Gå til innhold
  • Bli medlem

Rasserte fjelltopper.


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Vi er vel alle her på Fjellforum enige om at en fjelltopp er noe av det vakreste som finnes. Desverre har den teknologiske utviklinga ført med seg til dels stygge inngrep. Legger med et par bilder av Bertesknapen. Før den mest populære skitopp i Evje Len. Nå nesten ikke besøkt etter at luftfartsverket har vært der. Spørsmål: Kan ikke dette gjøres mer skånsomt ? Hiver også med et bilde av Gaustatoppen. Nå som forsvaret er på veg mot nedleggelse kan de vel snart få sprengt bort dette røret. Noen med andre fjelltopp-rasseringer på lager ?

post-728-133474493586_thumb.jpg

post-728-133474493596_thumb.jpg

post-728-1334744936_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ålfjell i Valdres, mast på ca 70 meter synlig fra store deler av fjell-valdres. Utsikten er ellers god i toppen av masten, men det vingler litt i vindkastene. Ellers så er det de tekniske instalasjonene som dominerer denne toppen/fjellet.

post-568-133474493615_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel alle her på Fjellforum enige om at en fjelltopp er noe av det vakreste som finnes.

Tja, noen fjelltopper ja.

Desverre har den teknologiske utviklinga ført med seg til dels stygge inngrep. .... Spørsmål: Kan ikke dette gjøres mer skånsomt ?

Det er nå slike installasjoner på noen topper, men de er heldigvis i stoooort mindretall. Det er en sammenheng mellom høyden på en slik mast og rekkevidden på signalene. Med lavere/mindre installasjoner, så regner jeg med at hadde blitt flere topper med master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Maisavarre innerst i Indre Troms ligger et radaranlegg Forsvaret ikke lenger har i bruk. Dette anlegget hadde sin storhetstid under den kalde krigen da det ble brukt til å se innover i Sovjetisk luftrom. Anlegget ligger på en veiløs fjelltopp ca 4 mil i luftlinje fra nærmeste bilvei. Utsikten innover i Nord-Sverige er meget bra. I dag tror jeg det er et privat firma som driver villbarksbasert turisme i området som har tatt over anlegget, men tror ikke de har fått tillatelse til å ta det i bruk ennå. Selv synes jeg det av og til kan være litt interessant å komme over slike anlegg midt i villmarka, selv om de selvsagt skjemmer en del ut. Det som etter min mening skjemmer mest ut er hvis det er anlagt lange anleggsveier for å få bygd installasjonen.

post-1574-133474493984_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver også med et bilde av Gaustatoppen. Nå som forsvaret er på veg mot nedleggelse kan de vel snart få sprengt bort dette røret.
Det er ikkje bare forsvaret som har store installasjonar på Gaustatoppen. Dette er ein sentral link for radio, tv, mobil, telefon, mobilt bredbånd mm, så tviler på om den forsvinner. Slike "røyrmaster" er vanlegvis bare ei vanleg mast kledd med bølgeblikk for å beskytte installasjonane. Den kunne kanskje med fordel ha blitt kutta litt i høgden, trur ikkje det hadde gått særleg ut over dekningsområdet.

Linken på Snøhetta trur eg nok kan fjernast om nokre år, den har iallefall få sivile systemer ser det ut til (utan at eg veit nærare kva den blir brukt til). Det har t.d. aldri vore nmt eller gsm basestasjon på toppen, det ser heller ikkje ut til at den brukes til vanleg radio eller Tv. Det kan jo hende den driver viktige sambandssystem for Forsvaret

Dei andre mastene det her er bilde av, er i hovudsak radio, tv, GSM, telefon og breibandslinker. Alternativet til å sette dette på punkter høgt i terrenget, blir å sette opp fleire master for samme område. Desse installasjonane ser også ut til å vera bygd for ein del år tilbake, no er det nok litt meir fokus på korleis dei blir ståande i terrenget. Det er også slik at ein prøver å samle mest mogleg på ein og samme stasjon. Eksempelvis er det slik at Telenor leier ut plass til NetCom og omvent, det samme med norkring, forsvaret, Statens Vegvesen m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje greie på dette, men lurer på om dette digitale bakkenettet

for TV er med på å opprettholde master på topper.

Er ikke dette smør på flesk da de fleste i dag har parabol ??

