Gå til innhold
elgen

Primushjelpetråd

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en MSR Whisperlite Internationale som jeg har hatt en liten stund nå, men aldri utført vedlikehold i større grad enn å "riste" brenneren slik at den såkalte shaker needle rensker dysen. Skulle prøve å rense fuel line'n her, men fikk rett og slett ikke ut kabelen som ligger inni fuel line. Prøvde å smøre litt pump cup oil som følger med rundt åpningen, men kabelen satt bom fast. Noen forslag om hvordan jeg får den ut? :roll:

Pump littegrann trykk, slik at det ligger godt med bensin i slangen sånn at de får bløtet seg opp en stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Og problemet her, er kjelestøttenes plassering i forhold til flammen.

Minst co ved koking gir Svea 123R og Coleman 502

Så, uansett hva man har av primus, koking av mat er der man virkelig bør være våken.

Fyrer man for teltvarme, går det meste bra.

Coleman 442 (og 445) har alt for liten avstand mellom kjelen og flammesprederen. Der er for dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
sjekk ut denne linken!

Skjult lenke - logg inn for å se den

Da har jeg skulest igjennom denne. Og det jeg kan konkludere med er at den brenneren som utvikler desidert mest CO gass er Coleman 442 (og 445) ved koking.

Den nest dårligste er da Optimus 111 med parafin, og de to andre (MSR og Sigg) som går på bensin kommer best ut i testen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Du sier at parafinprimus er bedre å bruke i telt og på vinterstid enn en bensinprimus (eller moderne slangeprimus). Hvis vi ser bort i fra momenter som at en slage kan løsne og stødighet, men holder oss til avgasser, hvorfor mener du dette?

Jeg har plukket ut noen sitater fra ditt innlegg, da jeg lurer på ett par ting du skriver.

Moderne slangeprimuser har primitive brennhoder for indirekte forbrenning. Dette gir større variasjon i CO utviklingen. Du brenner rent og blått når primusen skal varme teltet, men utvikler avgasser, inkludert farlig CO når du koker maten.

[(Bensin gir også større CO-variasjon enn parafin.)

Indirekte forbrenning? Mener du at dersom bensingassen fra en moderne slangeprimus blir forbrent som følge av en blå flamme ikke er direkte forbrenning? Hvordan blir dette annerledes enn ved en "gammel pariafinprimus" som eks. optimus 111 ?

Og med større CO-variasjon, mener du variasjon som da befinner seg under eller over den mengden CO som utvikles ved brenning av parafin i parafinprimus?

Hvordan vet du dette? Har du noen kilde for dette, eller er det bare synsing?

For hvis jeg skal synse, tror jeg at bensin utvilker mindre CO enn parafin pga. bensin fordamper ved lavere temperatur, og min optimus 111C brenner meget bra på bensin. Minst like bra, og mest sannsynlig en god del bedre på bensin enn på parafin, og det krever mindre forvarming.

En gammel parafinprimus er mer stabil med tanke på eksotermiske forhold. Brennerhodet forgasser parafinen før kontakt med luft og utvikler nesten den samme sammensetning av avgasser uansett bruk. Det er faktisk den viktigste grunnen til at noen sverger til Optimus 111 bråk o.l. på vintertur. Jeg tenker i alle fall sånn...]

Hvordan vet du at den utvikler nesten samme sammensetning av avgasser uansett bruk? (Koking, teltvarming?) Mener du da samme mengde også da? Og hvordan er disse sammensetningene i forhold til en moderne slangeprimus med bensin?

En gammel parafinprimus som Optimus 111 brenner bensin meget bra. Ihvertfall min egen 111C. Mener du fremdeles at valg av brenseli dette tilfellet vil utjøre noen forskjell i forhold mengde og sammensetning av avgasser. I så fall hva?

En enkel bensinprimus, f.eks. MSR simmerlite som har ett langt generator-rør som går rundt halve brenneren før bensingassen går ut igjennom dysen og blir skutt inn i flammesprederen. Blir ikke bensinen omformet til gass før det blir kontakt med luft i dette tilfellet? Og hva er i så fall fordel/ulemper ved dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som noe galt her ja.

