være interresant å se hva snittpulsen ligger på under en lengre forflytting til fots også. Men lurer på om beltet vil føles som om det er i veien?

Forresten sitter ikke jeg på en AXN klokke, men en rimeligere løsning. nemlig polar S210. Tror ikke den produseres lenger. Det kjipe med den er at den ikke har høydemåler, noe jeg angrer for at jeg ikke har. Spørsmål til dere med AXN300 eller 500, har den mulighet for intervall innstillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Tillegg: Kunne gjerne vært kjekt å visst hvor mange gram de der Polar AXn klokkene er. Har ikke vært kar om å finne vekten på de enda...:wink:

Kjell Iver

Skal legge klokka på vekten neste gang jeg får muligheten :lol:

Kjiver: Har aldri tenkt på bruken til det du skriver der, men når du skriver det slik, virket det som noe jeg virkelig vil prøve. Kanskje pulsbelte får bli med på tur neste gang likevel? Kan jo være interresant å se hva snittpulsen ligger på under en lengre forflytting til fots også. Men lurer på om beltet vil føles som om det er i veien?

Forresten sitter ikke jeg på en AXN klokke, men en rimeligere løsning. nemlig polar S210. Tror ikke den produseres lenger. Det kjipe med den er at den ikke har høydemåler, noe jeg angrer for at jeg ikke har. Spørsmål til dere med AXN300 eller 500, har den mulighet for intervall innstillinger?

Mye vil ha mer er det noe som sier. Skal bytte ut min AXN300 med en mer avansert modell fra Suunto. Grunnen til oppgraderingen er kun på grunn funksjoner innen trening. Klokka duger mer enn bra nok til bruk i friluft :)

Hvilke intervaller er det du mener? Action-funksjonen der jeg tar opp treningsøktene har bare Start - Pause - Stop. Ved en Stop lagres økten som en fil på klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atanatar: På min S210 kan jeg definere intervallet slik jeg selv ønsker det. om jeg vil ha 15/15 eller lengre intervaller av 6* 7 min halvannet min aktiv pause kan jeg definere det, og den gjør jobben å si ifra når jeg skal ha pause, og når jeg skal jobbe :wink: Er vel det jeg mener ved intervallfunksjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg har søkt med lys og lykt men finner ingen informasjon på nettet om hvor stor og tung Polar AXN-500 er. Ser det er noen av dere som har denne - hvor mye veier denne klokken?

Vurderer også Suunto Advizor - denne veier 55 gram, som er tungt nok egentlig...

AXN 500 vejer 120 gram.

AXN 300 vejer 100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.