Gå til innhold
  • Bli medlem

Lausbikkjer i fjellet


langsom

Anbefalte innlegg

Den tredje august var vi på vei inn til Glitterheim langs grusveien og støtte like før hytta på et par med en gordonsetter. Bikkja jaktet for seg selv med store utslag fra veien og litt irritert spurte jeg om de syntes det var greit å la bikkja jakte fritt på denne tiden. (båndtvangen varer jo til 20. august). Damen virket litt flau, men mannen svarte frekt at bikkja var en spesielt god viltfinner og som den allvitende mannen visste han at alle fugler nå var på vingene. :?:

I et år hvor det har vært kaldt og mye har vært sent ute. Også mange ganger ellers har jeg støtt på hundeeiere som lar jaktbikkja fly fritt midt på sommeren, på fjellet og i våtmarksområder.

Så jeg lurer på om noen av hundeeierne i Forumet kjenner seg igjen, og hva de egentlig synes om slikt. Det er jo anerkjent at en skal la viltet få fred i yngletiden og når det gjelder reinen er det også anerkjent at de bør ha ro for å kunne legge opp opplagsnæring for bedre overlevelse gjennom vinteren. Selvfølgelig gjelder dette fuglevilt også og det synes som ganske dumt å la bikkja sørge for minst mulig kjøttvekt på det viltet som kan felles om høsten ... :)

Men kanskje bekvemt for hundeeiere som er litt makelige: la bikkja fly fritt så den får mosjon med minst mulig pes for eier. Men kjøttvekta til den omtalte eieren så ihvertfall ut som den var økende.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den stakkars bikkja må jo få lov til å røre på seg litt da. En fuglehund får ikke ut all energien hvis den alltid må gå i bånd og i menneske tempo, det er ikke snakk om. En kan løpe seg i hjel med fuglehund i bånd og bikkja vil være like uthvilt. Nå er det en del år siden jeg selv hadde fuglehund, den fikk løpe fritt så lenge det ikke var ved sti vei, bebyggelse, byfolk med nikkers eller ved reinsdyr/andre dyr. Mulig bikkja uheldigvis kunne skremme opp en rype nå og da når vi var i høyfjellet, men det skjer jo til stadighet med folk som vandrer i fjellet også. Jeg synes hundene kan få løpe fritt, men at eieren bør tenke seg om hvor og når man kan slippe bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Gordonsetter og jeg bor tom. på fjellet, men den får ALDRI løpe fritt når det er båndtvang!

Det er en grunn til at vi har båndtvang og det synes jeg folk skal respektere!

Det er ikke bare rype som er fugel i fjellet :?: , og en ting er at hunden kan skremme opp en og annen rype, men de fleste

hundene spiser også egg.

Men det er desverre ikke et ukjent fenomen at folk med fuglehund trener hunden heleåret.

Når det er sagt så er det en del rypetakstering rundt om og den starter gjerne først på august.

At noen kan påstå at alle rypene er flyvedyktige først på august synes jeg er veldig merkelig...

Var borti noen kull der kyllingene så vidt lettet fra bakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte at det er sent omlagte egg, og det betyr små kyllinger i august som nesten ikke kan fly. Det ble også skutt en pipkylling for noen få dager siden.

En løs hund i et rypeterreng kan ødelegge et helt kull. Selv om du ikke ser noen ryper letter så kan de utslettes.

Så lenge det er båndtvang så skal ikke hunder slippes i fuglterreng. Og alt vilt terreng.

Men... De må ha trim. Så slipp de løs :?: På områder du vet er fritt for vilt og i kontrolerte former.

Jeg slipper ofte hunden min løs, selv midt på fjellet. Men den får bare løpe der jeg vil den skal løpe. Hvis det er i fuglterreng o.l så går den alltid i bånd.

Nå skal jeg ut på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stakkars bikkja må jo få lov til å røre på seg litt da. En fuglehund får ikke ut all energien hvis den alltid må gå i bånd og i menneske tempo, det er ikke snakk om. En kan løpe seg i hjel med fuglehund i bånd og bikkja vil være like uthvilt. Nå er det en del år siden jeg selv hadde fuglehund, den fikk løpe fritt så lenge det ikke var ved sti vei, bebyggelse, byfolk med nikkers eller ved reinsdyr/andre dyr. Mulig bikkja uheldigvis kunne skremme opp en rype nå og da når vi var i høyfjellet, men det skjer jo til stadighet med folk som vandrer i fjellet også. Jeg synes hundene kan få løpe fritt, men at eieren bør tenke seg om hvor og når man kan slippe bikkja.