Det digitale bakkenetter bruker dei fleste "hovudsendarane", eksempelvis slik som Bjerkreimsenderen, Lifjell og Bokn i Rogaland. Desse blir også nytta til ein god del andre system,sliksom viktige tele-samband,så dei hadde nok ikkje blitt lagt ned om vi alle hadde gått over til parabol/kabel/iptv. Bakkenettet inkluderer også ei rekke mindre stasjonar og består av ialt 452 sendarpunkter. I tillegg kjem eit såkalla satelitt-skyggenett for dei som ikkje kan ta inn tv via parabol pga satelittskyggen. Dette er eit nett med omlag 600 små stasjonar som skal dekke rundt 6000 hustander.Det er vel ca 500.000 husstander som idag kun tar inn tv via vanleg antenne, 1.3 mill bruker det som supplement til andre distribusjonsformer. Båndbredden som tilbys i bakkenettet er omlag 66Mbit, aukande til 110Mbit i 2010. Synes denne artikkelen om digital-tv er god: http://www.hjemmekino.no/guide/tvsystemer_dvbt.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spåtind er også ille nok, selv om denne mobilmasten/linkstasjonen ikke reduserer turopplevelsen så til de grader som det er gjort på Snøhetta og Bitihorn. Som om det ikke holdt med at de skjendet selve toppområdet, har vi disse stolpene oppover fjellsiden i tillegg.

post-985-13347449422_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er varden Nils, så får vi tindebestigere et problem når det gjelder å ta på toppen av varden før man kan si man har vært på toppen :!: Jeg er iallefall en av dem som må ta på toppen av varden, og det uten votter før jeg kan si at toppen er besteget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er varden Nils, så får vi tindebestigere et problem når det gjelder å ta på toppen av varden før man kan si man har vært på toppen :!: Jeg er iallefall en av dem som må ta på toppen av varden, og det uten votter før jeg kan si at toppen er besteget.

Hehe har du tenkt å bestige denne snart da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muen er også ødelagt av alle småvardene, selv om det ikke akkurat kan kalles tekniske inngrep. Har tidligere foreslått fjelltreff på toppen av Muen for å samle alt smårasket til en kjempevarde. Det er en stor jobb, så det trengs masse folk !

Dingsen på Skykula er heller ikke det vakreste jeg har sett, og her var det strålingsfare også.

post-480-133474494381_thumb.jpg

post-480-133474494401_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...
Snøhetta selvsagt. Håper de får bukt med denne saken når skytfeltet blir avviklet.

Må nok skuffe deg. Den er for sentral for mangt og meget. Ikke umulig det vi i det Nordenfjeldske skriver i Fjellforum er innom den linken før dere andre får lese det...

... samband via linken leies ut til Forsvaret o.fl: Sentralt ledd i sambandet for mange aktører - i tillegg til Forsvaret leier Luftfartsverket, Politiet, Redningstjenesten, Norsk radio relæ liga (radioamatører - inngår i beredskapssamband) samband via linken. (Se http://www.dovrefjellradet.no/FLIB/282-20031118%20innk%20møte%20anleggseiere.doc ). NB! link funker ikke - brytes ved "ø" - du må klippe ut hele og lime inn om du vil følge den.

Dessverre like sannsynlig at den forsvinner som at E6 og jernbane over Dovrefjell forsvinner... Som kjent planer om opprusting med ny høyere mast, riktignok en viss kompensasjon med opprydding i øvrige anlegget, men.

Men linken er i det minste bare støgg - den skader ikke annet enn vår estetiske sans.

Et malapropos: I samme møtet som sitatet ovenfor er hentet fra, sa FLO/IKT følgende om en ekstra driftsoppgave i fbm drift av anleggene knytta til Snøhetta:

...I tillegg selvpålagt ansvar som renovatør for andres etterlatenskaper - ski- og fotturister etterlater mye søppel på toppen av Snøhetta, ved sikringshytta og Gamle Reinheim og på Snøheim. .
Husker jeg ikke feil, mente han det dreide seg om et tresifra antall kilo ILA året bare fra Snøhetta.

Dessverre ikke bare storesøster Stat som forsøpler...

(HM Quote på eksterne sitater så litt rart ut, men.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jupp enig snilen!

Liker slettes ikke ødelagte topper og tinder jeg heller, men noen er faktisk ødelagt grunnet samfunnsnyttige/samfunnskritiske årsaker.

Blir litt som at ingen liker faren for oljesøl i våre fantastiske fjorder og kyststrøk, men alle liker penga risikoen resulterer i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stort sett lite rasering av fjelltopper i Norge i forhold til mange andre steder.

Her er det mye som enda er urørt og lite tilrettelagt, til glede for oss som setter pris på naturen slik den er.

Legger likevel med et bilde av Gudbrandsjuvet, som nå er rasert av misforstått tilretteleggingsiver og kommunistarkitektur.

Betongklosser og glassvegger hører ikke til i Gudbrandsjuvet.

Vi brukte av og til å bo på campingen her før om åra, når vi var på ski eller andre artie aktiviteter oppe i Valldalen.

Da var det jo obligatorisk med en runde rundt juvet for å se nedi.

Nå utgår både campingen og juvet - det er altfor trist å se dette ødelagt på denne måten.

Men dette var jo ikke noe villmark eller urørt i utgangspunktet heller da, i og med at det går en vei med bru over.

post-1275-13347463821_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.