Gå til innhold
  • Bli medlem

Godt vintertelt (endret tema)(alt nytt i første post!)


TK

Anbefalte innlegg

Nytt tema. nytt evne, samme post. alt nytt i første post!

Da har jeg bestemt meg før å gå før 1 telt kun før vinter/senhøsten å et før sommeren/våren (noe jeg sikkert kommer til og spørre om til våren :lol: )

Skulle ha svalbard 3 High Telt. Men dem hadde det ikke inne, å får det ikke før om 2-3 mnd. så må finne et nytt et.

(men vet folk om hvor man får det før 5999 kr så si i fra!)

Så lurer litt på det vanlige svalbard 3. Men har hørt litt minus om telte.

Minus

- vanskelig å få innertelte stramt. (Kan det stemme? synes det virker rart at topp modellen skal ha sånn svakhet)

- lav takhøyde. 100 cm. (Hvil det bli før lavt? er 185 høy. Må jo kunne få på meg klærne i telte)

- hvordan er det med mat lagingen i telte? er det høyt nokk?

Fordeler

- ganske så lett telt. ca 4 kg!

- Har bra rykte

- skal være kanontelt i vær og vind (noe det vil bli utsatt før veldig ofte. feks isfiske osv)

Har også Ferrino Expè 3 i tankene

Minus

- vekt, 4.4 (tyngre en svalbard 3. like lett som High Telt)

- vankseligere å sette opp en svalbard? (link til monterings film http://www.ferrino.it/upload//video/ExpeMed_Prog.wmv )

Pluss

-det som står på hjemmesiden deres?

Hva ville dere valgt?

vil ha mulighet før å fyre primus inne å varme mat osv. Vil ha litt takhøyde. Prisforskjell driter jeg i. Siden det ikke er snakk i mange kr.

liker også litt Ferrino Snowbound 3 (fil klipp http://www.ferrino.it/upload//video/SNOWBOUND_3Med_Prog.wmv )

minus

- Veier vel alt før mye

fordeler

-tøft telt :twisted:

Må handle telt kjapt! å¨vil ikke gjøre et dårlig kjøp! vil ikke kaste 6000 kr ut av vinduet!

Vær så snill og hjelp. må ha telt veldig kjappt!

PS:

Tusen takk før veldig mye nyttig info og hjelp her inne. må mase litt til da det er vanskelig å velge

mvh

Tommy K :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hjelpe deg litt på vei...

Utstyrserfaringer på forumet her

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldCat=21

Prøv søkefunksjonen også... søk på telt.. kommer opp masse tråder da...

Å få ett telt som skal stå i sterk vind, snø og sånt.. må du ha stormklaffer og ekstra barduner... og med det blir teltet fort 1 kilo tyngere enn 3 sesongs teltet.

Også endel dyrere...

Billige telt som tåler vinteren er nok også tyngere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hjelpe deg litt på vei...

Utstyrserfaringer på forumet her

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldCat=21

Prøv søkefunksjonen også... søk på telt.. kommer opp masse tråder da...

Å få ett telt som skal stå i sterk vind, snø og sånt.. må du ha stormklaffer og ekstra barduner... og med det blir teltet fort 1 kilo tyngere enn 3 sesongs teltet.

Også endel dyrere...

Billige telt som tåler vinteren er nok også tyngere.....

Hva er egentlig stormklaffer og ekstra barduner? er ikke inne på sånt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig stormklaffer og ekstra barduner? er ikke inne på sånt :lol:

Stormklaffer er en ekstra stoffbit utenpå teltet ditt, helt nederst. Det er rett og slett sydd på noen "klaffer", ca. 25 cm lange. Meningen er at du slår opp teltet og legger snø eller stein oppå stormklaffene. Da blir det lunere inne i teltet.

Uten stormklaffer får man lett en 5-10 cm glipe mellom bakken og teltet. Der trekker det kald vind inn ...

Ekstra bardun = Litt flere tau å feste teltet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk før svar.

Satt å så på telte svalbard (trur jeg det heter), et sånn 4 sesongstelt. Det han lars monsen brukte blant annet når krysset Canada på tvers.

