Gå til innhold
  • Bli medlem

Kalorier per pers Hardangervidda på tvers -


squidman

Anbefalte innlegg

Kanskje feil sted å sette dette her men admin kan jo flytte det...

Hva beregner man i kalorier på en Hardangervidda kryssning? Og om man kan peke meg mot en forum webside med matforslag...selv har jeg stortsett brukt tørrmat i 2-3 dags turer (om sommeren - små alene turer i Møre og Romsdal og Hardanger), men har ikke forsøkt meg enda på noe mer strabasiøst. Takk! Fortsatt newbie her...Jeg kan gjærne 'trade' litt informasjon..er selv australsk...whatever you want to know about Aus/NZ imot info om camping om vinter i Norge..

Takk Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
  • 1 måned senere...

For vinter med høy/middels og langvarig intensitet bruker jeg:

Drikke : kroppsvekt ganget med 0,08 = ant. liter pr. døgn

Mat : kroppsvekt ganget med 100 = ant. kalorier pr. døgn

Jeg har generelt høy forbrenning og lav fettprosent. Dette er ikke akkurat optimalt i kalde omgivelser. Har du lav/middels forbrenning samt evt. noe høy fettproset kan man sikkert klare seg fint med 80-90 ganger kroppsvekt på mat. Veske ville jeg dog ikke gått ned på! Drikk, drikk, drikk! Jevt og trutt. Også selv om du ikke føler deg tørst!

Man bør prøve seg frem, og er det første gangen anbefaler jeg å kalkulere med en god "buffer". Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vinter med høy/middels og langvarig intensitet bruker jeg:

Drikke : kroppsvekt ganget med 0,08 = ant. liter pr. døgn

Mat : kroppsvekt ganget med 100 = ant. kalorier pr. døgn

Jeg har generelt høy forbrenning og lav fettprosent. Dette er ikke akkurat optimalt i kalde omgivelser. Har du lav/middels forbrenning samt evt. noe høy fettproset kan man sikkert klare seg fint med 80-90 ganger kroppsvekt på mat. Veske ville jeg dog ikke gått ned på! Drikk, drikk, drikk! Jevt og trutt. Også selv om du ikke føler deg tørst!

Man bør prøve seg frem, og er det første gangen anbefaler jeg å kalkulere med en god "buffer". Lykke til.

Hvilken planet er du fra? Vi jordboere klarer oss meget bra med halvparten av hva du skisserer her! Da tenker jeg på kalorier. Vannbehovet virker også høyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke : kroppsvekt ganget med 0,08 = ant. liter pr. døgn

Mat : kroppsvekt ganget med 100 = ant. kalorier pr. døgn

Jeg veier 80 kg og er 193 cm. Jeg er lang og tynn, med andre ord. Nå er jeg ikke den som presser meg så mye på tur, og jeg tviler ikke på at noen med større muskelmasse enn meg kan yte mere og bilr dermed tvunget til å spise mye mer. Uansett synes jeg 8000 høres mye ut. Slik jeg har forstått det er det slike mengder energi som inntas på vei til Nordpolen eller på de hardeste etappene i Tour de France.

Hvordan får du i deg 8000 kcal på en dag? Jeg synes det er tøft nok å få i meg rundt 3000 :cry:

Hvor mye og lenge bærer/trekker du per dag? I hvilket terreng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En normal person forbrenner fra 10-20 kcal pr minutt ved denne type fysisk aktivetet (20kcal er ved intensiv aktivitet). 8-10 timer variert aktivitet i fjellet blir fort 5.000 kcal forbrenning. I tillegg kommer forbrenning i de resterende timene i døgnet, hva man enn gjør da. Veske tror jeg er svært individuelt, ikke alle fordamper like mye.. Jeg har lest at kroppen ikke evner å ta opp mer i løpet av et døgn enn ca 8.000 kcal.

