Gå til innhold
  • Bli medlem

Kyrkja v/s Uranostinden


mg-f

Anbefalte innlegg

For første gang kom jeg meg til Jotunheimen etter mange år med turer på avrunda rogalandsfjell.

Planen og drømmen var Uranostinden, men etter noe undersøkelser i forkant kunne det virke som om Kyrkja og Stetind var noe lettere alternativ for en nybegynner med skjelvne knær.

Dessverre var været drittdårlig så Stetind ble kansellert.

Kyrkja ble imidlertid besteget i tåke, regn og vind. Må innrømme at siste klatring til topps var litt sceary, men gikk likevel rimelig greit.

Så var det Uranostinden som jeg ikke får helt ut av tankene som et alternativ til neste år.

Hvordan kan en tur over sydtoppene til hovedtoppen av Uranostinden sammenliknes med Kyrkja mht.

vanskelighetsgrad og "luftighet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg vil nok si at Uranostind fra sør er en betydelig mer krevende tur enn Kyrkja. På Kyrkja har man vel et eller to punkter hvor man såvidt må nedi med hendene mens sørryggen til Uranostind har flere partier med vedvarende klyving med både hender og føtter. Den har også noen punktet som er mer utsatte en noe sted på hovedtrasèen til Kyrkja. Jeg gikk der på vått føre med solid vind og liten sikt og vi valgte å sikre med tau over det mest utsatte "mønet". Uansett er det er meget fin og variert tur, spesielt om man legger hjemturen over breen. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang kom jeg meg til Jotunheimen etter mange år med turer på avrunda rogalandsfjell.

Planen og drømmen var Uranostinden, men etter noe undersøkelser i forkant kunne det virke som om Kyrkja og Stetind var noe lettere alternativ for en nybegynner med skjelvne knær.

Hvordan kan en tur over sydtoppene til hovedtoppen av Uranostinden sammenliknes med Kyrkja mht.

vanskelighetsgrad og "luftighet"?

Uranostinden fra S er ikke for nybegynnere; det er flere (lange) partier hvor et glipptak blir fatalt, og høydeskrekk er det ikke plass til.

Fjellet har flere gange vært diskutert her, se:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8636&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve nordryggen opp til Uranostinden er bred og lettgått. Noe luftig på toppeggen bort til varden, men hvordan du kommer deg til nordskaret er så spørsmålet. Breen er kanskje det enkleste, men da trenger du tilsvarende breerfaring. Fra vest er det for såvidt greit, men viktig med riktig veivalg (vanskelig i tåke). Innslag av sva, skrenter og småstup, i kombinasjon med en del løst kan gjøre denne varianten spennende ved uoptimalt veivalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det er langt for alle som ønsker seg en dagstur da.

Og dem er vel i flertall.

Det var nå ikke med henblikk på dagtur jeg spørr. Planen min var å gå fra Fondsbu til Skogadalsbøen, over Uranostind fra S og fortsette over Slingsbytind, topp 1900 og ned i Skogadalen der der tegnet inn på kartet side 320 i Norges Fjelltopper.

På grunn av en sommer som gikk bort i møkkavær, ble turen henlagt til bedre tider :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men Bjarne, tråden dreide seg om trådstarters spørsmål, og jeg trodde ditt innspill gjaldt i den sammenheng, og ikke at det gjaldt egne planer :!:

For den spreke (og ikke altfor høyderedde) må det under gode forhold være en flott tur å gå Skogadalsbøen - Eidsbugarden over hele denne fjellryggen. Det er noe jeg kunne tenke meg på en laaang tur en gang. Burde la seg gjøre greit på 10-14 timer avhengig av dagsformen det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den spreke (og ikke altfor høyderedde) må det under gode forhold være en flott tur å gå Skogadalsbøen - Eidsbugarden over hele denne fjellryggen. Det er noe jeg kunne tenke meg på en laaang tur en gang. Burde la seg gjøre greit på 10-14 timer avhengig av dagsformen det tror jeg.

Den vei vil ikke jeg gå, for da blir det ned de utsatte steder på Uranostind :!:

Fra S er det bare nedgangen til Skogadalen jeg ikke har gått før.

Grunnen til jeg spørr er at jeg er ganske avhengig av at komme meg sikkert ned i Skogadalen, og jeg husker bare at det er mye sva i den nordvendte side av Urdanosi ned mot Skogadalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smakebit fra det mest luftige stykket. Kanskje like greit at det var tåke?

