Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Hardwear Spire 2


kapt11@hotmail.com

Anbefalte innlegg

Hei,

Var i en butikk som selger både Mountain Hardwear og Hilleberg.

Jeg var i utgangspunktet ute etter Hilleberg Unna, men personalet lovpriste MH Spire 2.

Er det noen her som har dette teltet og som kan dele erfaringene med dette teltet?

Har tenkt å bruke det året rundt, også til vinter på HArdangervidda.

Finner svært lite omn dette teltet ved Google søk...

På forhånd tusen takk!!!

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg er neppe noen ekspert på dette her, men jeg leste det som var å finne av erfaringer av MH trango vs. Ed Viestur's sin telt (samme stoff / utgangspunkt som spire ?). Det var skuffende mange som snakket om kondens i 'single walled tents', og fikk våte overnattinger, men som du vet er trango og den jeg kjøpte tunge (uh, 9+ lbs for min tnf mountain 25 og liknende for trango 2 pers). De flest revy var i (beklager norsken min er fortsatt elendig) Trailspace.com, den gamle websiden til outdoorreview.com (vanskelig å finne fram til), outside.away.com, og selfølgelig summitpost.org. Jeg tror det bare å skrive inn spire å ploge igjennom det som kommer opp - man vet aldri - fikk veldig god pris på mine Nepal EVO's på den måte - usd 300! Aesj - norske priser... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg utredet telt i en liten evighet...

Har vært innom veldig mange merker og modeller, er nå tilbake til Hilleberg.

Tror en stor ulempe med Spire er at man setter opp innertelt først.

Nå lurer jeg på om jeg skal glemme vekt og kjøpe Staika, synes det ser veldig bra ut.

Høyt og langt, 2 innganger og høyde i forteltene..

Andre kandidater som er under utredning er Jannu og Orion.

Jannu er litt "ut" pga" forteltet som jeg synes ser ganske meningsløst ut, for flatt.

Orion er ljeg litt usikker på da jeg ikke kjenner dette merket, Exped.

Ikke lett å kjøpe telt......

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke lett å kjøpe telt......

Amen...

Jeg var i nøyaktig samme "vanskelige" situasjon som deg nylig, og havnet til slutt på Exped Orion Extrem.

Plassen innvendig er meget bra for to personer med utstyr, det er plass til to store sekker i det ene forteltet, mens det andre forteltet kan brukes som inn/utgang og fyring. Lengden på innerteltet er akkurat så det holder for meg (189cm) med stor sovepose, uten å berøre innerduken (det er klart.. man må foreta noen justeringer av liggeposisjon ilø av natten). På en solotur er dette teltet ren luksus!

Oppsettingen er en drøm, veldig raskt og enkelt med fargekodinger på de tre stengene og kanalene. Man kan også lett ta av innerteltet på forhånd (for f.eks å spre vekt) og sette opp ytterduken, for så gå inn og klipse på innerteltet.

Jeg har kun 6 netter i teltet foreløpig, men 3 av de var med skikkelig pissregn, og 1 av de med bra vind.. Teltet er vanntett og står meget stødig, spesielt når man tar i bruk den overfloden av bardunfester det er... Fikk også prøvd å sette opp teltet i mørke, og det gikk knasende greit.

Har foreløpig ikke testet teltet under vinterlige forhold.

Det eneste minuset jeg har foreløpig, er at det medfølger et for lite antall barduner (etter min mening)... Men dette er ingen stor sak.

Med to stk Exped Syntmat DLX (dvs den største typen) maksimerer man gulvplassen i bredden, med ca 10 cm glippe i hver ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen!

Kjenner ikke så godt til Exped, men på f.eks. Oslo Sportslager skryter de fælt av dette merket...

Orion Extreme er vel veldig lik Hilleberg Staika i størrelse, vekt og løsninger....?

Har ikke sett orion extreme "live" enda, men har sett på Staika. Synes det ser veldig robust ut.

Har lyst på Staika, men det koster jo flesk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dome/kuppeldesignet med tre stenger, som Staika og Orion Extreme har, synes jeg er veldig elegant og praktisk.

Har ikke sett Staika live, så jeg kan ikke uttale meg om det, men utifra spesifikasjonene/bildene så ser de to teltene ganske like ut ja. Ser at Staika har stengene "utenpå" teltduken, mens Orion Extreme har de "inni" (dvs i kanaler "inni"). Orion skryter veldig av at dette skal redusere vindfanget, noe som i fluid dynamics teori er ganske så riktig...

Du burde gå på Oslo sportslager OG sportsnett, og be om å få satt opp teltene. Jeg vet at Oslo Sportslager gjør det uten å blunke. Sist jeg var der rakk jeg så vidt å si ordet "telt" før jeg lå inni Orion Extreme på et liggeunderlag sammen med ekspeditøren.