Synes det virket jævela dyrt, så lurer på om det finnes noe tilsvarende telt bare billigere?

Og hvordan er dette telte om sommeren da? Har fåd med meg det er veldig bra om vinteren, men er jo kjekkt om det funker like fint om sommeren.

PS; Admin kunne du flytte denne til Utstyr? :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Unstable skriver, for ett telt som kan brukes året rundt betaler du med ekstra vekt i sesongen uten snø. Jeg er blitt fortalt at telt med stommatter kan bli varme da stommattene hinder svaling. På den andre siden synes jeg uansett det et uutholdelig i teltet når sola steiker... Men altså, et 4-sesongs telt fungerer fin fint året rundt.

Du nevner Svalbard, men til ditt bruk er kanskje Helsports Fjellheimen Xtrem 3 et mer riktig valg? Svalbard 3 veier 4,5kg og 3High sånn 5kg mot Fjellheimen Xtrem 3s 4kg. Det finnes en Xtrem 2, men det kan bli i knappeste laget med vinterutrustning. Det får du til kr 5 500,- hos skittfiske.no. Hvis du er DNT-medlem kan du høre hva lokalforreningen din tar for teltet. Du bør kanskje ta en telefon til Helsport og høre hva de mener om Fjellheimen Xtrem i området du vil på tur (men jeg regner med at du følger med på værmelding og ikke legger ut i storm...)

Til sist, og ingen trøst, tar jeg en analogi fra valgets kvaler ved valg av sykkelutstyr: "Lett, holdbart, billig - velg to" Jeg synes denne passer godt til friluftsutstyr også. 5-6 tusen kan virke mye, men husk at teltet skal holde deg og dine trygge i alskens vær. Videre er det ikke mange helgene det skal brukes før investeringen har betalt seg i forhold til overnatting på hotell/hytte, det må også inn i betrakningen.

Selv har jeg Fjellheimen 3 Camp og tilgang på Ringstind 2 og Spitsbergen 4 Camp. Har du flere turinteresserte venner, er det mulig å ha et utvalg hvor man låner av hverandre.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk før tipset. Skal se nermere på Fjellheimen Xtrem 3 :wink:

Kom over dette telte på butikken, men vil høre hva dere mener om det før jeg gidder å kjøpe det

http://www.jobbogfritid.no/productview/19394040/

Hva er deres erfaring om skarven 3?

Den har jo Stormmatter, kraftige bardunfester og ekstra utlufting.

Og veier jo kun 3 kg.

Men ville også had et telt med sånn hylle oppi telte. Kjekt å legge våte sokker osv til tørk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et Fjellheimen telt (3 manns). Jeg bruker det sommer som vinter, funker helt optimalt.

Det tar lite plass, er lett å bære med seg, fin utlufting, relativt god takhøyde er kjekt når det er møkkavær og du blir liggende....

Dersom du absolutt MÅ ha 1 stk. telt telt for både vinter og sommer så er nok dette et godt valg dersom du tar prisen med i betraktning.

Antagelig burde du kjøpt et skikkelig vintertelt for vinteren og heller et litt enklere og rimeligere for sommeren, men det er nok med deg som med mange av oss andre at en har andre utgifter også :lol: Jeg skjønner deg godt.

Jeg har ikke brukt teltet midt på fjellvidda i vinterstorm. For mitt bruk har dette fungert greit. Jeg planlegger alltid slik at jeg finner en skogklynge som skjermer for vinterstormen slik at jeg slipper å gå og drasse på den ekstra vekten storm-klaffene innebærer. Det er jo fullstendig meningsløst å gå og bære på slikt om sommeren i 30 varmegrader :arrow: Men dersom du absolutt skal overnatte midt på vidda i snøstorm, ja da må du nok få sydd på storm-matter på teltet (det er fullt mulig med de fleste teltene).

Lykke til. Håper vi får høre hva valget ble til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker før ditt innspill også :lol:

Blir mest sansynlig og kjøpe telt no i morgen eller i helgen. Jeg og lille broren min skal ut på tur. Planlagt tur fra fredag/lørdag til mandags kveld. Så da må vi ha et godt telt, før turen går på fjelle der vinden tar i.