Også greit å være klar over energiinnholdet lagret i kroppen. Hvis jeg ikke husker feil er det 4.000kcal pr kg muskelmasse, og dobbelt så mye i fett. Bilringer før en langtur er ikke dumt, da plasserer man også litt av vekten der den er enklest å bære.. :cry:

Edit: 1kg fett inneholder ca 9.300 kcal, muskler 4.000 kcal.

http://www.websport24.no/index.php/nor/aktuelt/artikler/kosthold/grunnleggende_naeringslaere_del_1

Væskeinntaket virker greit nok hvis man regner med vannet som man slenger i gryta/grøten etc, men 7-8k kcal er drøyt da.. da spiser du mer enn du går :cry:

Eller spiser litt mens en går :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller spiser litt mens en går :cry:

:cry: Det er ganske vanlig for meg, kjekt å smågnage litt. Alikevel har jeg spist på sommerturene mine i år bare 1500kcal mens jeg har gått. Til frokost blir det en slump havregrøt med kanskje 500kcal og til middag en stor porsjon gryte med kjøtt og ris som kanskje inneholder 1500kcal. I tillegg muligens sjokoladeplate med 500kcal. Dette skulle bli maks 4000kcal og dette holder i massevis for meg, og jeg vil påstå at det er turer med rimelig høy intensitet over rimelig lang tid (10-15t), ikke har jeg mye fett på kroppen, heller ikke stor muskelmasse.

Tror ikke jeg spiser mer på vinterstid heller, men dette er meg, det er alltid stor variasjon på individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel en del fett i tarmen også. En normal person har vel rundt 15-20% fett, det blir 12-16kg fett for en person på 80kg. Går man ned (usle) 2kg er det tross alt nesten 19.000 kcal, og det er en del energi som ikke merkes visuelt på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri regne seg frem til et ideelt inntak av kcal, dette fordi vi er veldig ulike som personer.

En faktor som trivsel kommer også inn, man skal trives med maten man har med, ikke bare kcal.

Viktigst er nok erfaring og hvor godt man kjenner sin egen kropp, og ikke minst hva funker for

min kropp.

Dette har også vert oppe i en tidligere tråd her inne hvor det kom en del svar.

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri regnet på hva jeg hiver i meg av kalorier på tur, men har alltid regnet med at jeg spiser for lite.

Når jeg kommer hjem etter å ha vært på tur noen dager, går tiden med til å spise - stor mengder.

På tur blir det frokost, litt mat underveis, og en middag (1 hermetikkboks+tilbehør), og det er ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180 og veier 65 kg og har overhodet ingen problem med å få i meg 6-6500 i løpet av et helt døgn utendørs vinterstid.

Kan gange det med feks 80 dersom man synes 100 virker urimelig mye. Det blir en smaksak.

Jeg fortalte hva jeg anbefaler. Hvis noen ikke forstår mitt inntak vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare det annet enn at det er faktisk slik det er.

Jeg har noe mindre overskuddslager enn en gj.snitt person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte hva jeg anbefaler. Hvis noen ikke forstår mitt inntak vet jeg ikke hvordan jeg skal forklare det annet enn at det er faktisk slik det er.

Det er mulig jeg ikke formulerte meg godt nok. Jeg er ikke ute etter å så tvil om du faktisk greier å innta over 6000 kcal i døgnet. Jeg tror ikke jeg er alene om å synes det er vanskelig å få i seg nok mat på tur. Derfor er jeg genuint interessert i å høre hvordan du faktisk gjør det. Kanskje du har noen småtriks som vi alle kan dra nytte av?

Det hadde vært supert om du kunne lage en tenkt oppstilling av hva du spiser i løpet av f.eks. en hard dag i vinterfjellet. Frokost, lunsj, middag, kvelds? Mellommåltider? Snacks? Energidrikk? Hva består måltidene av? Tørrmat? Hermetikk? Sjokolade? Spiser du mens du forflytter deg?

Alle tips tas i mot med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, kan jo prøve å beskrive enkelte ting kjapt (der jeg kanskje inntar mer enn andre?):

- Dobbel porsjon kornfrokost (egen hjemmemekket miks havre, hvete, rug, honning, rosiner og kokos). 500kcal til frokost synes jeg høres lite ut, min inneholder 8-900.

- ALLTID raske karbohydrater lett tilgjengelig. feks banan i netting på sekk eller et par sjokolader i jakken. Gomler OFTE mens jeg går, men ikke for mye på en gang.

- Potetgull er en ofte utskjelt ting, men det inneholder utrolig mye energi. Man trenger både fett etter en lang dag, og også SALT for å binde all den nye væsken i kroppen. Tar gjerne en 180-200 gram pose et par timer før jeg legger meg. Dette alene gir ca 1000.