Hvis du står ett vindstille sted, pumper passe trykk, åpner ventilen på pumpen på maks mens du har ventilen på brenneren helt stengt, åpner deretter ventilem på brenneren forsiktig slik at du fyller forvarmingssskålen med plenty bensin, stenger ventilen på brenneren, tenner bensinen, lar denne brenne ut, så umiddelbart tenne en fyrstikk som du holder over flammesprederen der gassen skal ut mens du gradvis åpner ventilen forsiktig skal det funke gull altså. Ganske enkelt egentlig. Du trenger ikke kjøpe en coleman for å få det til :lol:

Så hvis denne er helt ny, så går du og får en ny i butikken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ser fordelene med færre deler :-)

Hvordan forvarmer men coleman 442 ? Og når trenger man å forvarme?

Er det noe problem å ha coleman 442 løs i sekken med fuel på tanken?

Selv har jeg simmerlite. Tar aldri med min Optimus på tur lenger, siden simmerlite er LETT, stille og effektiv :-)

Slik jeg ser det er en slangeprimus like trygg som noen annen primus. Uansett hvilke primus du har, så må du se etter at alle deler sitter på plass, og at det ikke lekker bensin ut noe sted før bruk. Er det i orden, og den står stødig, så er det bare å fyre i vei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
luer på om det finnes noe bedre måte og forvarme en simmerlitte på en og bruke bensin,det er jo veldig praktisk og bruke det som man alt har med seg men sliter med og finne ut hvor mye jeg skal ha på den før jeg tener på og ender alltid med et rimlig stort bål før det roer seg ned,lurer og på om jeg kan utsette primusen får unødevndig "bruk" er det farlig og gjøre det på den måten her får primusen? eller har det ingen betyning? når jeg tenner på så ser det ofte ut som det ikke brenner noen ting så tar jeg på mere bensin og plutslig tar alt fyr......en løsning er kanskje og bare helle på litt manuelt så man ser hvor mye man har på,er det forskjell på hvor mye man på ha på ut fra hvor kaldt det er? er det bedre og bruke rødsprit enn bensin? finnes det noe bedre måte og gjøre det her på? mener jeg har lest noe om "pasta" ? er veldig vansklig og se hvor mye bensin som kommer ut syns jeg av simmerlite da man ikke hører/ser det noe speesielt bra :-) noen tips? :)

det går helt fint med å forvarme med bensin, men det soter til brenneren noe jævlig. Bruk en liten beholder med rødsprit i stedet :-) Kan være litt vanskeligere å få fyr på rødsprien i kulden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hmm, jeg får ikke farten på min nr.1

Jeg får den til å brenne, men jeg må pumpe hele tiden. Så fort jeg stopper å pumpe dør den ut. Må man kanskje pumpe hele tiden på denne typen brennere?

:)

Er nok lekkasje der ett sted ja som gjør at trykket slipper ut. Er taklokket, tanklokkpakningen, evt. overtrykksventil på tanklokket og returventilen tett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Denne ligner da veldig på Coleman 550

Skjult lenke - logg inn for å se den

1820kW!?

Satser på at det er en skrivefeil her, hvis ikke er det bare løp og kjøp! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde altså å forvarme min Simmerlite på fjellet her en dag med rødsprit. Jeg var på fjellet, og det var vel ca 3 minusgrader.

Det blåste littegrann og jeg fylte opp med rødsprit. Men hverken tennstål, lighter eller fyrstikker fikk fyr på primusen. Så jeg matet på med litt alkylatbensin fra tanken, og da fyrte den opp med en gang. Men brenneren blir så veldig sotete av dette, så det vil jeg helst unngå.

Er det ikke mulig å fyre opp rødspriten i minusgrader? Er det noen andre snedige triks dere bruker for å få varmet opp primusen med minst mulig sot på vinterstid?.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvorfor selges ikke denne primussen i Norge?

Skjult lenke - logg inn for å se den

Den ser jo ut som en bra greie.

Bare 1500W eller som en riktig god gammel Optimus 00 eller 123?

dsk

Tja. Den veier da ikke mindre enne en MSR Simmerlite.. ?

Så hvis du ikke har noen grunn til å mislike den, så vil jeg tro at Simmerliten er ett bedre valg.

