Gå til innhold
  • Bli medlem

En rå dagsetappe


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Ny tur med mange spenstige fjell og egger!

Utgangspunktet var Leirdalen og det var endel topper i området som skulle bestiges ifølge hodet mitt.

Det ble riktignok med bare en dag denne gangen, men jeg sitter med noen utrolige minner, det må jeg si.

Dette området rundt Smørstabbbrean, Storbrean og Leirbrean er jo bare sinnsykt tøft. Det var på sin plass at det ble noen såre fingertupper og høy apefaktor her.

Denne dagen går faktisk inn som nr 1 på lista mi, helt overlegent!

Dette er fordi Jotunheimen oppførte seg eksemplarisk som modell foran linsa mi og såklart selve utforminga på fjella med alle eggene og hamrene etc.

:)http://mineturer.net/jotunheimen/2007/leirdalen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er virkelig en rå dagsetappe! Skjønner ikke at du orker, men så er vel formen din x antall ganger bedre enn min. Jeg skal ihvertfall ikke skryte av å være i god form mer :(

Eggen mellom Bjørnungen og Veslebjørn sikrer vel de fleste, det samme opp mot St.Smørstabbtind. Og brevandringen mellom Skeie og Sokse er vel heller ikke helt ok alene nå? Eller var det blåis der nå?

Flotte bilder fra et vanvittig fint område i Jotunheimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå tur!!!

Du må i alle fall slutte med slike utsagn som at du ikke går spesielt fort og slike ting. Du er en eliterangler av de sjeldne. Har snakket med mange og møtt en del folk de siste årene. Klatrere, tindeklubb medlemmer, spreke folk, tøffe folk, men ingen i nærheten av det du presterer. Har også snakket med folk som er langt bedre enn meg som tror du skrøner. Jeg tror ikke du skrøner, er bare imponert. Har møtt andre folk som har gått heftige ting, men de har i de minste rappellert eller drevet med selvsikring. Du kaller moderat klatring i utsatt høyfjellsterreng for "litt klyving".

I siste turrapport har du forresten et snev av forståelse for at du er spesiell i din kommentar om at "de vet ikke helt hvem de snakker med" eller noe slikt mtp. de fjellfolkene du møtte.

Er i alle fall veldig artig å se den ene rapporten råere enn den andre og man lurer på hvor dette skal ende?

At du i våre vanlig dødeliges øyne er "klin gærn" ble for alvor klart for meg nå i forrige uke mot sørtoppen på Surtningssue. Hadde jo allerede hørt om Veotindstuntet fra Robert, men i alle fall var vi på vei opp mot Sørtoppen via hammeren fra Midtre sent på kvelden. Jeg og ei som er brukbart god til å klatre. Klatreinstruktør, Breinstruktør, Tindeklubmedlem, og med planer om å bli Nortind tindevegleder. Vi prøvde og vi prøvde, sånn ca. 3 mulige varianter. Kom litt opp en, ca. grad 4, meget utsatt. Stoppet videre opp pga. manglende sikringsmuligheter. Forskjellige varianter, bl.a. diedre hun mente lå fra 5 og oppover. Det er klart bryr man ikke om å sikre, så er det heller ikke noe problem at ruter er dårlig sikret, samtidig går man NED ukjente passasjer på grad 4 er i alle fall marginene små.

Hun trodde aldri i verden du hadde gått der. Jeg sa jeg har ingen grunn til å tvile på det, samtidig uten helt å kunne forstå hvor (skal sende deg et bilde med noen spørsmål).

Men i alle fall helt rått, og jeg tror det begynner å gå opp for deg at det du driver med er litt spesielt - om du ikke har visst det hele tiden. Kjempedyktig er du også, og unngår du uflaks så lever du lenge, men marginer kan du umulig ha mange av. Du finner ikke mange med fjellsport som yrke som hadde gjort en del av de tingene du har gjort deg etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet! Gikk endel av disse toppene i juni, men over to dager. Moro å høre om de alternative rutene du tar, og hvordan vi definerer vanskelig forskjellig! Spesielt opp Veslebjørn og St. Smørstabbstind imponerer. Godt å se spreke vestfoldinger i sitt rette element!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på minst seks skiturer i mai/juni, og besteget de fleste toppene i dette området, kanskje like mange som du har besteget på en dag :( Det har aldri ramlet meg inn å ta fottur på toppene fordi jeg synes ski er mye morsommere. Jeg går ut fra at du "samler" på toppene over 2000 og lurer på hvorfor du ikke har spart disse toppene til skiturer :D