Tydelig at Alek ikke har skjønt poenget, selv om han kanskje mener seg ekstra klok som bor ved fjellet (adresse Valdres?). En fritt jaktende fuglehund i hekketida er ikke et problem først og fremst på sti, ved vei, bebyggelse eller for "byfolk med nikkers". Og det er ikke fordi den kunne "skremme opp en rype nå og da". Problemet er at når mange lar jaktbikkjene lete opp kyllinger i ulik grad av modning blir det en belastning for bestanden. Og som også er blitt blir nevnt her: i slike områder hekker det også andre arter, noen av dem etterhvert i faretruende lite antall.

Derfor honnør til hundeeiere som har vett og litt selvdisiplin og dermed er med på å bevare naturen og viltet også på litt lengre sikt. Ut fra innleggende ser det ut til at det nettopp er aktive jegere som best forstår seg på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jaktbikkjer leter da for faen med ikke opp kyllinger og egg. Utrolig mange fuglehunder som elsker å bare løpe rund på måfå. Du har tydligvis ikke peiling på hund. Alle de sommerene hunden min løp fritt i steinurda var jeg ikke vitne til et eneste slikt tilfelle, og de mere dresserte hundene holder seg som regel alltid i nærheten av eieren så man har god oversikt over hva hunden gjør. Eneste drapet jeg må innrømme at bikkja mi gjorde var å ta noen lemmen i lemmenåret 94 som han overleverte til meg. Å lete etter ryper gjorde den på kommando i jaktiden og etter skuddet har truffet rypa, og da var det en helt annen oppførsel når byttet skulle letes frem enn vimsinga den ellers gjorde på fjelltur. Og jo, stier og byfolk med Nikkers er et problem, de er alltid av den typen som skal blande seg inn, selv om båndtvangen er over. Så lenge en har god kontroll på hva bikkja gjør bør den ha like stor rett på fri utfoldelse som oss mennesker. At en fuglehund alltid skal gå i bånd må være som at en snegle skulle leid oss i bånd. Jeg respekterte båndtvangen de fleste plasser, men i steinurda over 1800 moh ble dette bare for dumt. Inn til Glitterheim respekterte jeg selvsagt båndtvangen, det er mye folk der, skikkelig rypeterreng på sidene av veien og dyr som beiter. Der ville nok en løs hund være et uromoment for fuglene selv om ikke nødvendigvis hunden spiser de opp. Forresten så mener jeg meg ikke at jeg er klokere enn noen andre her selv om jeg har mine meninger og erfaringer om hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som med fartsgrensene, for de holder vi alle. Når en har med seg hund på topptur er det ikke trygt å ha hund i bånd ved bratte nedstigninger egger og lignenede, så det går an å bruke hue. Tror til og med Langsom hadde tatt hunden ut av båndet ned de bratteste bakkene, iallefall etter første trynings. Nå har jeg ikke hund lengre, takk og lov for det. Neste gang jeg går til annskaffelse av kjæledyr må det bli minigris. Der er det ikke båndtvang og den krever ikke like mye mosjon. Båndtvang er et nødvendig onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mange hundeeiere tror båndtvangen bare gjelder alle andre enn dem selv. Derfor lar de bikkja løpe fritt og regner med at så lenge de har noenlunde øyekontakt er det greit. Dette gjelder faktisk ganske mange. Felles for dem er også at de tror de har veldig god greie på hund noe som nok ikke alltid er tilfelle.

Dermed flyr bikkja fritt omkring og skremmer dyr og unger og snuser på folk og matpakkene deres. Halsende bak kommer gjerne en eier som sier at det ikke gjør noe at bikkja lager problemer fordi det er en fuglehund eller valp eller fordi den heter Fido og er veldig snill.

Mange tror også at utenfor den absolutte båndtvangperioden kan bikkja fly fritt og gjøre som den vil. Da er det nemlig "ikke båndtvang" hevder de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å bruke hue selv når det ikke er båndtvang også, det er jeg enig i. Noen mener de har greie på hund enten de har det eller ikke. Har møtt alt fra fillebikjer til bikkjer som lystrer eieren på en imponerende måte. Jeg er for at det skulle vært pålagt dressurkurs for eier og hund her i landet. En burde hatt lappen på hund akkurat som på bil. De fleste hunder kunne vært langt enklere å hatt med å gjøre med skikkelig dressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. En obligatorisk prøve ville trolig luket vekk noen av verstingene. Det er for enkelt å kjøpe seg en voff uten at man trenger kunne noe om hundehold. Noen leser en bok, så vips er de verdensmestre.

Mange bikkjer ser ut som om de ikke har det helt greit heller. Kanskje man kunne tenkt litt mer på bikkja og litt mindre på eieren ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær konsekvent, lær hunden å gå fot. Så kan du ha en taustump i lomma hvis det trengs. Det er som Anders Landin sier: "Hvem kan egentlig kalle seg for dyrevenn, for så og slepe rundt på kompisen sin bånd hele livet".

