Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny på reinsdyrjakt.


tikka

Anbefalte innlegg

Annonse
Eg er ny på reinsdyrjakt og har eit løyve på bukk på 55 kg. Er der nokre kjennetegn på den type dyr.

Eg meinar at det kan ikkje vere av enklaste sort å finne.

Regner med at du har bukk under 50 kg.

Det er veldig lett å se at dette er en liten bukk og ikke en storbukk!

Du ser det både på geviret og størrelsen.

Hvis du har felt boken som er med når du tar jegerprøven så ser du det veldig godt der på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE enkelt om det bare kommer 1 bukk, det er noe du tror pga at du har vært med lenge i gamet.

Rensjaktskolen er som alle andre skoler: Pugge, pugge, pugge. Finne bilder og se på dem til man tror man kan alt. Vel på plass i fjellet kan man bli usikker alikevel, men man er ikke utlært på praktisk jakt før man har gjort en og annen tabbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE enkelt om det bare kommer 1 bukk, det er n skyte enoe du tror pga at du har vært med lenge i gamet.

Rensjaktskolen er som alle andre skoler: Pugge, pugge, pugge. Finne bilder og se på dem til man tror man kan alt. Vel på plass i fjellet kan man bli usikker alikevel, men man er ikke utlært på praktisk jakt før man har gjort en og annen tabbe...

Det er ENKELT å se hva som er en 50 Kg. bukk å hva som er en storbukk!

En storbukk har langt hvitt ragg i fronten og et gevir som ikke kan forveksles men hva en 50 Kg.bukk har!

Nå skal ikke jeg si så mye om geviret, da en bukk med et stort gevir, kan ha liten slaktevekt :) .

Studer litt bilder så vil du raskt se forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skutt en bukk med langt hvitt sjegg og brukbar gevir. Den veide kun 60kg og var en liten bukk etter vekta å bedømme. Men en stor bukk etter sjegg og gevir.

Det er veldig vanskelig for uerfarne å se hvilken bukk som er 40kg 50kg 60kg osv. Og geviret er ikke det eneste som er avgjørende for å fastslå vekt på en liten bukk. Jeg har gevir etter bukk på 60 kg liggende som er litt større en simle horn. Jeg har også gevir til bukk 60 kg som er et stort og vidt gevir. Vekter vil også variere fra først i jakta og sist i jakta hvis de har blitt presset mye av jegere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et kort på 50 kg. så gjør du ingenting galt om du skyter en bukk på 60 kg. Du må bare betale en litt høyere sum for kortet.

Har da ingen ting å si om man skyter en bukk på 60 kg på bukk under 50 kg!

Man får ei bot men mister ikke kjøttet eller dyret :( .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da ingen ting å si om man skyter en bukk på 60 kg på bukk under 50 kg!

Man får ei bot men mister ikke kjøttet eller dyret :( .

Det er ikke en bot. Har du gjort en feil så får du bot. Skyter du en bukk på 60kg istedet for 50kg så får du et gebyr. Du gjør ingen feil ved å skyte bukk på 60kg. Vi kan jo ikke gå å sette bukken på vekta før vi skyter den :D Da er det værre om du skyter en bukk på 90kg. Det koster vel 7000kr det. 175kr kg. Pluss det du betalte for kortet. Likevel er det billig reinskjøtt.

Hvordan går jakta da? Nå er det fint å kikre i fjellet. Snødekte vidder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en bot. Har du gjort en feil så får du bot. Skyter du en bukk på 60kg istedet for 50kg så får du et gebyr. Du gjør ingen feil ved å skyte bukk på 60kg. Vi kan jo ikke gå å sette bukken på vekta før vi skyter den :D Da er det værre om du skyter en bukk på 90kg. Det koster vel 7000kr det. 175kr kg. Pluss det du betalte for kortet. Likevel er det billig reinskjøtt.

Hvordan går jakta da? Nå er det fint å kikre i fjellet. Snødekte vidder :P

Da mister man også i tillegg dyret!

Er på skole jeg nå,så dårlig med jakting på meg nå :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et kort på 50 kg. så gjør du ingenting galt om du skyter en bukk på 60 kg. Du må bare betale en litt høyere sum for kortet.

De fleste steder er det slik at grensene er satt noen kilo for høyt for å unngå skyting av for stort dyr. Det er rett og slett ikke meningen at man skal skyte dyr som ligger helt på grensa. Gjøres det blir resutatet at man skyter vekk halvstore bukker. Og du kan banne på at samme jegeren går og sutrer over at det finnes for lite storbukk, uten å se sammenhengen.

For en som er uerfaren (for andre også for den del) med rein er det vanskelig å se forskjell på dyr som ligger rundt 50 kg (slaktevekt), særlig når dem påtreffes alene. Bruk masse tid på observasjon av rein i flokk, og merk deg ulike størrelser. Har du mulighet til å ta med deg en med erfaring så er det gull! Vedkommende vil kunne peke ut kjennetegn for deg, og med en viss nøyaktighet anslå ca slaktevekt.

Skal du allikevel gå alene så vil jeg anbefale å heller skyte et dyr som du er sikker på er innefor rammen første gangen. Et tegn kan være å sammenligne bukken med ei simle. Er den mye større enn simla kan det være greit å la den gå. Men som ellers i dyrelivet er det heller ikke her noen absolutte faktorer. Ei simle kan jo veie alt fra 23 til 47kg, og kanskje mindre/ mer enn det også. Som du skjønner så er ikke dette lett, iallefall ikke pr nett...

Uansett, som førstegangsjeger etter rein vil det antagelig være viktigere for deg å få positive opplevelser og erfaringer enn å være en marginal kjøttjeger.

Skitt jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste steder er det slik at grensene er satt noen kilo for høyt for å unngå skyting av for stort dyr. Det er rett og slett ikke meningen at man skal skyte dyr som ligger helt på grensa. Gjøres det blir resutatet at man skyter vekk halvstore bukker. Og du kan banne på at samme jegeren går og sutrer over at det finnes for lite storbukk, uten å se sammenhengen.

Nei, det er kun i Ringebu("Rondane Sør") jeg kjenner til at kvotene er innrettet slik, der en kun skiller på "fritt dyr" og "fritt dyr under 50 kg". I andre områder er det vanlig å ha egne kort beregnet på simle/ungdyr. På "fritt dyr u/50 kg" i Rondane Nord f.eks. er det desidert vanligst å skyte vaksne bukker. På Ringebufjellet er denne typen kort beregnet på simler eller ungdyr, og det er ett sjansespill å skyte halvstore bukker/kluftbukker. Er den over 50 kg, så er gebyret helt hinsides med 500 kr/kg.... Skal si det baller på seg om en satser på slike småbukker....

Kort-inndelingen på Ringebufjellet er helt på trynet spør du meg, og jeg skjønner ikke at de ikke kan ha egne kort på simle/ungdyr.

Til tråd starter kan en si at det er vanskelig å si noe konkret om hva som kan skytes på den korttypen du nevner. Størrelsen på dyra, beiteforholdene og "villrein-typen" varierer fra område til område. Men det er selvsagt småbukker som er høyaktuelt å se etter. Du er sannsynligvis på trygg grunn om du skyter en som ikke har veldig velutviklet gevir, dvs. uten skikkelig brunstfjøl og stor krone på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.