Gå til innhold
  • Bli medlem

sove ute i hengekøye hele året


anna

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop lest litt om dette å sove ute. Da jeg og min veninne skal overnatte for første gang ute. Dette er ingen dramatisk tur. Men jeg har likevel lest litt for å få med meg det viktigste. Tanken min var å ta med presenning og hengekøye. Nå ser jeg at det aldri blir skrevet om hengekøye på tur. Dette synes jeg er litt rart. Det er umulig på høyfjellet, det sier seg selv. Men ellers må jo hengekøye være genialt for å holde kulden fra bakken borte fra kroppen. Man kan få kjøpt hengekøyer som er utrolig lette.

Hvorfor brukes ikke det mere?? Det lurer jeg virkelig på???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
... Men ellers må jo hengekøye være genialt for å holde kulden fra bakken borte fra kroppen. ...

Skulle jeg mene, ja! Men soveposen blir vel fremdeles klemt flat på undersiden? Dette gir dårligere isolasjon og varmetap. Mulig problemet er mindre i en hengekøye fordi vekta fordeles over større kroppsflate?

Eventuelt kan man jo prøve kombinasjonen hengekøye og liggeunderlag... :roll: Dette bør funke minst like bra som bakkesoving m.h.p. varmetap.

Du får prøve det ut - og post erfaringene dine her :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om det andre steder. I Norge er det kanskje ikke så populært pga. at folk går mest der det er lite trær. Og fordi at alltid må regne med vind og regn.

Erfaringer som jeg har lest om hengekøye er:

- problematisk med vind

- Kaldt på undersiden

- Dårlig stabilitet

Fordeler:

- trenger ikke sovematte

- kan henge stort sett overalt, også i ulend terreng

- God friluftsfølelse

- comfortabel ligge (ingen stein og trerøtter i ryggen)

- færre insekter

Mange bruker en "tarp" (en avansert pressenning av teltduk) over hengekøyen. Jeg har lest om noen som selv har laget en sovepose som går rundt hengekøya, slik at du slipper å bruke sovematte i tillegg.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største ulempen jeg opplever med hengekøye er at man ikke får bevege seg. Også blir det gjerne kortere mellom trærne enn det skulle vært, så man blir buet i ryggen og får vondt av å gå med sekken dagen etter. Jeg har en sånn hengekøye uten stenger, og legger meg direkte på den. Når jeg henger opp køya har jeg snora gjennom soveposen slik at den går ut under hodet og ved beina, med med glidelåsen ned. Det er ikke kaldt under, men det er ganske vrient å skifte stilling der oppe.

Har også prøvd med liggeunderlag på hengekøya og sovepose over. Jeg falt ut.

Hadde også med en snor som jeg hang litt over hengekøya, og hang en tynn presenning over. Viktig å ikke henge snora for høyt, men heller la presenningen henge lenger ned. Det funka for meg..

Jeg drev på med dette mens jeg var speider i Canada, der trærne er store og myggen liten. Her er det omvendt, og jeg ligger heller i telt. Men det er lenge siden jeg har prøvd nå ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar. Nå blir det ca 4 grader om natta. Kommer vi til å fryse? Har ullundertøy, og lue og sovepose som er syntetisk, men skulle være bra greier. Er i utgangspungte ikke veldig varmblodige av oss.

Tenkte at hengekøye også hjelper med å holde varmen. Jeg har en slik hengekøye som ser ut som en gammel helsetrøye (masse hull) Det skal være bra for blodsirkulasjonen, men mulig det er dumt fordi det slipper ut varmen.

Hørtes veldig bra ut med den presenningen over køya. Jeg tror også at hvis man får hengt den opp riktig, og man er trøtt nok, så sover man perfekt i en jyngende køye som former seg til kroppen!!??? Har hørt at det er det nærmeste man kommer fosterstadiet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lett nettinghengekøye jeg kjøpte på obs i fjor. Ideen var å bruke den under siestaen midt på dagen under småviltjakta for å få et par timers uavbrutt søvn. Har ellers bare slengt meg ned på jakka,og sovet i rykk og napp etter hvert som kilende insekter måtte fjernes.

