Gå til innhold
elgen

Primushjelpetråd

Anbefalte innlegg

Lær deg å fyre den opp ute og hver sikker på at du mestrer dette skikkelig før du prøver å fyre den opp inne i teltet er nok det viktigste rådet. Dette gjelder da med parafin/bensin som kan flare opp veldig om det blir gjort feil. Dog kan man si det er tryggere jo høyere takhøyde man har i teltet. Og så er det viktig å passe på at man har tilstrekkelig lufting i teltet så man ikke blir kvalt. Brennerne brenner som regel veldig reint og fint når de står uten kjele på, men når du setter på en stor kjele med kaldt vann eller skal smelte snø så kjøles flammen ned og det blir dannet mer CO, Kjenner man at man blir ør i hodet, svimmel, stikking i øyne og andre symptomer på dårlig luft så er det på tide å få opp døra. For å ikke starte en ny diskusjon om hvor farlig det er å bruke dette i telt så kan man heller lete opp noen gamle tråder om temaet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva slags primus gjelde det? Det kan ha løsnet noe skitt når du smurte som har gjort at returventilen har gått i stå. CRC Våpenolje? Primus er ikke noe våpen :) CRC 5-56 også kalt verktøykasse på boks som gjelder. Neida joda eller..... Sikkert go guffe begge deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har kjøpt en Svea 123r . Har litt problemer med å få skikkelig fyr på den. Denne primusen som skulle være så enkel i bruk var visst ikke så enkel allikavel. Brukte av en flaske renset bensin for multifuelbrennere (type arx )og fylte opp 2/3 full tank. skrudde opp og holdt rundt tanken slik at det kom litt bensin opp i skålen. Den skålen er jo utrolig liten og så er den en skål under med fire hull i som bensinen renner gjennom hvis den kommer ned der. Er det der skålen er? Litt usikker på om den ble forvarmet nok men den brant litt dårlig. Litt blafring. Etter endel prøving og feiling så virker det som om det har tettet seg for det kommer ikke bensin ut når jeg holder rundt tanken lenger. Er det noen som har en anelse om hva jeg kan ha gjort feil? Er det feil bensin? Hvordan skal jeg få bensinen til å renne igjen? Håper det er noen av primusekspertene her inne som kan hjelpe.

Bensinen skal renne over og ut av brenneren og fylle "skåla" på toppen av tanken.

For å lage trykk så trenger denne varme. Den er da varm når du slokker den. Så blir den kald og det dannes undertrykk på tanken. Løsningen er å alltid åpne og lukke tanklokket før man starter oppfyringsprosessen. Hjelper ikke det kan du gi den til meg :lol: Eller prøve å rense dysa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ser du hva som skal være hvor. Skjult lenke - logg inn for å se den

Men det skal uansett ikke komme drivstoff inn i pumpa. Det er en returventil/enveisventil som ikke er i orden. NR 29 på tegningen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger noen ute som ikke har ordet "primus" i annonsen. Søk litt på svea, optimus, høvik, osv. Blir litt å leite igjennom på noen av de men med å velge de forskjellige kategoriene så blir det ikke så ille. Kokeapparat og brenner er også en mulighet

Eller skulle jeg ikke si dette :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at dysa er skrudd til godt (Ikke kjemekrefter men godt og stramt) Om ikke det hjelper så skru ut dysa og sjekk for urenheter. Skyll litt bensin igjennom primusen før du setter på dysa igjen for å vaske ut eventuelle urenheter i primusen.

Sjekk også at flammesprederen (blikket med tre ben på toppen) sitter godt.

Litt rart, det har vært flere i det siste som har hatt problemer med å få igang ny omnifuel. Er det en dårlig serie ute å går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omnifuel fungerer helt fint på gass men hvorfor dra med seg hele Omnifuelen på sommeren når man kan greie seg med en liten brenner på under 100gram på størrelse med en kortstokk. Og som attpå til er veldig stille i forhold til Omnifuelen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flaske til bensin..,... Dette har vært diskutert og tatt opp her inne før. Det var ingen som hadde opplevd noe negativt med å bruke brusflaske til å ha bensin på. Noen hadde lagret bensin på brusflasker i lang tid også. Og en veldig kjekk ting med brusflasker er at de kan brennes når de er tomme, så er det borte fra sekken :lol:

Men du må uansett ha med en fuel flaske som pumpa passer til. Eller ha en primus med fast tank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk , dette var nyttig. Ja det er nok noe i det , at jeg faktisk ikke har hørt så mange alvorlige historier. Den mest alvorlige jeg har hørt om var jo faktisk en kullgrill som noen hadde sovnet i fra :)

Og dette med drivstoff , jeg så at på XXL solgte de en literflaske med en slags bensin fra Coleman som de anbefalte. Kanskje det kan være et greit drivstoff ?

Uansett har jeg jo kikket på disse instruksjonsvideoene på youtube om Omnifuel og det virker jo rimelig greit å fyre igang. Og bråket er vel relativt , iallefall om man hører på videoen, selv om lyden kanskje lyver litt.

Men er det altså stor forskjell på lyden mellom de forskjellige brennerne ?

Kanskje en MSR Whisperlite er mye stillere og kan den også gå på gass ?

Coleman fuel er unødvendig dyrt. Er også flere som klager over at det lukter og oser mer enn miljøbensin.

