Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg AKTO eller UNNA?


niklas

Anbefalte innlegg

Klarer ikke å bestemme meg! Etter å ha saumfart nettet etter 1 manstelt endte jeg opp med akto og unna som alternativene.

Primært vil jeg bruke teltet som et klatretelt, men også som et turtelt sommer/vinterstid.

Hvordan er det med matlaging uten fortelt i unna?

Og hvordan er det å få plassert akto, leste at den trengte relativt mange plugger for å stå stabilt?

Noen som har noen erfaringer med disse, og kunne gi meg en anbefaling til mitt bruk?

Takk for evt svar!

Niklas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i samme situasjon som deg da jeg skulle kjøpe meg nytt telt i vår. Valget sto mellom Hilleberg Akto og Unna.

Jeg endte opp med å kjøpe Unna. Grunnen til at jeg endte opp med dette teltet var at jeg da fikk betydlig større plass inne i innerteltet, ti centimeter mer å gå på i høyden samt at teltet er selvstående, noe som gjør det lettere å finne teltplass. Til Aktos fordel kom det at det har et yttertelt med litt eksta plass i, samt at det veier et halvt kilo mindre.

Etter å ha brukt teltet på ca 15 overnattingsdøgn i løpet av sommeren har jeg kommet fram til at jeg er veldig fornøyd med den innvendige plassen, her er det så god plass at jeg drar med meg det meste av utstyret inn. Imellom innerteltet og ytterteltet dannes det et relativt stort triangel, hvor det er god plass til å sette fra seg en tom sekk på høykant, sko, kokeutsyr etc. Et kjent triks for å ordne plass til å koke mat inne i yttertelet er huke av det ene hjørnet på innerteltet. Mangelen på stort yttertelt har kun vært til irritasjon når jeg skal ut og inn av teltet i regnvær.

Det som er teltets største mangel er etter mitt syn at det mangler en lufteventil i nedre del av teltet. Lufteventilen i øvre del av innerteltet klarer ikke jobben godt nok. Hilleberg sier selv at duken i innerteltet puster meget bra, men dette må tas med en klype salt. Den slipper på langt nær inn nok luft til at man får en god gjennomstrømning. På varme sommernetter, og spesielt om morgenen blir det utrolig varmt inne i teltet. For å få inn nok luft må man åpne glidelåsen i nedre del av innerteltet, noe som kan slippe inn mygg og andre innsekter.

Min konklusjon er dermed at Hilleberg Unna er et utmerket telt, men at luftemulighetene er for dårlige. Jeg har ikke ligget i Hilleberg Akto og kan dermed ikke si noe om hvordan ventilasjonen på dette er, men mener at det har lufteventil i begge ender av teltet. Kan noen som har Hilleberg Akto si noe om hvordan ventilasjonen på teltet fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et Hillberg Akto noen år nå og har følgende erfaring med teltet:

- uslåelig med plass i forhold til vekt som alle lettvektsmodellene til Hilleberg, likevel er det jo et lite telt

- teltet er konstruert slik at teltduken aldri er langt unna ansiktet ditt når man ligger i det. Gir en litt klaustrofobisk følelse, men alt blir en vane..

- tåler mye vind, men krever en del teltplugger for å stå rolig

- sømmene må smøres med Seam Sealer for å være tilnærmet vanntette, ellers blir det lett vanngjennomtrenging. Dette er et problem med alle Hillebergtelt jeg har prøvd. Selve duken er tett.

- ultralettvektsduk som ikke tåler alt for mye av gnaging mot skarpe kanter, steiner o.l. Ultralett utstyr har mange kompromisser.

- særdeles gunstig vekt

- det går faktisk helt fint å koke og styre i ytterteltet, med litt planlegging dog

- ventilasjonen er grei nok

- generelt god "detaljkvalitet"

Jeg bruker kun Akto-teltet på de lengre turene der hensyn til vekt er avgjørende. Som allroundtelt blir det kanskje litt lite. Er vel kanskje noe overpriset, men det gjelder vel det meste av friluftsutstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.