Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en sommer oppsummert


El Gringo

Anbefalte innlegg

Nå i slutten av august er det bare å innse at sommeren er over, men man kan alltids sette seg ned med bildene og en kopp kaffe og mimre litt.

Sommer betyr fjellturer, og det har da blitt noen slike i år også. Denne sommeren har nok vært litt mindre "innbringende" enn vanlig hva angår nye 2000-metertopper for mitt vedkommende, noe det oppsiktsvekkende dårlige (!!!) sommerværet må ta en del av skylden for. Et par turer i Jotunheimen har det likevel blitt, i tillegg har jeg blant annet vært innom Rondane, Rendalen, Nordmarka og Trollheimen, samt "utforsket" et par steder jeg aldri har vært før, som Imsdalen/Friisveien, Heidal(smuen) og Orkelsjø-traktene. Jeg legger ut noen utvalgte bilder her og kommenterer dem underveis. Håper dere er interesserte!

Smågnagerår: Er det flere som har inntrykk av at det er "smågnagerår" i år? På dagsturen min til Blåhø i Trollheimen så jeg flere lemen enn jeg har sett de siste 2-3 årene tilsammen. I Rendalen har jeg sett uvanlig mye hare og mus.

post-436-133474487929_thumb.jpg

post-436-133474487936_thumb.jpg

post-436-133474487941_thumb.jpg

post-436-133474487946_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du farter rundt og får med deg mye fin og variert fjellnatur ser jeg :) .

Alle sier det er lemenår i fjellet, men har faktisk ikke sett lemen enda iår. Men mus derimot er det utrolig mye av. Tror lemenåret er gjeldende mest i de nordligaste fjelltraktene i Hedmark/Oppland og nordover...(?)

Hadde forresten en spennende opplevelse med mus i juli. Overnattet i en gammel jordgamme i fjellskogen et sted østover :roll: . Midt på natta våknet jeg av kraftig romstering og krafsing i noe jeg ikke helt skjønte med en gang hva var. Men når jeg rørte meg forsvant lyden, og jeg skjønte straks at det var mus der. Det er jo litt utrivelig med mus omkring så jeg måtte gjøre noe, klappet i hendene og gjorde diverse bevegelser for å skremme livet av den lille krabaten. Den forsvant fort ut gjennom sprekken under dørlemmen. Men det tok selvsagt ikke lang tid før den var tilbake. Den hadde jo funnet nista mi som lå i en pose. den holdt meg våken i et par timer, kom stadig vekk tilbake. Men selvsagt var den enkleste måten å bli kvitt den å kaste matpakka ut til den så den fikk godte seg med den ute. :roll::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid spennende med smågnagere i fjellet. I Trollheimen har jeg observert mye lemen, spesielt på strekningen Gråsjø - Trollheimshytta. Endel også på strekningen Baardsgård - Kårvatn - Renndølsetra. Bra med rovfugler også, nevner smågnagerspesialistene tårnfalk, fjellvåk, jordugle, samt jaktfalk og havørn.

I Sylane ser det ut til å være fjellrotta som dominerer, mye fersk møkk å se samt noen få dyr (varden på Storsola!!). Mindre med fugler her, men hekking av fjelljo er ikke så værst det heller.

I fjella øst for Tynset (Grønfjellet og Raudsjøpiggen) har smågnagerne vært fraværende.

I fjor var smågnagerne i Forolhogna helt fraværende, skal dit til helga 1. sept, men i følge værmeldinga blir det vel bare snømus!!!!!!!!!

post-2227-1334744880_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at dette har vært en av de mest begredelige somrene på mange år når det gjelder været, har du allikevel greid å få med deg noen godværsdager og gitt deg selv ennå flere gode turminner. Flott og variert fjelliv du bedriver El Gringo! :D

Turen til topps på Blåhø er kanskje ikke så spennende, men utsikten fra toppen er veldig god. Jeg skulle oppdage at det faktisk også er mulig å kjøre helt til toppen om man starter fra Vågå-siden.
Det er en meget god utsiktstopp ja! Men, du var vel klar over at det var bilvei til topps fra Vågå-siden? :shock:

Dagen før hadde jeg vært på tåketur til den inneklemte, men spennende Steinbukampen (1997 moh) ved Glittertind.
Det må jeg si, ikke ofte en hører om bestigninger av topper som Steinbukampen. Hvis dette var ditt hovedmål for dagen og den eneste toppen du var på, er det nesten litt imponerende. :? Den er liksom utestengt fra manges lister, men sikkert like fullt en fin topp. Holdt på å ta en tur opp dit jeg også i forbindelse med en tur til Ryggehø (2142), men måtte droppe den pga mangel på tid og en ventende kone.

