Gå til innhold
  • Bli medlem

Sau drepte gaupe


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
Dette er det de lokale, griske bønda som står bak.

Skylder på sauene.....Hvor langt går det an å synke? Hallo. :)

Når du beskylder namngitte folk på den måten, så bør du også legge fram bevis for påstandane dine. Kvar er dei? For eg reknar med du har bevis og ikkje berre publiserer slarv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du beskylder namngitte folk på den måten, så bør du også legge fram bevis for påstandane dine. Kvar er dei? For eg reknar med du har bevis og ikkje berre publiserer slarv??

Jeg har ikke anklaga noen navngitt person. Jeg er bare lei av dere bønder med subsidiene deres. Skulle ønske jeg også kunne gå og pusle med litt vedhogst og noen kuer, kanskje litt pløying i ny og ned og hente ut en god årslønn.

De har vel forgifta dyret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke anklaga noen navngitt person. Jeg er bare lei av dere bønder med subsidiene deres. Skulle ønske jeg også kunne gå og pusle med litt vedhogst og noen kuer, kanskje litt pløying i ny og ned og hente ut en god årslønn.

Dei er namngitt i lenka over.

Om det er så feitt å vere bonde, kvifor blir du ikkje bonde? Det er tusenvis av gardsbruk som blir lagt ned kvart år, det er fritt fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommeren opplevde jeg også aggressive sauer. Jeg hadde funnet med en vei opp til fjellet der jeg ville gå en liten tur. Veien kom ut ved en beitemark med sauer og på andre siden av beitemarken gikk veien videre. Jeg gikk derfor gjennom gjerdet og gjennom saueflokken (med lam). Det var ca. 30 stykker. Sauene ble nervøse og samlet seg alle sammen bak en bestemt sau. Den "sjefsauen" begynte å knurre ganske agressivt mot meg. Jeg ble faktisk litt smånervøs av det fordi den virket som en agressiv hund. Jeg har aldri gått så fort fra en sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 cm fra hode til hale - dette er bare ungen - jeg har sett katter som er like store - nå må sauebøndene skjerpe seg og lære dyra sine å oppføre seg. :(

Men mer seriøst: da jeg hørte om dette, trodde jeg det dreide seg om villsau/utgangsau, som etter hva jeg forstår er mye tøffere en de ulldottene på tynne bein du møter over alt i fjellheimen. Og da er spørsmålet: Hvis det er slik, hvorfor fortsetter man da med de spinkle og villmarksudugelige kreka (som i akkurat dette tilfellet ikke var så villmarksudugelige allikevel) i stedet for å gå helt over til tøffere raser? Så noen skikkelige tøffinger med horn i Seltraktene i helga, som virket som de kunne greie seg bra mot nesten hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 cm fra hode til hale - dette er bare ungen - jeg har sett katter som er like store - nå må sauebøndene skjerpe seg og lære dyra sine å oppføre seg. :(

Men mer seriøst: da jeg hørte om dette, trodde jeg det dreide seg om villsau/utgangsau, som etter hva jeg forstår er mye tøffere en de ulldottene på tynne bein du møter over alt i fjellheimen. Og da er spørsmålet: Hvis det er slik, hvorfor fortsetter man da med de spinkle og villmarksudugelige kreka (som i akkurat dette tilfellet ikke var så villmarksudugelige allikevel) i stedet for å gå helt over til tøffere raser? Så noen skikkelige tøffinger med horn i Seltraktene i helga, som virket som de kunne greie seg bra mot nesten hvem som helst.

Sau som prøver å forsvare seg er de som oftes blir tatt av rovdyr. Veddlam går som oftest imot rovdyr for å forsvare seg og de blir drept.

Hvis man bytter ut den "pingle sauen" man har nå med de "tøffingene med horn" så får du en sau som oftere vil forsvare seg og det vil medføre mer tap. Og det er dårlige priser på villsau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ut til at det kun er uvitende byfolk som snakker for seg. :lol:8):(

Tror dere virkelig at en sau klarer å drepe ei gaupe?

Tror dere at sau er agresiv mot mennesker og dyr?

Ja dere gjør det. Snart får sau lange huggtenner og klør og alltid på jakt etter kjøtt. Pass dere, de er farlig. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommeren opplevde jeg også aggressive sauer. Jeg hadde funnet med en vei opp til fjellet der jeg ville gå en liten tur. Veien kom ut ved en beitemark med sauer og på andre siden av beitemarken gikk veien videre. Jeg gikk derfor gjennom gjerdet og gjennom saueflokken (med lam). Det var ca. 30 stykker. Sauene ble nervøse og samlet seg alle sammen bak en bestemt sau. Den "sjefsauen" begynte å knurre ganske agressivt mot meg. Jeg ble faktisk litt smånervøs av det fordi den virket som en agressiv hund. Jeg har aldri gått så fort fra en sau.

Nå har jeg hørt det også. Tror du alle sauer sier "BÆÆ" Det er ikke alle mennesker som klarer å prate normalt heller. Hadde du gått igjennom sauflokken så hadde du sett at ingen ville røre deg. Skulle noen røre deg så var det for å lukte på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hørt det også. Tror du alle sauer sier "BÆÆ" Det er ikke alle mennesker som klarer å prate normalt heller. Hadde du gått igjennom sauflokken så hadde du sett at ingen ville røre deg. Skulle noen røre deg så var det for å lukte på deg.