Et spørsmål til. Når du skriver rapell i rapporten din, mener du da at du har med tau og firer deg ned, eller er det som jeg mistenker at du klatrer ned uten sikringsmidler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig en rå dagsetappe! Skjønner ikke at du orker, men så er vel formen din x antall ganger bedre enn min. Jeg skal ihvertfall ikke skryte av å være i god form mer :D

Eggen mellom Bjørnungen og Veslebjørn sikrer vel de fleste, det samme opp mot St.Smørstabbtind. Og brevandringen mellom Skeie og Sokse er vel heller ikke helt ok alene nå? Eller var det blåis der nå?

Flotte bilder fra et vanvittig fint område i Jotunheimen!

Hehe, takker. Det var ikke blåis, men hard skare som jeg ikke kom gjennom. Det var en såkalt kalkulert risiko, valget mellom breen og over Veslebjørn gjorde at jg valgte breen. Dessuten hadde jeg jo en redningsaksjon på vei oppover :P Neida, men jeg tror nok det var ganske trygt, gikk helt oppi gryta, er jo skyggested også pga Veslebjørn.

Du må i alle fall slutte med slike utsagn som at du ikke går spesielt fort og slike ting.

Jo, men jeg går ikke så fort, jeg bare går jevnt og uten så mange pauser, stor forskjell der. Det hender jo selvfølgelig at jeg gasser på opp noen tøffe egger da :(

Du er en eliterangler av de sjeldne. Har snakket med mange og møtt en del folk de siste årene. Klatrere, tindeklubb medlemmer, spreke folk, tøffe folk, men ingen i nærheten av det du presterer. Har også snakket med folk som er langt bedre enn meg som tror du skrøner. Jeg tror ikke du skrøner, er bare imponert. Har møtt andre folk som har gått heftige ting, men de har i de minste rappellert eller drevet med selvsikring. Du kaller moderat klatring i utsatt høyfjellsterreng for "litt klyving".

Eliterangler :P

Hvis folk tror jeg skrøner hvordan kan de da forklare hvordan jeg tar alle bildene osv, de som vil kan sikkert få se raw formatet og sjekke opp tidspunkter mot gps-logg. Og hvis ikke det er nok, ja, da skal de jammen få lov til å slå følge på min neste tur, bare si ifra hvis du har lyst :P

I siste turrapport har du forresten et snev av forståelse for at du er spesiell i din kommentar om at "de vet ikke helt hvem de snakker med" eller noe slikt mtp. de fjellfolkene du møtte.

Hehe, jada, begynner jo å fatte det litt. Grunnen til at jeg tenkte det var jo at de vet jo ikke at jeg skal ta alle usikret, gidder ikke å stå der og skryte av det heller. De hadde vel bare sett dumt på meg, noe de egentlig kanskje også gjorde hehe (hvertfall når jeg fortalte hvor jeg hadde vært) :D

Er i alle fall veldig artig å se den ene rapporten råere enn den andre og man lurer på hvor dette skal ende?

Nå som snøen har lagt seg og slike ting blir det nok noen mer bedagelige turer fremover. Så dette var nok toppen av kurven for i år.

At du i våre vanlig dødeliges øyne er "klin gærn" ble for alvor klart for meg nå i forrige uke mot sørtoppen på Surtningssue. Hadde jo allerede hørt om Veotindstuntet fra Robert, men i alle fall var vi på vei opp mot Sørtoppen via hammeren fra Midtre sent på kvelden.....

Hva skal jeg si, jeg opplevde dette som passe greit, men jeg hadde nok en fordel av å gå ned her først i forhold til dere som kom opp. Hvi hun ikke tror meg har jeg nok detaljer som bare en med snuta inni svartlaven der oppe kan fortelle om. Jeg husker den ruta opp ganske så godt så hvis du sender et bilde med bra oppløsning så skal du få inntegnet rute ut her igjen. Det var spesielt et sted hvor det var vrient, nemlig rundt et hjørne, her var det vanskelig rett opp, men siden jeg hadde kommet ned her visste jeg om et tak som man ikke så nedefra, men som jeg benyttet på vei ned. Resten var jo ikke så veldig teknisk vel? mer psykisk spør du meg. Men da igjen, det vet vel ikke dere så mye om :D :D

Spesielt opp Veslebjørn og St. Smørstabbstind imponerer. Godt å se spreke vestfoldinger i sitt rette element!