Returen til Gjevilvasshytta gikk over den spennende Heimre Gjevilvasskammen, hvor en boltit møtte meg på toppen. Dette er en nokså sjelden (?) fjellfugl som jeg slett ikke er så sikker på at jeg har sett før.
Boltiten skal være relativt sjelden ja. Eaa og jeg møtte en sånn ved Langedalstjernet øst for Galdeberget (2075) i fjor sommer:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6076&highlight=bygdin

Sitat fra turrapporten til eaa:

” Oppe langs Langedalstjernet fulgte vi T-stien et stykke. Der trippet tre tillitsfulle fjellryper like ved oss, og lenger ute langs tjernet satt plutselig en boltit (vadefugl) 2m unna oss! Denne er jo ekstremt tillitsfull. Tar man eggene dens og legger de i hånda (ikke anbefalt!), så kan den faktisk komme å legge seg til å ruge i hånda di!”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryk: Ja, man må jo se seg litt rundt! :roll:

Mulig det er som du sier at det er mer lemen lenger nord. Selv har jeg kun sett ett lemen i Jotunheimen i sommer, men altså en del flere i Trollheimen. I fjor kan jeg forøvrig ikke huske å ha sett et eneste lemen, og jeg gikk ikke noe mindre i fjellet da.

Artig at du måtte dele matpakken din med en mus for å få nattero. Selv fikk jeg nattesøvnen forstyrret en natt i juni da jeg lå i telt ved Musætrene rett oppunder Heidalsmuen. Synderen var en gjøk ("KOKOKOKOKOKOKO!!") som hadde satt seg på en høy stein rett ved teltet, og den fuglen var aldeles ikke til å bli kvitt! Et par ganger åpnet jeg teltet og kikket ut, så stygt på den så å si, og da fløy den jo av gårde, men det varte aldri lenge før den kom tilbake igjen.

Natur67: Artig at du kan skille smådyrene fra hverandre bare ved å se på avføringen deres. Når det gjelder rovfugler, så har jeg også sett mye av dem i sommer, betydelig flere enn i fjor vil jeg påstå. Mener bestemt det var to kongeørner som fløy av gårde langt over meg da jeg slet meg oppover mot Blåhø i Trollheimen, og i Orkelsjø-traktene kom jeg ganske nær et par fjellvåker. Falk har jeg også sett en del av i sommer, men disse synes jeg kan være litt vanskelig å artsbestemme på lang avstand. I Rendalen kom jeg over et årskull med noe jeg tror må ha vært myrhauk, nesten kråkestore, brunaktige fugler som satt i et tre ute på en myr og skrek stygt til meg. Ser du nevner fjelljo, det er en fugl jeg tror jeg aldri har sett før. Har lest at de ofte hekker i Sylan, er det kanskje et bestemt sted i området der det er ekstra gode sjanser for å få se en?

Nils: Ja, det begynner å bli mange slike gode turminner. Det er ikke alt man opplever i livet som er så minneverdig, men en fjelltur glemmer man aldri. :wink:

Angående Jetta/Blåhø var jeg vel klar over at det var bilvei til toppen, men antok at denne kun var til vedlikehold av installasjonene der oppe og dermed stengt for folk flest. Uansett hadde jeg vel godt av mosjonen jeg fikk av å gå til fots fra Horgsætrene.

