Gå til innhold
  • Bli medlem

Obligatorisk utstyr til padling?


Mr. Cool

Anbefalte innlegg

Annonse
Kajakk, åre og vest. :)

I tillegg tar jeg med meg spruttrekk, klær etter forholdene (også tørre klær i vanntett pakke), pumpe, åreflottør og ekstra åre. På steder jeg ikke er kjent har jeg med kart/kompass. Hvis det er i den mørke årstiden har jeg med lanterne for sikkerhets skyld (blir fort mørkt...). Drikke og en sjokoladebit er også bra... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en vanlig søndagstur litt lenger enn bare utenfor stuedøra:

Selv når jeg padler i kjente farvann liker jeg å ha et laminert kart under dekkstrikkene - syns det er kjekt å følge med. Jeg har vanligvis en GPS også, ofte bare en trenings-GPS uten kartfunksjon for å logge turen. I områder jeg ikke er kjent har jeg heller med en GPS med (topo-)kart lagt inn. Ellers er årepose og pumpe alltid lett tilgjengelig. Mobilen lar jeg ligge hjemme, men har en vanntett VHF i vestlommen som sikkerhet. Et lite rep-sett ligger alltid i kajakken, og inneholder vel, tja, litt reparasjonsteip, et multiverktøy, en lengde kobbertråd, litt sysaker, noen buntebånd i ulike størrelser og signalpenn med patroner (burde vel hatt rakettene lettere tilgjengelig, men...). Et sitteunderlag til pauser, tørt tøy pakket vanntett, litt mat og drikke.

Det høres mer omfngsrikt ut enn det er - kors på halsen!

Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du med ekstra åre Lars? Har du en sammenleggbar på dekk eller har du den under dekk?

I sterk vind kan du miste åra, og det er også mulig å få tretthetsbrudd. Har mistet åra under korte fisketurer noen ganger (kan jo bl veldig opptatt av å få tatt livet av denne torsken! :wink:), og da er det et slit å padle seg bort til åra med hendene. Særlig i litt vind.... Årestrikk har jeg brukt lenge, men har sluttet med det etter at jeg fikk flere årer... Har også opplevd at den har løsnet, og da er en jo like langt.

Jeg bruker todelt åre som jeg har foran på kajakken (under strikkene). Lener jeg meg langt nok frem, får jeg akkurat tak i bladene på åra. Kjøpe en billig nr. 2 åre - tror de har delbar på BilTema til 400,- :)

Etter at jeg fikk padling som jobb har jeg med to gode årer. Ofte en med litt større (vanlige) blader som jeg starter dagen med, og en lett karbon-åre med små blader til etter lunsj... Da blir det en hyggelig avslutning på dagen. Dessuten er det kjekt å kunne bytte til "kuling-åre" også før lunsj hvis det blåser godt. Årer med små blader er neste upåvirket av vind opptil liten kuling...

Så dette er i første omgang rein sikkhertstenkning Kjiver, og i litt utvidet versjon er det litt komfort også... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.