Gå til innhold
elgen

Primushjelpetråd

Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål om Optimus 8R:

Den veken som ligger i tanken, skal ikke den stikke inn i fuelrøret som går til brenneren? Leste det et sted, og det virker jo fornuftig. I min 8R ligger den bare og skvalper rundt tanken, men primusen fungerer glimrende likevel. Det eneste jeg stusser på er at det kan brenne voldsomt når tanken er under halvfull. Minner mest om et tradisjonell bråkebrenner fra Optimus 111 på full guffe, selv om tanken aldri virker farlig varm. Kan dette skyldes at drivstoffet får "fri flyt" gjennom fuelrøret? Har ikke lyst til å begynne å åpne forbindelsene (skru av røret) for å dytte på plass veken dersom det ikke er nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger merke noe pussig med min Optimus 8R: etter at den har blitt god og varm oppfører den seg som en langt større og kraftigere primus. Koker opp en liter vann mye raskere enn min Optimus Hiker+. Eneste jeg kan sammeligne med er effekten til en Optimus 111 "blåselampe". Nesten som den planlegger å fly sin vei, hehe. Ikke blir tanken veldig varm heller. Kan ikke klage på effekten i alle fall, men skal det være slik? Kan ikke se noe galt, men ville høre med dere primusguruer sånn for sikkerhetsskyld. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik fyrer jeg min Svea123R:

Tar av vindsjermen. Åpner tanklokket. Etterfyller drivstoff til ca. 2/3 av tanken. På med lokket. Holder primusen i hendene et par minutter (regulering stengt) slik at det oppstår litt trykk i tanken. Åpner regulering såpass at det pipler ut litt bensin, og lar det fylle den lille gropa øverst på tanken. Stenger. Fyrer opp. Når forvarmingen nærmer seg slutten åpner jeg litt på reguleringen slik at brenneren tenner. Deretter setter jeg på vindskjermen og lar godsaken få noen sekunder med lav effekt før jeg skrur opp.

For å forenkle dette med å sette på vindskjermen har jeg flyttet kjedet reguleringsnøkkelen henger i over til vindskjermen, slik at det ikke må plundres med når skjermen skal av og på. Jeg har forresten lagt merke til at jo kaldere der et, jo lettere er det å lage trykk i tanken ved å holde den i hendene eller under jakka et par minutter. Men uansett må undertrykket ut først. Å forvarme med rødsprit er glimrende, men det går også an å ha ei lita flaske (50 ml.) eller lignende med primusbensin tilgjengelig. Tømmer en ørliten skvett ned langs brennerhuset slik at det renner ned i skåla/gropa. Svea123R er er glimrende liten primus. Eneste jeg savner er en litt større tank. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg er glad for å se at jeg slipper å oppsøke sportsbutikker hver gang jeg trenger en liter bensin. Som nevnt en gang tidligere: greit med femliterskanner når man er hjemme eller i nærområdet og kan dra hjem og fylle opp. Greit med enlitersflasker når man er på langtur og skal frakte i ryggsekken. Nå slipper jeg å satse på tennvæske og parafinbrenner. På sommerens langtur er nok Svea 123R med i sekken. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips: Jeg visste at Shell selger 4-takts alkylatbensin (miljøbensin) i treliters kanner (grønn kanne), men i dag oppdaget jeg at de selger enlitersflasker også. Glimrende for de av oss som skal på langtur med ryggsekk og trenger påfyll til primusen!

Jeg handlet hos Shell på Fidjande like vest for Kristiansand, men håper at de fleste Shell -stasjoner har dette. Pris tre liter 149,-. En liter 49.-. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hehe! Ja, jeg får sørge for å ikke bli fri for tak. Very Happy

Du får nok snart taket på det skal du se! Men jeg anbefaler deg å forvarme et sted der det er tilstrekkelig høyt under taket, sånn for sikkerhets skyld: utendørs! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg kan ikke fatte hva poenget med coleman fuel er når man får kjøpt 4-takts miljøbensin billigere... 8)

Enig! Jeg kjøper heller en boks med gass og plukker fram backupbrenneren (toppmontert liten gassbrenner som alltid ligger i sekken) enn å kjøpe spesialbensin til vanvittige priser, dersom jeg ikke får tak i miljøbensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
hvor mye må dere vanligvis pumpe med full flaske?