Og her er samme sted uten tåke:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3336

Fra vest er det for såvidt greit, men viktig med riktig veivalg (vanskelig i tåke). Innslag av sva, skrenter og småstup, i kombinasjon med en del løst kan gjøre denne varianten spennende ved uoptimalt veivalg.

Vi ble noe overrasket over hvor uframkommelig det var der. Høydekotene tilsa en bratthet som burde være grei å ta seg ned, men disse småstupene kommer jo ikke fram på kartet. Vi møtte en skrent husker jeg, som presset oss sørover til vi var omtrent rett under toppen på Uranostind. Der fant vi en grei vei ned mot stien som går langs med Uradalsvatnet.

Ved nærmere kikk på kartet, ser jeg nå at høydekotene mellom 1600 og 1700 meter, nordvest for Uranostind, tetner litt til i en bue mot vest. Var vel der vi møtte skrenten som stoppet oss. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble noe overrasket over hvor uframkommelig det var der. Høydekotene tilsa en bratthet som burde være grei å ta seg ned, men disse småstupene kommer jo ikke fram på kartet. Vi møtte en skrent husker jeg, som presset oss sørover til vi var omtrent rett under toppen på Uranostind. Der fant vi en grei vei ned mot stien som går langs med Uradalsvatnet.

Ved nærmere kikk på kartet, ser jeg nå at høydekotene mellom 1600 og 1700 meter, nordvest for Uranostind, tetner litt til i en bue mot vest. Var vel der vi møtte skrenten som stoppet oss. :arrow:

Nils, den vei ned du her beskrive er fra skaret mellom Uranostind og Slingsbytind mot V til litt N for Urdadalsbandet?

Der har også jeg gått ned :!:

Jeg gjør det ikke igjen; det var uhyggelig skummelt, med bratte skrenter og sva med vann på, og først da jeg var heilt nede visste jeg om jeg skulle overleve :arrow:

Jeg slenger på et billed av Uranostind, tatt fra Urdadalsbandet, hvor skaret mellom Uranostind og Slingsbytind ses tv i bildet.

post-258-133474494361_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, den vei ned du her beskrive er fra skaret mellom Uranostind og Slingsbytind mot V til litt N for Urdadalsbandet?

Ja, det stemmer Bjarne!

Takk for bildet du la ved. ;) Jeg lånte det, og tegnet inn sånn ca hvor vi gikk.

Rød strek er omtrent slik vi gikk. De bratte svaene og skrentene/småstupene befinner seg under den røde streken. Grønn strek indikerer en noe mer optimal rute bortover vestflanken under Uranostind.

Det hører også med å nevne at utenfor bildet til høyre, rett før vi kom ned mot Urdadalsbandet, er det også en bratt skrent i ca 1500 meters høyde. Denne fant vi fort en grei vei ned fra, men den kan sikkert gi problemer den også, for den er gjennomgående bratt bortover. Den ses på kartet ved at høydekotene ligger tettere rundt 1500 moh.

post-42-133474494454_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve nordryggen opp til Uranostinden er bred og lettgått. Noe luftig på toppeggen bort til varden, men hvordan du kommer deg til nordskaret er så spørsmålet. Breen er kanskje det enkleste, men da trenger du tilsvarende breerfaring.

Jeg opplevde toppeggen via nordryggen bort til varden på Uranostind som mye mer utsatt og skremmende enn Kyrkja. Vi var fire som hadde gått i tau over breen med en mann som tråkket nedi sprekker et par ganger. På toppeggen var det to som enkelt spaserte til toppeggen, en ville ikke bevege seg ut på toppeggen og jeg ville ha tau for å komme meg bort til varden.

Kyrkja opplevde jeg som enkel og mindre utfordrende enn Besseggen, men det er en helt subjektiv vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et år siden "besteg" jeg Uranostinden via søreggen under gode forhold; det var luftig, men ikke akkurat vanskelig. Under andre forhold ville det være en annen risiko. Etter å ha vært på Slingsbytinden, gikk jeg ned fra skaret til nordenden av Urdadalsvannet, og her må man gå litt på kryss og tvers for å finne farbare veier. I regn og tåke er det ikke anbefalelsesverdig.

Det var i alle fall en fin dag. I år er det helt andre utfordringer i slutten av september.