Til dette bruket vil jeg si at prisen på 129,- var vel investerte penger.

Sove ute i +4 C tror jeg vil bli kaldt uten noen av de "spesialsydde" løsningene som liggeunderlag i køya (for trangt?) eller hvis køya går igjennom posen.

Vil legge til at hvis du har en lignende køye, bør du "ligge den til" et par timer. Den strekker seg mye!

He, he, første gangen jeg prøvde den, våknet jeg med bena i været og kroppen i bakken sammen med de før nevnte ubudne gjestene!

Ihvertfall sover jeg med bakkekontakt på overnattingsturer.

Ved kveldsbålet er dette også en suveren lenestol/sofa!!

Og....... en hengekøye hjelper IKKE til med å holde på varmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare som vandrer presiserer at hengekøye IKKE hjelper mot kulde! Jeg har prøvd med hengekøye på kjølige netter å da har jeg frysi som aldri før. Triks er jo å legge et underlag som passer opp i køya, funka greit nok, men jeg må si at rett på bakken er tingen for meg. Legger du litt jobb med å samle lyng/mose/granabar eller hva du måtte finne kan du lage deg en bedre seng enn det du har hjemme (noen vil kanskje være enig i allefall :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare som vandrer presiserer at hengekøye IKKE hjelper mot kulde! ........:) )

Når det er -20 grader på vinternatta vil det være samme temp under rumpa dersom du henger i lufta i en hengekøye. Da er det ikke rart at en fryser :) (med skikkelig liggeunderlag selvsagt)

Det er tross alt ikke sååå kaldt nede i bakken, så dersom du istedet ligger på bakken så burde det tross alt bli mindre kjølig i stumpen.

Men hengekøye er sikkert behagelig når det er mild-vær. Det er sikkert fint å få et liggeunderlag under skrotten, men hvordan skal en klare det? Noen gode ideer? Har sett mange gode Petter Smart løsninger på forumet tidligere, det er sikkert noen som har gode forslag til dette også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snakk om 4 grader her, men uansett et poeng. En annen ting man må tenke på er at soveposene som regel har mer isolasjonsguffe i seg på sidene og toppen.

Uansett har du sikkert brukt posen før og da har du trykt sammen/ødelagt en del av de isolerende fibrene i posen slik at den uansett ikke vil isolere like bra på undersiden. Kanskje mer teoretisk enn praktisk, ikk vet jeg hvor mye betydning dette har i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har brukt mye en hengekøye fra USA, Hennesy Hammock. Meget god køye. Det er helt rett med hensyn til kulde i hengekøye, men det er fullt mulig å unngå. Liggeunderlag fungerer dårlig. Sklir bare vekk og føles ubehageligt. Jeg bruker en fjellduk m/for i som underlag og det fungerer fint selv i kuldegrader. H.H er ellers en fin plass å sitte under på dagtid. Sjekk ut hjemmesiden til Hennesy.

Kjøper du på nettet kommer den på to lapper, alt inkludert. (Modellen min er en av de største).

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg tror at det kan væra problemet med Hengekøya. Eg har sjøl brukt ein hengekøye ein gong, og det er bra og sove i ein hengekøya. Anbefales :)

Ps. når vi prater om det. Eg har lyst til å selje mi hengekøye, pga eg har for høyt kolestrol.

Pris er på rundt 900 kr men eg tror vi kan komme fram til ei løysning., Ta kontakt!

mvh Mangnus :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har i ungdommen sovet en del i hengekøye på skip. Kulden var ikke noe problem her!

Køyer på sjøen er gjort av seilduk med line langs kanten og mange liner fra duken til en stålring som så snøres opp til et beslag på dekksbielken. Køyen må justeres med stor omhu, slik at det er en side kant og en må ligge passe (dvs. ganske ) stramt og med hodet øverst.