Hehehe, good to be there :P Ikke for å virke blærende eller no sånt, men Veslebjørn kommer godt under Skeie-Kalven-Skeie og opp til Sokse (fulgte eggen opp) når det gjelder vansklighetsgrad.

lurer på hvorfor du ikke har spart disse toppene til skiturer?

Svaret er både enkelt og vanskelig. Den enkle: Har ikke ski. Den vanskelige: Vet ikke, men jeg fikk et turminne for livet sånn som dette, jeg kjedet meg ikke og det er vel derfor jeg gidder.. Er vel heller ikke for seint for meg å ta dem på ski heller?

Når det gjelder "rappell" så er dette steder hvor det ligger slynger slengt (fy fjellfolk og deres dobbeltmoral angående forsøpling av naturen 8) Det dere bærer med inn, bærer dere....) og som jeg går, klyver eller klatrer ned uten tau ja.

Og Morten, glad du tror meg, dette kom som et lite sjokk på meg at folk tror jeg dikter opp det her. Nå er det ingen pengepremie som venter på meg i enden av lista så jeg har hverken grunn til å dope meg eller dikte opp historier for å nyte naturen i vårt land. Som en generel oppfordring til alle som ikke tror meg så kan de antageligvis møte opp i Jotunheimen til helga, hvis været blir greit så skal det nok bli ny tur. En ting sier jeg, jeg gidder ikke å vente på folk som skal lage standplass :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du quota meg som Roger, men samma det :( Jeg husker jeg ble litt svett i fingrene når jeg gikk opp renna til Sokse, er vel der avataren min er fra. Hadde vært moro å blitt med deg på tur en gang og sett hvor langt du hadde klart å pushe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sorry, rettet på nå.

Det er vel bare å bli med så skal du se at det går veldig greit å holde følge. Herregud, jeg har jo røyka i 10år, slutta, og så trent av og på i 1,5år, er ikke i sååå god form som noen skal ha det til, seriøst.

Du burde prøve eggen neste gang opp til Sokse, blir mer svett da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Morten, glad du tror meg, dette kom som et lite sjokk på meg at folk tror jeg dikter opp det her.

Trur ikkje du skal frykte at nokon her inne ikkje trur på rapportane dine, sjølv om dei synes "utrulege" nok - også på meg som ikkje akkurat er lommekjent i Jotumheimen. Det har vore fascinerande - og litt skremmande...! - å følgje deg på tur i gjennom veldig flotte turbeskrivelsar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis ikke det er nok, ja, da skal de jammen få lov til å slå følge på min neste tur, bare si ifra hvis du har lyst :D

Eh, nei takk - hver sine lyster - men det hadde vært artig å se deg i aksjon en gang :P

Når det gjelder "rappell" så er dette steder hvor det ligger slynger slengt (fy fjellfolk og deres dobbeltmoral angående forsøpling av naturen :( Det dere bærer med inn, bærer dere....) og som jeg går, klyver eller klatrer ned uten tau ja.

Hvis fjellsport og klatring kun skal være for dem som ikke benytter sikringer så gjerne. Ja det er stygt med slynger, men man kan jo også plukke med seg andres slynger selv om man legger igjen noen, om ikke annet så for å beholde status quo. Synes ikke slike utsagn tjener deg - kanskje ser du det nå, kanskje ser du det om 10 år, kanskje aldri.

Men for all del som allerede nevnt - jeg tror deg, har INGEN grunn til å betvile deg, jeg har gått de aller fleste (ikke alle) stedene du har ranglet deg forbi i sommer, og kjenner meg godt igjen i den grad du har tatt deg bryderiet med overhode å nevne dem i dine rapporter :D

Spent på hva du har fore neste helg, det ser brukbart ut med været. Klyvetur Styggedals - / Skagastølsryggen med en avstikker ut på Storen? Litt provoserende spøk? Kanskje, men på den annen side, hadde ikke sperret øynene altfor høyt opp om det ble tilfelle.

Bilde av Surtningssue kommer pr. Pm / epost, er spent på den informasjonen jeg kan gi.