Hvor får jeg kjøpt/sydd på sånne storm matter?

(Håper man får betale en butikk eller noe før den jobben, før skal jeg sy så er det like greit å ikke ha noen storm matter :arrow: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker før ditt innspill også :lol:

Blir mest sansynlig og kjøpe telt no i morgen eller i helgen. Jeg og lille broren min skal ut på tur. Planlagt tur fra fredag/lørdag til mandags kveld. Så da må vi ha et godt telt, før turen går på fjelle der vinden tar i.

Hvor får jeg kjøpt/sydd på sånne storm matter?

(Håper man får betale en butikk eller noe før den jobben, før skal jeg sy så er det like greit å ikke ha noen storm matter :arrow: )

Jeg vet på Bergans teltene, så kunne du sende inn teltet, med ønsket mål på ting som skulle sys.

Mene dem tok 300 kroner for å sy på stormklaffer...+ du må betale frakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet på Bergans teltene, så kunne du sende inn teltet, med ønsket mål på ting som skulle sys.

Mene dem tok 300 kroner for å sy på stormklaffer...+ du må betale frakten.

Hmm.. ok. Hadde funket hvis jeg ikke skulle på fjelle i morgen.

Så må finne meg telt med ferdige stormklaffer.

Så lurer da fortsatt på om Skarven 3 er noe bra valg?

Kan ikke noen være så snill å komme med noen linker til telt som fungerer om vinteren og har storklaffer/matter? Å som helst har en hylle inni telte som man kan legge ting på osv.

Hadde sotte stor pris på det. Da jeg har sotte å lest mye på nett no og ikke funnet noe serligt.

Takker alle som har svart å kommer til og svare.

Utrolig hyggelig forum, og hjelpsomme folk.

Dette blir et forum der jeg vil bruke mer av. :arrow:

Ps; ja jeg vet at google finnes, er bare ikke så flink å bruke google :wink:

Mvh

Tommy K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hjulpet deg med erfaringer eller telt... men siden jeg bare har brukt Helsport og Bergans telt (begge nokså dyre telt), og ikke vært på fjellet i sterk vind med disse... så hjelper det vel lite.

Lavvo er dårlig i vind, det prøvde vi ifjor høst... lavvoen sto fint da etter vi la rundt 300 kilo stein rundt , og mange tau for å holde stanga fast.

Ett vanlig 3 sesongers holder nok nu, bare du barduner godt... legger deg i le av berg, skog eller noe lignene.

Stein oppå bardunene, rundt tauene over bardunene å sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men finner jeg et telt som koster litt men som funker utrolig bra så vurderer jeg jo det. før gidder ikke betale feks 3000 kr før et søppeltelt når jeg kan få et veldig bra et før feks 4-5000 kr.

Skal ikke spare så mye at man får dårlig telt :arrow:

(faen, økonomien går rett i dass no :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt og syns jeg kjenner meg igjen...

du skulle ikke heller svidd av 800 kr på et basecamp "søppeltelt" også kjøpt noe ordentlig en gang senere? Er selv student og gjorde dette; teltet fungerer over all forventning, det er stort og ganske lett. Tunneltelt med stort fortelt og plass til 3 inni. Har det alltid i bilen, og det har spart seg selv inn mangfoldige ganger på impuls-turer. Det har vært godt brukt i 2 år nå, og bærer ikke preg av det i det hele tatt.

Jeg tror man ofte overvurderer krav til utstyr. Spesielt det at utstyret skal kunne brukes året rundt. Du ville sikkert ikke gått i vinterjakke hele året... Når du er såpass ny til telting som det høres ut som du er, trenger du nødvendigvis ikke å legge kjempemasse penger i det. Kjøp noe billig, dra masse på tur med det i høst og se om det er greia di. Så får du også et helt nytt telt (nybegynnere er det som sliter mest på et telt :P ) til vinterfjellturene dine.

