Gå til innhold
  • Bli medlem

Kløv


BK

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg tenker så smått på å prøve kløv på bikkja, men har nada erfaring med sådan. Det er snakk om en border collie/kongepuddelmix, så det blir vel ikke tunge lasten...men kan hun etterhvert bære maten sin og myggserviettene mine på kortere turer er det mer enn bra nok for meg...hadde vært morsomt å finne ut om hun kan like det!

Er det noen som kan anbefale meg en behagelig kløv som ikke nødvendigvis trenger å romme så mye..? Er veldig usikker på hvor mye jeg kan laste på også, men må vel prøve meg fram. Har vett nok til å starte tilvenning med tom kløv...

Tar ellers imot alt av tips og råd med stor takk!

Hilsen BK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Det varierer ganske mye mellom kløvsekker. Noen mer behagelig en andre. Noen sitter bedre på en hund og en annen hund kan ikke takle å ha den på siden den ikke passer den hunden. Så stikk innom en dyrebutikk med hunden og prøv noen kløvsekker. Eller stikk innom en dyelege der dem selger utstyr til hund og få den til og hjelpe deg. Jeg blir og velge den siste før her jeg bor er det umulig og ta med seg hunden inn i dyrebutikkene :roll:

lykke til med kjøpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Laika kløv som jeg bruker no, og er mega fornøyd med denne! Sitter veldig bra på hunden, og er stabil og god. Litt dyr, men absolutt verdt prisen. Hadde en annen litt billigere før, kjøpt i sportsbutikk, men det var bare elendigheten! Det måtte være på grammet likt i hver side ellers skled den over på siden:-( Husker ikke merket på den.

Selmakerverkstedet skal også ha bra kløver, men har ikke prøvd disse. Mitt råd, skal du bruke kløven litt, spander noen ekstra kroner på den.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi arvet et kløv. husker ikke hva det heter og Irja vår Berner Sennen tispe på 7 år tok glatt 6-7 kilo på første turen.. Tur nr. 2 som var 9 dager i Børgefjell bar hun ca 8 kg uten protester. Virker faktisk som om hun liker å bære.

Kan dog være lurt å ta kløvet for hunden når en krysser litt strie elver erfarte jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vett nok til å vente til hunden har fylt to år da?

Hvor tung er den? Jeg tror den vil bære mer enn det etterhvert når den blir vant til det.

Jeg har det ja...bikkja er snart 3...

Hun veier vel i underkant av 20 kilo tror jeg...

Hilsen BK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte i sin tid Laika-kløv på min jämthund. Funket meget bra, kvaliteten på materialer virket å være på topp. Hvor mye vekt jeg hadde i aner jeg ikke, det er vel uansett ikke noe poeng i at hunden skal bære så tungt? Men dersom turen ikke er alt for lang bør den vel kunne bære sin egen mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har vett nok til å starte tilvenning med tom kløv...

Tar ellers imot alt av tips og råd med stor takk!

Jeg har akuratt fått meg en omplaseringshund. Har tatt kløv på hunden for første gang, og kan på ingen måte skryte på meg kunnskap eller erfaring. Men tror det er en fordel ar du starter med liten vekt og stort volum, slik at hunden vender seg til at den blir litt breiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten vekt og stort volum hørtes fornuftig ut i mine uerfarne ører ja...blåse opp ballonger og putte nedi kanskje..? Hva mener de lærde om det..?

Er enig i at det ikke er et poeng at bikkja skal bære mest mulig...jeg tenker mest på at det kan være inspirerende for henne å få jobbe litt...må vel også innrømme at det bor en liten gramjeger i meg, så hvis hun kan bære med seg noen få kilo hundemat etterhvert, er det stor stas hehe...

Hvor mye er det sannsynlig at hun vil være komfortabel med å bære på sikt da tro..? Men det er vel ganske individuelt det...

Hilsen BK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville brukt ballonger, kan fort bli litt skummelt med en smellende sekk på ryggen den første turen. ;)

Fyll opp kløven med noen klær og tomme plastposer. Siden hunden er 3 år så kan du nok legge en kilo på hver side også fra første tur.

Du får ikke plass til all verden i en kløv, så jeg tror ikke vekten blir noe problem for hunden etterhvert som den venner seg til å arbeide med kløv. Tror heller du vil få problemer med å få plass til alt du ønsker før kløven blir for tung for hunden din.

Selv har jeg kløv fra Seleverkstedet. Det er en ganske dyr kløv, koster 2500,- men den kommer nok til å vare i mange mange år også.

Mvh

Fjellfant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på et par skribenter litt lenger oppe på liste. Har brukt Laika-kløv på min vorstehr i en del år nå, og den er svært god! Veldig enkel å ta av og på, og har imponerende slitestyrke. Bare godord! Tror jeg har skrevet litt om den (og bilde) på linken under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.