Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose..


undertak

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med "Mountain Equipment Moonwalker V".

Sportsnett og Oslo Sportslager skryter den opp i skyene (men hvilken butikk roser ikke varene sine), vil gjerne høre om noen her har erfaring med den.?

Skal bruke den på ukers og helgeturer om vinteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt en ME Helium 800 litt i høst. Den er jo så varm, at det har blitt mest som pledd hittil... Men, den virker utrolig god. Vet at den er litt trang, men så blir den da også utrolig liten og hendig sammenrullet! Tror ME er bra kvalitet!

Prisene i Norger er derimot helt ville på dun. Tror den jeg kjøpte koster ca 5000 i Norge. Jeg kjøpte den i Danmark på tilbud til ca 1800,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har været inde om friluftsbutikker i Norge, har jeg ofte syntes, at tingene var frygteligt dyre. Et eksempel: I august-nummeret af DNT's blad Fjell og Vidde er der en test af brændere for flydende brændstof. Her er vejledende priser angivet til 1599 kr for Primus Gravity MF og 1699 kr for MSR Whisperlite. Se her nogle eksempler på, hvad de koster i Danmark:

http://www.friluftsland.dk/default.aspx?load=main&Data=groups&Key=187&template=grouplist

http://www.friluftslageret.dk/ProductList.aspx?PGId=61676

http://www.fjeld-fritid.dk/

http://www.fjeld-fritid.dk/newsite/right.php?case=15&OGID=12&VGID=89&UGID=165

Linket til Fjeld&Fritid er ikke helt godt. Jeg kan desværre ikke lave et link, som viser den aktuelle side i den rette sammenhæng. Derfor har jeg lavet et link til forsiden og et link til den aktuelle side - taget ud af sammenhængen.

De priser, der er angivet hos Friluftslageret, er deres listepriser, men man får 20 % rabat, bare man melder sig ind i deres kundeklub. Det kan enhver gøre uden at pålægge sig selv yderligere købs-forpligtelser. I praksis kan man derfor godt trække 20 % fra de angivne priser. Også Friluftsland har forskellige rabat-ordninger.

Laveste pris er 699 kr for MSR Whisperlite hos Fjeld&Fritid og 899 kr for Primus Gravity MF hos Friluftsland. Det er ikke tilbudspriser - det er listepriser!

Jeg har lige checket valutakursen. Hvis jeg skal købe norske kroner i min bank i Danmark, er kursen ca. 97. Det reciprokke er ca. 103, og hvis man også tager hensyn til forskellen på købskurs og salgskurs, må kursen i Norge på danske kroner være højst 105. Det gør selvfølgelig prisforskellen mellem Norge og Danmark lidt mindre, end den umiddelbart ser ud, men der er stadig en stor forskel til dansk fordel.

Brændere for flydende brændstof er bare et eksempel. Billedet går igen, når man ser på andre varekategorier inden for friluftsudstyr. Hvorfor er det sådan? Norge har en større tradition for friluftsliv end Danmark, markedet i Norge for den slags udstyr burde være større i Norge end i Danmark, og de norske forretninger burde have en større omsætning end de danske. Burde det ikke betyde, at det var billigere i Norge?

PS: Burde denne tråd ikke høre hjemme under forummet "Utstyr"

PS2: Hos Fjeld&Fritid er listeprisen på Mountain Equipment Helium 800 angivet til 2399.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Whisperlite fra USA og betalte ca 300kr for den, kom unna toll og frakt selvfølgelig. Tjente litt der. Fikk en del andre ting billig også...som Bibler Fitzroy komplett: 2700kr, Canada goose snowmanta: 3000kr osv osv. Nå føler jeg meg bare lurt hvis jeg kjøper noe i Norge. F. eks. Bergans sekker får man i USA for under halv pris??!! Men det er jo naturlig....man shipper varer over til USA, for så å shippe de tilbake og kunden betaler halv pris??!! Å man lurer på hva man kan gjøre for å bli et mer miljøvennlig land?!

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.