Som sagt så vet jeg ikke med Staika, men Orion har MEGET god takhøyde. Noe som øker komfort betrakelig inni teltet.

Du burde definitivt dra i butikkene og få de demonstrert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant kun 2 anmeldelser på nettet ang. spire...begge fra NZ. Den ene veldig dårlig, den andre bra men 'suspect' (websiden andmelder kun sponsorerer av websiden). Jeg må si jeg lurer litt på om det er litt 'bias' blandt forummedlemmer ang. Hilleberg....de synes å være ganske imot kuppeltelt...(ok jeg har TNF 25, som veier 2x så mye som Hillbeberg/fjellsport designet, men for det virker mye mer vindstabilt)...ditto trango 2, osv..bare min mening (og fra en newb også)..arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, alle vet at TNF VE-25 er kongeteltet. Jeg ville heller vært i den enn i en av de sterkere Hillebergteltene i en storm. Problemet er at VE-25 veier ganske mye, er for stor for 2 personer, har liten fortelt og er ganske bred noe som krever mye graving i snøen dersom terrenget er kuppert eller man er på en fjellhylle. Derfor må man se etter alternativer. Men til sitt bruk er VE-25 meget bra.

Jeg har en Hilleberg Jannu som brukes til turer der vekten er helt avgjørende. Jeg kommer etterhvert til å anskaffe en VE-25 til turer der man enten kan fordele vekten blant flere og/eller synes det er hyggelig med et større telt og/eller p.g.a. mye vind i det aktuelle området.

Problemet er at ingen telt er perfekt til all slags bruk. Man må inngå et kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Spire er et bra solo telt! men kunne jo hvert bedre:)

Det er som en her sa, at det er en ulempe at du må sette opp innerteltet først, det mangler også storm matte og ytterduken går ikke helt ned :S men det gir jo god ventilering :wink:

bunnduken kunne hvert i en klasse over, men man kan jo kjøpe et såkalt ``footprint`` som skal forsterke.

et bra 3-sesongs vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik - jeg har faktisk 'mountain 25', som er noe lettere en ekspedisjons-teltet VE25 (og mindre), men den veier godt opp mot 4 kg..

Helt fornøyd med min spire faktisk, litt i tyngste laget for å være en-manns vinter telt, men det finnes jo ganske få av de. Definitivt altfor liten til 2... den er vel litt i overkant av 2 kg, nærmere 2,5 med ekstra plugger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian_IV:

På en solotur er dette teltet ren luksus!

Vår, sommer og høst synes jeg det er litt "overkill" å gå solo med et telt på nærmere 4kg, slik som Orion. Vintertur, no problem med f.eks pulk.

@[email protected]:

Se på disse modellene. Jeg vurderer nå løpende Mark II, Exped Venus/Orion x-treme og noen forskjellige Marmot telt, tenker da sen høst/vinter. Lightwave g1/g2 ultra og Marmot grid tenkte jeg skulle dekke resten av turene, da kanskje med en tarp i tillegg. Så nå ser det ut som jeg går for 2 telt som dekker mine behov.

Høyst på lista akkurat nå:

1. Vaude mark II (ca 2338kr) og Exped Orion (4299kr.)

2. Lightwave g1/g2 ultra (ca4500/5000kr) og Marmot grid 2600kr)

Vaude mark II og Marmot grid gir mye telt for pengene, så med pruting og frakt ca 5500kr.

Eller bare hoppe i det, og bare satse på Lightwave g2 ultra XT eller g2 mtn som helårs?

http://www.lightwave.uk.com/en/tent_g2ultraxt.php

http://www.lightwave.uk.com/en/tent_g2mtn.php

- Vaude mark II, 3 manns/2,9kg. God plass for 2, veier mindre en Orion, 10cm lavere, 10cm lengre, billigere også.

http://www.readytoleave.com/Camping-Equipment/Tents/Vaude-Mark-II-Light-3-Man-Tent/details

- Lightwave g1/g2 ultra, 2 Skin, 2-3 Person Tent/2,1kg - 2,3kg. Jeg har aldri sett dette merket før, fikk tips om veldig gode specs, og det ser utrolig bra ut, på papiret. I ytterduken bruker de faktisk "30-denier nylon 6.6/Coated on both sides with silicone to 5000 mm hydrostatic head.

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/lightwave_t2_ultra_2_skin_2-3_person_tent.html

- Marmot Grid, ser ut til å ha gode specs i forhold til pris, ok plass og vekt for soloturer.

http://www.livefortheoutdoors.com/Videos/Search-Results/Camping--backpacking/GEAR-EXCLUSIVE-Marmot-Grid-2-tent/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.