Dette er selvsagt satt på spissen, men jeg er dritt lei av å se ubrukelige folk som blir slept omkring av hundene sine. Det er ikke så mye innsats som skal til for å lære en valp litt grunndressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær konsekvent, lær hunden å gå fot. Så kan du ha en taustump i lomma hvis det trengs. Det er som Anders Landin sier: "Hvem kan egentlig kalle seg for dyrevenn, for så og slepe rundt på kompisen sin bånd hele livet".

Dette er selvsagt satt på spissen, men jeg er dritt lei av å se ubrukelige folk som blir slept omkring av hundene sine. Det er ikke så mye innsats som skal til for å lære en valp litt grunndressur.

Det finnes jo utrolig mange steder man kan ha hundene løse lovlig i båndtvangtiden!

Spes til fuglehund har man mange fine treningsområder :wink: .

Og man kan da fint være dyrevenn når man har hunden i bånd!

Til Alex: Hvis du har en bra fuglehund så vil den vel søke etter rype uansett, så lenge den er løs i fjellet :) ?

Hvis jeg slipper mi, så drar hun på rypejakt med det samme, har jo noe med instinkte å gjøre det da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo utrolig mange steder man kan ha hundene løse lovlig i båndtvangtiden!

Spes til fuglehund har man mange fine treningsområder :wink: .

Og man kan da fint være dyrevenn når man har hunden i bånd!

Til Alex: Hvis du har en bra fuglehund så vil den vel søke etter rype uansett, så lenge den er løs i fjellet :) ?

Hvis jeg slipper mi, så drar hun på rypejakt med det samme, har jo noe med instinkte å gjøre det da......

Så sant så sant. Men det kan også være en puddel som går løs i fjellet på sommeren og kan ødelegge et helt kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. En obligatorisk prøve ville trolig luket vekk noen av verstingene. Det er for enkelt å kjøpe seg en voff uten at man trenger kunne noe om hundehold. Noen leser en bok, så vips er de verdensmestre.

Mange bikkjer ser ut som om de ikke har det helt greit heller. Kanskje man kunne tenkt litt mer på bikkja og litt mindre på eieren ?!

En slik prøve er unødvendig. Det er de som selger hundene som vite bedre å ikke selge til de som ikke klarer å ta vare på en hund. Har de lite kunnskap om hund så bør de få oppfølging.

Ja du har helt riktig. Det er mange som leser litt i bøker om hunder og trening og vips så kan de alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo utrolig mange steder man kan ha hundene løse lovlig i båndtvangtiden!

Spes til fuglehund har man mange fine treningsområder :wink: .

Og man kan da fint være dyrevenn når man har hunden i bånd!

Til Alex: Hvis du har en bra fuglehund så vil den vel søke etter rype uansett, så lenge den er løs i fjellet :) ?

Hvis jeg slipper mi, så drar hun på rypejakt med det samme, har jo noe med instinkte å gjøre det da......

Det var en bra fuglehund jeg hadde, men der jeg slapp den løs i steinørkenen og på toppene var oppførselen en helt annen enn i typisk jaktterreng, dess skrinnere det ble jo nærmere holdt hunden seg til eier. Tror nok den skjønte forskjell på at nå var vi på topptur og ikke på jakt. Mye av vimsingen er og for å markere territorium og lukte etter om det har vært andre hunder til stede. Men jeg hadde såpass dressur på hunden at den kunne fotfulge meg om det skulle være nødvendig. Rype i den høyden jeg har gått mye i med løshund, der forekommer rypene mest på våren når snøen fremdeles ligger. Da brukte jeg alltid bånd av tre grunner: for å skåne reinsdyra i kavlingstiden, for ikke å skremme opp ryper og for trekkraft. I nedoverbakkene var det uansett uforsvarlig og ha den i bånd, men da var bikkja opptatt med å prøve og holde følge.

Men hva med katt? bør det ikke være båndtvang på katter også? Har hørt og sett flere katter til fjells som daglig kommer på hyttetrammen med ei rype, kråke eller hva det måtte være, de er suverene jegere :wink: Hunden er ofte avhengig av at byttet først blir skutt, mens katten sniker seg innpå og fikser alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en bra fuglehund jeg hadde, men der jeg slapp den løs i steinørkenen og på toppene var oppførselen en helt annen enn i typisk jaktterreng, dess skrinnere det ble jo nærmere holdt hunden seg til eier. Tror nok den skjønte forskjell på at nå var vi på topptur og ikke på jakt. Mye av vimsingen er og for å markere territorium og lukte etter om det har vært andre hunder til stede. Men jeg hadde såpass dressur på hunden at den kunne fotfulge meg om det skulle være nødvendig. Rype i den høyden jeg har gått mye i med løshund, der forekommer rypene mest på våren når snøen fremdeles ligger. Da brukte jeg alltid bånd av tre grunner: for å skåne reinsdyra i kavlingstiden, for ikke å skremme opp ryper og for trekkraft. I nedoverbakkene var det uansett uforsvarlig og ha den i bånd, men da var bikkja opptatt med å prøve og holde følge.

