Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellnavn - hva betyr de?


krisryen

Anbefalte innlegg

Heisann !

Er det noen der ute som sitter på oversikt over HVA de ulike fjellnavn egentlig betyr? Det finnes jo X'antall Middagstind, Durmålstind osv osv. og jeg mener å ha hørt et sted at navnene er gitt fordi de betyr noe. Mulig jeg tar feil her, men stemmer det ikke at enkelte fjell som ettermiddagssolen skinner på f.eks har blitt gitt ett "vanlig" navn osv osv.

Noen som har en slik oversikt? Eller som vet HVOR på nettet det er mulig å finne litt om betydningen av de mange like fjellnavn.

Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Mvh

Kristen Ryeng

http://www.kristenryeng.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

Mye rare navner i fjellet ( og anndre plasser) fx. "Loppebolet" i Vang /valdres ikke langt østen for Tyinsjøen. Enkelt å skjønne, men hvorfor? Fjell-lopper??

Mye lokale navn har vært slik at de "pene" kartografer fra Kristiania ikke ville bringe dem på trykk på kartet. Mange lokale navn har også historisk sett blitt misforstått - ikke minst hvis kartografen kom helt fra Danmark for at kartlegge dobbelt-monarkiet dengang.

Her må de vite noe:http://www.stadnamn.org/

Det finnes vel ogå et institutt for stadsnamn forskning ved et av universitetene med register pover namn og historikk??!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen der ute som sitter på oversikt over HVA de ulike fjellnavn egentlig betyr? Det finnes jo X'antall Middagstind, Durmålstind osv osv. og jeg mener å ha hørt et sted at navnene er gitt fordi de betyr noe. Mulig jeg tar feil her, men stemmer det ikke at enkelte fjell som ettermiddagssolen skinner på f.eks har blitt gitt ett "vanlig" navn osv osv.

Noen som har en slik oversikt? Eller som vet HVOR på nettet det er mulig å finne litt om betydningen av de mange like fjellnavn.

Durmål = formiddagsmat, måltid mellom frokost og middag.

Non (eller nonsmat) = ettermiddagsmat, måltid mellom middag og kveldsmat.

Durmålstind, middagstind og nonstind er benevnelsen på fjell, for ei bestemt bygd eller en gård, hvor sola sto på dagen når de skulle spise det respektive måltidet.

For en grei beskrivelse av dette se Wikipedia:

:wink:Wikipedia: Måltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cohka = fjelltopp

rassa = høyfjellsområde uten vegetasjon

Cohkarassa skulle da bli "fjelltopp uten vegetasjon".

(Men jeg har også hørt at rassa kan bety et fjellområder med mye stein der reinen ikke liker seg.)

d kan nåkk stemme d vis du har vært opp på toppen av så e d bare stein dær å æ trur ikke at nåkka rein vi trives dær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om ein topp som heiter "Snaufetta". Kva no det måtte bety.

Snaufetta er en liten knaus nær sjøen på Tustna. Navnet oppsto da NGO eller annet oppmålingsvesen var på tur for å sjekke stedsnavn og få på plass nye . En eldre kar på stedet pekte og forklarte og hjalp oppmålingen med å sette korrekt navn på en rekke steder. Men det gikk også en liten djevel :o i mannen, da de spurte om denne knausen hadde noe navn. Snaufetta svarte han, og navnet ble funnet på der og da. Intet vakkert navn akkurat, og jeg regner med folk forstår såpass at jeg ikke må forklare navnet. Jeg har historien fra en kar som bor på Tustna, og jeg tror den er rimelig sann. Snaufetta kan søkes opp på Norgesglasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det her syns jeg var et interressant tema. Vet lite om dette. Er en del her som har peiling ser jeg....eller ivf som utgir seg for å ha peiling:) Neida....så lenge jeg er grønn på området så tar jeg vel til meg det som blir sagt(skrevet):)

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.