Gå til innhold
  • Bli medlem

Rydde skiløypa


turid

Anbefalte innlegg

Hundeløypa er alltid gjengrodd av seljetrær. De fleste er saga ned, men sager man et seljetre, dukker det oppe hundre nye skudd rundt stammen. Har brukt ei hekkesaks til nå, men syns det går tregt. Vil en sigd funke på tynne kvister? Jeg klarer ikke med en ljå og motoriserte saker har jeg ikke råd til. Gift er heller ikke aktuelt siden løypa går langs drikkevannet. Ergo har jeg krabbet langs hele vannet med hekkesaksa hver høst. Biten som må kvistes er på ca 1 km. Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, det er sauer i andre enden av vannet hele sommeren, og der er det ryddig og fint. Men sauegjerdet er satt opp slik at hele langsiden er sauefritt, antakelig fordi det er to grunneiere og fordi det passer best med fjellet. Kanskje jeg kunne kjøpe meg ei geit, sluppet den løs og fyrt opp et bål og grillet pølser mens den jobbet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm

round-up er kanskje ikke helt så nedbrydbart, som blir opplyst av fabrikantene!? Så hellere geit!

Men på "svigeronklen" sin støl ligger en tung og ganske rett "sigd" som jeg antar har vært brukt til avkvisting/-avløvning til vinterfor. Den er i hvertfall veldig bra til avkvisting.

Jeg mener, at "Fiskars" fremdeles gjør en så'n dings til skogsbruk.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket opp roundup tidligere og leste at de finner rester av det i vann, sammen med en del andre miljøgifter. Og siden løypa ligger knappe meteren fra vannet, tør jeg ikke ta sjansen. Brukte roundup i sommer på bringebærbuskene, men det hadde null effekt. Senere sa en kjenning at jeg burde brukt det i august istedet, da pleier det funke.

Skal se om jeg finner en sigd, jeg. Var usikker på om den klarte kvister, men gjorde den det før i tiden, så må den vel gjøre det i dag også! Takker så mye for alle svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här är en länk till Fiskars röjkniv

Länken går till deras svenska nätplats för den fanns inte på den norska.

Det kanske inte är så lurt att vänta till hösten med kvistningen. Då har sälgen haft hela sommaren på sig att samla näring i rötterna som den kan bruka till att skjuta nya skott nästa år. Jag skulle ta skotten sent på våren, d.v.s. efter att den har förbrukat näring till nya löv men innan den har hunnit samla ny näring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og søkte på nettet etter butikker som selger sigd, men fant denne løvkniven som liknet på linken din. Ser ut som felleskjøpet har den, så jeg stikker innom de og spør. Så veldig grei ut, nesten som en jungelkniv :( Takk for vårtips! Jeg får teste det ut neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visstnok være veldig effektivt å slå kobbernagler inn i stubben etter at treet er felt, dette motvirker visst at nye renninger/skudd kommer opp. Visstnok et gammelt triks....

Har testet dette i tillegg til Roundup i forbindelse med et beiteprosjekt, så får vi se hva som virker best. Tar dessverre et par år før man ser effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte ryddekniven(eller jungelkniven, etter utseendet) fra Fiskars. Den var veldig god til å kappe ned små trær, men ikke fullt så god til tynt buskas. Jeg måtte bruke ganske mye armkraft for å klare å få bort tynne kvister, og var det gress i veien klarte jeg det ikke. Men til små trær var den veldig bra, så jeg har hugd og ordna etter beste evne! Vil tro at denne øksa blir noe liknende, bortsett fra at man slipper det lange, store bladet. Skulle ha litt hjelp til å slipe kniven, men butikkmannen rygga nesten bakover da jeg kom inn døra med den. Ran, neste...Jeg måtte jobbe litt med heina/brynet også. Har ikke så mye erfaring med den, akkurat.

Kjøpte forøvrig noen kobberstifter, men de sa at salt er like godt for å hindre stubber i å slå skudd. Jeg får forske på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.