God neste tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei takk - hver sine lyster - men det hadde vært artig å se deg i aksjon en gang :D

Hvis du fyker mye på ryggene så er det vel en stor mulighet for at vi møtes en gang :D

Hvis fjellsport og klatring kun skal være for dem som ikke benytter sikringer så gjerne. Ja det er stygt med slynger, men man kan jo også plukke med seg andres slynger selv om man legger igjen noen, om ikke annet så for å beholde status quo. Synes ikke slike utsagn tjener deg - kanskje ser du det nå, kanskje ser du det om 10 år, kanskje aldri.

Det var ment som en spøk da, skulle vel satt på et ironisk smil. Dette er ikke noe jeg går og irriterer meg over altså, de fungerer dessuten ganske godt som "varder" for meg :P

Jeg tenkte at Hurrungane ble et fint prosjekt til neste år, men man vet jo aldri :( Til helga blir det nok en normaltur hvis jeg kan bruke det utrykket. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt, jeg må bare sette meg på stolen igjen…. Datt vist av.

Tok en titt på kartet først jeg Mayhassen, for å se hva ”gærningen” har funnet på nå. Så en grønn strek som krysser alt av hva som finnes av skarpe egger og hammere, og måker over det som finnes på en dag. ”Vi” andre bruker kanskje 2-3-4 skiturer på å komme opp på alle de toppene, og er kjempefornøyd over å ha besteget Skeie, en topp som for vanlige folk i det minste er en liten utfordring, ad letteste vei. Bjørneggen ser man bare halvskremt bort på, det samme med sørvesteggen på Skeie og eggen sørover fra store Smørstabbtind. Etter din lynrunde rundt Svellnosbreen, med en ”liten” avstikker, og diverse andre megaturer, burde jeg ikke være overrasket lenger. Blir kanskje ikke så overrasket så lenge turrapporten er signert Mayhassen, men snarere ganske så imponert over hva du gjennomfører! :( Morten kalte deg eliterangler, det var mildt sagt! Synd det ikke finnes VM i tinderangling, for der hadde jeg satset store penger på deg. :D

Eh, nei takk - hver sine lyster - men det hadde vært artig å se deg i aksjon en gang
Ja, veldig artig! Første rad på tilskuerbenken når Mayhassen feier over søre Austanbotntind, helst i regnvær eller snø/is, for at det skal bli litt utfordring. Baksiden av pinakkelen der er sikkert ”lett klyving” for han. :P

Mayhassen, takk for at du gidder å skrive om dine ”turer”! Det er fortsatt en stor fornøyelse å være med deg på tur via dataskjermen, selv om du elegant hopper over det meste av crux og klatrehamre i teksten! Er jo vanligvis interessant å høre om hvordan andre opplever disse, men så må man jo huske på at det ikke er ”de andres” turrapporter man sitter å leser akkurat nå. :D

Og jeg tror deg ihvertfall, selv om turene høres utrolige ut. :D

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på alt, for kompisen min har gjort lignende ting før. Blant annet Urdanosryggen fra sør under snøføre, den nevnte tvilsomme egga på Surtningssui, ryggen rett opp på Midtre Skarvflytind og ikke minst Søre Austabotntind fra vestpukkelen på Store. Selvfølgelig er dette ganske utrolige saker, men alt er ekstremt individuelt, så det blir feil å nekte å tro på slike ting.

Om jeg hadde prøvd det samme hadde jeg dødd, men det er en annen sak. Får trøste meg med at jeg er i god form til tross for høy vekt i det minste :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Takk for finfin kommentar Nils, det er ikke vanskelig å finne skrivelysten når jeg får slike tilbakemeldinger. Det er jo veldig morro å lese til tider og jeg må innrømme at jeg sitter og humrer og ler høyt her for meg selv. Det er inspirerende, eneste som er litt farlig er at dere kommer med slike inderekte utfordringer som jeg fort kan komme til å gjøre alvor av.. Husk sist gang Nils da du sa noe som "hvis du fortsetter sånn så blir du en av de få som tar alle uten sikring.." Se hvor det har ført meg hen.. :lol: En annen ting er jo det "presset til å gjennomføre nye syke turer slik at jeg lever opp til det nye kjælenavnet "gærningen" :lol:

En annen god grunn til å "gidde" å skrive er at det ikke er så mange andre plasser enn på forumet jeg møter forståelse, eller skal jeg si innsikt i hva det dreier seg om.