Basecamp telt selges i de største butikker til ganske lav pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har no dreve å overnattet mye i telt på isen om vinteren med min far. Noe som jeg likte veldig godt. Så ser ingen grunn til og kaste en 1000 lapp ut av vindue når jeg skal ha et bra telt som kan brukes om vinteren. Men kan hende det blir kjøp av et lettere telt om sommeren. Men telte må kunne brukes åre rudnt. Da med mest vekt på bruk om høsten å vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du bare ha meg unnskyldt mine feilaktige antakelser. Lykke til med valg av telt!

Gjør ingenting. Har bare ikke noe erfaring med egent telt osv.

Så derfør jeg er så fersk på dette :P

Men da blir det mest sansynlig skarven 3 telte. Ska fære å se på det no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med Ferrino teltene?

Dem ser veldig lett å sette opp osv.

Kunne tenke meg Expè 3 http://www.mackinnon.no/friluftsliv_telt_soveposer_sekker/telt/ferrino_exp_3.html

Eller Syncro 3 http://www.mackinnon.no/friluftsliv_telt_soveposer_sekker/telt/ferrino_syncro_3.html

Kan ikke noen komme med noen linker til nettbutikker i norge som har noen gode vintertelt?

Blir å bestille på nett da ingen hadde inne no bra telt i Tromsø! Lot være å fære til en butikk som har telt inne siden dem er overprist uten like. Tar ca 1000 kr mer før jakker osv en andre butikker!

Men var inne på intersport å så på Fjellheimen Xtrem 3. Dem tok da hele 6000 kr!!! før telte :P når feks skittfiske.no tar 5500 kr!

Men kan dere ikke legge ut noen gode tips. telt som har fåd gode omtaler osv som funker kanon på vinteren å veier ikke alt før mye.

Max pris er vel rundt 5000 kr. Da burde det være noe jeg kan velge mellom.

Takker før all hjelp jeg har fåd. tusen takk :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her komme enda litt mer skriving fra min side :P

Har sotte å sed litt på telt. Telt jeg vurderer no er

1. Ferrino Expè 3. pris 5499 kr. veier ca 4,4 kg

2. Helsport Svalbard 3. Pris 5999 kr. veier ca 4,5 kg

3. HELSPORT FJELLHEIMEN X-TREM 3 CAMP. Pris 5499 kr. veier ca 3.5 kg.

Fordeler å ulemper

Nr 1;

Fordeler; Er billigt, er veldig solid. Står godt i styggt vær. Lett å sette opp å pakke ned

Ulemper. Er det nokk stort fortelt så man kan fyre primus å lage mat? Hvordan er det med plass til sekker osv. ikke plass til sekker, utstyr å hund i yttertelte (men hunden sover kanskje inne.

Nr 2;

Fordeler; Er stort, Har stort innertelt å yttertelt. Er utprøvd på ekstreme plasser. Skal stå godt i dårlig vær å har nettingshylle i taket (noe som er viktig før meg)

Ulemper; Lager man mat i minusgrader så blir det mye kondens som blir til rim og etter vert så smelter det (når man fyrer primus feks) å da renner vanne inn i innertelte også. Veier jo litt da, men har regnet med at dem skal veie ca 4-5 kg.

Nr 3;

fordeler; god plass. Stort yttertelt til matlaging å oppbevering av sekker osv.

ulemper; Er ikke et like solid telt som nr 1 og 2! Hvordan er det med kondens å lufting osv her da?

Hva hadde dere valgt? Skal brukes til 2 personer og hund. Kanskje 3 men tviler så mye på det at jeg velger å kjøpe et 3 manns.

Men har dere et telt som er bedre/like bra så kom med innspill :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første teltet hadde lite fortelt for laging av mat.. ser ut som en hund kan sove der og plass til sekker.

Andre telte hadde jo OVERDREVET stort forttelt... trenger du så mye plass?

Tredje telt ser ut som har god plass i telt, og nokså stort fortelt... jeg ville nok valgt camp xtreem.

Veier jo 1 kilo mindre å... dvs du kan like godt dra med deg 1 kilo mer mat :P

Leste en test om siste telt. (selv om man ikke skal stole på tester)

Fordeler

Veldig lite fukt, meget bra lufting.