Når du sier "full flaske", mener du da at flaska er stappfull? Det er i så fall feil, fordi det må være plass oppi der til å lage trykk. Ca. 2/3 av full flaske er vel mer riktig, tror jeg. :lol:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke den primusen du har, Tandlegen, men jeg kom til å tenke på rensenåla. Er dette noe som er montert inne under dysa, slik at du skrur på reguleringsrattet for å rense? Eller bruker du løs rensenål? Dersom rensenåla er innebygget i brenneren, kan den være brukket eller har satt seg fast i dysa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Runegutt og flere andre her inne er mest som "primusguruer" å regne. Det de ikke vet om denslags er neppe verdt å vite heller. Bruksanvisninger er det viktig å følge, men disse er som regel mer generelle/grunnleggende. Når det gjelder praktisk bruk og vedlikehold er blant andre Runegutt en ener! Les bruksanvisning. Les de erfarnes råd her inne. Og bruk hodet. Så får du mange fine turer med primus.

Mitt forslag er å unngå fyring i telt til du har gjort deg godt kjent med primusen, slik at den ikke gir deg ubehagelige overraskelser mens du er omgitt av brennbar teltduk, soveposer og sånt. Og ha alltid en skarp kniv tilgjengelig om du fyrer i telt, slik at du kan skjære deg ut om nødvendig. ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også 8R. Nå om vinteren liker jeg å forvarme med rødsprit, og her er 8R mye enklere enn Svea 123R nettopp på grunn av den gode spritskåla. Jeg bruker ei lita plastflaske (50 ml), og tømmer forsiktig i fra toppen av brenneren, mellom flammesprederen og brennerhuset. Spriten renner pent ned i skåla på innsiden av brennerhuset. Det går også an med ei lita flaske med "sprute-spiss". Det skal ikke store skvetten til, og på 8R er det lett å unngå søl. :-)

50 ml. pleier å holde til i alle fall 8-10 ganger. I sekken har jeg en halvliter på ei brusflaske, slik at jeg kan etterfylle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er nødvendig å pumpe fullt trykk i flaska til å begynne med (under forvarmingen). Da blir det gjerne til en slik sprut som du nevner. Bensin fordamper lett, og man opplever ofte et "poff" når man tenner. Forvarming bør ikke foregå inne i teltet.

Altså: Pumpe litt trykk i flaska til å begynne med, slik at du får bedre kontroll når du skal slippe ut litt bensin til forvarming. Når primusen starter opp etter forvarming pumper du mer trykk i flaska. Sjekk at det ikke lekker bensin noe sted!

Når primusen har kommet godt i gang og brenner kontrollert (la den brenne litt forsiktig til å begynne med, slik at brenneren rekker å bli god og varm) kan den flyttes inn i teltet. Selv forsøker jeg å unngå å fyre i innerteltet dersom forteltet er stort nok til å fyre der. Føler meg tryggere der det ikke er fast bunn.

Og etter fyring: Demonter ikke primusen inne i teltet. Det hender at det lekker litt bensin når du kobler fra flaska (gjelder slangeprimuser, selvsagt).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har både Svea 123R og Optimus 8R. Egentlig to versjoner av samme primus. Glimrende små primuser begge to, men jeg foretrekker 8R nå om vinteren på grunn av den store spritskåla som gjør den enkel å forvarme skikkelig med rødsprit.

123R synes jeg blir litt mer plundrete å forvarme med rødsprit fordi det ikke er samme type spritskål. Lett å søle, den har ikke plass til store skvetten med sprit eller bensin. Forvarmingen blir ikke god nok i kuldegrader. Synes jeg. Tennpasta er kanskje bedre her.