Men nå er jeg kanskje inkompetent, siden jeg nettopp har skaffet meg Simmerlite :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Om du lager kasse kan du jo tilføye noen vindskjermer som kan vippes ut fra lokket som dekker sidene. Kan jo sette på slike på originalkassa også, Tynn aluminium som skrus/poppes innvendig i lokkets sider. Noe sånt men det drar jo vekta opp igjen. (se bilde) Hvordan hadde det vært å lage en i titan? Titan er vel tyngre enn aluminium men man kan jo lage kassen mye tynnere.

Ja, men jeg tror jeg dropper vindskjermen, og heller finner naturlig ly for primusen.

Kan høre med prisen på titan, men jeg gjetter på at det blir veldig dyrt desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva med noe slikt?

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

dsk

Den er ikke pakkvennlig nok desverre, og forvarmingsskålen sitter litt dumt til. I tilleg til at litt søl, eller hvis den lekker ett par dråper så kommer det i sekken og på tingene dine.

Men ellers ser den jo ut som en grei løsning.

Likte denne

Skjult lenke - logg inn for å se den

Men stusser litt på det faktum å fjerne kassa. Må suge no inni hampen hvis man får HV-bål. Men dette er vell nesten umulig, hvis man forrhåndsvarmer med rødsprit?

Noen som vet hvor man kan få tak i metallboks 15x14cm som er 5cm dyp?

Er forresten dysen til 8R den samme som på 111?

Har sett på denne også ja. Kan funke dersom man kjøper seg en vindskjerm utenom. Men man trenger en egen boks utenom til man skal pakke den i sekken. Litt søl og sot vil jo grise til alt i sekken.

Den fineste løsningen ser jeg fortsatt for meg at må være en kasse ganske lik originalen i aluminium :wink:

Da har jeg målt temperaturen på kassen, og den kommer litt over 80 grader på det varmeste punktet etter ca 20 min, både med og uten kjele :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det høres ut som dette kan gå altså :)

Bøylene til kjelen er jo bare å overføre fra den gamle kassen, så det er ikke noe problem.

Jeg skal se om jeg kan fyre opp primusen min en halvtimes tid i dag eller om ett par dager, så skal jeg ta noen temperaturmålinger med ett ir termometer jeg har liggende i bilen, bare for å være sikker.

Det hadde hvert helt rått om det var mulig å lage tanken i alu også, eller i veldig tynt syrefast stål. Men det får noen andre ta seg av ;)

Det jeg frykter mest er at de skal ha veldig høy pris for kassen :(

Hvis det tar eks 2 timer å lage kassen, og de skal ha 800 kr timen blir det dyrt.

Da må jeg lage noen tegninger å få laget ett bra topplokk og bunnlokk. Hengsler fester jeg enkelt selv med popnagler eller skrue og mutter. Eller så må jeg høre om noen har bruk for billig elektriker i bytte mot kassen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjele bøylene kan man alltids beholde i stål. Brenneren står jo montert en cm fra bunnen i den orginale kassen. Det jeg kan gjøre, er å fyre opp primusen min og måle temperaturen med ett ir termometer i bunnen på kassen, og de andre aktuelle stedene for å se om det er varmt nok til å deformere alu. Smelte punktet for alu skal jeg nok finne ut av, men er det noen som vet hvor høy temperatur alu tåler før det evt vil vri seg? Hvis det i det hele tatt vil vri seg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
dæven, dette virket interresant ;) sveisesømmer og aluen generelt tror jeg vil holde meget godt. hvis du finner noen som kan gjøre dette, kan jeg gjerne kjøpe en jeg også :) ¨hvis det er mulig ? :(
'

Jeg skal en tur innom Karlsen og sønn og høre. Om jeg kan få de litt billigere hvis jeg bestiller flere, kan jeg gjøre dette. Da får man fabrikkvalitet på boksen! :)

Da må jeg få vite hvor mange kasser jeg skal bestille, og hva som er makspris dere vil betale for en slik kasse.

Jeg gjetter på at det tar litt tid å lage, så det koster vel litt.