Et eksempel på en typisk samtale om turene mine utenfor dette forumet:

-Går du mye i fjell du eller?

-Joda, ikke så mye, men har vært på noen tøffe turer i år da

-Hvor går du da?

-Har blitt mest i Jotunheimen i år, det er det som er rått. Mye mektige og heftige fjell

-Ja, men hva gjør du da? Bare går du hele dagen, er ikke det kjedelig da?

-Nei det er det så absolutt ikke, det er ganske spennende til tider over egger og opp mot toppene

-.......ok

-....

-Har du gått Besseggen da?

-.....nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mosjonsklatret i mange år og klarer de tekniske utfordringer som dine klyvinger innebærer, men da alltid med tau :lol: og (for deg) i ett meget moderat/kontrollert tempo.

Kan nesten ikke huske å ha hørt om eller sett noen med din psyke, fart og turlengde over slike mengder med utfordringer per tur. Å lese om dine turer blir nesten som ei go' krimbok - spenning på hver side. Take care! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ende over!

Du er f.. ta meg ikke sann. Husker jeg for ikke så lenge siden kommenterte på en av dine første innlegg her inne,

hvor jeg oppfattet deg som litt famlende og prøvende, en førstereisgutt som blygt prøvde noe som syntes stort og litt skummelt...

Så jeg forsøkte både informere, oppildne og inspirere deg til bare å forsette, og jeg syntes det var flott

at en fersking ble innviet til fjellivet. :)

I neste nå råkjørte du på rævva ned ei snørenne i Rondane i 40 km/t.

Og se bare hvor du er nå - snakker om å ta av! :lol:

Senere ble jeg bekymret for dine tilsynelatende ugjennomtenkte og overivrige råsjanser,

utført med minimal erfaring og fjellkompetanse. :D

Livet er jo som kjent ikke for nybegynnere! 8)

Nå begynner jeg å roe meg litt. Du samler jo erfaring i bøtter og spann, mer på få uker enn mange rekker på flere år.

Dette gjør deg jo tryggere, selv om du stadig hever terskelen litt.

Sammen med et klatretalent laaangt over snittet, og en form som gjør deg lite sårbar derinne,

så er jeg pr. nå viss på at din ferdsel blir mer veloverveid og trygg underveis, og at du er, som flere sier,

en eliterangler man ikke ser mange av i fjellheimen.

Når det er sagt, så vær bevisst på din ydmykhet.

Tenk igjennom utsagn, unngå flåsete og nedlatende utsagn og holdninger, selv overfor folk

som åpenbart har helt andre sperrer enn dine, med sine egne krav og metoder for å ta seg fram i fjellene.

Og for all del, unngå å bli cocky og skrytete (for all del, sier ikke at du er det!), men det er fort gjort å gå

i den fella når man føler seg suveren i noe... Mange nok har gjort den tabben før.

(råd fra en sjuende far med mer enn bare fjellerfaring dette)

Og vær til evig tid ydmyk overfor selve fjellet. Fjellet er og blir sjefen, der er vi alle kun maur under himmelen...

Vel, nok "moral fra bestefar" der.

Storkoser meg med dine fjellstunt (må i min målestokk få kalle dem det),

fristes nesten til istedet for Mayhassen å kalle deg for Mayhemhasarden!

(hehe, se mayhem)

Din beskrivelse av "fjelldiskusjonen" ovenfor er perfekt symptomatisk for hva mange av oss opplever.

Hvem har vel hørt om sørveggen på Surtningsue Sørtoppen, eller nordveggen på St. Veotind, eller Søre Autanbotten?

Man legger ut, oppglødd og ivrig - og avfeies med et likegyldig skuldertrekk til slutt av ignorante noviser

fordi man ikke har gått Besseggen! :lol::):lol:

At man derfor kan dele info, forståelse, innlevelse og moro her på FF som nå, ja det opplever jeg som meget givende!

Derfor også så inspirerende å få tilbakemeldinger på hva man legger inn her - ærlige, direkte og åpent!

So keep up the good work!

Og dette gjelder alle på forumet, ikke bare Mayhemhasarden... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på hva du har fore neste helg, det ser brukbart ut med været. Klyvetur Styggedals - / Skagastølsryggen med en avstikker ut på Storen? Litt provoserende spøk? Kanskje, men på den annen side, hadde ikke sperret øynene altfor høyt opp om det ble tilfelle.