Jeg hadde med meg 8R på en dagstur her om dagen. Smeltet snø til en halvliter vann, og fikk det på kok på rundt 10 minutter. Altså fra kjelen ble plassert full av snø på brenneren og etterfylt med snø til kjelen hadde en halvliter kokende vann. Ikke verst for den lille primusen! Min store Optimus Hiker+ klarer det ikke bedre den. :roll:

Ble i grunnen litt overrasket, jeg. Satt og rullet meg en røyk mens jeg ventet på at vannet skulle koke. Men jeg rakk ikke å røyke den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har oppdaget at de hjelper med en liten tørr "måsadott" som veke når rødspriten er vrang. Eller et bitte lite neverflak. Det skal ikke mye til før spriten blir varm nok til å tenne. Selv pleier jeg bare å stryke litt sprit på kanten av spritskåla med fingeren, tenner med fyrstikk, og slipper den oppi skåla.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Manaslu fungerer mye bedre etter at jeg gikk over til blank parafin. Akkurat nå er det tennvæske på tanken. Den "grønne guffa", altså selve fargestoffet, hva er det for noe? Kan det være det som lager trøbbel? Uansett er det tydeligvis et tilleggsstoff min primus får "vondt i magen" av..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at jeg gikk over til tennvæske (lettest tilgjengelig på min lokale bensinstasjon) er jeg veldig fornøyd med min Manaslu 96. Bruker rensenål en gang før jeg fyrer, og en sjelden gang underveis. Regner med at det går seg til. Primuskongen var så bastant på dette med å bruke grønn guffe at det var vanskelig å få ham til å godta at det nettopp var det jeg fyrte opp med etter at jeg hentet primusen på Posten. Han mente at det kunne være noe galt med brenneren og ville sende meg ny om det ikke ble bedre. Etter prøvefyring av guffa på min gamle No.00, som straks fikk samme problemer som Manaslu, er jeg sikker på at brenneren er i orden. Har ikke fyrt mer enn ca, 0,5 liter med det det grønne på Manaslu, så jeg orker ikke sette i gang med noe renseprosess i denne omgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grønn gugge= krøll.

Du kan til nød bruke dette i en 111 med bråkebrenner.

Hold deg ellers til blank parafin.

Å fortelle at tennveske ødelegger, er tøv.

Dessuten parafinbasert tennveske er bra saker, uansett.

Følger vi forsvarets standard, så er parafin av kvalitet D60 tillatt.

D60 får du hos Esso.

Oppdatering problemer med ny Manaslu 96.

Etter å ha byttet grønn fyringsparafin ut med tennvæske fungerer brenneren perfekt. Da får det ikke hjelpe at Primuskongen avskriver alt annet enn den grønne guffa. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg kjøpte den var at jeg ønsket en liten parafinprimus i ryggsekken. Har to små bensinprimuser (Svea 123R og Optimus 8R), men med tanke på langtur og bedre tilgang til parafin i enlitersflasker blir det nok den som blir med. Renset bensin får man jo også på bensinstasjoner, men da i fire eller femliters kanner. Litt unødvendig å slepe på fem liter bensin i en ryggsekk. Greit nok dersom man kan dra hjem og hente mer etter behov, men turen jeg planlegger tillater ikke det.

Ble forresten overrasket over at en Svea kan fås for rundt 800,-..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For to år siden ante jeg ikke at det fantes en så flott primus. "Lilleprimus" heter den hos meg, og er søsteren til "LilleBlå". Jada, litt barnslig må man vel ha lov til å være, hehe. :lol:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp! Men han selger også noe Prabath -greier til rundt 500.-. Indisk. Veldig skeptisk. Manaslu ser ut til å være like god og solid som min No. 00. Har nok bare vært litt uheldig nå i oppstarten. Apropos det. Jeg har jo egne navn på alle i primusfamilien min. For eksempel så kaller jeg den lille 8R med blå kasse for "Lille Blå". Optimus 111 heter "Stomperud", siden den jo er forsvarets. Nå var tiden inne til å døpe det nyeste tilskuddet.

Siden den kommer i ei rød og pen nylonveske og er en søt liten sak med nykker må dette være en primus av hunkjønn. Så hos meg har den fått navnet "Prinsesse Vilikke". :lol:

Forresten, prisen han tar for en Svea 123R er vel ikke så ille? En 1098,-?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke si det til noen, men jeg er også skeptisk til "grønn guffe", hehe.

Var litt underlig at han snakket om koksavleiringer i en splitterny brenner som ble startet opp på nettopp "grønn guffe". :lol:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.