Men hva med katt? bør det ikke være båndtvang på katter også? Har hørt og sett flere katter til fjells som daglig kommer på hyttetrammen med ei rype, kråke eller hva det måtte være, de er suverene jegere :) Hunden er ofte avhengig av at byttet først blir skutt, mens katten sniker seg innpå og fikser alt selv.

Det høres bra ut!

Båndtvang på katt? tja hvorfor ikke... Får å være ærlig så er det vel lov å skyte villkatter... Send no de kattene ei kule da :wink: .

Og ja jeg vet at det samme gjelder for løshunder i båndtvangtiden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så skulle politiet brukt ressurser på hundesertifikatkontroller?

Nei det skulle de ikke. Mulig kontroll kunne vært aktuelt i tilfeller der eier er anmeld for dyreplageri. Så kunne han blitt svartlistet i en database som oppdrettere kunne foholdt seg til. Men noe av dette her skjer aldri uansett, så det er alle hundeeieres ansvar på en eller annen måte få litt grunndressur på bikkja.

Det er mye regler som det er greit vi har i Norge men som det blir noe meningsløst at politiet skal bruke store ressusjer på. Men på bygdene har ikke politiet mer å finne på enn å ta folk for bagateller, så de hadde nok elsket og hatt hundelappen-kontroll :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jaktbikkjer leter da for faen med ikke opp kyllinger og egg. Utrolig mange fuglehunder som elsker å bare løpe rund på måfå. Du har tydligvis ikke peiling på hund.

Jeg respekterte båndtvangen de fleste plasser, men i steinurda over 1800 moh ble dette bare for dumt. Inn til Glitterheim respekterte jeg selvsagt båndtvangen, det er mye folk der, skikkelig rypeterreng på sidene av veien og dyr som beiter. Der ville nok en løs hund være et uromoment for fuglene selv om ikke nødvendigvis hunden spiser de opp. Forresten så mener jeg meg ikke at jeg er klokere enn noen andre her selv om jeg har mine meninger og erfaringer om hundehold.

Argumentet ditt var jo nettopp at hunder trenger å løpe mye lengre og fortere enn mennesket sitt for å få nok trim. Så jeg regner med at du ikke kunne ha full oversikt over hva bikkja fortok seg utenfor din rekkevidde.

Og: har du aldri sett fjellrype med unger over 1800? Det er jamen rart! Så dine utfall med faen, og: har tydeligvis ikke peiling, må jeg bare ta med en klype salt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett rype med unger så høyt oppe til fjells på de årstidene jeg gikk med hund i fjellet nei, men ryper ja. Og hvordan i helvete kan du si at jeg ikke hadde oversikt over hva bikkja dreiv med? Den drepte iallefall ikke ryper. I steinørkenen har man god oversikt i forhold til terreng med kratt og lyng. Jeg hadde god kontroll på bikkja og ryper var noe som var forbeholdt jakta. Hvis du skal være en slik tosk som vet bedre om mitt hundehold enn det jeg gjorde, så får jeg gå i detaljer om hvordan det hele foregikk. Der det jeg fant det forsvalig og slippe bikkja gjorde jeg det. Hunden løp da som regel så langt som 100 meter forran meg for så og bråsnu og komme tilbake, så for å bråsnu og gjøre det hele på nytt. slik kunne den holde på i timesvis (noen hundeeiere som kjenner seg igjen?)Den var svært opptatt av og ikke miste eier av syne og hunden var derfor ikke utenfor rekkevidde eller synsvidde. Så da kan tro hva faen du vil, kjøp deg heller en nikkers hvis du skal være så bedrevitende. Hadde den drept noe så hadde den overlevert det til meg, så det hadde jeg visst.

Det var du som startet tråden og lurte på synspunktene til folk. Du får tåle at jeg til en viss grad er uenig med deg uten at du skal kverulere og ikke tro på meg, så får du heller komme med dine erfaringer med hundehold. Hvis du ikke har hund så skjønner jeg at du tenker annerledes. Det kan være et pes og mye arbeid og ha hund (derfor har jeg ikke hund lengre), og en blir såpass glad i dyret at man i blant får lyst til å gi hunden litt fri utfoldelse. Hvis man har god kontroll på hunden og det er et ommråde som er ganske dødt, så finnes det mange flere hundeeiere enn meg som har gjort det samme, det har jeg vært vitne til flere ganger uten at jeg har arrestert de på det, men jeg har og sett lausbikker jage rein og det er svært uansvarlig hundehold enten det er båndtvang eller ikke. Så bruker man hodet og har en lydig hund så er ikke dette verdens undergang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.