Fint om du, Mayhassen, venter litt med Styggedals/Skagastølsryggen. Jeg ser for meg at resten av 2000-meterne blir et antiklimaks hvis du har tenkt å gå Styggedals/Skagastølsryggen allerede nå. Ikke minst vil spenningen hos oss andre på Fjellforum holde seg opp lengre hvis du venter med dette prosjektet til neste år, eller senere :lol:

Jeg ser for meg at den ultimate avslutning av 2000-metersamlingen kan bli Styggedals - / Skagastølsryggen, gjerne med en avstikker ut på Storen. I tillegg er du antagelig så kjapp at du rekker for eksempel Fannaråken/Steindalsnosi, Maradalstindane eller noen andre topper over 2k på samme dagsturen. Jeg er jo ikke ekspert på Hurrunane, så rådfør deg med noen her på forumet som kan gi deg noen tips om en verdig avslutning på prosjektet ditt - et eller annet som ikke er gjort før. Jeg kjenner folk som går Styggedals - / Skagastølsryggen som en dagstur, altså på under 12 timer, så da kan vel neppe det være noen problem for deg heller.

Dessuten er vel ikke august/september det beste tidspunktet for Styggedals - / Skagastølsryggen. I juli er det lysere, og jeg har også hørt at det er mye guffen is mellom Styggedalstindane og Gjertvasstind og nedover fra Gjertvasstind mot Skogadalsbøen sent i sesongen. Forøvrig: Har du stegjern og isøks :lol: Har du brukt det eller har du tenkt å bruke det på turene dine :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eaa: (la merke til den? :lol:)

Bare for å få ting på det rette med en gang så kanskje noen ting kan virke flåsete, nedlatende etc, dette er jo ikke meninga hvis det oppfattes slik! Jeg prøver jo å holde meg tilbake, men det er jo kanskje ikke så enkelt når jeg blir dratt frem som eliterangler osv her av dere gang på gang (ikke slutt med det altså :D ). En ting er sikkert, jeg er nok en av de som er mest ydmyk mot fjellet og naturen rundt meg . Godt inspirert av My name is Earl og hans syn på karma gjør så jeg får den ene fine turen etter den andre, dette er jeg overbevist over.

Jeg skal fortelle deg at myggen faktisk får lov til å suge blod av meg, jeg dreper ikke kryp inne i teltet mitt lenger engang. Nårjeg har vært lenge nok ute en dag begynner jeg til og med å snakke til fjellet og er en god kamerat :D

Når du snakker om veien fra nybegynner til dit jeg har kommet nå er dette også endel jeg tenker på selv. Jeg har opplevd utrolig mye på min korte, men akk så lange ferd i fjellet. Jeg har, som du sier høstet mye erfaring og det merker jeg selv også.

Bedre sagt:

"Erfaring er ikke knyttet til år, for år kan leves på en eneste time."

Når vi snakker om dette forumet så fortjener dere som styrer og legger inn inlegg alle en stor takk, for dette forumet setter jeg meget stor pris på. Jeg vet veldig godt at jeg ikke hadde sittet her i dag med alle de fine opplevelsene hadde det ikke vært for dere alle sammen! Takk

8)

For å svare "bestefar" her så er oppfattes det jeg skriver kanskje negativt, men det er fordi ikke folk kjenner meg og da kan ting oppfattes feil antar jeg. Jeg får prøve å tenke på at dette er et forum med mange ukjente. Får prøve å velge mine ord med omhu, selv om jeg liker å preike rett fra levra til enhver tid. Som du sier "Derfor også så inspirerende å få tilbakemeldinger på hva man legger inn her - ærlige, direkte og åpent! "

Har blitt kalt mye i denne tråden allerede, men det var kanskje ikke noe sjokk at du, synonymadjektivkongen, fant et dypt ord som ikke bare beskriver tinga jeg gjør, men som også er et ordspill ut av nettnavnet mitt. Imponerende :) En tolkning av det nye navnet blir vel noe som: En som liker å påføre seg selv skade/smerte og som bedriver noe vågsomt/ spill med innsats :lol::)

Og bare en ting til for å ta det moralske og kritikk av hva det enn måtte være; ikke hold igjen, jeg tåler kritikk så lenge den er godt begrunnet, er jo bare en måte man kan bli en bedre person på og det er å motta ærlige meninger og oppfatninger om en selv.