- Det som ofte er problem på vinter er kaldt vann/is. Spes på morningen. Jeg forsøker å unngå store temp.forskjeller på intatt væske og kroppstemp. Vann er best lunkent og kakao inntar jeg aldri helt varm (selv om det kan være fristende). Det som skjer da er at det kommer mye raskere ut igjen fordi kroppen har vanskeligere for å ta det opp.

- Drikke er i stor grad isotonisk. Hypotonisk (for få partikler eks rent vann) og hypertonisk (for mange partikler eks saft) bør så langt som mulig unngås.

- Coca Cola kan være greit å ha i kritiske situasjoner. Den bør på forhånd være ristet ut kullsyre av samt vannet ut litt med vann. Funker som faen hvis man føler seg litt nede og har kort vei igjen til målet. Bør ikke inntas i for store mengder sent på kvelden.

- Grove knekkebrød funker bra, har alltid med mange for de kan plasseres i jakke og de gir bra langvarige karbohydrater samt at de krever ingen oppvarming eller tilbredning.

- Ellers spiser jeg vel bare ofte. Vet ikke om du får noe nytte av noe av dette har, men jeg har iaf. forsøkt å fortelle litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til Helsenett.no hvor en spesialist i allmennmedisin skriver om beregning av kaloribehov http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55.

Formelen for beregning av kaloribehov er slik:

Menn: = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyden i centimeter) - (6.8 x alder i år)

Kvinner: 655 + (9,6 x vekt i kg) + (1,8 x høyden i centimeter) - (4,7 x alder i år)

Deretter ganger du BMR med følgende tall avhengig av aktivitetsnivået ditt:

Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet)

Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke)

Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke)

Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke)

Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig)

For en 30 år gammel mann med høyde 185 cm og vekt 80 kg får vi et kaloribehov på 3578 kalorier dersom han er ekstremt aktiv.

Vi har altså i følge modellen et kaloribehov som er under halvparten av hva lagfører antyder på det meste.

Jeg sier ikke at jeg tror det er umulig å klare å komme opp i slike ekstreme verdier som lagfører antyder, men tror da det må være under meget spesielle forhold, hos en person med en generelt høy forbrenning. Det å krysse Hardangervidda kan vel neppe ses på som særlig ekstremt. Når man er på tur er det de færreste av oss som går som gale hunder.

Jeg tror mao at formelen over er et bedre utgangspunkt for å beregne kaloribehovet sitt. Maten skal jo tross alt bæres også :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thing is, vi bruker MYE mer energi i -20 enn i +20.

Har hørt om Nordpolen farere som har vært oppe i 10-12000 (da spiser de mye flesk - dobbelt så mye energi som karbohydrater og proteiner).

Tour de France stemmer at de ligger såpass høyt som nevnt over her, og det er altså i løpet av et kvart døgn det er snakk om.

En gj.snitt person på 70 kg. forbrenner ca 450-500 ved 1time langrenn.

Dette er uten sekk/pulk!

Si man går 8timer - da er man allerede forbi ditt tall.

Og dette er for 70 kg ikke 80.

Legg til ekstra for det samt sekk eller pulk...

Så i tillegg til det igjen kan du legge til energien man trenger i de resterende 16 timene av døgnet for å leve og holde seg varm.

Så nei osala, jeg er nok ikke fra en annen planet.

Du kan jo selvsagt satse på å ta deg over vidda på vintern med 3500 i døgnet.

Jeg ville ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om Nordpolen farere som har vært oppe i 10-12000 (da spiser de mye flesk - dobbelt så mye energi som karbohydrater og proteiner).

Siden du nevnte polfarer sjekket jeg litt rundt for å finne ut hva Børge Ousland har med seg av kalorier på sine ekspedisjoner. Vet ikke hva vekta til Ousland er, men han er ingen smågutt.

Fant ut at han spiser ca 6000 kalorier per dag på en 90 dager lang polferd. Han drar da på en pulk som veier 170 kilo!!!!!!!!!!!!!, og går 10-12 timer hver dag. Da går han riktignok ned i vekt.

Dette er helt ekstremt, og har ingenting med de forholdene som gjelder for en vanlig turgåer å gjøre.