Erfarne køyeliggere spikker ofte 2 trespilere på tvers av køya i hver ende. Så blir den ikke så banan- aktig. Og så skal køya altså strammes skikkelig opp. I Køyen er en køye-krøllullsmadrass og ull tepper. Da ligger en faktisk MEGET komfortabelt. En slik snorkende banje med køyene gyngende i takt er et kosteligt skue for vakten!

"netting" køyer har jeg ikke så mye tro på selv. En blir vel ganske vafflet i rumpa og ryggen - også isolasjonen i soveposen selv med et ligge underlag??

I praksis er det vel vanskeleg å finne trer med rette avstanden - og ikke muligt på høyfjellet.

Treene i hagen min er i hvert fald ikke hengekøye egnet!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ei slik nettingkøye fra OBS, og i kombinasjon med liggeunderlag og fjellduk er dette en utrolig digg!

Hehe, så fort man mestrer det å komme seg opp i hengekøya og har fått de nødvendige tinga innen rekkevidde er det bare å "kick back" å nyte natten! Fungerer også utmerket uten fjellduk for de som ikke er helt prippne på å gynge litt i vinden å bli litt våt på nesa.

Min erfaring med "ryggen" etter ei natt i køya er igrunn positivt, kan være sliten som fy etter sekken, men dagen etter er den fin som ny!

Så under tregrensa er jeg fullstendig frelst av hengekøya mi, er så glad så glad i den! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke giddi å lese alle poster her, men i kulde er det kun èn ting som gjelder:

Luft!!!

Kun luft isolerer, derfor flere lag på kroppen!

Norges kjerneprodukt ULL isolerer kun pga av at ULL opprettholder en struktur (luft) selv om det er fuktig.

Syntetiske produkter "klapper" sammen og blir flatbrød, mens ull kun blir knekkebrød, mao luft!

Ser bort fra tørkekapasitet etc nå!

Samme gjelder soveposer. Ligger du soveposen flat, isolerer den ikke, som i en hengekøye.

Har aldri frosset i telt med 50mm luftunderlag, selv i - 40!

Dog, dette er individuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt min Hennessy Hammock et par ganger i år, det kaldeste ned til 5 grader.

Isolering er et must, selv når det er 15 grader om natten. Spesielt når det er litt vind. Jeg har ligget i ull og sovepose som skal tåle -5 grader og allikevel vært kald på de stedene som treffer hengekøyen. Problemet er at alt blir presset flatt og eventuelle varmeegenskaper er *borte*.

Det finnes mange artige løsninger for hengekøyer, dog. for vanlige nettinghengekøyer kan man ta sovepose på utsiden av køyen om den er stor nok. Da har man godt med isolasjon. Hennessy Hammock har jo sine egne løsninger som fungerer veldig bra. Man har isoleringen på utsiden, og festet på en måte at den ikke beveger seg når du beveger deg. Den består av to enheter, en 2-3 mm duk som ligger inntil undersiden av hengekøyen og en "pose" som henger utenpå den igjen. "Posen" gjør undersiden vindttett og fjerner dermed det største problemet. Til sammen veier vel alt (hengekøye og isolering) rundt 1.5 kg og tar lite plass.

Posen kan også fylles med annet som isolering om man ønsker det, så det er ikke alltid nødvendig å ta duken med. I 5 grader funket denne løsningen helt greit og jeg sov kjempegodt.

Jeg foretrekker å sove i hengekøye på grunn av komfort og utluftning. Myggnettingen til Hennessy holder til og med den norske knotten utenfor. ;)

-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Det her har bare 2 fester (et i hver ende), indre klyper for å feste liggeunderlag og motvirker fall ved hjelp av et løftebøylesystem. Selve "kroppen" er i myggnetting og det er eget regntrekk.

Det finnes på www.telting.no, her er det og mange bilder og videoer. La ved et bilde jeg fant under.

post-8007-133474690861_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.