Erling:

Slapp helt av hehe, jeg har faktisk planlagt hele tiden og avslutte med Hurrungane. Jeg begynte i øst (første topp i Rondane, så var Grotbreahesten min første i Jotunheimen). Jeg jobber meg nå ganske systematisk vestover og når tida kommer for Hurrungane så gjør den det når jeg er ferdig med de fleste andre tenker jeg. Det som er kult med måten jeg har gjort det på er at jeg syns en topp som Nordre Trollsteinhøe var en spennende topp den gangen jeg var der for nå litt over et år siden. Jeg har derfor veldig mange bra og tøffe minner fra topper som ofte blir omtalt som "kjedelige". Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har kjedet meg over en topp. Dritt lei og forbanna kanskje, men ikke kjedsomt!

Jeg tror at helgas tur blir noe av det roligste jeg har gjort på lenge, ingen klatreetapper såvidt jeg kan se, men nå har jeg jo driti meg ut der før da

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jfr Mayhassen:

Jeg tror at helgas tur blir noe av det roligste jeg har gjort på lenge, ingen klatreetapper såvidt jeg kan se, men nå har jeg jo driti meg ut der før da

Satser på at vi får haik med deg denne helga og då, om du nok ein gang ser slitne folk i vegkanten.. :lol: Skal du gå ein rolig tur kan det jo hende vi er på same stad. Imponerande rundtur du tok, heldigvis er vår ambisjon å rekke toppane før vi er femti så vi kan satse på litt mindre progresjon og kortare turar enn deg..

God tur!

Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Besseggen så har jeg opplevd det samme. Da jeg var i pølsekiosken på Gjendesheim i august 2004 spurte ei av damene der om jeg hadde gått Besseggen. Jeg svarte at jeg hadde overnatta på 2000-metere, og høydepunktet var morrastunden på Austre Leirungstind. "Åja" svarte hun med tydelig tapt interesse for temaet. Får ellers ofte spørsmål om jeg skal gå Besseggen eller til topps på Galdhøpiggen når jeg lufter turplaner i Jotunheimen overfor uinnvidde bare for å ha et samtaletema. Når man snakker om Skarvflyløyfttind eller Sjogholstind begynner de å le fordi det er så rare, tungvindte og fremmede navn.

Men bevares, det var en på jobb som frykta Besseggen som likevel gjorde nytte for seg ved å stå bak og sikre så jeg fikk perset i benkpress på trimrommet. Grei var han også, så jeg skal ikke si et vondt ord :lol: Jeg er da heller ikke i posisjon til å kaste stein så lenge jeg frykter svaet på Store Austabotntind. I tillegg er det helt topp med all oppmerksomheten Besseggen får, da slipper de andre og flottere traktene å bli nedrent av folk.

Ellers må jeg bare føye meg inn i rekka av imponerte folk i forhold til denne dagsetappen du gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg og velkommen til Gjøvik! :lol: Har ikke hørt noe fra deg om tur....men det er vel kanskje like godt! :lol: Blir vel kanskje litt for spenstig for meg å følge deg opp og ned disse umulige passasjene for oss vanlige dødelige!! Gikk også en del av disse toppene du gikk nå på ski i våres. Se egen turrapport! Synes det var rimelig spenstig at jeg alene kom meg opp på Skeie :lol: Gikk fram til kanten ned mot Kalven og det var vel ikke en aktuell tanke engang å komme meg ned der! Riktignok føler jeg meg mer og mer tøff og sikker for hver tur. Skal heller ta Kalven og de andre toppen ved breen til våren igjen! Det flotteste området i Jotunheimen er rundt Smørstabbreen spør du meg!

Synes du bør forandre navnet ditt her på forumet. Mayhassen duger ikke lenger. Synes "Spiderman!" passer mye bedre til deg! 8) Du lever opp til det navnet. Jeg har forresten planer om tur til helga....planene er igjen Tjønnholstind, Steinflytind og Skarflyløyfttindene. Lurerl litt på hvordan forholdene er der nå! Håper på varmere vær og gunstige forhold i helgen. Sikler litt også på Dyrhaugsryggen...får se!! Blir spennende å følge med i dine turrapporter. Fine bilder og tekst som kommer fra hjertet til en kar som virkelig gjør det umulige mulig!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.