Selv om noen tusen år med avl har gjort mye for å redusere aggressiv atferd hos temmete sauer finnes det nok av eksempler der tamsauer, under visse omstendigheter, vil forsvare seg. Dette er spesielt vanlig hos værer men også hos hunnsauer like etter at de har lammet.

Og SELVSAGT kan sauer klare å drepe ei gaupe - med mye flaks og et heldig førstetreff - og denne muligheten øker dersom gaupa er skadet fra før.

Trond Erik - bygutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du gått igjennom sauflokken så hadde du sett at ingen ville røre deg. Skulle noen røre deg så var det for å lukte på deg.

Muligens... jeg hadde ikke lyst til å prøve og finne ut. Det var da forsåvidt en smart ting å gjøre av sauene. Kanskje klarer de å skremme rovdyr på samme måte uten at de virkelig trenger å gå til angrep. Jeg opplevde bare den ene ledersauen som agressiv. De andre stod bare bak den og var redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sau (pinglesau) med lam kan i visse situasjoner virke agressive. Jeg var til fjells med en åtte uker gammel

engelsksetter gående løs, da vi møtte en sau med to lam. Bikkja var selvsagt nysgjerrig og føk pistrende mot sauene, hvorpå mora angrep hvalpen som søkte beskyttelse hos meg.

Det har vært hevdet at slike episoder gjør hunder sauerein, men det skjedde iallefall ikke i dette tilfellet.

To spørsmål til fuglehunden:

Hvorfor er det dårligere pris på villsau? Er kjøttet av dårligere kvalitet, eller er det lavere slaktevekt så bondeorg ikke får til lønnsomhet (på samme måte som med geit, som jo bare blir destruert)?

Har sett noen har lama gående med sauene, visstnok fordi disse jager rovdyr. Hva er erfaringene med dette?

Begynner kanskje å bli rimelig off topic, men skit au.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til fjells med en åtte uker gammel engelsksetter gående løs, da vi møtte en sau med to lam. Bikkja var selvsagt nysgjerrig og føk pistrende mot sauene, hvorpå mora angrep hvalpen som søkte beskyttelse hos meg.
Aldri hørt om båndtvang, du?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sau (pinglesau) med lam kan i visse situasjoner virke agressive. Jeg var til fjells med en åtte uker gammel

engelsksetter gående løs, da vi møtte en sau med to lam. Bikkja var selvsagt nysgjerrig og føk pistrende mot sauene, hvorpå mora angrep hvalpen som søkte beskyttelse hos meg.

Det har vært hevdet at slike episoder gjør hunder sauerein, men det skjedde iallefall ikke i dette tilfellet.

To spørsmål til fuglehunden:

Hvorfor er det dårligere pris på villsau? Er kjøttet av dårligere kvalitet, eller er det lavere slaktevekt så bondeorg ikke får til lønnsomhet (på samme måte som med geit, som jo bare blir destruert)?

Har sett noen har lama gående med sauene, visstnok fordi disse jager rovdyr. Hva er erfaringene med dette?

Begynner kanskje å bli rimelig off topic, men skit au.

Jeg vet ikke da jeg ikke er noe bonde. Men det jeg vet er at det er lavere pris per kg kjøtt hos villsau. Og de produserer lite lam. Kvalitet så er det forskjell ja. som alt kjøtt.

Lama? Ja de går jo der som maskotter virker det ut som. Det er mange som prøver det og etter det jeg har hørt så er lamma redd rovdyr og rømmer i mange tilfeller før sauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på nyhetene at noen ulver hadde kverka 29 sauer i Hedmark (jeg skjønner godt at bonden blir litt frustrert...).

Jeg fikk frysninger nedover ryggen når jeg så dette innslaget, jeg hadde nettopp 'hilst' på 2 ulver selv oppe i Hedmark samme dagen som sauene ble tatt, dem stod bare 3 meter unna oss. Ulvene ble nok like overrasket over å se oss som vi ble over å se dem, dem stakk heldigvis sin vei. Jeg er glad jeg ikke hadde sluppet bikkja løs på forhånd slik planen egentlig var, den hadde blitt enkel match mot dem rovdyra der gitt.

Når det gjelder sau så har jeg truffet mange av dem på fjellet igjennom åra. Det er riktig at dem er litt frekke og kan tøffe seg, men det er bare dersom du viser at du er redd dem. Barna mine var litt usikker på sauen når dem var små (ikke rart, sauen var ganske mye større enn dem). Dette la sauen merke til med en gang og skulle bort og tøffe seg på barna. Det samme skjedde med bikkja til brodern en gang, den ble livredd sauen og gjemte seg bak oss, noe sauen hadde det mye morro med. Jeg lærte småguttene mine til å ta en stokk og slå sauen bak med dersom dem ble for voldsomme, det var jævli effektivt :)

Uuuups, håper det ikke er noen bønder som leser dette. Men med den tykke ulla imellom forårsaket det nok ikke mye skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.