Se etter "4 takt miljøbensin" på Statoil eller Felleskjøpet (ca 36kr litern i 5liter). Fåes i 4 liter og uten at jeg har sett det så finnes den sikkert i 20liter også. Obs ikke kjøp til 2 takt, den er tilsatt smøreolje.

Men for all del du kan godt kjøpe en liter coleman og prøve, det skader ikke å prøve, og del gjerne erfaring med oss. :lol: Whisperlight er så stille at den hører du ikke om det blåser litt i teltduken. Og du hører den hvertfall ikke ved siden av Omnifuelen. Men Whisperlight går kun på Bensin og parafin, og da helst bensin slik jeg har forstått det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilket drivstoff er farligst..... De er ca like farlige alle sammen. Altså om du gjør noe veldig feil så går det galt. Selvfølgelig kan man tenke seg at med bensin så går det fortere når det først skjer. I praksis tror jeg egentlig ikke det spiller noe rolle. Og spør deg selv. Har du noen gang hørt om noen som har blitt alvorlig skadet eller drept av primus. Om du har så er det sikkert ikke mange eksemplene og tror ikke det er helt utenkelig at de fleste ulykker skjer med gass (Gass er jo det som er vanligst med god margin) Største fare i telt er nok ikke brann, men CO. Husk god lufting og fyringsvakt. Og for all del, lær deg å bruke primusen skikkelig før du drar den inn i teltet.

Ang brenner må du gjerne skaffe deg en omnifuel. Den er normalt driftsikker og brenner alt fra matolje til promp (satt litt på spissen) Men vil anbefale Bensin til den uansett. Da snakker vi om "4 takt miljøbensin".

Ulempene er Bråker som ett jettfly på etterbrenner. Det er en slangebrenner med det ekstra dillet som det medfører, samt noen ekstra deler som det kan skje noe med.

Har ikke Coleman selv, men skulle jeg kjøpt i dag så hadde det nok blitt det. Svært enkel i bruk og lite dilldall.

Favoritten min er en primus 71.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er løs rensenål på omnifuel.

Har du prøvd å fyre den på noe annet enn bensin? Prøv propan for enkelthets skyld om du har en boks liggende. Hva skjer da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han sier han får blå flamme og det gjør man ikke uten flammesprederen på plass. Siden det ikke skjer noe når du regulerer styrken mistenker jeg ett problem med regulatoren. Tror jeg hadde tatt i fra hverandre denne helt og sett etter urenheter eller feil. Det er en sil men siden din er ny kan det være igjen noe etter produksjonen.

Det beste er sikkert å forlange å få en ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ser fordelene med færre deler :-)

Som han sa. Det som ikke finnes, lager ikke jævelskap.

En annen fordel med fast tank er at da har du mange flere å velge i :) 100år med primusmodeller. Og Når man fyrer opp en god gammel en med messingtank så er den ekstra vekten verdt hvert eneste gram bare på sjarmen. Og følelsen av at ting er solid :D Slangeprimuser er så fiklete at de passer rett ned i håndveska til kona sammen med alle andre fiklete damegreier. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

miljøbensin 4 takt er tingen. Hold deg unna den til 2 takt, den er tilsatt olje. Kjøp gjerne på statoil eller felleskjøpet (samme slag) På Jula har de 5liter miljøbensin til 159kr. Veit ikke hvordan denne er men det er vist en miljøbensin med blåfarge der ute som noen har sagt de har fått problemer med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hmm, jeg får ikke farten på min nr.1

Jeg får den til å brenne, men jeg må pumpe hele tiden. Så fort jeg stopper å pumpe dør den ut. Må man kanskje pumpe hele tiden på denne typen brennere?

:)

Nope skal ikke behøve å pumpes noe mer enn andre primuser. Men når det er sagt så er trykket eneste måte å justere effekt på. Så om du vil ha lav effekt så må man pumpe ofte men lite.

Kjapp sjekk for å sjekke lekasje er å pumpe det du klarer og putte den ned i ei bøtte vann. Da burde du se hvor det bobler i tillegg til boblinga fra dysa. Gjør dette uten parafin på tanken selvsagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykk som blir borte

Lekk pakning på påfyllingslokket. Eller problemer med returventilen inne i pumpa. Sjekk/snu/bytt pakning. Ta ut pumpa og og fyll på en god dæsj crc eller tilsvarende. Hjelper ikke det så må returventilen ut og byttes pakning på/ ev bytte hele ventilen.

Verktøy, regulatorrattet til 111? (veit ikke om den passer)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

returventilen sitter i bunnen av pumpa. Den kan skrues ut med reguleringsrattet. regulatoren er den du bruker rattet på :) på den sitter det en "mutter" med en blypakning innenfor. Du kan prøve å stramme denne litt. Men det burde ved hjelp av ei lommelykt være mulig å se hvor det lekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fint med fyrstikker da de kan dyppes ned i rødspriten. Da har man i praksis en liten veke. Men glava eller tilsvarende er bedre. Tilley lampa mi sitt forvarmingssystem består av av ei klype med to "rom" fulle av veke. Denne dyppes i rødsprit i medfølgende glass og klemmes på stigerøret. Aldri noe problem å få tent den, selv ikke i 30minus med biltema rødsprit. Så etter at lampa har tent tar man av klemma og blåser ut flammen og legger på glasset sitt igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.