Gå til innhold
  • Bli medlem

Kong vinter er tilbake...... (30.08.2007)


gi

Anbefalte innlegg

...på snarvisitt :D

Kjølig vær og mye nedbør på Nordvestlandet siste uka.

yr.no lovte et lite værvindu torsdag formiddag, og da sola skein på kvite fjell torsdag morgen var det bare å hive skia på taket og sette kursen mot Trollstigen. +3 på gradestokken hjemme i byen lovte bra.

Mye fint å se på langs veien, blanke fjorder og kvite fjell, men litt over klokka 10 parkerte jeg i brøytekanten (!) ved Alnesreset.

20 cm skaresnø dekte terrenget ved veien. Noen hadde vært meg i forkjøpet og trakka spor. Altså på med skia ved veien. Nysnøen økte fort på, og ved 1000 m nærma det seg halvmeter'n. Formiddagssola hadde begynt å tine på snøen her, men fra 11-1200 m er sida nordøstvendt, og her fikk snøen "være i fred". Stadig tørrere og mer snø mot toppen, og i øverste partiet anslår jeg 80-100 cm nysnø.

Matpause i sol og litt vind på toppen, deretter ned til 1100 m, på med fellene, og opp igjen. I det jeg kjørte ned for andre gang slukte skyene sola.

Siste biten ned mot veien var føret noe tvilsomt. Mye ur under, så det blei noen riper :? Bar skia i 5 min i det verste partiet.

Fin start på vinteren, også blei det jammen augustskitur i år også :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der ga så mye mersmark at jeg vurderer å dra helt fra Trondheim for å teste skia på Alnestind. Tror du/dere snøen/forholdene kan holde seg til lørdag?

Ruta opp til toppen går på nordsiden av Alnestind ikke sant? Lar Finnan seg greit bestige fra skaret mellom toppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den snøen kunne godt vente et par måneder

Skal garantere deg at den ikke blir liggende lenge, vi må vel jevnt over godt ut i november før at snøen blir liggende fast. Men så mye snø i august... Har det skjedd "før"? I fjor kom første snøen tidlig i november, så kom det ikke mer før i januar. Så du kan si at det varierer :roll:

Ruta opp til toppen går på nordsiden av Alnestind ikke sant? Lar Finnan seg greit bestige fra skaret mellom toppene?

Det er enkelt å nå Finnan fra skaret mellom toppene, å nå skaret er vel kanskje litt mer kronglete pga sprekker. Du når den med å gå ryggen hele veien fra Alnestinden, men da må du vel gå samme vei tilbake. Anbefaler rundturen i mai rett etter at veien har åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ga så mye mersmark at jeg vurderer å dra helt fra Trondheim for å teste skia på Alnestind. Tror du/dere snøen/forholdene kan holde seg til lørdag?

Første del av ruta er østvendt. Såpass tidlig på "vinteren" :wink: får sola godt tak, så det var ganske blaut snø opp til 1100 m i går ettermiddag. Litt kronglete opp til 1000 m.

Ser flott ut der inne i dag også. Tipper det er greit skiføre fra 1000-1100 m, tørt fra 1200. Klarvær og kaldt til natta i flg. yr.no. Ser ut til å bli nedbør og temperaturstigning fra lørdag formiddag. Kan nok bli ok lørdag også, men da ville jeg vært grytidlig ute. Overnatting og alpin start ?

Så får du vurdere om det er verdt kjøreturen fra Trondheim :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta mot Alnestinden går mer direkte mot toppen, bresprekker ikke problem på denne ruta. Kan bli rasfare ved temperaturstigning.

Om du vil mot Finnan er det nok best å følge ruta du har skissert. Et heng med skavel for å komme opp til sadelen mellom Alnestinden og Finnan. Her kan du eventuellt ta av skia og tråkke opp renne til høyre. Kanskje litt utsatt ?

Her er forresten en rapport fra sportråkkerne. Enda bedre dokumentasjon på forholdene i går :roll:

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=53919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe som heter høst, som skal være mellom sommer og vinter? :roll:

Utvilsomt vakkert "gi", med fjell dekket av nysnø! Ikke rart de ivrigste skikjørerne "får ut fingeren" rimelig kjapt når det ser slik ut i høyden. Men, det blir allikevel litt "feil" når det snakkes om at skisesongen 07/08 er startet. :wink: Det er jo august jo (fortsatt noen timer igjen...), en sommermåned! :lol:

Jaja, det norske været er lunefullt, og som Svein nevner lenger opp, det svinger godt fra år til år mht når vinteren gjør sine fremstøt. Det gjelder forsåvidt alle årstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe som heter høst, som skal være mellom sommer og vinter? :roll:

I teorien ja :lol: Jeg har et fleksibelt forhold til årstider. Synes det er vel så spennende med løssnøkjøring i august eller shortsvær i slutten av oktober som det mer "normale". Vi får uansett alle årstider i ujamne porsjoner i løpet av året, av og til i løpet av samme dag til og med...

Og for noen har skisesongen 07/08 startet, uansett om du synes det er "feil" eller ikke :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor kom første snøen tidlig i november, så kom det ikke mer før i januar. Så du kan si at det varierer :(

Første snøen i fjor kom 20. august. Tror ikke så veldig mange fikk det med seg, for den forsvant før skyene slapp taket. Den lå fra ca. 1250 og oppover, og gi hadde sikkert sagt at det var skiføre :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første snøen i fjor kom 20. august. Tror ikke så veldig mange fikk det med seg, for den forsvant før skyene slapp taket. Den lå fra ca. 1250 og oppover, og gi hadde sikkert sagt at det var skiføre :D .

Det kan ikke ha vært rare melisen, mine bilder fra august 2006 viser ikke spor av snø.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for noen har skisesongen 07/08 startet, uansett om du synes det er "feil" eller ikke :)

Hehe, joda. Egentlig burde jo jeg holde kjeft om at det blir "feil" når det meldes om start av skisesong i august, når jeg selv drar skisesongen uti juni måned. Det også er vel i teorien en sommermåned... :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare Møre som har fått snøen.

El Gringo skrev i en annen tråd:

Var på Bringen (1042 moh) SØ for Selbusjøen i dag, og jaggu har det kommet en god del snø i høyfjellet.

Jeg pleier et ømt kne og det ble bare en biltur til og bløtkakespising i Tydal i går kveld, men fikk et bilde av Øfjellet i Tydal fra riksvei 705 som viser at snøen har kommet her også.

post-474-133474488861_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe som heter høst, som skal være mellom sommer og vinter? :)

Joda, jeg tror det var det vi hadde i juli og august i år. Så da er det vel naturlig at vinteren kommer nå? :)

Andersno: Legger ved et bilde av Sylene tatt fra Bringen i går. Vet du forresten om det er Helagsfjellet vi ser lengst til høyre på dette bildet?

post-436-133474488869_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.