Stabilt og solid.

Ulemper

Knapp pakkpose.

Ellers lite å sette fingeren på.

Konklusjon

Stabilt og solid. Enkelt oppsett, også med votter.

Inner- og yttertelt settes opp samtidig.

Godt med barduner.

Tre gode ventiler.

God plass i forteltet, også til matlaging.

Veldig lite fukt, meget bra lufting.

Kan være vanskelig å få duken helt stram om du har en dårlig leirplass.

Knapp pakkpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første teltet hadde lite fortelt for laging av mat.. ser ut som en hund kan sove der og plass til sekker.

Andre telte hadde jo OVERDREVET stort forttelt... trenger du så mye plass?

Tredje telt ser ut som har god plass i telt, og nokså stort fortelt... jeg ville nok valgt camp xtreem.

Veier jo 1 kilo mindre å... dvs du kan like godt dra med deg 1 kilo mer mat :lol:

Leste en test om siste telt. (selv om man ikke skal stole på tester)

Fordeler

Veldig lite fukt, meget bra lufting.

Stabilt og solid.

Ulemper

Knapp pakkpose.

Ellers lite å sette fingeren på.

Konklusjon

Stabilt og solid. Enkelt oppsett, også med votter.

Inner- og yttertelt settes opp samtidig.

Godt med barduner.

Tre gode ventiler.

God plass i forteltet, også til matlaging.

Veldig lite fukt, meget bra lufting.

Kan være vanskelig å få duken helt stram om du har en dårlig leirplass.

Knapp pakkpose.

Sotte å lest samme test no nettopp :lol:

Men kom over et godt telt til billig penge :P

Valge falt på Helsport Svalbard 3 High Telt til kun 5999 kr (helsport sin pris på nettet er 7299 kr!) (intersport tar 8500 kr :roll: )

Så venter telte om noen dager da det ikke var inne å dem måtte bestille det telte.

Valge falt på dette pga at svalbard er det beste telt før min del, men har lav høyde. Da var dette mitt i blinken før meg. Vekten får no bare være. Kan bære litt ekstra før ekstra god komfor.

Takker alle før innspill. Det har vært til stor hjelp!

Mvh

Tommy K :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med teltvalget ditt da.

Regner med du kommer tilbake med erfaringer når du har testet det ?

Se på den lyse side.. du kjøper ikke lengere 4 sesongstelt på LEEEEENGE :)

Håper du blir fornøyd

Nei blir nokk ikke å kjøpe 4 sesongstelt på leeeeenge. no er pengboka skrapet. :roll:

oppsumering på penger brukt til turutstyr den siste tiden

Jakke å bukse 7000 kr

Bukse fra bergans 1600 kr

Ullgenser 300 kr

Sko 3500 kr (på tilbud!!! :P )

Primus å panner å kjeller å bensin ca 3800 kr

telt 5999 kr

summ 18399 kr på en uke! Jehuuu :lol:

Snart ny vinterbukse, jakke å nye ski og sko + pulk

Ja da er det ikke rart at pengboka er skrapet :lol:

(måtte bare få det ut. Er grusomt hva ting koster. men men.. når man skal være kar så koster det jo litt ekstra :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu varer kanskje dette utstyret endel år da.. så over år koster dette bare en dråpe i havet.

Ikke turt å regne ka mitt turutstyr/våpen/fiskeutstyr koster...

Har hagle til 15000 bare... å det er bare den ene :S

Joda, det er jo ei invistering man ikke må gjøre så ofte. Heldigvis før det.

(hvis man ikke legger på seg noe sinnsykt eller trimmer så sinnsykt at man må kjøpe mindre klær da :roll:

Men før å ikke spore helt av, hva er et greit sommertelt da? Må være lett å tåle litt vind. Bruksområde, litt lange turer, overnatting med fiskevann osv osv..

Og en ting er viktig billigst mulig! Snakker da om alt under 2500-3000 kr! må være plass til 3 stykker (så blir vel firemanstelt da :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.