Når det gjelder Steinbukampen, så ankom jeg Glitterheim (fra parkeringsplassen ved Grønbua) først et stykke utpå dagen, og været var dessuten temmelig grått, derfor ble den planlagte langturen utsatt til dagen etterpå. Alle andre 2000-metertopper i nærheten var for lengst besteget, og dessuten så de alle sammen ut til å være innpakket i tåke. Steinbukampen derimot skulle vise seg å være for lav til å nå opp i tåkehavet, og dermed fikk jeg betraktelig bedre utsikt der oppe fra enn jeg ville fått fra f.eks Ryggehø. I tillegg fikk jeg avlagt Steinbudalen et besøk, en av svært få smådaler i Øst-Jotunheimen jeg inntil da enda ikke hadde vært inne i. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skiller nok ikke smågnagere på møkk nei. Siden jeg ikke så lemen, men kun fjellrotte/markmus antar jeg det er de som dominerer.

Har vært på Forolhogna i helga, snøgrensa lå på ca 1000 meter, lite smågnagere bra med rovfugler, dvergfalk, tårnfalk, jaktfalk, fjellvåk og jordugle. Tårnfalk og fjellvåk er to arter som stiller i lufta dvs de står iro, dette kan være til hjelp når man skal prøve og artsbestemme selv på lang avstand. Like artig var 30 ryper innenfor noen kvadratkilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Nå i slutten av august er det bare å innse at sommeren er over, men man kan alltids sette seg ned med bildene og en kopp kaffe og mimre litt.

Sommer betyr fjellturer, og det har da blitt noen slike i år også. Denne sommeren har nok vært litt mindre "innbringende" enn vanlig hva angår nye 2000-metertopper for mitt vedkommende,

Sukk :)

Først og fremst -- Nyydelige bilder!!

Du, det er nå det begynner !

En liten snødæsj får man tåle, men under så ligger fjellet bart og lettgått, og Smisettnebba, Snota, Blåhø, Svarthetta og andre godsaker, som kanhende Rindhatten ligger det an til framover,

oppsummeringen av fjellsommeren 2007 tar vi 1. adventssøndag -- da har vel noen av oss fått en fjellskitur!

Vedlegger en bilde av snøsøte. Jeg har sett den rikelig mange plasser, men akkurat i år sjelden med så fint utslåtte blomster -- det har vært for grått ...

post-511-133474489738_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder og fine turer El Gringo !

Jeg har selv vandret mye i fjellet i sommer uten å se et eneste lemen.

Ei mus kom derimot og snuste på skotuppen min ved toppvarden på Store Sølnkletten! (1826moh)

På Fiskevollen ved Sølnsjøen opplevde jeg å se syv ekorn i samme tre. Det er kanskje vanlig for andre å se, men det er første gang for meg. Ellers har også jeg observert at det er mye rovfugl i år. Bra med ryper har jeg sett i hele Nord- Østerdalen, også i Rendalen. Mye storfugl og der, men i oktober ligger vel de fleste i en eller annen fryser vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv er eg litt misnøgd med sommaren. Har blitt nokre fine turar, men det burde blitt fleire! Hadde planar som det aldri blei noko av. Veret har sjølvsagt mykje å seie her, og med litt flaks blir september som i fjor, dvs. ein sommarmånad med fine tursjansar. Men det virker ikkje sannsynleg når dei no melder om vanskelege fjellovergangar pga snø på 600 meter... (http://www.bt.no/lokalt/article404333.ece).

Men dette må jo berre bety at sommaren 2008 blir ein knallsommar!!!! ( :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn: Jaja, jeg ser at du opererer med en litt annen definisjon av "sommer" enn det mange andre gjør. :(

Ikke at det ikke er fint om høsten, med fargene, nysnøen på toppene, den kalde, klare luften (når ikke regnet bøtter ned), etc...men sommeren er liksom noe helt spesielt da. Skal i midlertid ikke se bort fra at det kan bli noen fine turer i Trollheimen i høst, nå sitter jeg og venter på noen dager med gode værmeldinger slik at jeg kan dra til Todalen med Neådalssnota m.m.

Paron: Man må jo lure på hva den musa gjorde på toppen av Sølnkletten? Og syv (!) ekorn i samme tre er hvertfall mer enn hva jeg har sett noen gang. Når det gjelder storfugl, så håper jeg at jeg har en slik en i fryseren selv i slutten av oktober.

FU: Ja, man kan håpe. Sommeren 2006 var i alle fall sjeldent varm, så vi må vel finne oss i å ha hatt en sur og grå sommer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.