Gå til innhold
  • Bli medlem

Sær tur! (Hellstugu-siderygg-toppjakt-06.09.07)


morten

Anbefalte innlegg

Værmeldinger!
Etter en drømmetur på tirsdag i det mest eventyrlige melislandskap man kan fantasere om, ble metereologenes meldinger tolket positivit atter en gang for torsdagen, men i bilen på vei oppover Bøverdalen med meterologens "siste" over radioen ble det klart at "ting hadde forandret seg", noe man klart og tydelig kunne se ut bilruta. Planer om å bestige Galdhøpiggen via porten ble raskt endret, og for å få gjort noe som helst valgte vi Spiterstulen og Hellstugubrean som mål.

Sære interesser
Det jaktes stadig vekk på nye knauser over 2000 meter med en primærfaktor over 10 meter - kanskje en av de særeste fjellhobbyer? Det siste året har ranglefanten og prosjektet tinderangling.no vært fremste eksponent får å måle, kontrollmåle og lete opp alt som er. Ved et par anledninger har de dokumentert interessante og nye ting. Med reaksjoner hos undertegnede som: "Hæ! Var det en topp? Vi gikk da der i 2000 og x, men jeg husker ikke noe jeg".

Like mye energi til dette arbeidet som "Tinderanglerne" har jeg ikke, men jeg er ikke helt fri for den sære basillen og noen slike måleutflukter har det blitt på meg, også etter at boka om 2k toppene var ferdig. Det ble en artig tur til pinakkelen nord for Trollhøin i sommer og atter en slik tur i går.

Det hele begynte for ganske lenge siden. Jeg satt å så på noen bilder fra Hellstugutraversen i 2004 da jeg la merke til en hump på en siderygg til Hellstuguryggen. Den så interessant ut, men pga. en monumental hammer / vegg på nesten 100 meter ned fra platået ved Nørdre Hellstugutinden er den ikke tilgjengelig som noen liten avstikker for hvermansen (men kanskje Mayhassen?), men i gråsuppa som hersket kunne jeg like gjerne ta med Lena opp hit som på en hvilken som helst annen tur.

Dårlig vær, lite bilder og rask progresjon
Formen har sneket seg opp et hakk eller to i løpet av sommeren samtidig som det dårlige været holdt kameraet for det meste i sekken. På den lettgåtte stien gikk kilometerne inn til Hellstugubrean raskt. Fronten hadde en flott liten portal som lyste dypblått i det grå været, men ellers var brekanten sørgelig og uttynnet. Vi gikk opp breen, i en liten bue rundt det bratteste isfallet, gjennom et sprekkområdet og opp sørøstflanken helt ytterst på ryggen slik at vi kom raskest mulig opp på ryggen og bort fra den løse flanken (så veldig ille var den ikke lengst til høyre.)

Været var surt. Regn som gradgis gikk over til sludd og snø høyere oppe, i kombinasjon med kraftige kastevinder. Det kunne riktignok vært enda verre, for nedbørsmengdene var moderate, men det var i høyeste grad hustrig. Pausene ble korte.

Såpeglatt rygg, løst fjell og høydemålinger
Vi beveget oss forsiktig bortetter ryggen, over flere mindre knauser. At det hadde vært lite trafikk her var tydelig. Alt var løst, ingen tobeinte til å rydde opp. Hovedregelen var: Den steinen er løs inntil det motsatte er bevist, og selv da kan vi ikke være helt sikre.
Ryggen ble smalere og fra brebotnen til høyre, som for øvrig har skilt lag fra Hellstugubrean for en del tiår siden, hamre isnende vindgufs inn. Tredjehver stein vi tråkket på var av den utålmodige sorten, nesten uansett størrelse. Og så: Der i tåka syntes en grim knaus, kvass, hvåt og delvis rimdekt. Ting ser litt mer mektig ut i tåka, men dette måtte da være "vår knaus?"
Det var brattere enn antatt, vi kløv oss forsiktig oppunder den eksponerte egga på venstre side. Veldig enkelt, men et stykke ned til venstre. Et sklitak på det glatte fjellet kombinert med overivrig brk av løse håndtak kunne fort fått et stygt utfall. Tenkte at sikring sikkert ikke hadde vært tåpelig her. Vi sa ingenting, gjorde ingenting. Ingen følte seg fristet til å ta av sekken og fumle med tau og greier her i kulda.

Toppen ble nådd, dvs. jeg gikk litt videre for å sjekke, men da jeg stirret inn i mammutveggen opp mot Nørdre Hellstugutinden, et kort steinkast inne i tåkehavet var det i alle fall helt sikkert. Det ble gjort flere målinger. Magefølelsen var helt med på at denne burde være med. Det var slitsomt å gå opp igjen til toppen, men forholdene for målinger var ikke gode. En stor stein som jeg med letthet kunne dyttet ut i nordstupet lå over selve skaret, så jeg målet under denne. Til sammen tre målinger viste primærfaktorer på 11-16 meter, altså ganske store sprik. Høyden må vel rundes av til 2070 moh., men med stor usikkerhet. Navn? Øst for Nørdre Hellstugutinden er jo potte kjedelig.