Ove S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til jeg spørr er at jeg er ganske avhengig av at komme meg sikkert ned i Skogadalen, og jeg husker bare at det er mye sva i den nordvendte side av Urdanosi ned mot Skogadalen?

Er nok en knalltur å fortsette over topp 1900 etter Slingsbytind, og så komme seg til Skogadalsbøen. Jeg har ikke gått mot/på Uranosi selv Bjarne, men jeg ville nok ikke vært så bekymret for å komme meg ned fra Uranosi og til Skogadalsbøen.

Nordsiden ser ut til å være svapreget ja, men det virker å være mindre bratt noen steder. For eksempel nordøstover fra høyde 1543 ser det jo ikke så ille ut. Er sikkert noen småskrenter eller sva nedover der, men ville overraske meg om det er vanskelig å ta seg ned der. :?

Eller hva med å gå ned i Urdadalen, fra vann 1437, sørvest for høyde 1543? I sørflanken ned langs bekken der er det sikkert mindre sva, og ikke ligger høydekurvene avskrekkende tett heller. Noe lenger vest, sørover fra høyde 1424 ser det også overkommelig ut.

Jeg gikk et par minutter forbi Uradalsbandet (retning Uradalen) før jeg tok meg opp i skaret. Kan ikke huske at det var noen særlige problemer.

Skrådde du da nokså rett opp mot skaret, uten å støte på bratte skrenter/sva? For så vidt jeg husker var det temmelig bratt hele veien under midtpartiet på den røde streken jeg tegnet på Bjarne sitt bilde. Vi finstuderte ikke hele skrenten bortover, men gikk etterhvert så langt sørover under Uranostind at vi var sikre på å komme lett ned.

Det var kanskje lettere å gå opp mot skaret, da du får bedre oversikt… :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en knalltur å fortsette over topp 1900 etter Slingsbytind, og så komme seg til Skogadalsbøen. Jeg har ikke gått mot/på Uranosi selv Bjarne, men jeg ville nok ikke vært så bekymret for å komme meg ned fra Uranosi og til Skogadalsbøen.

Nordsiden ser ut til å være svapreget ja, men det virker å være mindre bratt noen steder. For eksempel nordøstover fra høyde 1543 ser det jo ikke så ille ut. Er sikkert noen småskrenter eller sva nedover der, men ville overraske meg om det er vanskelig å ta seg ned der. :?

Jeg har sett på muligheterne fra Skogadalen; husker ikke hvordan det så ut ned fra 1900, men det er jo den der er tegnet som stiplet strek inn på kartet på s. 320 i toppboka.

Bemerket at det også så rimelig ut ned til Skogadalen mot NØ fra høgd 1427, lengst V på Uranosi.

Har mest lyst på å gå ned til Skogadalen, fordi den er mer lettgått enn Urdadalen og turen blir jo lang nok i seg selv.

Eller hva med å gå ned i Urdadalen, fra vann 1437, sørvest for høyde 1543? I sørflanken ned langs bekken der er det sikkert mindre sva, og ikke ligger høydekurvene avskrekkende tett heller. Noe lenger vest, sørover fra høyde 1424 ser det også overkommelig ut.

Jeg gikk et par minutter forbi Uradalsbandet (retning Uradalen) før jeg tok meg opp i skaret. Kan ikke huske at det var

noen særlige problemer.

Skrådde du da nokså rett opp mot skaret, uten å støte på bratte skrenter/sva? For så vidt jeg husker var det temmelig bratt hele veien under midtpartiet på den røde streken jeg tegnet på Bjarne sitt bilde. Vi finstuderte ikke hele skrenten bortover, men gikk etterhvert så langt sørover under Uranostind at vi var sikre på å komme lett ned.

Det var kanskje lettere å gå opp mot skaret, da du får bedre oversikt… :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli en del år siden, men jeg tror kanskje at jeg tok meg opp mer i siden av Slingsbytinden og så på skrå opp mot skaret. Etter å ha gått på Slingsby og Uranos gikk jeg ned i skaret igjen, så i siden av Uranos og bort på de to sørtoppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bemerket at det også så rimelig ut ned til Skogadalen mot NØ fra høgd 1427, lengst V på Uranosi.

Ja, det ser mulig ut der også. Tror faktisk jeg ville ha tatt turen helt ut mot vestenden på Uranosi, for så å gå ned i Skogadalen som du beskriver Bjarne. Er sikkert nydelig utsikt ned i Utladalen fra høyde 1427, og ikke minst mot Hurrungane. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.