Gå til innhold
elgen

Primushjelpetråd

Anbefalte innlegg

PelleO, jeg har desverre ingen Phoebus'er så kan meget lite om dem. Men kan svare på noen ting.

Ikke fiks noe som fungerer. ;-)

Ja det er vanlig med en ekstra komplett brenner i reserve.

For å skru av brenner fra tank, skru først vei for å stramme, bare så den løsner, så skru opp hele veien. Bruk også ordentlig fastnøkkel med riktig gjengestørrelse.

Tør gjette på at deler og pakninger fra 111 passer om hverandre.

Edit- Forventer bilderapport på samlertråden. :evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo si at jeg er kun ute etter stillebrennere av ymse slag. Altså få, men en Fuhrermeister er ettertraktet. Parafinbrennere er heller ikke så kult. :D

Synes uansett det er artig å se hva som dukker opp, så takker for tipset!

Vil såklart ikke snappe primuser hvis noen andre her spør om dem, som f.eks sistnevnte. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette ble spurt litt før i tråden, men mine søkeskills er desverre ikke så bra at jeg finner det.

Men, har en Enders med veke, som brenner først med fin blå flamme, så med mere trykk blir flammen delvis orange. Dette med en stillebrenner. Er det veken som er tørrbrendt og må byttes eller?

Kan sikkert ta bilde av flammen hvis det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det kommer fuel. Får skru opp vidundergeneratoren og se hva den driver på med. Takker for svar!

Edit- Lette faktisk etter skisse ol på spirritburner, men har enda ikke fått søkemotoren til å beherske ekelte søk enda. :shock:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nå har jeg klart det. Skrudde opp en Optimus 324 Rider, for å se hvordan den fungerte.

Så skrudde jeg den sammen igjen, og da fungerte den ikke lenger. Det den gjør er å blåse ut kun luft istedenfor fueldamp eller hva nå som tar fyr.

Vet det er en slik en "regulator" eller "generator" noe lignende som styrer hvor mye fuel som kommer ut. Men siden jeg ikke vet så mye om amerikanske brennere så er dette et mysterium. Kan det hende jeg har ødelagt denne?

:mrgreen:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Btw min 111T brenner perfekt med bensin. Uten struperør.

Har testet bensin på tre forskjellige 111T'er. Alle brenner bensin på Parafin/bensin-dysa uten struperør.

Vet ikke hvordan det er med 111 tho.

Synes også at "Optimus 8R" burde nevnes som bra alternativ til 123R. Lykke til med å finne en bra en til grei pris da. :wink:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville nok gjette på at det kan lønne seg å fylle på med WD40 ned i pumperøret. Noe som forhåpentligvis vil bløtlegge og smøre pumpelæret som sitter fast? Ved WD40 så mener jeg såklart olje.

For all del, ikke bruk makt på 111T. Alt skal kunne skrus og justeres meget enkelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forrvarmer alltid med rødsprit, selv om det er meget kaldt. Kan ikke huske å ha hatt særlige problemer med å få den til å tenne fyr. Nå bruker jeg veke også, "primingpad", noe som er alfa omega siden rødspiten i seg selv brenner opp ganske fort uten.

Vanligvis så er det nok med å dekke primingpadden med rødsprit. Dette brenner ca en til to minutter. Brenner rødspriten med blå flamme, så tror jeg alt er som det skal?

Har derrimot hørt om rødspritflasker som har frosset fast i korken. Mulig det er forskjellig kvalitet på rødspriten enkelte steder.

Typen jeg bruker nå, er fra Biltema. Etanol isopropanol, flamable UN 1987, Grad 3.

Skal ikke fortæres står det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Desverre nei. Har enda ikke tatt det skrittet av å kjøpe boksen, fordi jeg mangler nermest alt for å jobbe med den. Tror jeg bare holder meg til Enders.

Men om noen skulle finne på å trenge en, så har ihvertfall europris en boks på 15x21x8 cm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nærmeste på mål jeg fant i farten men om de kan brukes til noe fornuftig veit jeg ikke helt.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

15x13 og 15høy (kapp i ønsket høyde) Skjult lenke - logg inn for å se den

Takker for bra svar, men skal delvis ødelegge denne metallboksen. Kanskje noen kakeprodusent eller noe selger i blikkbokser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom på to nye tips i farta. Man kan jo bruke nøkkelen fra en 8R eller 123R. Og man kan modde over til en 14x15 metallboks som er 5 cm høy. Metallbokesn kan være 14x15++ til 20 cam ca.

Eneste nå er å finne en slik metallboks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likte denne

Skjult lenke - logg inn for å se den

Men stusser litt på det faktum å fjerne kassa. Må suge no inni hampen hvis man får HV-bål. Men dette er vell nesten umulig, hvis man forrhåndsvarmer med rødsprit?

Noen som vet hvor man kan få tak i metallboks 15x14cm som er 5cm dyp?

Er forresten dysen til 8R den samme som på 111?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veier du kassens vekt så finner du ut at det ikke er, så mange grammene å spare desverre. Husker ikke hva den veier, men er lite i forhold til brennner og tank. Du må også ha ganske tynn aluminium før det lønner seg stort.

Det vanligste er å konvertere brenneren til et trangia stormkjøkken

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av en eller annen grunn husker jeg ikke hvor det ble nevnt. Så poster det her, siden det er mange som lurer på det. Det gjelder spørsmålet om hva som skjer hvis ventilen på tanklokket åpnes under fyr.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger noen ute på ebay, og Finn Hjelmerud på Finn.no, har sikkert noen "kanskje nye også" til salgs.

Edit- På ebay. Søk enten "primus burner" eller "Optimus burner".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hakkete og hard regulering regner jeg med at kommer fra det faktum at du har strammet, slik at blypakningen sitter tett på spindelen.

Nå bruker jeg selv blypakning på min 111T, men man kan jo prøve med rørtape og se om det tetter bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Da jeg kjøpte min 111C fulgte det med to dyser. En merket med M, som stod montert på, og en dyse for sprit/alkohol.

Er nok der problemet ligger. Trenger en A dyse.

Har aldrig sett et struperør så konsentrerer meg først om dysa. Sjekker med katadyn om de har en A dyse på lager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde å fyre rødsprit istedenfor bensin eller parafin på min 111T, med M dyse. Eneste som skjedde selv med mye forrvarming, var lite suksessfult. Er det fordi jeg mangler dyserør eller en annen dyse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tollbehandlingsgebyr 180,-

Og så 25%mva på alt, også porto.

Se heller på Primus 96, eller Monitor Tourist

fortsatt billigere enn i Norge. :)

Helt enig at det uansett er for dyrt. Hvorfor ikke en 210 eller 00? Har ikke veid dem så er ikke sikker på vekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport sporing

Outnorth.no Skittfiske
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.