Vardebygging
Noen førstebestigning var dette garantert ikke, men toppen manglet fullstendig varde, noe Lena vardebygger raskt gjorde noe med mens jeg fiklet med målegreiene.

Toppen er litt morsom fordi den er såpass avsidesliggende for de fleste. Men altfor vanskelig er den ikke å bestige. Spennende parallellutsyn til to breer er det også. Anbefales for alle andre med den sære interessen!

Legger ved noen bilder etter hvert.

post-3-133474490594_thumb.jpg

post-3-133474490602_thumb.jpg

post-3-13347449061_thumb.jpg

post-3-133474490617_thumb.jpg

post-3-133474490624_thumb.jpg

post-3-133474490633_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende!

Så den kvalifiserte såpass greit som 11-16 altså? :?

Vi var jo temmelig enige om at denne så skapelig ut da vi sto på fonnene i nordsida på Nørdre på Heillstuggutindtraversen vår.

Tok ikke du et par profilbilder av den i kveldssola derfra også?

Kan du hekte på et slikt her? Hadde vært interessant å se profilen, tok ikke noe bilde der selv.

Ser jo spiss ut på bildet m/ Lena under toppen.

Hva med "Heillstuggupiggen"?

Litt sånn i klasse m/ Portpiggen liksom..?

Legger ved et flybilde, der skyggene røper toppen ganske godt.

Og du målte vel spretthoppet helt øst på Nordre Heillstugguhø til PF8, gjorde du ikke?

Ellers har jeg og Roger allerede snakket om å stikke oppom denne snart, ihvertfall jeg, som innrømmer jeg samler etter PF10.

Så får Roger'n heller stå att og vente på en PF30 nedpå breen så lenge... :P

Hvordan var breen videre sørover forresten?

Har nysnøen dekket hele breflata, eller er sprekkene greie å se ennå?

Med andre ord, er Heillstuggubreen noenlunde farbar pr. nå?

post-51-133474490867_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jaktes stadig vekk på nye knauser over 2000 meter med en primærfaktor over 10 meter - kanskje en av de særeste fjellhobbyer?

Enig :?

Ellers har jeg og Roger allerede snakket om å stikke oppom denne snart, ihvertfall jeg, som innrømmer jeg samler etter PF10.

Så får Roger'n heller stå att og vente på en PF30 nedpå breen så lenge...

Jeg innrømmer å ikke samle etter PF10, men tar meg stadig i å rusle over de :P Så jeg blir sikkert med på denne også. Ser jo ut som om den eggen er litt morsom ihvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anderledes tur langt utenfor folkestrømmen det der ja, men dog, det så jo litt artig ut å utforske en rygg i Jotunheimen som temmelig få har vært på. Beliggenheten er jo spennende. Overrasker meg ikke at toppen var vardeløs, men som du sier Morten, at det er ubesteget er nok lite sannsynlig. :? Det skal vel noe til om de som evt. har gått over der har vært pf-10-jegere også. :P

Den var også noe mer luftig enn jeg trodde etter vår studier fra nordsiden på nordre Hellstugutind, men derfra så vi jo stort sett bare bredsiden på ryggen. Og betryggende å se at våre øyemålberegninger vedr. pf'en stemte. Det ble forsåvidt enklere etter din svipptur utpå østpukkelen på nordre Hellstugutind.

Det siste året har ranglefanten og prosjektet tinderangling.no vært fremste eksponent får å måle, kontrollmåle og lete opp alt som er. Ved et par anledninger har de dokumentert interessante og nye ting.
Og nå har du vel sendt de ut på en liten ekstratur med denne "oppdagelsen". :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sære interesser

Det jaktes stadig vekk på nye knauser over 2000 meter med en primærfaktor over 10 meter - kanskje en av de særeste fjellhobbyer?

.....

Den så interessant ut, men pga. en monumental hammer / vegg på nesten 100 meter ned fra platået ved Nørdre Hellstugutinden er den ikke tilgjengelig som noen liten avstikker for hvermansen (men kanskje Mayhassen?)

Bra du skriver "-kanskje en av de særeste fjellhobbyer" og ikke hobby generelt, for der finnes det mangt som er minst like sært. Def. på sær hobby er vel noe som at det er få folk som gjør noe uvanlig, derfor kalles det litt sært.

For meg virker det som det er en god del som driver med dette, ikke tro at dere med høyere pf er noe mindre sære, da skal jeg hvertfall ha en dundrende god begrunnelse før jeg blir overbevist.