Dersom jeg skulle krysset Hardangervidda mellom Finse og Haukeliseter, gått med sekk/pulk på i overkant av 20 kilo og brukt de vanlige 5-7 dagene skulle jeg ha levd fett på de 3500 kaloriene. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De svenskene som gikk sist hadde 8000 +2000 og de gikk ned opp mot 30 kilo.

Vil man slanke seg er det bare å spise mindre enn det man trenger - for all del.

Det beste beviset må vel være å se på barna i Afrika.

Jeg antar at trådstarter ikke har noe stort ønske om å gå ned i vekt, derav mine råd.

Vil man slanke seg anbefaler jeg å dra på tur over hardangervidda med 1500 kcal om dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Børge Ousland krysset Arktis i 2001 hadde han følgende antall kalorier: Første 15 dager 4168 kcal pr. dag. Neste 20 dager 5380 kcal pr. dag. Neste 40 dager 6261 kcal pr. dag. Og de siste 15 dager 6816 kcal pr. dag.Men det er jo klart at det finnes folk som vil kreve flere kalorier enn dette. Vet bla at Torry Larsen under G2 ekspedisjonen hadde ett energiforbruk på ca 9000 kcal pr. døgn. Men her snakker vi om nokså ekstreme ekspedisjoner.

På lange vinterturer med pulk bruker jeg Kornblanding til frokost. Gjerne Real turmat sin Turfrokost. Har i tillegg med syltetøy som jeg blander i. Lunsj består av enten nøtteblanding, eller ca 250 gr. sjokolade. Lunsjen spises fordelt ut over hele dagen, med stopp ca hver time. I tillegg har jeg alltid med meg en termos eller to med lunkent vann. Middag for meg pleier å være enten Real turmat sine middager, eller gryterett av ett eller annet slag med tørket, stekt kjøttdeig. Når turen har vart noen dager vil dette gi litt for lite energi. Men da har jeg alltid med meg sojaolje, som jeg blander i både frokosten og middagen. Ca 20-25 gram i hvert måltid. Merker ikkeno på smak, men energinivået øker betraktelig . Aner ikke hvor mange kalorier jeg bruker pr. døgn, men jeg er 180 cm høy og veier ca 85 kilo. Og dette er tilstrekkelig for meg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter du ikke at å gå med 20 kg i ryggsekk/pulk i 6-8 timer i moderat tempo ikke er noe spesielt hardt arbeid??

:)

Fatter du ikke at å gå med 20 kg i ryggsekk/pulk på ski om vintern i 6-8 timer i moderat tempo betyr en forbrenning på 500-700 kcal/time??

Dessuten:

Jeg har ikke uttalt meg om hva som er eller ikke er "spesielt hardt arbeid".

Ei heller har jeg noen formening om hva som er "spesielt hardt arbeid" pr. din definisjon. Det er også forsåvidt uinteressant for oss begge synes jeg, for det er sannsynligvis like mange definisjoner på det som brukere på dette forum. Jeg forholder meg til antall kalorier, ikke noe mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Fatter du ikke at å gå med 20 kg i ryggsekk/pulk på ski om vintern i 6-8 timer i moderat tempo betyr en forbrenning på 500-700 kcal/time??

Dessuten:

Jeg har ikke uttalt meg om hva som er eller ikke er "spesielt hardt arbeid".

Ei heller har jeg noen formening om hva som er "spesielt hardt arbeid" pr. din definisjon. Det er også forsåvidt uinteressant for oss begge synes jeg, for det er sannsynligvis like mange definisjoner på det som brukere på dette forum. Jeg forholder meg til antall kalorier, ikke noe mer eller mindre.

Tror du at du helt uten videre skal kunne klare å tillføre kroppen din ca 6000 kcal pr døgn??

Det er mere eller mindre umulig, hvis du ikke har god trening i å spise så store mengder mat. Polfarerne bruker ca ett år med oppbygging av fettlager på kroppen, og selv de sliter med å tilføre så store mengder kalorier pr. dag. Se bare på Børge Ousland sin meny. Der ser du at først etter 14-15 dager bynner han med over 5000 kcal pr dag. Hvor mange av turene dine er lengre enn dette??

Så jeg lurer på om ikke du burde gå igjennom menyen din en gang til. :oops:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.