I mitt hode kan jeg kanskje strekke meg til rundt 8-900 kr maks. Evt kan jeg høre hva det vil koste kun for kassedelene umontert, så kan man kjøpe hengsler og popnagler selv for å montere den selv??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg veid kassen. :)

Kassen veier 870 gram med bøyler til kjelen, og stål har en tetthet på 7800 kg/m3 (eller 7847 kg/m3)

Lager man en nøyaktig kopi av denne i aluminium, som har en tetthet på 2800kg/m3 vil man spare 558 gram i forhold til stålkassen dersom man går ut i fra at stålet har en tetthet på 7800kg/m3.

Da har jeg gått ut i fra at man har bøylene til kjelen i aluminium også, og at aluminiumet som blir brukt vil være av samme tykkelsen som stålet som allerede er brukt.

Dette er betydelig vekt å spare. Da får du en "original" 111C som veier ca 1 kg.

Ytterligere ting man kan gjøre, er som nevnt å lage en multinøkkel i alu, og normalt sett har man kun behov for å skru på kranen til brenneren, og da kan den i tillegg kortes ned. Denne veier akkurat 60 gram med plastrattet på. Kutter du denne ned til halve lengden, så kommer du fortsatt til dysen og kranen på brenneren, da har du spart ca 30 gram til.

"Konverterer" du den så til aluminium så sparer du 19 gram til, altså totalt 49 gram. Da har jeg sett bort i fra plastrattet som du kan erstatte med en liten "pinne" i aluminium, slik at du får ett "T-ratt" i steden for ett rundt ratt. Denne blir varm da, så den må du ta ut mens det brenner, slik at du ikke svir av deg fingrene når du betjener den. Eller bare ha ett plastratt på den :D

Da har vi spart 607 gram med denne løsningen, og vi er nede i under ett kilo for herligheten i så godt som "original" forpakning :)

I tillegg kan man droppe håndtaket bakpå kassen (som allerede er regnet om til aluminium), og spare kanskje 5 gram der også om man ønsker.

Noen som vet hvordan sveiser vil holde i aluminium med temperaturer fra brenneren? Kjelen holder jo, så da vil kanskje kassen holde også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Veier du kassens vekt så finner du ut at det ikke er, så mange grammene å spare desverre. Husker ikke hva den veier, men er lite i forhold til brennner og tank. Du må også ha ganske tynn aluminium før det lønner seg stort.

Det vanligste er å konvertere brenneren til et trangia stormkjøkken

Skjult lenke - logg inn for å se den

Nå har jeg ikke veid kassen, men i følge denne tråden veier kassen ca 900 gram: Skjult lenke - logg inn for å se den

En annen løsning er å lage den slik som den er laget i den tråden, og bruke en alu vindskjerm i tillegg. Da vli den bli lett, men ikke så enkel å pakke ned.

Men jeg tenkte at hvis man får laget kassen i aluminium som er maks 1mm tykt, kuttet ut bærehåndtaket på baksiden og dreid en ny multinøkkel i aluminium så må man jo kunne spare en del vekt på dette vel..

Jeg skal sette meg ned å regne ut hvor mye vekt jeg kan spare. Er det vanlig stål (svartstål) kassen er laget av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lage aluminiumskasse til Optimus 111C ??

Da min Optimus 111C veier rundt 1,5 kg, tenkte jeg at man kunne spare en del vekt med å gå innom ett plateverksted med kassen til primusen, og få laget en tilsvarende kasse i aluminium i stedet.

Den blir mye lettere, og trengs ikke lakkes siden det ikke ruster, og du får en unik primus :D

Før jeg levererer kassen min inn på plateverkstedet og hører hva de skal ha for dette må jeg finne ut om det er trygt å gjøre dette.

Så derfor spør jeg dere om hva dere kan se som fordeler/ulemper med dette?

Fordeler:

  • Lettere
    Blir fortere kald etter bruk
    Unik look :)
    Ruster ikke

Ulemper:

  • Tåler mindre (men alu kjelen overlever da en tur, så da burde primusen og overleve)
    Blir fortere varm under bruk

Hva tror dere. Er dette en god idè? Har det hvert gjort før?

Hva med å lage "bunnlokket" litt høyere, og "topplokket litt lavere, slik at den blir stående i en litt dypere "bøtte" når den er åpnet slik at brenneren blir bedre skjermet mot vind. Høres det ut som en god idè?

Bøylene til kjelen: Kan man lage disse i alu, eller bør man bruke de stålbølene man har på den gamle kassen?

Setter stor pris på alle innspill :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.