Hvis man deler opp toppsamling som hobby i mange undergrupper er ikke den ene noe mer sært enn den andre, og da kan man spørre seg om toppsamling egentlig er sært? Det er jo tross alt en god del som bedriver dette.

Dette er min mening, men jeg syns det ikke var noen sær tur :oops:

Så til din lille frekkas; Er det reelt å stikke bortom eller er den sånn umulig den 100m hammeren, greit å vite når jeg skal dit en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayhassen: Den hammeren. Vet ikke for å være erlig, men den er bratt!!!! Delt i 2 hoveddeler, først ca. 50 meter nærmere loddrett nederst og så en flatere avsats og så 10-15 meter øverst. Som vanlig på uoppgåtte steder i heimen sikkert bestykket med mye løst. Mulig noe mer formasjoner over mot sør, men gjennomsnittlig helningsgrad er høy!

Men etter å ha rotet litt (riktignok på snøføre) opp mot Store Veotinden, først fra nord, og etter hvert litt i vestflanken, i går med vendereis som resultat, så er jeg på ingen måte mer enn middels sjokkert om du fikser det også. Just be careful!

Tenkte på det i går da vi snudde, skulle hatt en Mayhassen som kunne jogget opp med tau i beltet og sikret opp etterpå. Dette har dessuten vært høsten med de mange vendereiser. Er ingen klatrer, men likevel - dette begynner å gå på selvtilliten løs - kanskje jeg skulle velge turmål litt mer etter evne? (Vendereis på ca. 3 av 6 klatreturer i sommer / høst :D )

Å lete etter 10 m knauser er uansett sært fordi veldig få driver med det, og det store flertallet mener det er sært. Sært trenger ikke nødvendigvis å være negativt. Mener dog det er mer sært med en lavere primærfaktor, rett og slett fordi det inbefatter mer og mer rart som man må være litt "engasjert" for å forstå vitsen med.

Noen mener sikkert det er sært å samle på frimerker, men enda flere mener sikkert sært å samle på Afrikanske frimærker med bilder av negre (ops, det var vel det ordet som det ikke var lov å skrive lenger det) på. Dess mer man utvider, går i dybden og dykker inn i mikrotoppuniversetet, desto særere blir det vel.

At det finnes mange sære hobbyer utenom fjellet er det vel liten tvil om :oops:

Har man glede av å komme seg ut og være i naturen, så er vel det uansett flott - enten man leter etter 10m knauser, eller vandrer etter røde t'er - synes nå jeg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klatrer jo alle oppover. Skulle gjerne sett dem klatre ned slike steder! Mayhassen gjør nemnlig nettopp dette (vel, kanskje ikke helt slike steder, men 'lel...).

Og i regn og blåst med... Dette er jo solskinnsklatring :oops: Spøk aside. Ganske råe saker. Filmen med Dean Potter opp El Capitan var heller ikke for de høyderedde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, slapp av nå, men de filmsnuttene er imponerende, har sett dem noen ganger før :D

Ironisk nok var det et tau/katreutstyr som tok livet av Dan Osman :oops:

Jeg hadde egentlig tenkt å ta denne Hellstugutraversen til vinteren, men dette blir kanskje vanskelig når det er snakk om krevende klatring, blir jo ikke noe bedre når fjellet er kjølt ned i x minus. Eller kanskje det kan bli enklere pga snø (isøks og stegjern)?

Har ikke sjans på denne traversen i nærmeste fremtid, selv om det var planen. Jeg får desverre ikke kommet meg på fjellet den neste måneden tenker jeg :D

Så du kom ikke opp Store altså?

Jeg må nødt til å se bilder derfra, håper du legger dem ut!!

(har forresten ikke fått bilde fra Søre Surtningssue..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kom ikke opp Store altså?

Jeg må nødt til å se bilder derfra, håper du legger dem ut!!

(har forresten ikke fått bilde fra Søre Surtningssue..)

Ikke via nordveggen nei, Store som sådan er jo ikke spesielt vanskelig. Vi endte med å returnere ut den smale egga og ned på bandet og ut på breen og opp tilbake til opprinnelig rute via breen og videre rundt Styggehøbrean som planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ser jo spiss ut på bildet m/ Lena under toppen.

Hva med "Heillstuggupiggen"?

Litt sånn i klasse m/ Portpiggen liksom..?

Ikke dumt... Eller Heillstuguknatten..? Den bør i alle fall få et eget navn, ikke bare en eller annen henvisning til nærmeste høyere topp. Morten og Lena får bestemme ett eller annet :)

Finnes det et bilde av den i profil, ja..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt... Eller Heillstuguknatten..? Den bør i alle fall få et eget navn, ikke bare en eller annen henvisning til nærmeste høyere topp. Morten og Lena får bestemme ett eller annet :)

Finnes det et bilde av den i profil, ja..?

Mer bilder her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.